Trailer: Lovens bogstav.
Fra : Bjarne K.

Dato : 20-05-09 11:25

Jeg er blevet fortalt følgende.

Hvis man kører indenfor bymæssig bebyggelse med en trailer (bag efter
bilen), må man kun kører 50 km/t uanset, at der er sat skilte op om, at man
gerne må kører 60 eller 70.
Disse skilte skulle kun gælde "almindelige" belister.

Nogen der kan bekræfte eller afkræfte denne påstand ?

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-05-09 11:33

"Bjarne K." <nej.niet@ni> wrote in message
> Disse skilte skulle kun gælde "almindelige" belister.

belister = bilister

Bjarne k

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 20-05-09 11:33

> [...]
> man gerne må kører 60 eller 70.
> Disse skilte skulle kun gælde "almindelige" belister.
>
> Nogen der kan bekræfte eller afkræfte denne påstand ?

Enig! Jeg lærte det samme dengang jeg tog kørekort for en 7-8 år siden.

--
/Jacob
Alfa 156 SW

Fra : Leonard

Dato : 20-05-09 16:32

Jacob Bjørn wrote:

> Enig! Jeg lærte det samme dengang jeg tog kørekort for en 7-8 år
> siden.

Forhåbentlig ikke, da du så har lært noget forkert:

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.
Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42
aldrig overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må
hastigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat en
højere lokal hastighedsgrænse.
Stk. 3. For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg må
hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig overstige 70
km i timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn. Tilsvarende
gælder for motorcykel, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab.

--
Leonard

Fra : Bjarne

Dato : 20-05-09 11:44

Bjarne K. wrote:

> [...]
> man gerne må kører 60 eller 70.
> Disse skilte skulle kun gælde "almindelige" belister.
>
> Nogen der kan bekræfte eller afkræfte denne påstand ?

Det gælder kun hvis forvognen (det trækkende køretøj) har en totalvægt over
3500kg.

mvh,
Bjarne

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 20-05-09 12:16

> [...]
> man gerne må kører 60 eller 70.
> Disse skilte skulle kun gælde "almindelige" belister.
>
> Nogen der kan bekræfte eller afkræfte denne påstand ?

Nix samme ? blev svaret på i lokalsprøjten en gang, du må køre det
hastighedstilladte op til 70 km/t pånær på motorvejen hvor du må køre 80
km/t.

Sakset fra sikker trafik:

For andre biler under 3.500 kg med campingvogn, påhængsvogn, eller
registreringspligtig trailer gælder, at hastigheden aldrig må overstige 70
km/t (dog 80 km/t på motorveje).

Stef

Fra : Per

Dato : 20-05-09 07:05

On 20 Maj, 12:25, "Bjarne K." <nej.niet@ni> wrote:
> [...]
> gerne må kører 60 eller 70.
> Disse skilte skulle kun gælde "almindelige" belister.
>
> Nogen der kan bekræfte eller afkræfte denne påstand ?

Gælder kun busser og lastbiler over 3500 kg

Fra : Leonard

Dato : 20-05-09 16:34

Per wrote:

> Gælder kun busser og lastbiler over 3500 kg

For busser, kun hvis de har påhængskøretøj på.
For lastbiler altid.

--
Leonard

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-05-09 19:26

> [...]
> man gerne må kører 60 eller 70.
> Disse skilte skulle kun gælde "almindelige" belister.
>
> Nogen der kan bekræfte eller afkræfte denne påstand ?

Tak for alle svar.

Bjarne K.

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 02:56

Bjarne K. skrev:

> Tak for alle svar.

Noget andet er (uden at ville tage stor-København i ed) er højere
hastighed i byzone en sjældenhed, skabt v.h.a. kreativ byzone skiltning
på "begge sider" af større veje (typisk indfaldsveje, større
gennemgående veje og omfartsveje)!

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 21-05-09 10:19

Armand wrote:

> [...]
> skiltning på "begge sider" af større veje (typisk indfaldsveje,
> større gennemgående veje og omfartsveje)!

Nogengange bliver dine sætninger altså så kryptiske at meningen
fuldstændigt forsvinder.

Høj hastighed i byzone er vel ikke en sjældenhed, heller ikke i
Fredericia?

--
Leonard

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 11:50

Leonard skrev:

> Nogengange bliver dine sætninger altså så kryptiske at meningen
> fuldstændigt forsvinder.
>

> Høj hastighed i byzone er vel ikke en sjældenhed, heller ikke i
> Fredericia?

Jeg har et 2½ år gammelt trailerkort og huskede ikke at have hørt om
subj. og tænkte i dén forbindelse på om jeg havde kørt på sådanne stræk
med højere hastighed indenfor byzonen under prøven (hvilket skulle
begrunde lovligheden deraf). Men alle de lokale stræk med forhøjet
hastighed er udlagt til "uden for byzone" med deraf følgende
byzoneskilte ved samtlige sideveje, så deri fandt jeg ingen argument!

Ved nærmere eftertanke er samme afskiltning brugt alle de steder jeg
ellers bevæger mig rundt (dog uden at kunne referere til KBH), så højere
hastighed i byzone ér efterhånden en sjældenhed!

Comprende?

--
Armand.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-05-09 12:28

Armand skrev

> Comprende?

Næhh, der er indtil flere veje i Fredericia hvor der er skiltet med højere
hastighed end de 50km/t
Jeg formoder at fx Strandvejen er indenfor byzonen? Ellers er der noget jeg
lige skal have læst op på
Derudover er der Vejlevej og Vestre Ringvej hvis jeg husker korrekt :)

- Peter

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 12:46

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> lige skal have læst op på
> Derudover er der Vejlevej og Vestre Ringvej hvis jeg husker korrekt :)

Lokalkendt - Aha!
Jeg bor ikke langt fra Vejlevej (50km/t) - Vestre ringvej (60km/t)
krydset! Der er byzoneskilte på Vejlevej på begge sider af Vestre
Ringvej, hvilket er tilfældet for de øvrige krydsninger af Vestre Ringvej!

Hvor hurtigt må der køres på Røde banke (á sidevej til Strandvejen)? -50!
Hvor står dét at læse?
Qua det byzoneskilt der står rundt om hjørnet!

Hvor står der hvor hurtigt man må køre på Egeskovvej??

Kig selv efter derude!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 15:48

Armand skrev:

> Lokalkendt - Aha!
> Hvor hurtigt må der køres på Røde banke (á sidevej til Strandvejen)? -50!
> Hvor står dét at læse?
> Qua det byzoneskilt der står rundt om hjørnet!

Jeg er lige kørt forbi og checkede i den forbindelse at det er rigtigt nok!
Ved Røde banke står skiltet noget tilbagetrukket, hvor det ved bytorvet
står tæt op til krydset!
For indandgående på Strandvejen kommer bygrænsen først lige før
Jernbanegade!

--
Armand

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-05-09 18:56

Armand skrev

> Lokalkendt - Aha!

Jep

> Hvor hurtigt må der køres på Røde banke

Hmm jeg synes bare ikke at jeg har set byzoneskilte alle steder langs
Strandvejen ...
Jeg vil tage et kik ved passende lejlighed, det er ikke sådan når man cykler
til daglig så lægger man ikke mærke til den slags skiltning :)
Hmm jeg blev ellers målt til 54 km/t indad Vejlevej lige efter rundkørslen
på vej hjem fra Kolding (medvind)
Troede ikke den slags triggede på cykler men det gør det altså har jeg
fundet ud af :)
Gad vide hvad det koster at køre mere end det tilladte på cykel?

- Peter

Fra : Leonard

Dato : 21-05-09 18:58

Peter Lykkegaard wrote:

> Gad vide hvad det koster at køre mere end det tilladte på cykel?

Det samme som i bil ...
.... så aflever du bare 500 kr. til kagekassen ...

--
Leonard

Fra : Leonard

Dato : 21-05-09 12:40

Armand wrote:

> [...]
> forhøjet hastighed er udlagt til "uden for byzone" med deraf følgende
> byzoneskilte ved samtlige sideveje, så deri fandt jeg ingen argument!

Ser du, for det første skal du ikke køre 50 km/t med dit trailerkort,
hvis der er skiltet med 70 indenfor byzone, for det andethar du ret i,
at man er begyndt at flytte byskiltene ind, så lastbilerne også må køre
70 km/t på indfaldsvejene, men det er godt nok ikke alle steder. Tag
turen rundt om Odense, hvor du både fra øst og vest først vil blive
mødt af 70 km/t udenfor byzone, længere inde bliver der skiltet med
byzone og samtidig med 70 km/t, der skal lastbilerne sænke farten til
50, mens alle vi andre må fortsætte med 70 km/t.

Men det hjalp på forståelsen af dit indlæg anden gang.

--
Leonard

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 13:05

Leonard skrev:

> [...]
> 50, mens alle vi andre må fortsætte med 70 km/t.
>
> Men det hjalp på forståelsen af dit indlæg anden gang.

Hæ!
Men nu er det lige før at DU snubler omkring 70 hér og dér, men jeg
forstår det vist alligevel
Ringvejen omkring Odense var ellers en af de steder jeg netop mente at
kunne huske byzoneskilte ved sidevejene (Hunnerupvej og langelinie står
malet på min nethinde)!
Jeg må lige forbi ved snarlig lejlighed (i aften ved skovsøen!) og få
opdateret bio-harddisken

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 21-05-09 17:13

Armand wrote:

> Ringvejen omkring Odense var ellers en af de steder jeg netop mente
> at kunne huske byzoneskilte ved sidevejene (Hunnerupvej og langelinie
> står malet på min nethinde)!

Nope, de ligger begge langt indenfor byskiltene.
Langelinie er skiltet med fartdæmpning, Hunnerupvej har godt nok bump,
men er svjh ikke skiltet med lavere fart.

> Jeg må lige forbi ved snarlig lejlighed
> (i aften ved skovsøen!) og få opdateret bio-harddisken

God tur.
Hvis du kører af motorvejen og ind ad Assensvej, så vil du kunne se
skiltning, hvor der først er 70 km/t og lidt længere inde kommer
byskilte, svjh er der så ikke skiltet med højere hastighed den vej ind.

--
Leonard