Q:forhandlernet, hvorfor det?
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-09 22:36

Hej
Vi sad nogle "stykker" og talte omkring biler, og vi undrede os omkring
forhandler politikken fra forskellige bilmærker. Lad os som eksempel tage
Audi. I starten var der en forhandler i Sønderborg, senere kun i Åbenrå, og
nu skal jeg køre 130 km til den nærmeste forhandler i Fredericia. Hvad er
grunden til at der blive færre og færre autoriserede forhandlere? Jeg synes
det er ulogisk, det blive vanskeligere for mig at købe bil. Der findes andre
rigtig gode bilmærker, hvor jeg har en god forhandler i nobolaget.

Er der nogen som kan forklare os hvilke fordele eksempelvis Audi har ved at
skære ned på forhandler nettet-jeg kan ikke se det?

Hilsen
Karsten

Fra : KASO

Dato : 12-05-09 22:56

"Karsten Skov" <kskov(til)post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen som kan forklare os hvilke fordele eksempelvis Audi har ved
> at skære ned på forhandler nettet-jeg kan ikke se det?

Jeg tror det var en del af deres strategi for at gøre mærket mere
"eksklusivt" - dvs. at forsøge at dække over, at det jo sådan set bare er en
"Skoda i jakkesæt"

Samtidig kan man koncentrere ekspertisen på færre steder - dvs. at man ikke
skal uddanne mekanikkere i de "Audi-specifikke" detaljer på så mange
værksteder - det sparer en sjat på uddannelsesbudgettet og sikrer at de, der
bliver tilbage, har større rutine. Hver enkelt forhandler får samtidig
større salgsvolumen og kan dermed bedre have råd til at have et større
sortiment end en forhandler, der sælger 4 Audier om året og som dermed ikke
kan have hele modelpaletten stående i udstillingsvinduet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-05-09 18:34

"Karsten Skov" <kskov(til)post.tele.dk> wrote in

> Er der nogen som kan forklare os hvilke fordele eksempelvis Audi har
> ved at skære ned på forhandler nettet-jeg kan ikke se det?

Det er vist ikke helt billigt at blive/være autoriseret forhandler af de
dyre mærker (dem der gerne vil være eksklusive), fabrikkerne stiller ofte
krav til bestemt indretning, udstillingsfaciliteter og udstillingsbiler,
serviceniveau osv. Det kan være en af forklaringen at de enkelte
forhandlere ikke har råd til at leve op til kravene som autoriseret
forhandler.