NY/Demo-bil til ca. 100.000 kr, hvilken?
Fra : Tue

Dato : 11-05-09 02:27

Hvilken bil syntes du er det beste køb til ca. 100.000 kr?

Kravene er: Ny eller demo-bil.
Over 20 km/l.
Billig i forsikring, vægtafgift og vedligeholdelse.
Må ikke være helt håbløs på motorvejen. Kun halvt håbløs
C1, 107, Aygo???

Fra : Anders Majland

Dato : 11-05-09 14:02

> Må ikke være helt håbløs på motorvejen. Kun halvt håbløs
> C1, 107, Aygo???

Mener du at de er håbløse eller kun halvt håbløse ?

Har du set tråden "smart til blot 99.900" ? Den er ca ligeså håbløs som
ovennævnte ... Prøv den og døm selv ... Men jeg tror på en fornuftig
totaløkonomi i sådan en æske. Nok til at jeg har købt en ..

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : KASO

Dato : 11-05-09 21:22

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ovennævnte ... Prøv den og døm selv ... Men jeg tror på en fornuftig
> totaløkonomi i sådan en æske. Nok til at jeg har købt en ..

Æhh - en C1 er en luksuslimousine i sammenligning med en Smart, når det
kommer til motorvejskørsel .....

Jeg har prøvet begge - og Smart er mildest talt ingen nydelse, når den
hopper og danser rundt med sin ultrakorte akselafstand og manglende
affjedring. Dertil kommer en total mangel på accelerationsevne. C1 & Co. er
en ren nydelse i sammenligning, men ellers er Suzuki Splash og Alto mulige
alternativer. Derudover er der jo Fiat Panda (starter ved ca. 95.000kr.),
Hyundai I10, Kia Picanto.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-05-09 07:25

> Æhh - en C1 er en luksuslimousine i sammenligning med en Smart, når det
> kommer til motorvejskørsel .....

Ja der har vi så en noget forskellig oplevelse ... På ordenlig asfalt synes
jeg ikke den danser så meget værre end en af trillingerne. Men de har et
noget større udvalg af motorer med mere kraft ...

Pga afgifterne er det den noget undermotorisede diesel smart der sælger
bedst ...

/A

Fra : KASO

Dato : 12-05-09 19:19

> Ja der har vi så en noget forskellig oplevelse ... På ordenlig asfalt
> synes jeg ikke den danser så meget værre end en af trillingerne. Men de
> har et noget større udvalg af motorer med mere kraft ...

Men hvor finder du ordentlig asfalt i DK? Derudover synes jeg, at den
rimeligt ringe under alle forhold. Mht. udvalg af motorer, findes der vist
flere til Smart - til trillingerne kan man mig bekendt kun vælge mellem en
3-cyl. Daihatsu benzin eller en PSA diesel.

> Pga afgifterne er det den noget undermotorisede diesel smart der sælger
> bedst ...

Jeps - benzin og øvrige kvikkere versioner er markant dyrere og dermed reelt
uinteressante i DK.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-05-09 19:47

> Men hvor finder du ordentlig asfalt i DK?

Jo længere væk fra kæbenhavn des bedre veje ...

Nu har jeg mest pendlet via randers/ebeltoft/odden eller ditto århus. Dvs
det er omkring 50/50 på de lange stræk mellem motorvej og landevej. Og så
står den på bykørsel nogle dage ad gangen i kbh.

> Derudover synes jeg, at den rimeligt ringe under alle forhold.

Familiens primære bil en en c5 vi har haft et par år, så det er min
reference.

Da jeg for ~2måneder siden knækkede en kæde på den ene mc havde jeg en polo
som lånebil - Lille larmepotte var mit første indtryk. Og jeg var nødt til
at tage mc jakken af for at kunne have venstre skulder indenfor døren...
(benziner)

Så havde vi C5'en til maler for at få omlakeret bagklappen. Der havde vi en
c3 diesel som lånebil (1,4 ?). Der var indtrykket lidt det samme som polo'en

Et par venner har også en C1 jeg har kørt lidt i (benziner)

Min oplevelse er at der er mindre forskel på smart og c1 og derfra til
polo/c3 end der er fra polo/c3 til en c5.

Men smag og behag - Nogle bliver jo også køresyge af en C5. Selv finder jeg
den blot dejlig komfortabel og kan sagtens nøjes med den lille 1,6hdi ...

Smart'er er rigtignok temmeligt mere levende - specielt når der blæser. Men
det er mc'erne jo også.

Men som jeg vist også har skrevet før var det afgørende valg for mig den
ringe længde - Det gør en forskel på molsliniens færger. Så vintermc'en er
solgt og til vinter kører jeg smart istedet ... Indtil da får den lidt ture
af og til for at få logistikken med at hente/bringe børn til at gå op /
hente pizza og den slags (Der kan nemt stå familiepizzaer i bagagerummet )

> Jeps - benzin og øvrige kvikkere versioner er markant dyrere og dermed
> reelt uinteressante i DK.

Ja desværre - Den rigtige udgave er ~100hk og kaleche

Fra : Tue

Dato : 11-05-09 07:27

On 11 Maj, 15:01, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> anders dot majland at jyde dot dk
> 2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort
> 2007 Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance

Jeg ved ikke om C1, 107, Aygo, Smart ForTwo er håbløse på motorvejen
eller kun halvt håbløse Det hænger vel til dels sammen med hvilken
motorstørrelse man vælger.

Fra : TDN

Dato : 11-05-09 16:36

"Tue" <TueSJensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Her er en ny FDM test af de små billige:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/A36D9924-C580-40B5-B499-08E45E9EDFCA/0/2837.pdf

Testvinder er C1, 107, Aygo.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-09 17:11

TDN skriver:

> Her er en ny FDM test af de små billige:
>
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/A36D9924-C580-40B5-B499-08E45E9EDFCA/0/2837.pdf
>
> Testvinder er C1, 107, Aygo.

Sikken en bet for en spritny Ford Ka, der må dele sidste pladsen med en
Picanto

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : TDN

Dato : 11-05-09 17:25

> TDN skriver:

> Sikken en bet for en spritny Ford Ka, der må dele sidste pladsen med en
> Picanto
>

> Klaus

Tja, nu har jeg aldrig haft så megen fidus til Ford, og jeg har været
bagsæde passager et par gange i en Ford KA af forrige generation og det
ville jeg ikke byde en voksen mand at skulle sidde der mere end et par km
pga plads mangel. Desuden er omtale KA ved at være rådnet op på trods af
regelmæssig rustbeskyttelse.

Nu får jeg nok hug af Eque

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 11-05-09 21:24

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> pga plads mangel. Desuden er omtale KA ved at være rådnet op på trods af

Sjovt nok er omtalte Ka jo sådan set baseret på en Fiat Panda - og bygget i
Polen - visse motorer kommer vist også fra Fiat - så man kan jo spekulere
på, hvor meget "Ford" der er i den. Fiat 500 kommer samme sted fra - og er
(synes jeg) ganske vellykket.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-05-09 07:22

> Tja, nu har jeg aldrig haft så megen fidus til Ford, og jeg har været
> bagsæde passager et par gange i en Ford KA af forrige generation og det
> ville jeg ikke byde en voksen mand

Nu er det nok ikke rimeligt at trække den 90'er bil ind i sammenligningen...
De er vist også ved at være rustet væk ...

Og en voksen mand kan slet ikke komme om på bagsædet af den gamle Ka ... Jo
måske lige hvis man har benen på tværs... Til gengæld var førerpladsen nu
ganske vellykket.

/A

Fra : TDN

Dato : 12-05-09 16:42

> [...]
> Jo måske lige hvis man har benen på tværs... Til gengæld var førerpladsen

Nå ja vi kan da også tage Escort med som den mest rustende i DK kåret af
Applus ud fra deres syn.

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article269473.ece

Eller en frisk Svensk undersøgelse af biler i årgangen 2002/03 hvor Focus
og Mondeo er blandt de mest rustende og 2004/05 hvor Focus er blandt de mest
rustende.

http://www.swereakimab.se/web/page.aspx?pageid=8592&newsid=30271&page=1

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-09 16:44

TDN skriver:

> http://www.swereakimab.se/web/page.aspx?pageid=8592&newsid=30271&page=1

Mondeo har da oppet sig.

Hvorimod VW Golf er faldet helt igennem.
Godt man har en af de ældre, den ruster ikke.....

Fra : Steen

Dato : 12-05-09 17:45

Klaus D. Mikkelsen <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
> .pdf > > Testvinder er C1, 107, Aygo.
>
> Sikken en bet for en spritny Ford Ka, der må dele sidste pladsen med en

Nogen der ved hvordan det ser ud med bagarerum i de små? Alto har vist
et mikroskopisk bagagerum - og fruen skal jo kunne handle ind
Jeg kan egentligt godt lide en Ka - jeg ville bare ikke bryde mig om at
skulle puttes ind på bagsædet.
--
Steen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-09 17:49

Steen skriver:

> Nogen der ved hvordan det ser ud med bagarerum i de små?

Ja, det står i testen.

Fra : Knud

Dato : 12-05-09 17:55

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> wrote in message

> [...]
> et mikroskopisk bagagerum - og fruen skal jo kunne handle ind
> Jeg kan egentligt godt lide en Ka - jeg ville bare ikke bryde mig om at

Min frue klarer fint at få købt rigeligt ind (Peugeot 107) :--)

Knud

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-09 19:49

Steen skrev:

> Nogen der ved hvordan det ser ud med bagarerum i de små? Alto har vist
> et mikroskopisk bagagerum - og fruen skal jo kunne handle ind

Hvor effektiv er fruen? Måske var det bedre med anhængertræk og en
mellemstor trailer?

Fra : Steen

Dato : 12-05-09 17:45

Tue <TueSJensen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Over 20 km/l.
> Billig i forsikring, vægtafgift og vedligeholdelse.
> Må ikke være helt håbløs på motorvejen. Kun halvt håbløs

Jeg kigger selv på Alto, i10, Aygo.....etc.
--
Steen

Fra : Mogens

Dato : 12-05-09 19:02

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg kigger selv på Alto, i10, Aygo.....etc.

Og hér bliver en Smart 0.8 CDi Komfort aut. med diverse goodies imorgen
aktualiseret

Fra : Anders Majland

Dato : 12-05-09 19:18

> Og hér bliver en Smart 0.8 CDi Komfort aut. med diverse goodies imorgen
> aktualiseret

Så ligger den da vist noget over de 100kkr ...

Men tillykke alligevel

Fra : Mogens

Dato : 12-05-09 19:21

> Så ligger den da vist noget over de 100kkr ...

Det er endnu ikke lykkedes os at holde os indenfor udgangspunktet

> Men tillykke alligevel

Af hjertet tak...

> 2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

He he...