Tillægsafgift på gul-plade bil?
Fra : Morten

Dato : 11-05-09 10:25

Hej med jer

Jeg har en gul-plade bil fra 2001.
Jeg er denne gang blevet opkrævet en tillægsaftigt på 5.040,- sammen med
vægtafgiften - det er aldrig sket før.

Betyder det at jeg fremover skal betale disse penge hvert år, for at hav en
gulplade bil? - så er vægtafgiften jo pludselig væsentligt dyrere end
forsikringen ...

Fra : ERLO

Dato : 11-05-09 10:50

Hej
Endnu kan du køre efter "de gamle regler" hvis din bil er indregistreret
før: 3/6 1998.
Vi gik fri for at skulle betale denne "misundelsesafgift" i denne
folketingssamling.
Mvh. ERLO

------------------------
STØDDÆMPERE til alle biler haves

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-05-09 20:55

ERLO wrote:
> Endnu kan du køre efter "de gamle regler" hvis din bil er indregistreret
> før: 3/6 1998.

Ahem.. :)

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 11-05-09 10:56

Hej

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Betyder det at jeg fremover skal betale disse penge hvert år, for at hav
> en gulplade bil? - så er vægtafgiften jo pludselig væsentligt dyrere end
> forsikringen ...

Ja hvis bilen udelukkende bruges til privat, så koster det
"misundelsesafgift"

Så er det ligepludselig ikke så fedt, med en gulpladebil :(

Mvh
Hans

Fra : KASO

Dato : 11-05-09 21:17

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja hvis bilen udelukkende bruges til privat, så koster det
> "misundelsesafgift"

Afgift på at være misundelig på dem, der har alle sæderne intakt?

Eller skulle vi ikke bare kalde afgiften for "merforureningsafgift"?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-05-09 07:55

> Eller skulle vi ikke bare kalde afgiften for "merforureningsafgift"?
Ja, det er jo et annerkendt faktum at farven på et lille stykke metal foran
og bagpå bilen har stor indflydelse på forureningsgraden

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : KASO

Dato : 12-05-09 19:13

"Keld Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det er jo et annerkendt faktum at farven på et lille stykke metal
> foran og bagpå bilen har stor indflydelse på forureningsgraden

Nope - men det er et kendt faktum, at en Corolla forurener mindre end en
Land Cruiser - og koster de det samme, fristes nogle til at vælge den
sidste, hvis de kan undvære nr.pladerne. Derfor har man indført
"merforureningsafgiften" for at fjerne en del af motivationen for at købe
for store biler.

Før "gulplademafiaen" går helt amok, så vil jeg lige gøre opmærksom på, at
jeg selv kører rundt i en MB Viano Marco Polo - altså en stor, relativt
forurenende bil på camperafgift - så det er ikke fordi jeg er specielt
"hellig" - men afgiften har altså intet med misundelse at gøre - der er vist
ingen, der misunder en "amputeret" bil. Afgiften er indført for at reducere
motivationen for at købe de store biler.

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-05-09 21:32

> [...]
> sidste, hvis de kan undvære nr.pladerne. Derfor har man indført
> "merforureningsafgiften" for at fjerne en del af motivationen for at købe

Nu er det bare sådan at en gulplade LC koster mindre i vægtafgift efter
indførslen af 1000 kr. afgiften på manglende partikelfilter.

i dag koster en gulplade LC ca. 9800kr mod en hvidplade af slagsen koster
9660 kr. om året

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : KASO

Dato : 12-05-09 22:23

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> indførslen af 1000 kr. afgiften på manglende partikelfilter.
>
> i dag koster en gulplade LC ca. 9800kr mod en hvidplade af slagsen koster

Inkl. de ca. 5000kr. i "privatbenyttelsesafgift" eller hvad den officielle
betegnelse nu er?

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-05-09 15:36

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> "Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> Inkl. de ca. 5000kr. i "privatbenyttelsesafgift" eller hvad den officielle
> betegnelse nu er?

Ja reelt sådan ca. 5040+4800 kr

Hvis den havde været helt ny reg. efter de nye regler i dag så havde den
heddet miljøafgift + 5040 kr altså 9660+5040 kr.

Fra : MVJ

Dato : 12-05-09 18:00

> Afgift på at være misundelig på dem, der har alle sæderne intakt?
>
> Eller skulle vi ikke bare kalde afgiften for "merforureningsafgift"?

-----------------
Er det farven på nr.pladen - der afgør hvor meget en bil forurener ? Det
vidste jeg ikke. Vil det sige at en bil på gule plader der bliver lavet om
til en på hvide forurener mindre ????
Mogens

Fra : KASO

Dato : 12-05-09 19:14

"MVJ" <mogens.amd64@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> vidste jeg ikke. Vil det sige at en bil på gule plader der bliver lavet om

Se mit svar til Keld Nygaard ovenfor!

I mellemtiden kan du jo forklare, hvorfor man skulle være misundelig på en
"amputeret" bil......

Fra : oz3bto

Dato : 11-05-09 16:33

> [...]
>
> Betyder det at jeg fremover skal betale disse penge hvert år, for at hav
> en gulplade bil? - så er vægtafgiften jo pludselig væsentligt dyrere end

Velkommen til Danmark

De har enda snakket om at det skulle blive endnu dyere at have gulplade bil
... Det skete dog ikke

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-05-09 01:33

On May 11, 5:32 pm, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> De har enda snakket om at det skulle blive endnu dyere at have gulplade bil

Det er jo den uendelige historie......men:
Og hvorfor skal det ikke det ?
Hvorfor skal det være billigere bare fordi man køber biler oprindeligt
tiltænkt erhvervslivet ?
Samme afgift på alle biler, og så kan erhvervslivet trække den fra. Så
er det ens for alle.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Seth

Dato : 12-05-09 10:12

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> tiltænkt erhvervslivet ?
> Samme afgift på alle biler, og så kan erhvervslivet trække den fra. Så

Eller minimal afgift på biler (10-50%) og dermed opnå langt højere
sikkerhed og færre hospitalsudgifter i den sammenhæng.

I den situation vil folk købe en til to biler mere og nogle familier som
i dag ikke har råd vil også købe bil og dermed vil statens indkomst
alligevel nærme sig det niveau den har i dag.

Indkomsten på vægt- og vejafgifter, nummerplader og syn og alle andre
perifere indkomster vil også stige.

Sørg envidere for at fremtidssikre muligheden for brug af el-biler,
hydrogen biler, hybridbiler, soldrevne køretøjer, biler der kører på
komprimeret luft etc. og gør dem alle afgiftsfrie.

Og så skulle staten bruge overskudet på at gøre vejnettet mere
trafiksikkert med bl.a. vejbaneadskillelse og nødspor på landeveje.

Et sådan tiltag vil i den sidste ende skabe overskud og dermed
overflødiggøre pengemaskiner som den med fart- og parkeringsbøder.
Så kan de latterlige fartgrænser droppes og erstattes af mere realistiske
af slagsen uden at gå på kompromis med ulykkesstatistikkerne.
_
Seth

Fra : Leonard

Dato : 12-05-09 10:30

Seth wrote:

> I den situation vil folk købe en til to biler mere og nogle familier
> som i dag ikke har råd vil også købe bil og dermed vil statens
> indkomst alligevel nærme sig det niveau den har i dag.

Og hvor er der lige plads til alle de biler?
Vejene er fyldt godt op i forvejen, der er ikke p-pladser nok i byerne.

--
Leonard

Fra : Seth

Dato : 12-05-09 21:47

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in news:4a0941b0$0$90270
$14726298@news.sunsite.dk:

> Og hvor er der lige plads til alle de biler?
> Vejene er fyldt godt op i forvejen, der er ikke p-pladser nok i byerne.

Nu er det jo en kendsgerning at en person kun kan køre i en bil ad
gangen.
Så selv om en person ejer 2 biler så fylder de ikke mere på vejene af den
grund.

Meget af det der fylder er lastbiler og busser.

Busserne vil bruges mindre når flere har bil.
Dermed er forureningen fra store svindende busser som kører rundt med 1
passager i flere timer i træk løst.
Busstop kan konverteres til P-pladser.

Lastbiler kan i stor grad erstattes af skibstrafik.
Skibstrafik som i indenrigsfart kan pålægges ikke at sejle med heavy
fuel.
Dermed kan vi også her sikre en forurening som nærmer sig 1/10 af hvad et
proportionelt antal lastbiler der skulle til for at fragte samme last
ville forurene.
man kunne også vælge at skibene skulle drives hybridt.
Det ville de egne sig glimrende til.
Solenergi, hydrogen i brændselsceller og endda fremstilling af hydrogen
ved hjælp af sol-, vand og vindkraft.
Vingemaster og kites kunne også hjælpe på fremdriften.

Det handler i bund og grund om at der er pengeinteresser som blokerer for
sådanne tiltag.
Pengeinteresser som har et ønske om fortsat brug af fossile brændstoffer.

Det med plads på vejene og P-pladser er i den sammenhæng økonomisk,
teknologisk og infrastrukturelt langt underordnede problemer som nok
skulle kunne blive løst.

_
Seth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-09 22:06

Seth skriver:

> Nu er det jo en kendsgerning at en person kun kan køre i en bil ad
> gangen.

Jeps

> Meget af det der fylder er lastbiler og busser.

Busser?

Du bor vidst i en anden del af landet end jeg gør......

> Lastbiler kan i stor grad erstattes af skibstrafik.

Du bor definitivt i en anden landsdel end mig.

Hvem skal grave kanalen til Hammel?

> Dermed kan vi også her sikre en forurening som nærmer sig 1/10 af hvad et
> proportionelt antal lastbiler der skulle til for at fragte samme last
> ville forurene.

Tænk jernbane i stedet.....

Det er altså billigere at lægge spor til mange byer end at grave kanaler
til dine skibe.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-09 22:13

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Hvem skal grave kanalen til Hammel?

Og ikke mindst bygge sluser. Bor 68 meter over daglig vande

Fra : Seth

Dato : 13-05-09 01:34

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> [...]
>
> Hvem skal grave kanalen til Hammel?

> Tænk jernbane i stedet.....
>
> Det er altså billigere at lægge spor til mange byer end at grave

Når man bor i snedækkede bjergegne midt i EU skal man ikke regne med at
man medtænkes i infrastrukturen.

_
Seth

Fra : Leonard

Dato : 13-05-09 16:23

Seth wrote:

> [...]
> gangen.
> Så selv om en person ejer 2 biler så fylder de ikke mere på vejene af

En familie med 2-3 personer, der har kørekort og en bil, kan kun køre i
denne ene bil. Får de råd til at have 2 biler vil de også køre i begge
biler samtidig. Dem, der i dag ikke har råd til en bil, kommer også og
fylder med en bil eller 2 mere.

> Meget af det der fylder er lastbiler og busser.

Ikke i forhold til personbilerne.

> Busserne vil bruges mindre når flere har bil.
> Dermed er forureningen fra store svindende busser som kører rundt med
> 1 passager i flere timer i træk løst.
> Busstop kan konverteres til P-pladser.

Hvis der kun var råd til det halve antal biler, ville der være mere end
dobbelt så mange, der blev nødt til at bruge bussen. Bare der er mere
end 3 passagerer med bussen fylder den mindre end de biler, de ville
have kørt i.

Resten af dit utopia mht. godstransport pr. skib er så urealiserbart,
at det er ligegyldigt.

--
Leonard

Fra : Seth

Dato : 13-05-09 19:45

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in news:4a0ae5c2$0$90267
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> have kørt i.
>
> Resten af dit utopia mht. godstransport pr. skib er så urealiserbart,

Det opleves blot ligegyldigt for folk med mangel på indsigt.

_
Seth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-05-09 22:19

Seth skriver:

> Det opleves blot ligegyldigt for folk med mangel på indsigt.

Vil du grave kanaler og sluser til Hammel?

Fra : Seth

Dato : 14-05-09 09:03

> Seth skriver:

> Vil du grave kanaler og sluser til Hammel?
>

> Klaus

Lad os grave en tunnel i stedet og bygge en hængebro mellem Ribe og
Ringkøbing.

_
Seth

Fra : Leonard

Dato : 14-05-09 11:33

Seth wrote:

> Det opleves blot ligegyldigt for folk med mangel på indsigt.

Du skriver da vist kun her for at holde dig vågen ...

--
Leonard

Fra : Seth

Dato : 14-05-09 11:51

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in news:4a0bf361$0$90262$14726298
@news.sunsite.dk:

> Du skriver da vist kun her for at holde dig vågen ...

Jeg plejer ikke at være træt kl. 18:44:30 GMT

_
Seth

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-05-09 13:11

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> tiltænkt erhvervslivet ?
> Samme afgift på alle biler, og så kan erhvervslivet trække den fra. Så

Nok fordi penge har det med at blive mindre værd når de har været forbi
skattefar. Typisk kun 1/3 når de skal betales tilbage i form af fradrag.

Det syntes lidt mere holdbart når de slet ikke kommer ind i billedet, i
form af lavere pris.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 14-05-09 03:04

On 14 Maj, 10:03, Seth <sendenemailtil...@gmail.com> wrote:

> Lad os grave en tunnel i stedet og bygge en hængebro mellem Ribe og
> Ringkøbing.

Du mener at Leonard ikke skal tages seriøst, men kommer selv med en
masse snakken udenom.....

Klaus

Fra : Seth

Dato : 14-05-09 10:35

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in

> Du mener at Leonard ikke skal tages seriøst, men kommer selv med en
> masse snakken udenom.....
>

> Klaus

Er det hvad du synes jeg mener eller skal mene?

_
Seth

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-09 18:30

Seth skriver:

> Er det hvad du synes jeg mener eller skal mene?

Bestem dig nu, vil du tages alvorligt med din skibsfragt, eller var det
også en joke?

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 15-05-09 00:26

> I den situation vil folk købe en til to biler mere og nogle familier som

Er du bilforhandler eller har olieaktier???? Men på den anden side.
Lad os få det oile brændt af, jeg er også træt af at skrabe is om
vinteren, og isbjørnene kan vi bare opbevare i dybfryseren.

> i dag ikke har råd vil også købe bil og dermed vil statens indkomst
> alligevel nærme sig det niveau den har i dag.

Du mangler lidt historie i det der. Afgifterne blev inført for at
undgå import af mange biler lige efter WWII. Dengang havde landet
Danmark ingen penge til import af biler men den enkelte dansker havde
tjent masser af orange eller sorte (afh. af landsdel) penge, under det
tyske styre.

Det er den historiske forklaring. At afgiften så både er blevet højere
siden da er en anden sag.

> [...]
>
> Og så skulle staten bruge overskudet på at gøre vejnettet mere
> trafiksikkert med bl.a. vejbaneadskillelse og nødspor på landeveje.

Ja for satan. Rent asfalt fra Skagen til Gedser. Så er der krybespor
over alt.
At vi så må importere alt maden fra udlandet og derved ikke har råd
til biler er en lille bivirkning.

Benny

Fra : BikeManiac

Dato : 11-05-09 13:34

On 11 Maj, 11:24, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Betyder det at jeg fremover skal betale disse penge hvert år, for at hav en
> gulplade bil? - så er vægtafgiften jo pludselig væsentligt dyrere end

Jeg mener ikke at de "bare" lige kan opkræve 5040 kr ekstra. Sikker på
at du ikke har betalt momsen af din firmabil så du nu også må køre
privat i den? For hvis det er tilfældet, så er det korrekt at du skal
betale 5040 kr ekstra.

Lucas

Fra : Morten

Dato : 12-05-09 09:45

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> at du ikke har betalt momsen af din firmabil så du nu også må køre
> privat i den? For hvis det er tilfældet, så er det korrekt at du skal

Jeg har skam betalt momsen af den i sin tid ja, da jeg købte den som
firmabil - nu er det en privat bil der ikke har noget med en virksomhed at
gøre. Men jeg er heller ikke i tvivl om at det sikkert er korrekt, det er
bare lidt overraskende pludselig at få en regning på det uden at være
bekendt med afgiften .. og så var jeg som sagt i tvivl om den kommer på
hvert år ...

Fra : ERLO

Dato : 12-05-09 10:22

Hej Morten

Det du har været ude for, er den moderne politiske form for
afgiftbehandling/opfindsomhed.

Metoden (pt) er: Lav om på reglerne hele tiden - skift strategi: så kan
ingen hitte ud af det og vupti "de" betaler bare for at få fred. (Eller
giv folk bind for øjnene og snor dem så rundt til de mister ballancen og
så plukker vi dem).

Typiske eksempler på denne forvirrings-strategi er :
parkeringsafgifterne, klistermærker, veteranbilafgift-beregning,
forureningsfri zoner, forureningsafhængig afgiftberegning, road-pricing
osv. osv..

Mvh. ERLO

Fra : Jacob Bjørn

Dato : 12-05-09 13:03

"ERLO" <ernst.logstrup@gmail.com> wrote in message
> [...]
> klistermærker, veteranbilafgift-beregning, forureningsfri zoner,
> forureningsafhængig afgiftberegning, road-pricing osv. osv..

Det var godt nok et nytteløst indlæg for at svare på Mortens spørgsmål....

---
/Jacob
Alfa 156 SW
Ex-bovlam Mondeo

Fra : BikeManiac

Dato : 12-05-09 11:29

On 12 Maj, 10:45, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
> bare lidt overraskende pludselig at få en regning på det uden at være
> bekendt med afgiften .. og så var jeg som sagt i tvivl om den kommer på

Jamen hvornår mere præcist overgik status fra gulplade-erhvervsbil til
gulplade-privatbil?

Lucas

Fra : Morten

Dato : 13-05-09 16:22

On 12 Maj, 10:45, "Morten" <REMOVE_p...@simonsen.mail.dk> wrote:

>Jamen hvornår mere præcist overgik status fra gulplade-erhvervsbil til
> gulplade-privatbil?

ca. 18 måneder siden

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-05-09 19:49

> I mellemtiden kan du jo forklare, hvorfor man skulle være misundelig på
> en "amputeret" bil......

Hvis jeg må prøve:

Mere plads fx.?

Fra : KASO

Dato : 12-05-09 22:28

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis jeg må prøve:
>
> Mere plads fx.?

Æhh - nej?

Bilen bliver jo ikke større af at få gule plader på - hvidpladeversionerne
kan jo typisk mønstre samme plads ved at lægge sæder ned. Så hvis man vil
have pladsen, kan man jo bare selv købe et eksemplar for samme penge - og
vil man have flere siddepladser, kan man købe den "rigtige" med alle sæder i
behold for flere penge.

At bilen er blevet "amputeret" kan jeg ikke se skulle give anledning til
nogen form for misundelse.

Fra : Seth

Dato : 13-05-09 13:30

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> [...]
> man købe den "rigtige" med alle sæder i behold for flere penge.
>
> At bilen er blevet "amputeret" kan jeg ikke se skulle give anledning

Misundelsen skyldes ikke pladsen men den lavere indregistreringsafgift.
Misundelsesafgift var et "kælenavn" for afgiften.

Gulpladebiler til privat brug kan, afhængig af registreringsdato og
fremdriftsmiddel, være belagt med afgifter som følger:

- Vægtafgift
- Udligningsafgift
- Tillægsafgift for privat brug

Udligningsafgiften vedblev på mystisk vis med at eksistere i den periode
hvor man oplevede Diesel priserne overgå benzinpriserne.

Afgiftsjunglens veje er uransagelige.
_
Seth

Fra : KASO

Dato : 14-05-09 22:38

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> Misundelsen skyldes ikke pladsen men den lavere indregistreringsafgift.
> Misundelsesafgift var et "kælenavn" for afgiften.

Det er jeg klar over - men "kælenavnet" blev sjovt nok skabt af de, der var
misundelige over at hvidpladebiler ikke skulle betale afgiften. De forsøgte
så at overføre deres misundelse på andre ved at dømme afgiften
"misundelsesafgift" - selv om det intet har med dens formål at gøre og selv
om ingen ved deres fulde fem var misundelige på gulpladebiler. Betegnelsen
er temmeligt misvisende - men selvfølgelig en undskyldning for at brokke sig
over, at folketinget forsøgte at stoppe det "hul" i loven, som de havde
udnyttet.

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-05-09 14:10

> Æhh - nej?

Øh jo!

> Bilen bliver jo ikke større af at få gule plader på -
> hvidpladeversionerne kan jo typisk mønstre samme plads ved at lægge
> sæder ned.

Ikke altid helt samme plads.

> At bilen er blevet "amputeret" kan jeg ikke se skulle give anledning til
> nogen form for misundelse.

Nej men nu er misundelse også en grim ting.

Personligt sukker jeg tit efter den gamle Santa Fe på gule plader vi
havde en overgang. Men jeg er da ikke misundelig på dem der har en - jeg
kunne jo bare have beholdt den..