Se hvad naboen kører på literen...
Fra : Mogens

Dato : 19-05-09 19:10

Junior sendte mig lige følgende link til en database, hvor man kan se, hvad
andre kører på literen i deres bil. Man kan naturligvis også oprette sin
egen "profil" og deltage i denne vidensdeling. F.eks. er 3.000 Smart'er med
!
www.spritmonitor.de/de/uebersicht/32-Smart/0-Alle_Modelle.html?esearch=1

Fra : Henrik B.

Dato : 19-05-09 19:42

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvad andre kører på literen i deres bil. Man kan naturligvis også oprette
> sin egen "profil" og deltage i denne vidensdeling. F.eks. er 3.000

Undskyld, men det link postes jævnligt hér i gruppen! I snit vel to gange om
måneden...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 19-05-09 19:49

> Undskyld, men det link postes jævnligt hér i gruppen! I snit vel to gange
> om måneden...

Undskyld

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-05-09 20:14

> [...]
> hvad andre kører på literen i deres bil. Man kan naturligvis også oprette
> sin egen "profil" og deltage i denne vidensdeling. F.eks. er 3.000

Enten fusker nogen med tallene, eller også kører de mega langt på literen i
forhold til hvad jeg gør nogle kører endda kortere, den spredning er da helt
forkert.

Mvh Niels

Fra : KASO

Dato : 19-05-09 20:44

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> i forhold til hvad jeg gør nogle kører endda kortere, den spredning er da

Det handler såvel om længden på højrebenet som sammensætningen af ens
kørsel. Jeg kører mest motor-/landevej og holder et rimeligt fornuftigt
forbrug. Med mere bykørsel, mange korte ture - eller højere hastighed på
motorvejen (jeg kører 110km/t, der er maks på ruten) ville mit forbrug være
højere.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-05-09 20:46

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in

> Enten fusker nogen med tallene, eller også kører de mega langt på
> literen i forhold til hvad jeg gør nogle kører endda kortere, den
> spredning er da helt forkert.

Der skal da nok være nogen der fusker, men der kan være meget stor
spredning på hvor økonomisk man kører.

Min nu hedengangne ex-svigerfar kørte omkring 12 km/l i sin Xsara 1.6. Når
jeg sad bag rattet gik den 15-16 km/l, og jeg kørte som regel hurtigere
gennemsnitshastigheder.

Det irriterede til stadighed min svigerfar. Oprindeligt kritiserede han min
kørestil for at være agressiv og uøkonomisk, men da jeg insisterede på at
få det målt efter viste det sig at jeg kørte små 40% længere på literen end
han gjorde! Siden fik han så rettet lidt op på det, men jeg har altid kørt
mindst 10% længere på literen Og han kom kun så tæt på ved at køre
markant langsommere.

Det handler om at være forudseende i trafikken og vide hvornår bilen bruger
unødig energi.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-05-09 21:18

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Det handler om at være forudseende i trafikken

....og det giver ikke kun bedre økonomi men i det hele taget en bedre og
mere sikker kørsel.

Fra : Brian Lund

Dato : 19-05-09 20:28

> [...]
> hvad andre kører på literen i deres bil. Man kan naturligvis også oprette
> sin egen "profil" og deltage i denne vidensdeling. F.eks. er 3.000

Jeps, her er min:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/313017.html

Hvis man opretter bruger og logger ind kan man få den til at vise økonomien
som km/l istedet for l/100km!

Brian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-05-09 20:56

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote in

> Jeps, her er min:
> http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/313017.html

Vildt. Du kører 9,16 km/l på en tankfuld og den efterfølgende tankfuld
kører du 17,64 km/l. Var det ud i modvind og hjem i medvind eller hvad?

Viser meget godt hvor meget kørestil har at sige.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-05-09 00:44

> Vildt. Du kører 9,16 km/l på en tankfuld og den efterfølgende tankfuld
> kører du 17,64 km/l. Var det ud i modvind og hjem i medvind eller hvad?

Ser ud til at jeg kommer til at lave en lignende variation...

Den lille går ikke mere end 12-13km/l ved 130km/h og der kommer vist meget
motorvej. Den anden vej har jeg haft oppe omkring 27km/l ved forudseende
kørsel på landevej med 80-90km/h ... Men det bliver sjældent at jeg kører en
hel tankfuld på en bestemt måde ...

Liste med mine: http://majland.org/blog/?p=240
--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Brian Lund

Dato : 20-05-09 06:50

> Vildt. Du kører 9,16 km/l på en tankfuld og den efterfølgende tankfuld
> kører du 17,64 km/l. Var det ud i modvind og hjem i medvind eller hvad?
>

> Viser meget godt hvor meget kørestil har at sige.

De 9,16 km/l var kun over 56km og altså ikke en hel tank, der kan altså være
_lidt_ mere end 6 liter i min tank!
De 17,64 er iøvrigt det længste jeg har kørt på literen endnu, jeg forventer
dog at slå rekorden med ca. en liter her til sommer når jeg en uge får
nosset mig sammen til at tage hovedvejen på arbejde istedet for motorvejen.

Men du kan f.eks. se mine tankninger fra d. 18-04 i år hvor jeg først kørte
16,73 km/l for derefter at køre to tanke på hhv. 10,79 og 9,88 km/l!
De to sidste tanke var på den tyske autobahn med sømmet i bund hvor den
første var blandet kørsel med nok over halvdelen på østeuropæsike hovedveje
(resten by og motorvej med max 130).

Men det er rigtigt rigtigt svært at få den til at gå det som producenten
lover!

Brian

Fra : Kim Kristensen

Dato : 20-05-09 14:05

On 19 Maj, 21:27, "Brian Lund" <br...@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis man opretter bruger og logger ind kan man få den til at vise økonomien

Og mine her http://www.spritmonitor.de/de/user/danishdude.html

Du kan ellers få sådan en 2'er til at sluge noget saft hva'

Med venlig hilsen Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 20-05-09 21:39

Og mine her http://www.spritmonitor.de/de/user/danishdude.html

Du kan ellers få sådan en 2'er til at sluge noget saft hva'

Med venlig hilsen Kim
------------------------------

Det er ikke så svært på autobahn!

Men selv når jeg kører rimeligt pænt og forudseende går jeg kun omkring de
14-15 km/l, men jeg har så også 56 km på arbejde hvor nok de 40 km er på
motorvej med 110/130, og jeg kører på tidpunkter hvor der ikke er megen
trafik så jeg kører også med højeste hastighed hele vejen.Og så kører jeg
ofte til familien i Jylland ca. 100km med ca. 70 km motorvej.

Da jeg var i Slovakiet kunne jeg tydeligt mærke på forbruget at jeg kørte
væsentligt mindre motorvejskørsel.

Brian

Fra : BJ

Dato : 19-05-09 21:16

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP

> www.spritmonitor.de/de/uebersicht/32-Smart/0-Alle_Modelle.html?esearch=1

Han bruger en anelse mere end jeg, men har også meget længere ture.

Jeg kører bruger i snit 11,2 til 12,5 L/100km.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/227388.html

mvh/Bjørn J.