Sælger THansen fælge uden godkendelse?
Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 14-05-09 07:32

Læste en artikel i Erhvervsbladet at THansen sælger fælge der ikke er
godkendt til montering på biler. Passer det så har jeg et sæt der skal
afleveres igen.

Der er også noget med kørsel forbud i Tyskland. De vil ikke have det
skidt ned på deres veje.

Benny

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-05-09 14:33

> Læste en artikel i Erhvervsbladet at THansen sælger fælge der ikke er
> godkendt til montering på biler.

Er det ikke nærmere at de sælger fælge der ikke er godkendte til
montering på visse modeller?

> Der er også noget med kørsel forbud i Tyskland. De vil ikke have det
> skidt ned på deres veje.

Jep det kan blive ganske dyrt

Fra : Klaus G.

Dato : 14-05-09 15:28

> Er det ikke nærmere at de sælger fælge der ikke er godkendte til
> montering på visse modeller?
Tror også at det er sådan det hænger sammen. Enten vægtmæssigt, eller mht.
sporvidden.

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-05-09 15:34

Klaus G. skrev:
> Tror også at det er sådan det hænger sammen. Enten vægtmæssigt, eller mht.
> sporvidden.

Hvilket i grunden vel er tilfældet med alle der sælger fælge??
Der er vel ikke nogen der spørger til hvilken bil de skal monteres på,
for derefter at nægte at sælge dem, hvis det ikke er de korekte???

Og ser man på hvad der ruller rundt på vejene, så er der ikke langt
mellem fejlene... (og her taler jeg kun om de åbenlyse fejl - for
ekspert er jeg ikke...)

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Klaus G.

Dato : 14-05-09 15:55

> Hvilket i grunden vel er tilfældet med alle der sælger fælge??
Ej, det er det fandme ikke!

Seriøse forhandlere kunne ALDRIG finde på at sælge fælge, som ikke er
godkendt til en bils vægt. Det er jo katastrofalt hvis en 4x4, varevogn
eller en campingvogn får nogle fælge på som ikke er lavet til den ekstra
vægt. Det er sq lige så slemt, som det er at sløse med hastighedsmærkningen
på dækket.

> Der er vel ikke nogen der spørger til hvilken bil de skal monteres på,
> for derefter at nægte at sælge dem, hvis det ikke er de korekte???
Jeg er ikke selv dækmand, men tømrer og jeg kunne ALDRIG finde på at sælge
tømmer som ikke er T1 godkendt, hvis jeg VED at det skal bruges i en bærene
konstruktion. Så jeg finder det altså meget svært at forstille mig at nogen
kunne finde på at sælge forkerte fælge, hvis de åbenlyst ved det er direkte
livsfarligt.

> Og ser man på hvad der ruller rundt på vejene, så er der ikke langt
> mellem fejlene... (og her taler jeg kun om de åbenlyse fejl - for
> ekspert er jeg ikke...)
Eneste synlige fejl må være at dækkene sidder uden for skærmkasserne, eller
hvad tænker du på? Bredere hjul betyder ikke automatisk bredere sporvidde
jo. Hvis ET'en ændres tilsvarende, så vil centrum af dækket stadig være
samme sted.

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-05-09 17:28

<hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
Læste en artikel i Erhvervsbladet at THansen sælger fælge der ikke er
godkendt til montering på biler.

Kan du smide et link til artiklen ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 14-05-09 13:17

On 14 Maj, 18:28, Brian Sørup <camaropower...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Læste en artikel i Erhvervsbladet at THansen sælger fælge der ikke er

Nej Jeg har den kun som papir.

Benny

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 14-05-09 13:40

On 14 Maj, 15:32, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Er det ikke nærmere at de sælger fælge der ikke er godkendte til
> montering på visse modeller?

Hvis du overhovedet skal have en fælg på en bil i tyskland skal det
være et sødt lille TUV mærke der på.

Benny

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-05-09 09:43

> [...]
> montering på visse modeller?

Hvis du overhovedet skal have en fælg på en bil i tyskland skal det

Arrh den passer vel ikke, mine formoder jeg lovlige fælge som er originale
på bilen har ikke det mærke.

Mvh Niels

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-05-09 20:47

> Hvis du overhovedet skal have en fælg på en bil i tyskland skal det være
> et sødt lille TUV mærke der på.

Øhm ja? :)

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 14-05-09 14:32

On 14 Maj, 21:46, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Øhm ja? :)

I artiklen er der beskrevet at THansen påstår at deres fælge er
godkendt at 2 instanser, men Ehvervsbladet kunne ikke finde ud af hvad
forkortserne stod for og det kunne THansen heller ikke. Det drejer sig
nok om dem der godkender kineser biler

Jeg finder lige artiklen i morgen.

Benny

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-05-09 21:39

> [...]
> at 2 instanser, men Ehvervsbladet kunne ikke finde ud af hvad
> forkortserne stod for og det kunne THansen heller ikke. Det drejer sig

Hehe med Thansen skulle det ikke undre mig.

Kan de spare 10øre går de gerne over åen efter det..

Men det kan umuligt gælde alle deres fælge da de også sælger fælge som du
finder mange andre steder hvor godkendelserne er iorden.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 14-05-09 14:53

> Kan de spare 10øre går de gerne over åen efter det..
>
> Men det kan umuligt gælde alle deres fælge da de også sælger fælge som du
> finder mange andre steder hvor godkendelserne er iorden.

Ja. Jeg har også set bileder af Michelin dæk der er lavet på en
trailerfabrik i Kina. En kollega var i Kina hvor han så Michelindæk
til 80 kr/stk for 185-14 dæk. Dækkene var mærket til 240 km/t men var
basseret på trailer dæk og genbrugsgummi. Livsfarlig som bare fanden.

Benny

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 15-05-09 03:38

On 14 Maj, 15:31, hojvae...@gmail.com wrote:
> [...]
> afleveres igen.
>
> Der er også noget med kørsel forbud i Tyskland. De vil ikke have det

Nu har jeg dyrket VIA og JWL som THansen henviser til. De skal også
være indgraveret i fælgene ellers så er di ikke OK.

Der er 2 instanser deri: Japan Vehicle Inspection Association (VIA)
og The Japan Alloy Automotive Wheel Testing Council (JWTC). Se evt her
http://www.jwtc.jp/open/html/e/situmon1.html

Til de interesserede så har jeg skannet den pågældende artikkel.

Benny

Fra : Armand

Dato : 15-05-09 11:07

hojvaelde@gmail.com skrev:

> Til de interesserede så har jeg skannet den pågældende artikkel.

Yes please!

--
Armand.
(hvis returadresse er valid!)

Fra : Jacob

Dato : 15-05-09 16:41

hojvaelde@gmail.com skrev:

> [...]
> http://www.jwtc.jp/open/html/e/situmon1.html
>
> Til de interesserede så har jeg skannet den pågældende artikkel.

Den vil jeg gerne læse - send venligst :)

Mvh Jacob

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 19-05-09 06:43

> [...]
> afleveres igen.
>
> Der er også noget med kørsel forbud i Tyskland. De vil ikke have det

Så er artiklen sendt til de 3 som ønskede den.

Benny

Fra : Armand

Dato : 19-05-09 22:39

hojvaelde@gmail.com skrev:

> Så er artiklen sendt til de 3 som ønskede den.

Og modtaget, med tak!

I mine øjen er det primært en "rønnebærene er sure" artikel.
Den bærende kraft bag erklæringerne er en mand der tilsyneladende har
mistet en lukrativ forrretning baseret på at alufælge var en luksusvare :-|

Min mester smadrede en af de "originale" og hundedyre WV-fælge på på sin
Tuareg, blot ved at køre i et slaghul
Så at punke tante Hansen er at skyde over målet: Store dele af branchen
sælger løs uden at skele til andet end kasseapparatet, imens tanten
sælger til realistiske priser og derfor bliver punket for
kvalitetsproblemer :-|

Forøvrigt tror jeg at historien om tysk ud-dømning af vilde fælge er en
overdrivelse uden hold i virkeligheden - man kan ikke laste udenlandske
biler at de ikke overholder de "lokale" regler! således får englændere
da fint lov til at køre i hele europa med deres højre-styring, og min
ungdoms tyske knallertknægte måtte gerne køre rundt med 50ccm'ere hvis
ydelse vi andre ikke engang turde drømme om :-|
Endvidere tror jeg ikke at mine originale (PSA)stålfælge har et
TÜV-stempel, hvis en emsig tysk betjent kunne finde på at kigge efter dét!

--
Armand.