Fastspænding af børn i bilen.
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-09 07:11

Nu har der lige været det uhueld med tumpen i Poloen der ikke kunne
styre sin VR6 motors hestekræfter (eller blot ikek kunne styre sit
indtag af sprit og andre ting der påvirker hjernen).

Der har vel nærmest alle lært at spænder man ikke sit barn ordentligt
fast risikerer man at de ryger ud af bilen, når "tumpen i poloen" dukker
op.

Jeg kan kun sige "åbenbart ikke" for i går da jeg var på vej hjem fra
arbejde mødte jeg en S40 med en glad far bag rattet og en mor der sad
med baby i armene og legede med baby.

Jeg tænkte "tumpen i Poloen og så dør baby".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-09 08:17

> [...]
> med baby i armene og legede med baby.
>
> Jeg tænkte "tumpen i Poloen og så dør baby".

Jeg møder desværre til stadighed biler, hvor "glade" børn står bagced og
kigger mellem forsæderne - ofte med bedsteforældrene bag rattet.

Min normale reaktion er et dyt, pege på børnene, trække min sele ind og ud
fra brystkassen, en finger til tindigen, alt imens jeg ryster på hovedet....

Jeg synes sgu at det er chokerende og sørgeligt. Det er i orden at de er
ligeglade med deres eget sørgelige liv, men de kan som minimum sørge for, at
børn og børnebørn er sikret bare en smule. For min skyld måtte det gerne
koste en betinget frakendelse med det samme - hvis der f.eks. er to i bilen,
som ikke bærer sele, for så kan den ikke bortforklares med "glemsomhed".
(

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 11:24

Henrik B. skrev:
> [...]
>
> Min normale reaktion er et dyt, pege på børnene, trække min sele ind og
> ud fra brystkassen, en finger til tindigen, alt imens jeg ryster på

Så er du pludselig en af de ulideligt belærende trafikanter i stil med
dém der mener at skulle vise hvad hastighedsgrænsen er

Hvor gement det end lyder vil en pludselig hård opbremsning foran bedre
give dem lærdom for livet :-|

Min egen datter har været vænnet til selen fra allertidligst og hendes
tilstedeværelse var faktisk dét der lærte en senere veninde at bruge
sele (først når datteren var med, med siden som ren vane). Nogle
bekendtes 6-årige dreng havde åbenbart fået skreget sig til at måtte stå
imellem sæderne, men første gang dé var med ude at køre i vores bil
kunne jeg ikke dy mig for at fange knægten i et uopmærksomt øjeblik hvor
jeg "dabbede" kort til bremsen! Det deraf følgende fald kostede mange
tårer den dag, men knægten blev alligevel bange for pladsen og sad
efterfølgende i sele selv i forældrenes bil!
Jeg hørte aldrig noget for hændelsen, og regner egentlig med at de var
taknemmelige over at være kommet over dén hurdle.

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-09 11:37

> Så er du pludselig en af de ulideligt belærende trafikanter i stil med dém
> der mener at skulle vise hvad hastighedsgrænsen er

Der er da ingen sammenligning mand - dem som bevidst og provokerende kører
langsomt er jo til gene for trafikken. Derudover taler jeg på børnenes
vegne...

> Hvor gement det end lyder vil en pludselig hård opbremsning foran bedre
> give dem lærdom for livet :-|

Ok, så du mener seriøst at det er bedre at frembringe farlige situationer i
trafikken - flot!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-09 11:53

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>Ok, så du mener seriøst at det er bedre at frembringe farlige situationer i
>trafikken - flot!

skulle du ikke lige læse teksten en gang til ?
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-09 12:00

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> skulle du ikke lige læse teksten en gang til ?

Citat Armand: "Hvor gement det end lyder vil en pludselig hård opbremsning
foran bedre
give dem lærdom for livet :-|"

Fordi Jan? Havde du overset den? )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-09 17:19

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>Fordi Jan? Havde du overset den? )

Jeg ved ikke hvor i verden du befinder dig - eller hvordan du ude i
trafikken har det, med f.eks tåber der ligger og kører meget tæt bag

Jeg morer mig kosteligt derude når man kan give dem et wakeup call,
ved f.eks lige at holde øje med tidspunktet, hvor deres uopmærksomhed
er størst.

Intet er sjovere end at få et overklasseløg fra Gentofte, til at banke
gebisset i ratkransen, tabe mobilen på gulvet, og se læbepomaden ende
i forrudens underkant - men sådan er vi forskellige.

Farligt ? Ja - for hendes forreste kofanger, der hænger fast på min
trækkrog ... der nok bør omdøbes til Kofanger, hvis ret skal være ret
:)

men bortset fra det, læste jeg nu Armand's trick som værende
omhandlende noget der handler om at fange møgungen i et uopmærksomt
øjeblik, hvorefter et tråd på bremsen sender ham ned i fodrummet ved
passagerens ben

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 21-05-09 18:48

On Thu, 21 May 2009 18:19:27 +0200, jan_stevns wrote:

> [...]
>gebisset i ratkransen, tabe mobilen på gulvet, og se læbepomaden ende
>i forrudens underkant - men sådan er vi forskellige.

Nu synes jeg du er urimelig overfor os der bor herude Reservatet.

Det er meget meget sjældent at der er tale om personer fra Gentofte,
når der har været situationer med vanvidsbilister.

Det er simpelthen under vores værdighed, at opføre os vanartet i
trafikken.

Vi er dog plaget af en del transit-trafik til og fra whisky-bæltet med
omliggende distrikter, så det kan være sådan noget snavs der har
forulempet dig.

Overklasseløg??!! Lider du af mindreværdskomplekser?

I modsætning til dig, véd jeg hvad jeg taler om, idet mit postnummer
er 2900 Hellerup.

Jeg kan garantere dig for, at i de 21 år vi har boet herude, har vi
ikke set skyggen af egoistisk kørsel, eller andre former for
mærkværdig opførsel i trafikken - lokalt.

Dette indlæg kan godt indeholde et strejf af humor.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-09 20:10

folmer@rasmussen.dk skrev :

>Nu synes jeg du er urimelig overfor os der bor herude Reservatet.

Tænk - jeg anstrengte mig for at levere en yderst sober beskrivelse

>Det er meget meget sjældent at der er tale om personer fra Gentofte,
>når der har været situationer med vanvidsbilister.

Vanvid - hvem taler om vanvid ? Jeg taler om en gimpe, der må have
forlagt de optiske hjælpemidler hjemme i entre'en - siden hun, for at
følge trafikstrømmen, åbenbart valgte at hægte sig på den første
bedste mulighed for guidance - og derfor lade mit bremselys være
bestemmende for sin afstandsbedømmelse

.... ved den næste udkørsel på en mere befærdet ved, ventede jeg blot
på at skimte en ciklist i det fjerne, hvilket skete, og jeg derfor i
et rent anfald af beskeden hjælpsomhed, lod vedkommende ifald en form
for tyrkertro på at jeg havde set ham, og derfor naturligtvis ville
lade ham passere forbi, i al fred og ro

*DET* passede åbenbart ikke krampen !

>Overklasseløg??!! Lider du af mindreværdskomplekser?

Ja !!

Jeg har ikke råd til læber i Anni Føns størrelse !

>I modsætning til dig, véd jeg hvad jeg taler om, idet mit postnummer
>er 2900 Hellerup.

Jeg føler med dig.

>Dette indlæg kan godt indeholde et strejf af humor.

mmmmmmmmm.........

Fra : Henrik B.

Dato : 24-05-09 21:58

> Jeg ved ikke hvor i verden du befinder dig - eller hvordan du ude i
> trafikken har det, med f.eks tåber der ligger og kører meget tæt bag

Dem har jeg det grimt med...

> [...]
> omhandlende noget der handler om at fange møgungen i et uopmærksomt
> øjeblik, hvorefter et tråd på bremsen sender ham ned i fodrummet ved

En sådan manøvre kan koste alvorlige (unødige) skader, hvis føreren er
uopmærksom i netop det øjeblik du beslutter dig for at "lære ham en
lektie"...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 25-05-09 00:07

jan_stevns skrev:

> [...]
> omhandlende noget der handler om at fange møgungen i et uopmærksomt
> øjeblik, hvorefter et tråd på bremsen sender ham ned i fodrummet ved

sÅ voldsomt behøver det nu heller ikke gøres.
Bare det at komme ud af balance og opleve at pladsen IKKE er et fast
ståsted kan være nok!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 12:40

Henrik B. skrev:
> [...]
> børnenes vegne...

> Ok, så du mener seriøst at det er bedre at frembringe farlige

Det skulle vel ikke være nødvendigt at bringe en amerikansk disclaimer
til enhver ytring man kommer med sig :-|

Man er jo selv ansvarlig for sine handlinger og som et ansvarligt
menneske ville JEG ikke benytte mig deraf i tæt trafik eller med trafik
tæt bagved pågældende - Men måske at DU er så svagtopfattende at du har
brug for yderligere instruks om hvor og hvorledes at "tricket" bør bruges ??

--
Armand.
(der hér, en sjælden gang, skærer tingene ud i pap)

Fra : Henrik B.

Dato : 24-05-09 22:01

> [...]
> pågældende - Men måske at DU er så svagtopfattende at du har brug for
> yderligere instruks om hvor og hvorledes at "tricket" bør bruges ??

Nåååh, du mener ligesom når DU mener, at jeg skal belæres af dig, om hvornår
jeg skal/skal ikke benytte mit "fingeren til tindingen trick"? Fjols!!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-09 16:15

Armand skriver:

> [...]
> tårer den dag, men knægten blev alligevel bange for pladsen og sad
> efterfølgende i sele selv i forældrenes bil!

Der er en simpel teknik bygget ind i vores bil.

Er man ikke fastspændt kan bilen ikke køre.....

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 24-05-09 17:38

> Armand skriver:

> Der er en simpel teknik bygget ind i vores bil.
>
> Er man ikke fastspændt kan bilen ikke køre.....

Den virker hvergang.

Fra : JBH

Dato : 21-05-09 08:20

> [...]
>
> Der har vel nærmest alle lært at spænder man ikke sit barn ordentligt
> fast risikerer man at de ryger ud af bilen, når "tumpen i poloen" dukker

Eller en anden tumpe. Jeg syntes efterhånden man ser unge "racerkører" hver
dag i trafikken.

> [...]
> med baby i armene og legede med baby.
>
> Jeg tænkte "tumpen i Poloen og så dør baby".

Dybt uansvarligt efter nutidens standard.

Jeg kommer til at tænke på da jeg var knægt og gik jeg til spejder i en
anden by. Vores forældre skiftes til at køre os derhen, du drømmer ikke om
hvor mange unger der kunne være i en bil.....

mvh
JBH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-09 08:47

JBH skriver:

> Eller en anden tumpe. Jeg syntes efterhånden man ser unge "racerkører" hver
> dag i trafikken.

Eller så mange andre der ikke er nok opmærksomme og ender galt.
Det var ikke kun møntet på de unde racerkører, men også resten af
"tåberne" man møder på vejen.

> Dybt uansvarligt efter nutidens standard.

Netop.

> Jeg kommer til at tænke på da jeg var knægt og gik jeg til spejder i en
> anden by. Vores forældre skiftes til at køre os derhen, du drømmer ikke om
> hvor mange unger der kunne være i en bil.....

Jeg gætter på at trafikken ikke var så tæt dengang?

Fra : JBH

Dato : 21-05-09 08:54

> [...]
> "tåberne" man møder på vejen.

> Netop.

> Jeg gætter på at trafikken ikke var så tæt dengang?

Njaa, på netop den strækning tror jeg faktisk ikke trafikken har ændret sig
nævneværdigt i de 30+ år.
Den største risiko havde været hvis bilen var røget i grøften og evt. rullet
rundt.

mvh
JBH

Fra : Leonard

Dato : 21-05-09 10:27

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Jeg gætter på at trafikken ikke var så tæt dengang?

Ikke desto mindre var der vel 4-5 gange så mange dræbte og
tilskadekomne i trafikken dengang.

--
Leonard

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 11:29

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> JBH skriver:

> Jeg gætter på at trafikken ikke var så tæt dengang?

Måske nok, men statistikken var alligevel så meget desto højere

At mange har overlevet den tid hvor der ikke var seler i bilen,
berettiger jo ikke til at påstå at det er ufarligt at køre uden sele :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-05-09 18:51

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> JBH skriver:

> Jeg gætter på at trafikken ikke var så tæt dengang?

Jeg gætter på at man ikke var så skingrende angste

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 22-05-09 08:58

> Eller en anden tumpe. Jeg syntes efterhånden man ser unge "racerkører"
> hver dag i trafikken.

Måske det var unge der skulle i anførselstegn ? I gruppen af aggressive
bilister er de "lidt ældre end unge" nu temmeligt godt repræsenteret og det
typisk i biler i firmabilsklassen og også ofte på gule plader ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-09 14:01

On May 22, 7:51 pm, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> Jeg gætter på at man ikke var så skingrende angste

Antallet af dræbte og tilskadekomne dengang viser vist at sikkerheden
er forbedret en hel del fra dengang og til nu.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 21-05-09 08:22

> Jeg tænkte "tumpen i Poloen og så dør baby".
Her i huset er vi lige blevet forældre og så er der i den ombæring også
blevet købt en ISOFIX autostol til betteskid. Man føler lidt at folk ryster
på hovedet når man fortæller at den koster 2500kr. sådan en testvinder, men
jeg vil da ikke kunne leve med mig selv hvis vi køre galt en dag og det så
er autostolen eller mangel på samme der er skyld i at det går helt galt...

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-09 08:27

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> en dag og det så er autostolen eller mangel på samme der er skyld i at det

Ja, dét er sgu sørgeligt, hvor mange mennesker der brænder 10-tusindvis af
kroner af på alverdens lort, men deres egne børn bliver prioriteret lavere
end penge....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 21-05-09 08:31

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Der har vel nærmest alle lært at spænder man ikke sit barn ordentligt
> fast risikerer man at de ryger ud af bilen, når "tumpen i poloen" dukker
> op.

Ja men sandsynligheden for at det sker er ikke ret stor, det er sjældent at
"tumpen i poloen" dukker op.
Selvfølgelig skal børn og alle andre spændes fast når de kører i bil,
selvfølgelig bør børn og voksne bruge cykelhjelm når de cykler,
selvfølgelig bør de bruge knæ og albuebeskyttere når de løber på
rulleskøjter,
og selvfølgelig bør man bruge redningsvest når man er til søs.
Hvad man skal med en redningsvest i et fly kan jeg så ikke gennemskue, det
eneste tilfælde jeg kender hvor den kunne gavne er landingen i Hudson River
for nylig, og der var ikke ret mange af de passagerer der stod på vingen der
havde den på.

Nu er det første lovpligtigt, og de andre frivillige, men jeg mener at det
må være op til folk selv hvilke sikkerhedsting de bruger.
"tumpen i poloen" kørte over for rødt flere gange, det får ikke mig til at
stoppe for grønt for lige at se efter om der skulle komme en tumpe.

Faktisk tror jeg at det er en større sikkerhedsrisiko at nogen bilister har
så travlt med hvad andre gør, at de dårligt kan magte at passe deres egen
kørsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-09 08:47

alexbo skriver:

> Faktisk tror jeg at det er en større sikkerhedsrisiko at nogen bilister har
> så travlt med hvad andre gør, at de dårligt kan magte at passe deres egen
> kørsel.

Er det mig du mener?

Fra : alexbo

Dato : 21-05-09 09:24

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Er det mig du mener?

Jeg mener hvad jeg skriver, at jeg anser det for en sikkerhedsrisiko hvis
opmærksomheden er rettet mod andet end den trafikale opførsel.

Om andre bilister spiser æbler, har børn på skødet, eller nikkende hunde i
bagruden, anser jeg for en mindre risiko end de bilister der har travlt med
at holde øje med de "andre".
Måske oven i købet bruge arme og ben til at forklare de "andre" hvordan de
burde gøre..

Nu har jeg lidt af en fobi med alle disse klaphathistorier, så jeg har måske
mere travt med dem end med at skrive noget fornuftigt,
Men lige præcis det støtter mit synspunkt, jeg tager mig mere af
klaphathistorierne end nødvendigt, det samme må gælde klaphatjægerne, de
tager sig mere af
klaphattene end af trafikken.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-09 09:14

> Ja men sandsynligheden for at det sker er ikke ret stor, det er sjældent
> at
> "tumpen i poloen" dukker op.

Nej, men det gør så mange andre...

> Nu er det første lovpligtigt, og de andre frivillige, men jeg mener at det
> må være op til folk selv hvilke sikkerhedsting de bruger.

Enig - blot ikke når det gælder børn. De har ikke samme forudsætning som
voksne, for at konsekvensberegne. Derfor er det voksnes ansvar at børn er
forsvarligt fastspændt...

> "tumpen i poloen" kørte over for rødt flere gange, det får ikke mig til at
> stoppe for grønt for lige at se efter om der skulle komme en tumpe.

Nej, men kører man rundt i f.eks. den Århusianske trafik, så er man særlig
årvågen, hver gang man bevæger sig ud i trafikken, endsige passerer et
kryds...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : alexbo

Dato : 21-05-09 09:35

"Henrik B." skrev

> Nej, men kører man rundt i f.eks. den Århusianske trafik, så er man særlig
> årvågen, hver gang man bevæger sig ud i trafikken, endsige passerer et
> kryds...

Det hjælper ikke meget på trafiksikkerheden at være særlig årvågen, når man
bruger denne årvågenhed til at irettesætte andre bilister:

"Min normale reaktion er et dyt, pege på børnene, trække min sele ind og ud
fra brystkassen, en finger til tindigen, alt imens jeg ryster på
hovedet...."

Du kan sikkert stikke fingeren helt ind i tindigen, der må være et hul i
hovedet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-05-09 10:33

> [...]
> man bruger denne årvågenhed til at irettesætte andre bilister:
> Du kan sikkert stikke fingeren helt ind i tindigen, der må være et hul i

Nu kender du ikke forholdene, under hvilke det sker, hvorfor disse
kommentarer/holdninger er fløjtende irrelevante!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-09 11:19

On May 21, 10:13 am, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, men kører man rundt i f.eks. den Århusianske trafik, så er man særlig
> årvågen, hver gang man bevæger sig ud i trafikken, endsige passerer et
> kryds...

Som født, opvokset og bosat i en del år i Århus synes jeg ikke det er
tilfældet.
Nu bor vi i Randers og der kører folk utroligt ringe:
- udtalt mangel for respekt for ubetingede vigepligter
- ufatteligt mange der ikke kan finde ud af at blinke når de drejer,
specielt ud af rundkørsler
- kørsel overfor så tæt på rødt at langt de fleste sagtens kunne nå at
stoppe
- derudover utroligt mange små unoder.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 24-05-09 22:02

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> specielt ud af rundkørsler
> - kørsel overfor så tæt på rødt at langt de fleste sagtens kunne nå at

Det er skræmmende, hvor mange rød kørsler der er i Århus - hver dag!

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-05-09 00:51

On May 24, 11:02 pm, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Det er skræmmende, hvor mange rød kørsler der er i Århus - hver dag!

Min holdning er at det er tæt på at være den allervigtigste
trafikregel, så ja, det er beskæmmende at folk ikke fatter at
overholde det.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-05-09 18:54

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> med baby i armene og legede med baby.
>
> Jeg tænkte "tumpen i Poloen og så dør baby".

Vores har lært at bilen kan bare ikke køre uden alle er spændt fast.

Meget enkelt og ikke til diskussion.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i