Længeste tid en motor har kørt uden stop
Fra : Tue

Dato : 18-05-09 04:04

Hvad er den længeste periode en motor har kørt uden stop (ikke tankt,
ikke service m.m.)?
hvilken type motor er det? hvad køre motoren på? hvad yder motoren?

Det er ikke kun myntet på bilmotorer, men alle motorere. Så måske det
er en forkert gruppe, men jeg tager chanchen.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-09 11:21

"Tue" <TueSJensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------

Det er temmelig sikkert en el-motor. Måske en i et ur. Med batteri-back-up.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-05-09 19:27

Martin Bak wrote:

> Det er temmelig sikkert en el-motor. Måske en i et ur. Med
> batteri-back-up.

Jeg tror osse vi skal tænke småt.

Der bliver jo netop spurgt efter en maskine der IKKE må serviceres og det
bliver skibs- og kraftværksmaskiner altså.

Så en lille motor, der er utilgængelig og derfor lavet til at fungere
vedligeholdelsesfrit fra start til slut.

--
Windows is for Everybody. He lives in Everywhere.

Fra : Armand

Dato : 18-05-09 21:46

Kent =?ISO 8859-1?Q?Oldh=F8j?= skrev:

> [...]
>
> Så en lille motor, der er utilgængelig og derfor lavet til at fungere
> vedligeholdelsesfrit fra start til slut.

Og pludselig er vi ude i rumfart!
Mon ikke der sidder et og andet og roterer (en gyro!?) på strøm fra
solpanelet i en given sattelit :-/
I så fald holder dén sig jo kørende i årtier!

--
Armand.

Fra : oz3bto

Dato : 18-05-09 11:31

[...]

En skibsmotor vil jeg skyde på

Fra : thl

Dato : 18-05-09 13:00

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er ikke kun myntet på bilmotorer, men alle motorere. Så måske det
> er en forkert gruppe, men jeg tager chanchen.

Eller en motor på et elværk?

mvh

Thorbjørn

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-09 13:33

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Eller en motor på et elværk?

Fælles for begge er, at det er forbrændingsmotorer. De kræver stop af og til
for service, olieskift, filterskift mm. Jeg tror kun en el-motor vil kunne
køre dag ud og dag ind i årevis uden stop.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Armand

Dato : 18-05-09 15:27

Martin Bak skrev:

> [...]
Mange små (Ø?-)samfund i det store udland klarer strømproduktionen
v.h.a. store skibsmotorer (til forskel for dampturbiner, som ellers
generelt brugt)!

> Fælles for begge er, at det er forbrændingsmotorer. De kræver stop af og til
> for service, olieskift, filterskift mm. Jeg tror kun en el-motor vil kunne
> køre dag ud og dag ind i årevis uden stop.

Med undtagelse af sammenbrud er der ikke noget driftsstop-krævende
skrueri på sådanne motorer, så mon ikke at disse motorer kører non-stop
i årevis :-/

Jeg kan egentlig ikke komme tanke om nogen elmotor der kører nonstop
året igennem!?

--
Armand.

Fra : ask meeeeee

Dato : 18-05-09 15:38

> Jeg kan egentlig ikke komme tanke om nogen elmotor der kører nonstop året
> igennem!?
>
> --
> Armand.

På arbejdspladsen har vi El Motorer til ventlation som kører i mange år uden
stop
De kører 24 timer 365 dage der ud af.

Nogle har kørt mindst 5 år uden stop

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-09 16:47

> [...]
> :-/
>
> Jeg kan egentlig ikke komme tanke om nogen elmotor der kører nonstop året

Som jeg foreslog, -et ur. Problemet er, at vi herinde straks tænker HK og
tænker i store og kraftige maskiner. Det bliver der ikke spurgt om.
Jeg er stadig overbevist om, at det må være en el-motor der har kørt længst
uden nogen form for stop. Og sikkert en ret lille en.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leo Havmøller

Dato : 18-05-09 11:39

> [...]
> Det er ikke kun myntet på bilmotorer, men alle motorere. Så måske det
> er en forkert gruppe, men jeg tager chanchen.

Det er så ikke en motor, men en el-pære har lyst i 108 år, og lyser stadig.
http://www.centennialbulb.org/

Leo Havmøller.

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-09 19:41

"Tue" <TueSJensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Da vi havde boet i vores hus i lidt over 12 år skiftede jeg oliefyret ud med
et pillefyr og slukkede for første gang cirkulationspumpen - jeg ved ikke
hvor længe den havde siddet inden vi købte huset......
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-09 09:29

Brian Sørup wrote:

> [...]
> med et pillefyr og slukkede for første gang cirkulationspumpen - jeg ved
> ikke hvor længe den havde siddet inden vi købte huset......

Mon ikke der har været en strømafbrydelse..

--
vh
Torben

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-05-09 14:07

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Mon ikke der har været en strømafbrydelse..

Spoiler .....

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-05-09 17:04

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

UPS....

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-09 20:07

[...]

Motoren i urværket på min Ford
har kørt uafbrudt i små 23 år
og er stadig mere præcis end
min Sony autoradio...

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-09 20:11

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke service m.m.)?
> hvilken type motor er det? hvad køre motoren på? hvad yder motoren?

Sjovt, det tænkte jeg på, altså et ur i en gammel bil.. Men har strømmen
ikke af og til været afbrudt? Urets motor har vel så været gået i stå ved
sådanne lejligheder.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-09 21:52

> Sjovt, det tænkte jeg på, altså et ur i en gammel bil.. Men har strømmen
> ikke af og til været afbrudt? Urets motor har vel så været gået i stå ved
> sådanne lejligheder.

Ja det er klart.
Men der har kun været tale om minutter
så det er vel kun peditesser.

Fra : Armand

Dato : 18-05-09 21:47

> [...]
> ikke service m.m.)?
> hvilken type motor er det? hvad køre motoren på? hvad yder motoren?

.. . . Og du har aldrig skiftet batteriet på Ford'en i den tid?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-09 21:51

> . . . Og du har aldrig skiftet batteriet på Ford'en i den tid?

Nej.

Fra : Tue

Dato : 18-05-09 14:40

On 18 Maj, 21:11, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
Grunden til, at jeg også stillede spørgsmålet "hvad yder motoren?" er
at jeg finder det imponerende, hvis en stor 5.000 kW dieselmotor har
kørt uafbrudt i flere år eller en tilsvarende elmotor. At mit eget ur,
der drives af solceller, har kørt de sidste 9 år finder jeg ikke så
imponerende .Så det kan selvfølgelige deles op i kategorier efter
motortype/ydelse.
Ps. jeg kender ikke svaret og er meget interesseret, hvis der er
nogle, der kan komme med nogle konkrete eksempler...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-05-09 22:03

[...]

Jeg ved at dieselmotorer til pumper i dambrug kører i størrelsesordenen 10
år, hvor der kun stoppes for olieskift, remskift, m.m.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-09 09:28

Tue wrote:
> [...]
>
> Det er ikke kun myntet på bilmotorer, men alle motorere. Så måske det
> er en forkert gruppe, men jeg tager chanchen.

En blæsermotor i et serverrack eller lignende er mit bud.

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 19-05-09 10:25

"Torben Scheel" skrev

> En blæsermotor i et serverrack eller lignende er mit bud.

Det er temmelig begrænset hvor gammel sådan en blæser kan være,
jeg tror mere på den med et ur, ure kan gå i flere hundrede år.

Jens Olsens verdensur gik i 40 år før det blev sat i stå,
en urskive der kørte med en hastighed af en omdrejning på 25.000 år var
slidt.

http://www.astrup.net/URE/joverdensur.htm

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-09 14:53

alexbo wrote:
> [...]
>
> Jens Olsens verdensur gik i 40 år før det blev sat i stå,
> en urskive der kørte med en hastighed af en omdrejning på 25.000 år var

Det vil jo være gætværk i alle tilfælde - men et ups beskyttet serverrum
er et godt sted for et værk der er afhængigt af konstant strømtilførsel
for at opfylde præmisserne.

Det ville nu undre mig hvis elmotoren(?) i verdensuret ikke har været
stoppet for at få et nyt sæt kul på et eller andet tidspunkt.

--
vh
Torben

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 19-05-09 06:25

On 18 Maj, 12:03, Tue <TueSJen...@gmail.com> wrote:
> Hvad er den længeste periode en motor har kørt uden stop (ikke tankt,
> ikke service m.m.)?
> hvilken type motor er det? hvad køre motoren på? hvad yder motoren?

Jeg læste om en råolie motor (dvs. uden tændrør) der i staterne blev
sat i gang lige efter WW1. Den havde en boring på lidt over 60 cm og
en slaglængde på næsten 2 meter og 2 cylinder. Den udviklede 90 HK ved
60 RPM. Jeg kan ikke huske hvor mange ton at svinghjulet vejede men
den var med tør sump og kørte uafbrudt til midt i 30erne. Den er video
på Youtube der viser den. Jeg finder et link ved lejlighed.

Min bedstefar havde en motorlærebog fra starten af 50erne den var
nævnt i. Den trak nogle vandpumper der holdt noget landbrugsjord tørt,
der var under den nærliggende flod.

Benny

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-09 22:06

Tue skrev:
> [...]
> Det er ikke kun myntet på bilmotorer, men alle motorere. Så måske det
> er en forkert gruppe, men jeg tager chanchen.

På Google skriver de:

"The world record for longest non stop running engine is held by a steam
engine. Started in 1800 at a coal mine in England. Ran non stop till
1950 when the mine closed. Thats 150 years."

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 20-05-09 23:20

> [...]
> engine. Started in 1800 at a coal mine in England. Ran non stop till
> 1950 when the mine closed. Thats 150 years."

Imponerende! Også at ingen af os har gjort os den ulejlighed at søge efter
den. Men også temmelig usandsynligt, efter min mening. Den må have været
standset af og til. Der er sliddele på en dampfidus, og pakningsringe osv
der må have været skiftet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-05-09 02:14

Martin Bak skrev:
> [...]
> standset af og til. Der er sliddele på en dampfidus, og pakningsringe osv

Jeg har ikke søgt videre, f.eks. på hvilken mine det er, så jeg aner det
ikke.

Fra : Armand

Dato : 21-05-09 03:35

Martin Bak skrev:
> [...]
> standset af og til. Der er sliddele på en dampfidus, og pakningsringe osv

En dampmaskine fra 1800 er ikke som man kender dem fra lokomotiver, men
slet og ret et vuggende åg der fungerer på dampens afkøling, og deraf
opstået vacuum, inde i en klokke i et vandbad.
Service og sliddele = NUL!

Disse første dampmaskiners skubbende/løftende kraft blev primært brugt
til at pumpe vand på samme måde som en traditionel vandpost på en brønd,
og den bydende nødvendige afvanding af minegangene er et argument for at
pågældende maskine IKKE har været sat stille undervejs!

En anden ting er at det er imponerende at tænke på at der har været
holdt bål i kedlen uafbrudt i samme tid - Tænk sig hvor mange fyrbøderes
arbejdsliv dén maskine har overlevet

--
Armand.