Pludselig død motor.
Fra : JBH

Dato : 15-05-09 22:14

Havde en mulig nær-døds oplevelse for nylig.

Vi kom kørende på motorvejen, ca 120kmt. og så døde Pegøjen pludselig og
fuldstændig, ligesom hvis man kører tør for brændstof. Det er en Diesel, med
den gamle 1,9 med Bosch mekanisk pumpe. Bilen er en årg. 2000, med
startspærre og ABS, men ellers ikke videre avanceret.
Det var heldigvis om aftenen og der var ikke megen trafik, men for satan
hvor registrerer man lidt når man febrilsk kigger efter en mulighed for at
komme ind i nødsporet og få aktiveret katastrofeblinket (Det var kort efter
3 mennesker blev dræbt i en trafikulykke på Sjælland, hvor en bil også gik i
stå i ydersporet)
Jeg husker dog at speedometeren blev stående på 120kmt, tankmåler og
temperaturmåler gik på 0. og diverse lamper lyste.

Efter at være nået sikkert ind i nødsporet og have sundet sig lidt, samtidig
med at jeg grublede over den der speedometer som stadig viste 120kmt.
prøvede jeg at tage tændingen af og på igen og VUPS. alting så normalt ud
igen og motoren startede som normalt.

Min tese, er at GSM signalet fra enten min telefon (som lå over rattet, og
inde ved speedometeren) eller fruens har fået et eller andet elektronik i
instrumentkonsollen til at gå i baglås.

mvh
JBH

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-09 23:10

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min tese, er at GSM signalet fra enten min telefon (som lå over rattet, og
> inde ved speedometeren) eller fruens har fået et eller andet elektronik i
> instrumentkonsollen til at gå i baglås.

Bør ikke kunne påvirke noget som helst, og slet ikke
på dên måde. Andre med mere erfaring ? Man hører
jo sjældent om sådanne fænomener. Det er jo ikke
noget fly.,o)

Fra : søren brix

Dato : 16-05-09 14:42

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> inde ved speedometeren) eller fruens har fået et eller andet elektronik i

Hej

Måske i har været i en UFO ´s tidslomme eller ??

vh

Søren

Fra : perhag

Dato : 16-05-09 10:41

On 15 Maj, 23:13, "JBH" <skodkont...@hotmail.com> wrote:
..

> [...]
> med at jeg grublede over den der speedometer som stadig viste 120kmt.
> prøvede jeg at tage tændingen af og på igen og VUPS. alting så normalt ud

I forbindelse med periodiske startproblemer havde jeg kontaktet FDMs
tekniske service, og eksperten nævnte bl.a. at der er eksempler på at
motorstyringsproblemer kan bevirke at motoren pludseligt går i stå
under kørslen. Nogle gange er der fejlkode fra motorstyringen, men
teknikeren kendte også eksempler på at en fejl kunne fortsætte uden at
manifestere sig ved en fejlkode.

Fra : claus b.p.

Dato : 20-05-09 10:41

JBH wrote:
> [...]
> rattet, og inde ved speedometeren) eller fruens har fået et eller
> andet elektronik i instrumentkonsollen til at gå i baglås.

Jeg har prøvet det et par gange, da jeg havde en turbochipdims monteret på
Merceren, den ene gang med 180-200km/t i 3. bane på en tysk autobahn. Det er
ganske rigtigt en oplevelse man gerne ville være foruden! Mener dog at
instrumenterne viste normalt, motoren gik bare ud.
Er speedometeret mekanisk, eller er det også styret af computeren?
Når tankmåler og temperaturmåler går på 0 kunne det godt indikere
computerfejl. Og det bekræftes af at du efter sluk/tænd kunne starte normalt
igen. Men kunne årsagen fx. være at computeren mistede strøm, - det kunne
fx. være tændingslåsen der har dårlig forbindelse?
Jeg har aldrig oplevet at mobiltelefonen kunne forstyrre bilen, men det er
da en teoretisk mulighed, specielt hvis man ligefrem lægger den lige ved
instrumentkonsollen. De impulser der induceres i ledningerne ned til
motorcomputeren kan måske i uheldige omstændigheder få computeren til at tro
at der er noget helt galt, eller blot få den til at exekvere en
fejlinstruktion. Der gøres store indsatser for at begrænse
indstrålingsfølsomheden i elektronik, da man ved at der er et potentielt
problem.
Normalt vil computeren iøvrigt blot gå i nødprogram hvis det er
styresignalerne den får, der virker unormale. Men læser den en forkert
instruktion fra sit program, så kan hvad som helst ske.

/Claus

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 20-05-09 04:56

On 20 Maj, 11:40, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> styresignalerne den får, der virker unormale. Men læser den en forkert
> instruktion fra sit program, så kan hvad som helst ske.

Nu har jeg set Mythbusters på Discovery forsøge at få flyelektronik
til at reagere på mobiltelefon-signaler, og det endte med en myte, der
blev busted.
De skulle vist op på omkring 100x større signalstyrke end en
mobiltelefon, før de kunne måle nogen effekt. Den tror jeg dermed ikke
på.

Det er svært at sige hvad det ellers er, men det ligner da en
styreboks, der kan provokeres til at gå i sort. Livrem og seler er
vist ikke altid en del af produktudviklingsværktøjet på de
breddegrader. Det bør være muligt for udviklingsteamet at forudse
mulige fejl og sørge for, at der ikke opstår farlige situationer pga
defekter i elektronikken.

MVH Leo. Udviklingsingeniør...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-05-09 17:09

leo.5500@gmail.com skrev:

> [...]
> styreboks, der kan provokeres til at gå i sort. Livrem og seler er
> vist ikke altid en del af produktudviklingsværktøjet på de

Vw har et rum de tester for den slags i. Så nogen tænker over det.

Det bør være muligt for udviklingsteamet at forudse
> mulige fejl og sørge for, at der ikke opstår farlige situationer pga
> defekter i elektronikken.

Rygtet siger at mange MB lastvogne med elektronisk gear blev nulstillet
når de passerede basen ned ved frankfurt. At det er kraftige signaler
hersker der ikke tvivl om. Jeg har set videooptagelser hvor
radarsignalet er gået ind over billedet. En kollega er radartekniker.
Han har masser af den slags eksempler.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 21-05-09 14:06

Ib Jakobsen wrote:
> [...]
> hersker der ikke tvivl om. Jeg har set videooptagelser hvor
> radarsignalet er gået ind over billedet. En kollega er radartekniker.

For nogle år siden så jeg en historie om en helikopter, som styrtede i
havet fordi elektronikken stod af, da den fløj gennem radarstrålen fra
et hangarskib.
Om den lige var lettet fra det eller skulle lande på det, kan jeg ikke
huske.

Fra : claus b.p.

Dato : 20-05-09 23:01

leo.5500@gmail.com wrote:

> [...]
> De skulle vist op på omkring 100x større signalstyrke end en
> mobiltelefon, før de kunne måle nogen effekt. Den tror jeg dermed ikke

Jeg vil også mene at der kan forventes en god portion ekstra resourcer lagt
i udviklingen af sikkerhed for flyelektronik, end for konsumprodukter som
franske (og tyske) biler. Der er jo normalt heller ikke problemer med
indstråling, men derfor kan man da ikke udelukke at der i netop denne
situation opstod de forhold, der gjorde at der opstod et problem. Jeg er
enig i at det med dygtigt udviklingsarbejde er muligt at sikre 100% mod
indstråling, men de komponenter der benyttes i biler nu om dage, ikke mindst
stikkene, vidner om at der i hvert fald ikke benyttes mil-spec komponenter.
Og hvad sker der hvis man har en korrosion imellem 2 metalflader i et
stik, - der kan opstå en halvledereffekt som gør at ledningen pludselig
bliver til et xtal-apparat.

Jeg kan så tilføje at 2 dage efter jeg havde renset interiøret i Merceren
med glasrensespray brændte elektronikken af i gearkasseskiftet. Trods
millioner af Euro i udviklingsbudget på sådan en Mercedes, har man ikke
sikret, at der ikke kan komme fugt fra kabinen ned til elektronikken!
Mekanikeren sagde at det printkort skiftede de da masser af, når chaufføren
fx. spildte lidt kaffe ned ved gearvælgeren...

Til gengæld havde Mitsubishi tænkt over det i en Starion jeg havde engang.
(Dengang det ikke var så almindeligt med elektronik i biler) De havde
placeret motroelektronikken i kabinen, i hulrummet foran A stolpen. Der var
den godt beskyttet. - Indtil altså der kom en utæthed i gummilisten omkring
forruden.

/Claus
---
Mercedes opruster stadig!

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-05-09 12:05

> [...]
> De skulle vist op på omkring 100x større signalstyrke end en
> mobiltelefon, før de kunne måle nogen effekt. Den tror jeg dermed ikke

Jeg kan tilgengæld bekræfte at det kan lade sig gøre.

Vi har lige fået skiftet et relæ (der styrer lys, centrallås og meget
andet sjovt) og det relæ er monteret bagved gearstangen. Det spassede af
og til ud når der lå en mobiltelefon lige ovenover.

Med nyt relæ (opdateret udgave selvfølgelig) har der ikke været problemer
siden.

Fra : N/A

Dato : 20-05-09 17:09