Så er der fætter/kusinefest igen
Fra : Steen

Dato : 19-05-09 18:07

Som om det ikke var nok med de tre små trillinger, så er der en tvilling
på vej. Nissan lancerer en tvilling til Suzuki Alto
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article714155.ece

--
Steen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-05-09 18:14

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Som om det ikke var nok med de tre små trillinger, så er der en tvilling
> på vej. Nissan lancerer en tvilling til Suzuki Alto
> [...]

- trilling....du glemmer vist Opel

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Lund

Dato : 19-05-09 20:52

Nej det er ikke den model

Fra : KASO

Dato : 19-05-09 20:52

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> "Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> - trilling....du glemmer vist Opel

Nope - Opel's er en fætter til Splash, som er storebror til Alto

Både Splash og Opel-fætteren fåes med den Fiatkonstruerede diesel, som
Suzuki får fremstillet i Indien. Nissan er iøvrigt ejet af Renault, der
leverer dieselmotorer til Suzuki Vitara. Jo-jo - det er nemt at holde fast i
gamle fordomme om de forskellige mærker....

Selv er jeg ejer af en spanskbygget tysker - og snart en franskbygget
japaner ...... hmmmm.......

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-05-09 21:25

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> i gamle fordomme om de forskellige mærker....
>
> Selv er jeg ejer af en spanskbygget tysker - og snart en franskbygget

Ja for h...... - kunne de gamle, velrennomerede fabrikker dog ikke tage at
udvikle modeller selv ligesom i gamle dage ? Så man ikke lige løber sur i
hvem der er i seng med hvis fætter/kusine osv for tiden.
Det var dog lettere at genkende et bilmærkei gamle dage.
Men Opel har måske kun råd til at "lease" deres modeller i disse år ?

Forresten er jeg ejer af en japaner - der vistnok ER samlet i japan - og en
tysker med østrisk hjerte samt stumper fra det meste af EU - men som aldrig
har set fabrikken i tyskland !

Fra : KASO

Dato : 19-05-09 21:38

> [...]
> Det var dog lettere at genkende et bilmærkei gamle dage.
> Men Opel har måske kun råd til at "lease" deres modeller i disse år ?

Det er jo en udbredt "sygdom". En Opel kassevogn er jo ligesom Nissans ditto
en Renault Traffic - fremstillet på den gamle Vauxhall-fabrik i England.
Specielt blandt kassevogne er det meget udbredt, men også blandt
personbilerne er det udbredt - Saab, der bygges på Opel Vectra - for
derefter at modificeres en smule og blive solgt som Cadillac - med en Fiat
dieselmotor...... - blot for at tage et eksempel.

> Forresten er jeg ejer af en japaner - der vistnok ER samlet i japan - og
> en tysker med østrisk hjerte samt stumper fra det meste af EU - men som
> [...]

Hmm - er du sikker på, at Suzuki'en ikke er fra Indien ligesom Alto? Eller
måske fra Ungarn som Swift/Splash?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-05-09 22:31

> [...]
> dieselmotor...... - blot for at tage et eksempel.

> Hmm - er du sikker på, at Suzuki'en ikke er fra Indien ligesom Alto? Eller

Måske - søgte en halv times tid på nettet uden rigtigt at finde andet end en
australsk nyvogns-side, der hævdede at den har "oprindelsesland: Japan".

Men Swift kommer skam fra Japan - nogle af dem i det mindste. 4x4-udgaven er
samlet i den opgående sol's land (når de aldrig frokost dernede ?).
Og du kan faktisk se det af stelnummeret, svjh. Det er vist noget med en
ganske tydelig bogstavs-kode - har set det på nye biler os en forhandler.
På fabrikkens sedler i vinduet kan man se forkortelsen - det må også være
til at finde på nettet

Min BMW er forresten samlet hos Aprilia, der jo selv har en model (Pegaso)
meget lig min. BMW regnede ikke rigtigt med salg i en 1-cylindret model - de
tog fejl ! Det er faktisk en af deres bedst sælgende modeller - især i det
store udland.

Fra : KASO

Dato : 20-05-09 07:14

> [...]
> På fabrikkens sedler i vinduet kan man se forkortelsen - det må også være

Jeps - jeg vidste faktisk godt, at 4x4 var fra Japan. Flere af de andre
"japanske" producenter leverer også nogle versioner fra Europa og andre fra
Japan. Renault's Mégane-serie kan - afhængig af version - komme fra
Frankrig, Spanien, Belgien?, Tyrkiet m.fl.

> [...]
> de tog fejl ! Det er faktisk en af deres bedst sælgende modeller - især i

Ikke meget er, hvad det giver sig ud for

Fra : N/A

Dato : 21-05-09 03:09

Fra : N/A

Dato : 21-05-09 03:09

Fra : N/A

Dato : 21-05-09 03:09

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 20-05-09 13:58

On 20 Maj, 20:55, "Jesper Hedegaard" <eksiste...@ikke.dk> wrote:
> OK - jeg svarer lige mig selv
> Google er min (og din) ven:http://visavision.info/models.htm
> Visa hed den jo.
>
> --
> Jesper Hedegaard
> BMW F650ST når vejret spiller
> Suzuki Jimny når det spilder

Nix, den var kom sideløbende med 2CV og udgik før den. En
karroserivariant med lidt flere heste og mere udstyr, stivere
undervogn osv.

Der var vel

> - Vis tekst i anførselstegn -

Jep, Visa, og den havde også en 2-cyl boxermotor i svageste udgave,
men den var noget modificeret i forhold til 2CV.
3 hovedlejer, 652 CC og med noget elektronisk tænding, som måske var
servicefrit, men til gengæld gik i stykker. Altså ikke en 2CV-motor,
men alligevel, nok lige så meget 2CV som en Alfa er en Holden...

Leo

Fra : N/A

Dato : 21-05-09 03:09

Fra : Steen

Dato : 19-05-09 20:56

Jesper Hedegaard <eksisterer@ikke.dk> wrote:

> "Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> - trilling....du glemmer vist Opel

Agila?
--
Steen

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 20-05-09 00:28

On 20 Maj, 08:14, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> Frankrig, Spanien, Belgien?, Tyrkiet m.fl.

> Ikke meget er, hvad det giver sig ud for - Skjul tekst i anførselstegn -

Den slags biler bygget af dele fra rodekassen holder jeg mig altså for
god til:

Min lille bil er er 100% frøspiserkonstrueret og deler ikke dele med
andre end ganske nære familiemedlemmer. Motordesignet er nok lidt
inspireret af BMW's motorcykler, men ellers er der vist intet der er
lånt andre steder. Og hvis BMW'en tikker ved ventilerne kan de bare
låne dele fra min bil...

Den store er bygget mens Ford ejede fabrikken, men det er da bedre end
hvis British Leyland stadig havde stået ved roret. Eller hvad de nu
lavede...
Alle dele er lavet til denne bil og blev kun brugt på samlebåndet i
Coventry. I dag er det så Tata der styrer butikken fra Indien...

Leo

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-05-09 17:04

> [...]

Alle dele er lavet til denne bil og blev kun brugt på samlebåndet i
Coventry. I dag er det så Tata der styrer butikken fra Indien...

Tja - hvor tror du de enkelte dele i din bil kommer fra - er det alt sammen
fra Citroen ?
De har slet ingen underleverandører på dæk, bremser, støddæmpere,
hjulophæng, kaleche, lygter, batterie osv ?

Jeg gætter på at du skriver om en 2CV - men dine cylindre ligger ned - det
gøt min ikke
Den er nok også lidt større og forresten vandkølet.

Husker forresten udemærket 2CV; min brors døde i tyskland på vej hjem fra
deres 3. telttur til frankrig. Bang og den var død - oliekøleren totalt
tilstoppet af insekter o.l. - så kan den altså ikke tåle 130 i længere tid

Han købte en motor fra en hugger i jylland; "har tilhørt en sød, gammel
dame" - men da vi endelig fik startet den røg den mere ud af
oliepåfyldningsstudsen end af udstødningen. Da vi fik blæserkappen af lå der
sådan en grov, orange mekaniker-klud pænt pakket omkring den ene cylinder.
Cylinderen havde knækket alle ringe og var ganske revet.
Vi kunne ikke regne ud hvordan den klud var blevet suget ind gennem gitteret
og blæseren - for det ku da ikke være den rare hugger, der løj ?
Nå - vi kunne heldigvis genbruge stumper fra den gamle motor, hvor
cylinder/stempel havde overlevet
Min egen gik det ikke så galt med - trods at sådan en faktisk kan lave
hjulspind over Kgs. Nytorv; hele vejen fra det kongelige over forbi Magasin

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 20-05-09 12:07

> [...]
> fra Citroen ?
> De har slet ingen underleverandører på dæk, bremser, støddæmpere,
> hjulophæng, kaleche, lygter, batterie osv ?

Jo da, men nok slet ikke så mange underleverandører som de nymodens
biler bruger. Jeg tror faktisk at Citroën producerede en stor del af
bilen på egne fabrikker. Og til det det egentlig handlede om:

En gammel konstruktion som 2CV deler ikke komponenter med andre biler.
Jo, selvfølgelig standardkomponenter som lejer, pærer, sikringer,
generator, akkumulator, bolte og møtrikker og den slags, men selv de
M7-bolte, der holder næsten alt samlet er vist ret unikke. Og hvilke
andre biler bruger en 3-huls 15x4 fælg med et 125R15-dæk ... ?

Leo

> [...]
> tilstoppet af insekter o.l. - så kan den altså ikke tåle 130 i længere tid

Oliekøleren betyder da noget, men det er nu meget mere sandsynligt at
det har været platinerne der var slidt så den tænder for tidligt og
derfor tændingsbanker. Ved 130 km/t kommer der uanede mængder af
køleluft til motoren, oliekøleren gør mest gavn ved langsom bjerg
eller terrænkørsel-

> [...]
> hjulspind over Kgs. Nytorv; hele vejen fra det kongelige over forbi Magasin

Min trækker sjældent mere end 8-10 meter hjulspind,så er det tid for
2. gear, og der spinner hjulene kun lige en brøkdel af et sekund...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-05-09 19:13

<leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Min trækker sjældent mere end 8-10 meter hjulspind,så er det tid for
2. gear, og der spinner hjulene kun lige en brøkdel af et sekund...

- det gik også kun så langt fordi du dengang måtte køre venstre om Kgs
Nytorv, regnet fra Nyhavn. Så havde du hele venstresvinget over krydset -
det hjalp.
Og der var forresten sjældent fodgængere i vejen

M7...jeg husker meget bedre alle de &%#¤&#" selvskærende skruer, hvis spidse
ende stak ud alle mulige - og umulig - steder i motorrummet.
Det krævede slagterihandsker af de lange at arbejde der

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-05-09 19:17

On Wed, 20 May 2009 20:13:26 +0200, "Jesper Hedegaard"
<eksisterer@ikke.dk> wrote:

<...>

> [...]
>og tidssvarende).
>Denne model fandtes også med en almindelig 4-cylindret maskine...men hvad

Var det ikke Citroen Ami 6, der også fandtes som 8'er? Der var vel

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-05-09 19:20

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-05-09 19:56

OK - jeg svarer lige mig selv

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 03:09

leo.5500@gmail.com skrev:

> Min trækker sjældent mere end 8-10 meter hjulspind,så er det tid for
> 2. gear, og der spinner hjulene kun lige en brøkdel af et sekund...

På vej rundt om Kgs. Nytorv holder man vel tilstrækkeligt med tryk fra
inderste forhjul til at kunne udvide "evnen" ?

--
Armand.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-05-09 08:41

> På vej rundt om Kgs. Nytorv holder man vel tilstrækkeligt med tryk fra
> inderste forhjul til at kunne udvide "evnen" ?
>
> --
> Armand.

Nemlig

Fra : N/A