Bankelyde i Ford Mondeo
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 21-05-09 20:08

Hej

Jeg har nogle bankelyde der kommer fra mit højre bagdæk. Især når jeg
kører over miljøbump eller ligende (og nej! Det er ikke fordi jeg kører
over dem med 110 Km/t)

Jeg havde min bil til service hos en mekaniker jeg har fået anbefalet af
en ven.
Da jeg kom efter bilen igen, fik jeg at vide at det ikke havde nogen
betydning. Jeg spurgte hvad det ville koste at få det repareret og igen
fik jeg at vide at det ikke var nødvendigt, for det havde ingen betydning.
Som jeg forstod det, var det noget med en gummiklods, der sidder inde i
støddæmperen, der havde revet sig løs og nu lå derinde og raslede.

Kender nogen herinde til dette problem?
Er det rigtigt at det ikke har nogen betydning? (Tænker at Ford nok ikke
monterer noget der er uden betydning)
Har nogen herinde en idé om hvad det vil koste at få ordnet det?

Mvh
Anders - der finder en ny mekaniker til næste gang;)

Fra : Jens Andersen

Dato : 21-05-09 23:36

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Anders - der finder en ny mekaniker til næste gang;)

Du lyder som om du er brændt inde med et pengebeløb, se tiden lidt an

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 22-05-09 12:32

Jens Andersen skrev:

> Du lyder som om du er brændt inde med et pengebeløb, se tiden lidt an

Hvad mener du med det?

Mvh
Anders

Fra : ERLO

Dato : 23-05-09 14:51

Anders T. Nielsen skrev:
> [...]
>
> Mvh
> Anders - der finder en ny mekaniker til næste gang;)

Det tyder på at din bil vil have nye støddæmpere.
Du skal lægge mærke til hvordan bilen opfører sig i stærk sidevind eller
når du skifter imellem to vognbaner og rammer de hvide striber.
Hvis der så kommer ligesom et eftersving er dine dæmpere tjenlige til
udskiftning ( selv om de ikke er utætte).

Mvh. ERLO

STØDDÆMPERE til alle biler haves.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 23-05-09 19:48

ERLO skrev:

> [...]
> Hvis der så kommer ligesom et eftersving er dine dæmpere tjenlige til
> udskiftning ( selv om de ikke er utætte).

Lidt sjovt at du reklamere med at du har støddæmpere til alle biler og
samtidig kommer med det forslag at jeg skal have nye støddæmpere;)

Nå men... jeg kan intet mærke når jeg kører. Og den falder perfekt til
ro hvis jeg trykker ned i hjørnet af bilen for at de hvor meget den hopper.

Mvh
Anders - der takker for budet!

Fra : amlogst

Dato : 23-05-09 22:31

Anders T. Nielsen skrev:

> [...]
> ro hvis jeg trykker ned i hjørnet af bilen for at de hvor meget den hopper.

Hej
Moderne biler har "krængningsstabilisatorer" som betyder at man ikke kan
benytte vippeprøven - derfor fortæller jeg dig om kassationstegn for
støddæmpere eller :
Hvordan finder jeg ud af hvornår mine dæmpere er slidt op.
Hvis du vil vide mere om dæmpere kan jeg henvise dig til det stykke som
jeg har skrevet på min hjemmeside: www.logst.dk
Du skriver:
> Lidt sjovt at du reklamere med at du har støddæmpere til alle biler og
> samtidig kommer med det forslag at jeg skal have nye støddæmpere;)
Det er jo det område som jeg ved mest om - må man så ikke blande sig i
debatten?
Mvh. ERLO

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 24-05-09 06:31

amlogst skrev:

> [...]
> Hvordan finder jeg ud af hvornår mine dæmpere er slidt op.
> Hvis du vil vide mere om dæmpere kan jeg henvise dig til det stykke som

Min bil er fra '97.. er den så moderne? ;)

Jeg har aldrig hørt om "krængningsstabilisatorer", men det er sku da
meget rart at vide man ikke længere kan regne med den gode gamle test af
støddeæmpere.

> Du skriver:
> Det er jo det område som jeg ved mest om - må man så ikke blande sig i
> debatten?

Jo MEGET gerne! Og jeg takker da også for hjælpen. Jeg syntes bare det
var lidt sjovt. Og i sådanne tilfælde må du bare være lidt forberedt på
at folk måske er en lille smule mere skeptisk over for dine råd. Men nu
har du jo selvfølgelig ikke links til de støddæmpere du sælger, så det
gør det hele mere troværdigt:)

Mvh
Anders

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-05-09 12:04

> Min bil er fra '97.. er den så moderne? ;)

Ja, meget.
Det skal jeg jo sige da min er fra 1995

Jeg ville lige tage en kigger på 'kødbenene' bagi.
Det er de led der forbinder krængningsstabilisatoren med svingarmen.
Gummiet der kan godt være blevet mørt eller helt væk
og det kan give de bankelyde du beskriver.

> [...]
> du jo selvfølgelig ikke links til de støddæmpere du sælger, så det gør det

En lille kommentar til de råd ERLO giver og hvad han skriver.
Jeg har endnu tilgode at se ERLO reklamere for sig selv her i gruppen.
Han giver gode råd om det han ved noget om.

PS. Jeg har ikke aktier i det foretagende

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 24-05-09 10:43

amlogst wrote:

> Moderne biler har "krængningsstabilisatorer" som betyder at man ikke
> kan benytte vippeprøven

Moderne biler?
- min første bil var en udrangeret Renault 4, årgang sidst i 70erne,
den havde da også krængningsstabilisator.
Og at det skulle bevirke at vippeprøven ikke skulle virke længere, den
må du nok lige forklare lidt bedre.

--
Leonard

Fra : ERLO

Dato : 25-05-09 10:27

Leonard skrev:

> [...]
> den havde da også krængningsstabilisator.
> Og at det skulle bevirke at vippeprøven ikke skulle virke længere, den

En moderne bil har selvbærende karosseri.( Se de mange bøger skrevet af
danske motorskribenter).

Vippeprøven er meget svær at udføre når der er krængningsstabilisator på
bilen - fordi den fordeler bevægelsen til begge hjul på den pågældende
aksel. Det vil sige at du sætter hele forenden eller bagenden i
bevægelse og det er ikke ideen med vippeprøven.

Læs eventuelt min støddæmperorientering på www.logst.dk

Mvh Ernst L..

Fra : Tom

Dato : 25-05-09 21:56

"ERLO" <ernst.logstrup@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilen - fordi den fordeler bevægelsen til begge hjul på den pågældende
> aksel. Det vil sige at du sætter hele forenden eller bagenden i bevægelse

Ikke desto mindre er det netop denne test Haynes til mondeo 97 skriver man
skal anvende for at kontrollere sine støddæmpere, og So wird's gemacht
beskriver også denne metode.

--
Tom

Fra : ERLO

Dato : 26-05-09 08:31

Tom skrev:

> Ikke desto mindre er det netop denne test Haynes til mondeo 97 skriver man
> skal anvende for at kontrollere sine støddæmpere, og So wird's gemacht
> [...]

Begrunder Haynes og So wird's gemacht deres brug af vippeprøven eller
hvor problemerne med denne prøve er ?

Mvh. Ernst L..

Fra : Tom

Dato : 26-05-09 18:05

> Begrunder Haynes og So wird's gemacht deres brug af vippeprøven eller hvor
> problemerne med denne prøve er ?

Nej, de skriver bare at den max må lave ét lille ekstra sving efter man har
trykket bilen og så at man skal passe på ikke at trykke buler i bilen når
man trykker.

--
Tom

Fra : ernst.logstrup@gmail~

Dato : 26-05-09 14:15

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 19:30

Uanset om det har betydning eller ej så kunne jeg ikke leve med en lyd der
ikke skal være der!

MGJ