Liming af stænkklap
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-05-09 08:04

Min stænkklap hænger i den ene side, da den kun er monteret med en
enkel skrue.
Stænkklappen er af hård plastik, og den nederste del af bilen er af
plastik med "metallakering". Har forsøgt at lime den med to komponent
lim, men det var ikke nogen succes.

Hvilken type lim skal man bruge?

Mvh
Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-09 15:13

"mbk112@hotmail.com" skriver:

> [...]
> Stænkklappen er af hård plastik, og den nederste del af bilen er af
> plastik med "metallakering". Har forsøgt at lime den med to komponent

En skrue mere....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-05-09 08:20

> En skrue mere....

Prøv at læse mit indlæg igen.

Mvh
Michael

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-05-09 15:21

On Mon, 4 May 2009 07:04:25 -0700 (PDT), "mbk112@hotmail.com"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Stænkklappen er af hård plastik, og den nederste del af bilen er af
>plastik med "metallakering". Har forsøgt at lime den med to komponent

Jeg er gået over til sekundlim af udefinerlig kinesisk herkomst. Hos
Tiger eller lignende køber jeg tit et ordentlig lager, så jeg har lidt.
Jeg har tidligere prøvet 2-komponent og blabla, men overraskelsen kommer
altid, når det skal tørre ved 80-120 grader i 30 minutter for at opnå
den ønskede bæreevne.

Fly

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-05-09 08:37

> [...]
> Jeg har tidligere prøvet 2-komponent og blabla, men overraskelsen kommer
> altid, når det skal tørre ved 80-120 grader i 30 minutter for at opnå

Hej og tak for dit svar.

Har overvejet at prøve med sekundlim, men kan man ikke risikere, at
dampene derfra sætter sig på lakken længere oppe? Eller er det ikke
noget problem, hvis bare man limer udenfor?

Mvh
Michael Kristensen

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-05-09 15:56

On Mon, 4 May 2009 07:36:47 -0700 (PDT), "mbk112@hotmail.com"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

>Hej og tak for dit svar.
>
>Har overvejet at prøve med sekundlim, men kan man ikke risikere, at
>dampene derfra sætter sig på lakken længere oppe? Eller er det ikke
>noget problem, hvis bare man limer udenfor?

Det skal holdes sammen i ca. 10 sekunder. I den tid skulle der ikke være
problemer med dampene med mindre, at du sniffer det, og med sekundlim,
kan det føre til forstoppede næsebor.

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-09 16:00

Fly Christensen skriver:

> Det skal holdes sammen i ca. 10 sekunder. I den tid skulle der ikke være
> problemer med dampene med mindre, at du sniffer det, og med sekundlim,
> kan det føre til forstoppede næsebor.

Problemet med sekundlim er at det kun holder, hvis det er 2 piligt rene
og helt glatte flader. Man kan ike "mure" med det og det er meget
sprødt, så det knækker let.

En stænklap der hopper og danser vil knækek 10 sekunders lim ret
hurtigt.....

En skrue holder stænklappens tid ud.

Fra : Martin Bak

Dato : 04-05-09 15:57

<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

dampene derfra sætter sig på lakken længere oppe? Eller er det ikke
noget problem, hvis bare man limer udenfor?
-----
Det er der ingen problemer i, så længe du ikke smører limen direkte på
lakken.
Men du skal ikke forvente at det holder i længden. Det kan virke nok så
stabilt lige når du limer det, og såmænd måske også holde et par måneder,
men det vil stjernesikkert knække fra igen.
Hvis ellers plastic'en er af en type der kan vulkaniseres, så er det nok den
eneste chance for en lim-løsning. Ellers er det, som Klaus skriver, en skrue
der skal til. Det kræver så lidt kreativitet med en stump patentbånd eller
anden beslagsløsning, men så kan man være nogenlunde sikker på at lappen
ikke pludselig forsvinder helt bagude i bakspejlet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-09 15:57

"mbk112@hotmail.com" skriver:

> Prøv at læse mit indlæg igen.

Jeg læste det 3 gange inden jeg svarede.

Enten sætter du det fast med sillicone, ellers bruger du en skrue mere.

Skruen holder, lim eller sillicone gør ikke.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-05-09 16:24

<mbk112@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Stænkklappen er af hård plastik, og den nederste del af bilen er af
> plastik med "metallakering". Har forsøgt at lime den med to komponent

Kør ind til en mekanikker og få/køb en klat rudelim, det holder.
Husk dog at rense ordentligt af og at sætte et stykke tape på, som holder
stæklappen på plads indtil til limen er tør.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-05-09 09:57

> Det skal holdes sammen i ca. 10 sekunder. I den tid skulle der ikke være
> problemer med dampene med mindre, at du sniffer det, og med sekundlim,
> kan det føre til forstoppede næsebor.

Det var nu mere, om dampene kunne sætte sig på lakken længere oppe.
Det går nok med at holde vejret de 10 sekunder

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-05-09 10:02

> Det kræver så lidt kreativitet med en stump patentbånd eller
> anden beslagsløsning, men så kan man være nogenlunde sikker på at lappen
> ikke pludselig forsvinder helt bagude i bakspejlet.

Er nu ikke bange for, at den falder af. Er blot lidt træt af at se på,
at den "flagrer" sådan i den side, hvor skruen ikke sidder. Prøver med
sekundlim og ser om det ikke holder.

Mvh
Michael Kristensen

Fra : KASO

Dato : 04-05-09 17:02

[...]

Jeg har med held anvendt silicone til formålet!

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 04-05-09 10:06

> Jeg har med held anvendt silicone til formålet!

Bare sådan noget silicone, man bruger til at putte i fuger med?

Er det noget, man kan få i mindre tuber, eller skal man købe en af de
store?

Mvh
Michael Kristensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-05-09 21:15

mbk112@hotmail.com wrote:

> Bare sådan noget silicone, man bruger til at putte i fuger med?
>
> Er det noget, man kan få i mindre tuber, eller skal man købe en af de
> store?

Hvis så fremt ifald du skulle finde på at anvende silicone, så sørg for at
det er syrefri silicone.
Hvis du kommer til at anvende silicone der ikke er syrefri, så sig farvel
til den del af bilen.
Der går ikke lang tid inden det ruster som bare pokker tæt på siliconen.

Tag hellere og brug feks. rudelim.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-09 21:35

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Hvis du kommer til at anvende silicone der ikke er syrefri, så sig farvel
> til den del af bilen.

Det var gummi mod plastic......

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-05-09 21:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Det var gummi mod plastic......

og silicone afgiver ikke dampe?

Sig det til den silicone der lugter af edikke.

PS. Dampene er også ætsende og kan komme ind næsten overalt

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : KASO

Dato : 05-05-09 12:00

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> og silicone afgiver ikke dampe?
>
> Sig det til den silicone der lugter af edikke.
>

> PS. Dampene er også ætsende og kan komme ind næsten overalt

Jeps - min bil forsvandt også sporløst i løbet af de 2 timer det tog
siliconen at hærde op

Det er noget forfærdeligt vrøvl! Siliconen blev anvendt på en lakeret
plastickofanger og en plastikstænklap. Det var ganske alm. byggesilicone
(vådrums, så den ikke bliver grøn med tiden) - og ja: Den lugter af eddike.
Hverken lak eller andet tog skade, dampene er minimale fra sådan en smule
silicone - og det var ude i det fri. En 2 minutters køretur på en saltet
vintervej udsætter bilen for langt større korrosionstrusler end en smule
silicone.

Jeg har tidligere brugt silicone på en bils skærme i forbindelse med
montering af forchromede skærmkanter. Dermed forseglede jeg kanten, så der
ikke kom vand ind - og i løbet af de 8 år jeg havde bilen (der var 22år, da
jeg solgte den), kom der ikke antydningen af rust i skærmene.

Så glem al frygt om "dampe" og "syre" - siliconen gør ingen skade!

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 05-05-09 02:19

Jeg prøvede med sekundlim, og det ser ud til at holde fint. Tak for de
mange gode råd.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-05-09 09:58

mbk112@hotmail.com skrev:

> Jeg prøvede med sekundlim, og det ser ud til at holde fint.

Lige et indspark :

Dén sekundlim jeg køber i Tiger-butikken er ikke vandfast!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tom

Dato : 05-05-09 16:28

[...]

øhhh måske dumt spørgsmål, men en ny stænklap koster vel ikke ret meget mere
end 100 Kr?

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 05-05-09 20:45

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Mvh
> Michael

> øhhh måske dumt spørgsmål, men en ny stænklap koster vel ikke ret meget

Hvornår har du sidst prøvet at købe originale stænklapper?

Jeg kan ihvertfald huske, at de kostede 4-500kr. for et sæt (for eller bag -
dvs. 2 stk.) til en Renault for en del år siden...

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 05-05-09 09:47

> øhhh måske dumt spørgsmål, men en ny stænklap koster vel ikke ret meget mere
> end 100 Kr?

Der er (som nævnt) ikke noget galt med stænklappen. Det er den måde,
den er monteret på, der gør, at den "bøjer" ud og ser dum ud. Så
limningen skal blot sørge for at holde den ind til bilen i den ende,
hvor skruen ikke sidder.

/Michael