Hvad laver man afbalanceringsklodser (til ~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-05-09 20:46

Hej guruer,

Havde Skodaen til hjulskifte i går, og kan ved nærlæsning af fakturaen i dag
se, at jeg har betalt "Tillæg for blyfrie miljøbalancevægte - 4 hjul" på 64
kroner.
Hvis ikke de er af bly mere, hvad er de så lavet af ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-05-09 22:53

> [...]
> på 64 kroner.
> Hvis ikke de er af bly mere, hvad er de så lavet af ?

Man plejer at ty til Wolfram (Wismut) når man ikke vil bruge bly, men ved
ikke om det er tilfældet her.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JBH

Dato : 08-05-09 07:28

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man plejer at ty til Wolfram (Wismut) når man ikke vil bruge bly, men ved
> ikke om det er tilfældet her.

Næppe.

Wolfram's massefylde er godt nok næsten den dobbelte af bly, men det er mig
bekendt dyrt og meget svært at bearbejde

http://da.wikipedia.org/wiki/Wolfram

mvh
JBH

Fra : Jakob M

Dato : 08-05-09 10:12

> Man plejer at ty til Wolfram (Wismut) når man ikke vil bruge bly, men ved
> ikke om det er tilfældet her.

Wismut er der ikke nogen grundstoffer der hedder (på dansk). Hvis du mener
Bismuth (83) er det absolut ikke det samme som wolfram (74).
http://www.dayah.com/periodic/

Wolfram er ganske rigtigt tungt, men også meget hårdt, sprødt og relativt
dyrt. Uden at være sikker kan jeg ikke forestille mig at man bruger wolfram
til noget så simpelt.

Mvh
Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-05-09 19:38

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev
> Wismut er der ikke nogen grundstoffer der hedder (på dansk). Hvis du mener
> Bismuth (83) er det absolut ikke det samme som wolfram (74).

Det har du ret i, det var en svipser, grundet at man laver hagl af begge
materialer. Vismut er det gamle navn for Bismth.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JBH

Dato : 07-05-09 23:01

> [...]
> på 64 kroner.
> Hvis ikke de er af bly mere, hvad er de så lavet af ?

Tin ?

mvh
JBH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-05-09 01:35

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev

Tin er ikke ret tungt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JBH

Dato : 08-05-09 07:22

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev
>
> Tin er ikke ret tungt.

Det er mit bud på et bly erstatningsmateriale som er rimeligt tungt,
forholdsvis billigt og til at bearbejde

http://da.wikipedia.org/wiki/Massefylde

Massefylde :

Bly 11,34
Tin 7,30
Zink 7,13 (kunne det måske også være)
Jern 7,88 (men det ruster jo)
Aluminium 2,7

mvh
JBH

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-09 11:27

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> hjul" på 64 kroner.
> Hvis ikke de er af bly mere, hvad er de så lavet af ?

Zink. En gammel blyklods skal erstattes 1/3 større klods. Det passer
meget godt med massefylden.

Underligt at de skriver det på regningen på den den måde. Det er omkring
år siden man ikke mere måtte sælge blyklodser. Men det der er sikkert
noget med at står der "miljø" så er det fritaget for moms som alt andet.

Som regel står der Zn på de klodser. Se selv efter på din bil. Kig evt. her:

http://www.hoyer-autodele.dk/products.asp?c=2219596637&n=-1839800908

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-05-09 16:55

> Zink. En gammel blyklods skal erstattes 1/3 større klods. Det passer meget
> godt med massefylden.

Det lyder rimeligt - den forklaring køber jeg!
-Wolfram lyder for dyrt i mine ører.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-09 17:51

Andreas M. Hansen skrev:

> Det lyder rimeligt - den forklaring køber jeg!

Tak. Det bliver så lige 30 kroner.

> -Wolfram lyder for dyrt i mine ører.

Wolfram er, som andre er inde på, et meget hårdt materiale. Og svært at
håndtere.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 08-05-09 12:07

> Hvis ikke de er af bly mere, hvad er de så lavet af ?

Som Ib er inde på, er de præget med "Zn", og derfor lavet af Zink.

Troels

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-05-09 19:39

"Troels [around 9000]" <denne@remove.computer.dk> skrev i en meddelelse

> Som Ib er inde på, er de præget med "Zn", og derfor lavet af Zink.

Hvad massefylde angår, kunne de så ligesåvel være lavet af Tin.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : claus b.p.

Dato : 11-05-09 23:48

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> miljøbalancevægte - 4 hjul" på 64 kroner.
> Hvis ikke de er af bly mere, hvad er de så lavet af ?

Det lyder som endnu et produkt fremstillet af "Profitol". Hvorfor i himlens
navn skulle et alternativ til bly være dyrere pr. gram? Skift straks
værksted!

/Claus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-05-09 18:39

claus b.p. skrev:

> Det lyder som endnu et produkt fremstillet af "Profitol". Hvorfor i himlens
> navn skulle et alternativ til bly være dyrere pr. gram? Skift straks
> værksted!

Det skulle da så være hvis han kan finde et værksted der dyrker dem i
baghaven. Sammen med reservedelstræerne og pengetræerne.

Spøg til side. En god grund er at de koster mere fra leverandøren.
Næste grund kunne være at det er kunne være et dyrere metal. Som det er
dyrere at fremstille dele af.

--
MVH
Ib Jakobsen