Køb af bil - Engros
Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 20:35

Hvad vil det sige at købe en bil engros ?

Eksempelvis :
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Volvo-850-2,5-GLE-st.car-5d_ID859700038.htm

Mvh. Allan

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 13-05-09 20:40

"Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> skrev i meddelelsen
> Hvad vil det sige at købe en bil engros ?
>
> Eksempelvis :
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Volvo-850-2,5-GLE-st.car-5d_ID859700038.htm

Så vidt jeg ved, så menes det, at bilen kun sælges til en anden forhandler.
Derved kan den sælges uden garanti.
Hilsen Matthias

Fra : Kent Nielsen

Dato : 13-05-09 21:04

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> "Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> skrev i meddelelsen

> Så vidt jeg ved, så menes det, at bilen kun sælges til en anden
> forhandler. Derved kan den sælges uden garanti.
> Hilsen Matthias

Næsten rigtigt men...
Alle biler kan sælges uden garanti, men reklamationsretten kan man som
forhandler ikke slippe for ved salg til private.
(Selv om mange prøver)

/Kent

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-09 22:09

> Næsten rigtigt men...
> Alle biler kan sælges uden garanti, men reklamationsretten kan man som
> forhandler ikke slippe for ved salg til private.
> (Selv om mange prøver)

Hmm - har et tilbud om at gå 10.000 ned i pris hvis jeg tager den som
"engros" men det er jo så ikke rigtig engros da jeg er privatperson.
Men man kan vel godt lave en skriftlig aftale hvor man afskriver sin
reklamationsret mod et nedslag i prisen ?

Nu er det ikke lige den jeg har linket til tidligere men en tilsvarende dog
ikke på nettet.

Mvh. Allan

Fra : NHF

Dato : 13-05-09 23:01

Bemærk, forhandleren sælger engros til anden virksomhed og derfor kræver han
et cvr.nr. dvs. en momsregistreret person/virksomhed. På den måde er det B2B
og ingen garanti.

NHF, Århus

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 14-05-09 04:45

> [...]
> reklamationsret mod et nedslag i prisen ?
>
> Nu er det ikke lige den jeg har linket til tidligere men en tilsvarende

Uanset hvad forhandleren skriver, så kan han ikke sælge til en privat uden
reklamationsret.
Hilsen Matthias

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-09 05:09

Matthias H Matthiessen skriver:

> Uanset hvad forhandleren skriver, så kan han ikke sælge til en privat uden
> reklamationsret.

Selvfølgelig kan han det, det skal blot fremgå af købsaftalen.

Desuden er det også begrænset, hvad man kan reklamere over ved en så
gammel bil til så få penge.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : N/A

Dato : 14-05-09 09:25

Fra : N/A

Dato : 14-05-09 10:49

Fra : N/A

Dato : 14-05-09 10:49

Fra : N/A

Dato : 14-05-09 09:25

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-05-09 01:11

On 14 Maj, 06:08, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Matthias H Matthiessen skriver:

> Selvfølgelig kan han det, det skal blot fremgå af købsaftalen.
>
> Desuden er det også begrænset, hvad man kan reklamere over ved en så
> gammel bil til så få penge.

Ja, han kan sagten skrive på købsaftalen, at bilen sælges uden
reklamationsret.
Men, jf. købeloven §2, er afsnittet om forbrugerkøb ufravigeligt til
skade for forbrugeren. Dvs. forhandleren kan skrive det, køberen kan
skrive under på det, men købeloven slår igennem da den er
forbrugerbeskyttende.
Dvs. man kan narre den mindre kloge hvis man ser på ny bil ved en
forhandler, ved f.eks at gå meget langt under pris, mod at man
fraskriver sig garanti/reklamationsret. Det vil efter end handel
nemlig ikke være gældende.

/
Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 14-05-09 01:55

On 14 Maj, 09:11, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Ja, han kan sagten skrive på købsaftalen, at bilen sælges uden
> reklamationsret.

Jeps

> [...]
> skade for forbrugeren. Dvs. forhandleren kan skrive det, køberen kan
> skrive under på det, men købeloven slår igennem da den er

Men da salgsdokumentet viser at bilen er købt med de fejl og mangler
der er på salgstidspunktet, kan man reklamere alt det man har lyst
til, for man har selv kendt standen af varen man køber.

> [...]
> forhandler, ved f.eks at gå meget langt under pris, mod at man
> fraskriver sig garanti/reklamationsret. Det vil efter end handel

Det er da ikke klogt at fraskrive sig garantien?
Så sidder man tilbage med ½ års ubetinget reklamationsret og 1½ år,
hvor man selv skal bevise at fejlen var der fra start af.......

Det er vidst kun een selv man narrer så!

Klaus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-05-09 09:25

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:
> Det er da ikke klogt at fraskrive sig garantien?
> Så sidder man tilbage med ½ års ubetinget reklamationsret og 1½ år,
> hvor man selv skal bevise at fejlen var der fra start af

Hvis der opstår fejl efter det første halve år, er det vel ikke værre,
end at man får bilen hen på et værksted, hvor de undersøger den og laver
en udtalelse om, hvad fejlen skyldes, derunder om den er opstået som
følge af fabrikationsfejl og/eller defekte dele, som var der fra starten af.

Fra : N/A

Dato : 14-05-09 09:25

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 14-05-09 03:05

On 14 Maj, 10:24, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175...@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
> en udtalelse om, hvad fejlen skyldes, derunder om den er opstået som
> følge af fabrikationsfejl og/eller defekte dele, som var der fra starten af.

Du ved godt, hvor megen bøvl der er mange steder fra, bare at få
forhandlerne til at overholde den garanti de selv sælger?

Hvor let tror du så det er når man har fraskrevet sig garantien?

Klaus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-05-09 10:49

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:
> Du ved godt, hvor megen bøvl der er mange steder fra, bare at få
> forhandlerne til at overholde den garanti de selv sælger?

Jeg troede de solgte biler og ikke garantier?
Hvis du mener overholde reklamationsbestemmelserne, så nej, det er ikke
noget jeg hører/ser ret meget om.

> Hvor let tror du så det er når man har fraskrevet sig garantien?

Den kan man jo netop ikke fraskrive sig, ligegyldigt hvad der står i
købsaftalen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-09 18:32

"Jens C. Hansen" skriver:

> Jeg troede de solgte biler og ikke garantier?

Gud, du mener ikke at Kia Cee'ds 7 års garanti har noget at skulel have
sagt?

> Hvis du mener overholde reklamationsbestemmelserne, så nej, det er ikke
> noget jeg hører/ser ret meget om.

Nej garanti. Den garanti de selv tilbyder.

> Den kan man jo netop ikke fraskrive sig, ligegyldigt hvad der står i
> købsaftalen.

Garantien?

Jo - i allerhøjeste grad.

Du må ikke på nogen måde sammenligne garanti og reklamationsret.
Dengang vi fik indført den nuværende reklamationsret var det et stort
tilbageskridt for forbrugerne i forhold til 1 års garanti.

Fra : Jesper Juul

Dato : 14-05-09 20:45

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Du må ikke på nogen måde sammenligne garanti og reklamationsret.
> Dengang vi fik indført den nuværende reklamationsret var det et stort
> tilbageskridt for forbrugerne i forhold til 1 års garanti.

Der har aldrig nogensinde været 1 års garanti i købeloven.

Jesper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-09 06:24

On May 14, 11:49 am, "Jens C. Hansen"

> Den kan man jo netop ikke fraskrive sig, ligegyldigt hvad der står i
> købsaftalen.

Det er reklamationsretten man ikke kan fraskrive sig, garanti kan man
godt. Garanti er noget som stiller køberen bedre end den alm.
reklamationsret.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-05-09 19:37

> Du må ikke på nogen måde sammenligne garanti og reklamationsret. Dengang
> vi fik indført den nuværende reklamationsret var det et stort
> tilbageskridt for forbrugerne i forhold til 1 års garanti.

Kom igen.

Vi havde 12 måneders reklamationsret dengang. Aldrig garanti. Garanti har
været noget butikken tilbød dig såfremt du fik det.

I dag har vi 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 er med
omvendt bevisbyrde efter formodningsreglen.

Så NEJ det var ikke et tilbageskridt, men tværtimod en fremgang.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-09 19:41

"Martin [6000]" skriver:

> Vi havde 12 måneders reklamationsret dengang. Aldrig garanti. Garanti har
> været noget butikken tilbød dig såfremt du fik det.

Rekalmationsretten blev skåret ned til 6 måneder.

De fleste butikker tilbød 1 års garanti på alt. Det er der mange der ar
"opgivet" nu

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-05-09 20:30

> Rekalmationsretten blev skåret ned til 6 måneder.

Den var på 12 måneder.

> De fleste butikker tilbød 1 års garanti på alt. Det er der mange der ar
> "opgivet" nu

Du snakker udenom.

Forbrugerne er bedre stillet nu. Basta. Det kan selv _du_ ikke komme
udenom ;)