Forlenget weekend på Nürburgring (lang)
Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-07-01 15:01

Fredag deltok jeg i en RR trening på den "nye" Nürburgring, og det var en
meget spesiell opplevelse. Med erfaring fra banedager i DK og Sverige, var
det selvsagt spennende å se hvordan et tilsvarende arrangement i utlandet
ville forløpe, og jeg kan kun si at det gav mersmak. Anlegget er av en helt
annen karakter enn hva man finner de fleste steder i Skandinavia.
Representanter fra Metzeler, Pirelli samt diverse firmaer med spesiale i
avfjedring og
reservedele var tilstede for å demonstrere og selge sine produkter. Nesten
alt man kunne drømme om var tilgjengelig til en noenlunde fornuftig pris.

Selve banen er en blanding av høyfartsving, skarpe hårnåler og snevre
chikaner. Den var meget underholdende å kjøre på, og grepet i asfalten var
formidabelt. Det var nesten umulig å få bakenden til å slippe ut av kurver,
uansett hvilket gir jeg hadde valgt. Jeg hadde fått plass i den hurtigste
gruppe,
som for det meste bestod i lisenskjørere. Og hurtige, det var de. I starten
ble jeg passert av aboslutt alt og alle. Uansett hvor hardt jeg syntes jeg
presset, så kom folk forbi både på inn og utsiden, ved inngangen til, midt
i, eller ut av kurver. Det var riktig ødeleggende for selvfølelsen
Etter som jeg fikk lagt flere runder bak meg, nådde jeg dog en hastighet
hvor jeg begynte å overhale de langsomste i gruppen, men det var stadig
riktig langt frem til teten. Jeg hadde ikke trodd at forskjellen skulle være
så stor stor som den var. I forhold til f.eks. Mantorp i fjor, lå nivået
markant høyere.
Det er dog kanon å kunne kjøre sammen med så stort et antall personer som
virkelig
vet hva de har gang i. Utrolig lærerikt.

Resten av weekenden ble tilbragt på Nordschleife, og det var tydelig at jeg
hadde lært en del av kjøringen på GP banen. Jeg hadde forbedret min ytelse i
både hurtige og langsomme sving, hvilket rundetidene med all tydelighet ble
et bevis for.
En riktig sjov runde var forøvrig der hvor jeg kjørte etter en gut fra
UK, i hans Westfield med 300hk Coswort turbo motor. Imponerende
akselerasjon i den lille Westfield, men enda mere imponerende var dens
svingegenskaper i snevre kurver og chikaner. Video blir klar til download om
et par dager.

JS