Ikke flere motorvejsudvidelser
Fra : Mikael

Dato : 02-05-09 13:20

Der er absolut ingen grund til at bygge flere spor på motorvejene i
Danmark, man kan starte med at forsøge og lære trafikanterne at der er
højrekørsel her i landet, så ville der være plads til mange flere
biler hvis ikke det kun var hver 20. bil der benyttede vognbanerme
længst til højre.
Se bare på Køgebugt motorvejen som nu har 4 spor i hver retning, det
betyder så bare at der er 2 spor til højre der er fri.

Jeg fatter det ikke. Hvorfor er det så helvedes nødvendigt at holde
sig i den miderste vogbane eller yderbanen. er det vognbaneskiftene
der skræmmer? Er det planterne i vejkanten der er farlige? Eller er
der bare en tendes til at smide hjernen i baggagerummet?

Mikael

Fra : Mogens

Dato : 02-05-09 20:26

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> højrekørsel her i landet, så ville der være plads til mange flere
> biler hvis ikke det kun var hver 20. bil der benyttede vognbanerme

Enig...

> Se bare på Køgebugt motorvejen som nu har 4 spor i hver retning, det
> betyder så bare at der er 2 spor til højre der er fri.

Ja selv lastbiler er begyndt at undgå benytte sporet længst til højre!!

> Jeg fatter det ikke.

Det gør jeg heller ikke - gosh...

Fra : Andreas Jensen

Dato : 02-05-09 21:01

hhhmmmm.......

Helt generelt kunne et gæt kunne være "lastbilsporet" i inderbanen.

F.eks. er der lange stræk på Helsingør motorvejen, hvor der er adskillige
centimers højdeforskel på "sporet" og resten af vejen. Der er flere steder
forsøgt repareret med striber af asfalt, men det slides så hurtigt og
forskelligt, at det kun gør problemet værre. Så hutjeg(h)visker er det samme
problem ude ved Avedøre.

.....og så er der selvfølgelig din egen sidste teori, som jeg efterhånden
synes kendetegner en desværre stigende andel af bilisterne: Ingen hjerne bag
rattet (Véd ikke lige om den så ligger i bagagerummet....). Jeg synes
stadigvæk, at et flertal kører "pænt", men der går da ikke en dag, hvor jeg
ikke møder mindst et par klaphatte, der sætter både deres eget, men desværre
også andres liv og lemmer på spil. Og dét er i bund og grund foruroligende !

M.v.h.
Andreas Jensen
(Ingen selvforskyldte uheld i de 30 år, jeg har haft "pappet" *S*)

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 00:07

> [...]
> højrekørsel her i landet, så ville der være plads til mange flere
> biler hvis ikke det kun var hver 20. bil der benyttede vognbanerme

Jep - burde udløse et klip, at undlade at trække til højre!!!

> [...]
> der skræmmer? Er det planterne i vejkanten der er farlige? Eller er
> der bare en tendes til at smide hjernen i baggagerummet?

Rabatskræk du, rabatskræk. Se bare på Lillebæltsbroen, hvor man kan køre bag
en person pænt inde i højre bane. Lige så snart personen er fri af dækkende
beplantning, trækkes ud i det midterste spor, hele vejen over broen. Hva'
fa'n er man bange for? At der pludselig kommer en tornadolignende vind og
smider bilen ud over kanten??? For at citere Mogens - GOSH!!

Folk burde have et klip, til orienterende køreprøve og min. 1.000,- i bøde
for den slags....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Sørensen

Dato : 03-05-09 01:16

On Sun, 3 May 2009 01:07:20 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>smider bilen ud over kanten??? For at citere Mogens - GOSH!!
>
>Folk burde have et klip, til orienterende køreprøve og min. 1.000,- i bøde

Det ville også give endnu bedre plads på vejene, for der var mange som
lynhurtigt ville miste pappet.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-09 01:28

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> en person pænt inde i højre bane. Lige så snart personen er fri af
> dækkende beplantning, trækkes ud i det midterste spor, hele vejen over

Det er faktisk et interessant spørgsmål - jeg plejer at køre i højre spor
(pudser lige glorien, øjeblik) men lige præcis på lillebæltsbroen har jeg
mere lyst til at køre i midterste eller venstre spor. Kan det iøvrigt passe
at banerne er smallere end normalt på broen?

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 02:00

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> mere lyst til at køre i midterste eller venstre spor. Kan det iøvrigt
> passe
> at banerne er smallere end normalt på broen?

Nej! Men der er intet nødspor...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-09 11:01

> Nej! Men der er intet nødspor...

Så giver det jo god mening at holde sig fra højre spor ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:07

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> mere lyst til at køre i midterste eller venstre spor. Kan det iøvrigt passe
> at banerne er smallere end normalt på broen?

Ja, de smallede dem ind for at få plads til noget der kunne ligne et
nødspor, uden at udvide broen.

Men det til højre er stadig bredere end de andre.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : oz3bto

Dato : 03-05-09 03:57

> [...]
> Mogens - GOSH!!
>
> Folk burde have et klip, til orienterende køreprøve og min. 1.000,- i bøde

Nu kan vinden rykke ret voldsomt i bilen når man passere bropillerne .. OK
der er kommet noget ny afskærmning på nu der har hjulpet en del
Jeg husker tydeligt min første tur over lillebælt i den gamle sierra ..
Vinden skubbede bagenden næsten ½m til den ene side da vi kom fri af
første bropille.. Siden det har den stået på midter sporet over

Fra : Lars [6710]

Dato : 03-05-09 07:11

oz3bto skrev:

> [...]
> Vinden skubbede bagenden næsten ½m til den ene side da vi kom fri af
> første bropille.. Siden det har den stået på midter sporet over

Et alternativ ku' jo være at tilpasse hstigheden efter forholdene

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 11:15

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Nu kan vinden rykke ret voldsomt i bilen når man passere bropillerne .. OK
> der er kommet noget ny afskærmning på nu der har hjulpet en del

Nå så DU er én af fjolserne... )

> Jeg husker tydeligt min første tur over lillebælt i den gamle sierra ..
> Vinden skubbede bagenden næsten ½m til den ene side da vi kom fri af
> første bropille.. Siden det har den stået på midter sporet over

Nu er en Sierra så også det ringeste eksempel du kan komme med! Den var så
vindfølsom, at den skiftede vognbane bare man nøs....

Men der er INGEN undskyldning. Er vinden et problem, må man sætte
hastigheden ned. Der hænger vindposer på hver side af broen, af netop samme
grund. Og at du fortsætter med at gøre det, efter du har skiftet den gamle
Sierra ud, op til flere gange, synes jeg er hovedrystende...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 15:20

Henrik B. skrev:

> [...]
>
> Men der er INGEN undskyldning. Er vinden et problem, må man sætte
> hastigheden ned. Der hænger vindposer på hver side af broen, af netop

Lidt mere opmærksomhed rette mod den trafik man er midt iblandt kan give
passende varsler. Omkring nærværende emne vil man kunne se at/hvor de
forankørende slår et slag og derved berede sig på selv at "stå imod"
frem for at lade sig overraske :-|

De andetsteds nævnte "palisader" ved bropillerne, er forøvrigt ikke sat
op af hensyn til sidevind, men af støjhensyn, efter at man monterede
nogle ny-teknologiske lamel-ekspansionsstykker mellem de "svævende"
brofag (de oprindelige var af bælte/jalousi -typen), som viste sig at
medføre dækstøj i en højfrekvent tone!

--
Armand.

Fra : Jens G

Dato : 03-05-09 09:07

On Sun, 3 May 2009 01:07:20 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
>Jep - burde udløse et klip, at undlade at trække til højre!!!

Hvis vi snakker om tidspunkter uden meget trafik, så så er det rigtigt
at man kan komme ud for skulle krydse godt for at overhale, hvis man
kører efter reglerne.
Når der er mere trafik, mener du vel ikke at man skal trække ind, hvis
ens ønskede hastighed begrænses af bilen foran, som begrænses af bolen
foran osv?

> [...]
>fa'n er man bange for? At der pludselig kommer en tornadolignende vind og
>smider bilen ud over kanten??? For at citere Mogens - GOSH!!

Er det ikke mest fra Fynsiden de trækker ud? For mange folk trækker
utroligt tidligt ud til motorvejsudfletningen nogle kilometer fremme,
har jeg lagt mærke til.

>Folk burde have et klip, til orienterende køreprøve og min. 1.000,- i bøde
>for den slags....

En oplysningskampagne kunne måske også gøre det?

Jeg tror det var i Tyskland jeg så skilte der forkyndte at man skal
holde til højre.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 11:19

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Når der er mere trafik, mener du vel ikke at man skal trække ind, hvis
> ens ønskede hastighed begrænses af bilen foran, som begrænses af bolen

Det er ikke det der er tale om hér. Men man ser en generel tendens på de
danske motorveje, at bilister ikke trækker ind til højre, f.eks. hvis der er
flere hundre meter op til næste lastbil. Min mistanke er, at det ofte er
bilister i små undermotoriserede pispotter, som ikke mener at andre - og
større biler - ikke kan nå at overhale!

> Er det ikke mest fra Fynsiden de trækker ud? For mange folk trækker
> utroligt tidligt ud til motorvejsudfletningen nogle kilometer fremme,
> har jeg lagt mærke til.

Nej, det trækker ikke ud p.g.a. sammenfletning/tilkørslen, men for at køre
bevidst i midtersporet hele vejen over. Og det sker ligeligt fra BEGGE sider
af broen.

> En oplysningskampagne kunne måske også gøre det?

Op til fornyet køreprøve hvert 3. år, så bilisterne kan få reglerne
genopfrisket. Kampagner er spild af penge...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-09 11:44

> [...]
> at det ofte er bilister i små undermotoriserede pispotter, som ikke
> mener at andre - og større biler - ikke kan nå at overhale!

Det er nok nærmere fordi de er klar over at de kommer til at vente længe
med at komme ud igen hvis de trækker ind mellem to lastbiler - den faktor
regner jeg med ind i hvert fald.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 12:03

> Det er nok nærmere fordi de er klar over at de kommer til at vente længe
> med at komme ud igen hvis de trækker ind mellem to lastbiler - den faktor
> regner jeg med ind i hvert fald.

Det giver dig ikke ret til at blive i venstre vognbane. Du har derimod pligt
til at trække ind til højre.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-09 15:43

> Det giver dig ikke ret til at blive i venstre vognbane. Du har derimod
> pligt til at trække ind til højre.

Og alle dem bagved har pligt til det samme og iøvrigt til max at køre
110/130km/t - mao, de burde følge efter mig ind i højre bane frem til næste
forhindring og normalt ikke have behov for at overhale mig...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 12:07

Henrik Stidsen skriver:

> Det er nok nærmere fordi de er klar over at de kommer til at vente længe
> med at komme ud igen hvis de trækker ind mellem to lastbiler - den faktor
> regner jeg med ind i hvert fald.

Helt ærligt - det er jeg holdt op med.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 17:14

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message
> [...]
> med at komme ud igen hvis de trækker ind mellem to lastbiler - den faktor

Men det ville ikker være et stort problem hvis folk holdt den afstand man
"skal/bør" når man kører 120-150km/t, så er der masssere af plads til en
enkelt kan smutte ud og overhale en lastbil og ind igen (uden at lave en for
farlig situation, se iøvrigt til tyskland som mange nævner som eksempel, der
er de også bedre til at holde afstand som i DK)....
Det er bare ikke tilfældet ved alle dem der har travlt med at komme forbi,
de skal ligge 5-15m oppe i røven af den bil der kører foran... Det er den
problamatik der avler de andre problemer...

Så min konklusion er at det er dem som har monster travlt med at overhavle
og presser folk, som er skyld i at de ikke vil køre ind andet end de er
sikker på der er massere af plads.

Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 12:35

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

> [...]
>flere hundre meter op til næste lastbil. Min mistanke er, at det ofte er
>bilister i små undermotoriserede pispotter, som ikke mener at andre - og

Du kæmper mod vejrmøller !

Selv jeg er begyndt at undlade at trække til højre, når turen går mod
Vejle ....

Mellem Odense og Lillebælt, er det efterhånden alle's kamp mod alle på
den strækning, hvis du trækker ind for at give plads, skal du bare se
folk pakke venstre spor sammen så man kommer til at ligge og sove bag
en lastbil *meget* længe....

Man kan jo også bare gøre som busserne i Københavnstrup

Blinker - tæller 1 2 3 4 Vupti !
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 12:38

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> [...]
> den strækning, hvis du trækker ind for at give plads, skal du bare se
> folk pakke venstre spor sammen så man kommer til at ligge og sove bag

*Suk* Ja, man savner tysk køremåde...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 12:49

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>*Suk* Ja, man savner tysk køremåde...

*det* gør jeg så ikke - jeg er i danmark - og forventer folk kører
som man plejer at køre i Danmark (på godt og ondt)

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 13:09

> *det* gør jeg så ikke - jeg er i danmark - og forventer folk kører
> som man plejer at køre i Danmark (på godt og ondt)

Det er jo ikke at køre...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:15

Henrik B. skrev:
> Det er jo ikke at køre...

Det bliver skutte bedre af at få tysk model herop.

Har lige brugt 1½ uge på at fise rundt nede i deres land, og der var
intet i det der fik mig til at ændre mening om at de er en flok fjolser
dernede, der ikke bør læres efter.

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 13:22

Så flyt dog til Tyskland hvis du mener tåberne dernede kører smartere!

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 14:05

"Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Så flyt dog til Tyskland hvis du mener tåberne dernede kører smartere!
>
> Knud

Intelligent måde at argumentere på...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 14:15

Mindst ligeså intelligent som din påstand om at tyskerne kører bedre end vi
danskere gør!

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 14:57

> Mindst ligeså intelligent som din påstand om at tyskerne kører bedre end
> vi danskere gør!
>
> Knud

De er bedre til at trække ind, give plads når nogle skal ud, ligesom de har
færre dræbte per kørt kilometer på deres motorveje - dét gør alt sammen
tyskerne til bedre bilister i min bog...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 15:18

> "Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> De er bedre til at trække ind,

Det er dit synspunkt!

>give plads når nogle skal ud,

Det er din påstand!

>ligesom de har færre dræbte per kørt kilometer på deres motorveje

Hvilke beviser har du for det? og hvilke forskelle er der på vejsystemet i
DE og DK

> - dét gør alt sammen tyskerne til bedre bilister i min bog...

Forudsat dine påstande er korrekte og omstændighederne er ens.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 15:36

> Hvilke beviser har du for det? og hvilke forskelle er der på vejsystemet i

Det er diskuteret i gruppen - med tal - indenfor de seneste to uger.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Leonard

Dato : 03-05-09 13:31

jan_stevns wrote:

> Du kæmper mod vejrmøller !

Vindmøllerne er ellers rimeligt gode til at holde sig i højre vognbane.

> [...]
> den strækning, hvis du trækker ind for at give plads, skal du bare se
> folk pakke venstre spor sammen så man kommer til at ligge og sove bag

Netop, det er faktisk det største problem, netop, at man ikke får lov
at komme ud igen. Der kunne vi lære en hel del af andre landes
trafikkultur.

> Blinker - tæller 1 2 3 4 Vupti !

Så langt skal du ikke tælle, for så er et evt. hul lukket igen.
Højst tælle til 2 og så bare trække ud, det der med orientering, det er
ligegyldigt, for det er der alligevel ingen andre der bruger ...

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 14:13

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Så langt skal du ikke tælle, for så er et evt. hul lukket igen.
>Højst tælle til 2 og så bare trække ud, det der med orientering, det er
>ligegyldigt, for det er der alligevel ingen andre der bruger ...

Jeg holder øje med et hul der passer mig, og når bilen jeg vil ud bag,
er på siden af mig, ryger blinket på - og så møver man sig ud ...

Det kan da godt være nogen bliver utilfredse - gud fader det rager mig
da en papskid, hvis knolden venter til jeg er foran lastbilen trækker
jeg jo ind igen - men på den anden side, forventer folk, at man
ikke gør .... er det jo ret logisk det foregår som det gør

Det er jo lige før man skal til at køre efter tanken : Du er mere
bange for buler i din bil end jeg er ;(

Fra : Leonard

Dato : 03-05-09 14:17

jan_stevns wrote:

> Det er jo lige før man skal til at køre efter tanken : Du er mere
> bange for buler i din bil end jeg er ;(

Det virker bedst, hvis der er nogle buler at vise frem
.... og så er det også nemmere at forskrække på den måde med en stor
bil, der er pokker til forskel på, hvormeget plads jeg får, om jeg
kører i Lupo eller Transporter.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 14:22

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Det virker bedst, hvis der er nogle buler at vise frem

Måske man lige skal have den store taksatormukkert fundet frem ?

<grin>

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:19

jan_stevns skrev:
> Jeg holder øje med et hul der passer mig, og når bilen jeg vil ud bag,
> er på siden af mig, ryger blinket på - og så møver man sig ud ...

Erfaring viser at du ikke skal blinke for tidlig, for så vil den første
efter det hul du vil ud i sørge for at få det lukket hurtigst muligt.

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 15:47

Leonard skrev:

> [...]
>
> Netop, det er faktisk det største problem, netop, at man ikke får lov
> at komme ud igen. Der kunne vi lære en hel del af andre landes

Jeg befærder jævnligt vestfynske motorvej og kender til trafikmængden.
Personligt gør jeg meget for at lukke folk ud i venstre spor hvis jeg er
den der hænger derude.
Når det er mig der får problemet bag et vogntog i indersporet oplever
jeg at flertallet, ligesom jeg selv, accepterer og "belønner" folk der
trækker ind til højre ved at lade dem slippe ud igen når de er ved at
komme i klemme bag langsommere trafik - Pågældende viser jo tydeligt at
de trækker ind til højre kort efter overhalingen og derfor ikke
"stjæler" en plads i ydersporets kø!

Egen stress og tidnød kan sagtens forvanske det faktiske billede, men
jeg lader mig ikke irritere af dem der ikke forstår "systemet" og lukker
mig inde i højre spor!

--
Armand.

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-05-09 14:29

Isang tao pinangalanan, jan_stevns nagsulat:

Du har ikke hørt efter.......
det var: 1 2 3 så er det min tur vupti

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 15:07

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>Du har ikke hørt efter.......
> det var: 1 2 3 så er det min tur vupti

Åbenbart ikke godt nok - så er det jo derfor 20% får buler ;)

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 16:06

Henrik B. skrev:

> Nej, det trækker ikke ud p.g.a. sammenfletning/tilkørslen, men for at
> køre bevidst i midtersporet hele vejen over. Og det sker ligeligt fra
> BEGGE sider af broen.

Broskræk er an almindelig kendt fobi med den medicinske benævnelse:
GEPHYDROFOBI!
Min frue er i gruppen, men dog uden kørekort. Derfor er det en fast
aftale at jeg ikke bruger Nye Lillebæltsbro når vi er på motorcykel Hun
kan til nød klare den i bil, ligesom at vi kun har været på Sjælland én
gang på motorcykel: á en søndags hyggetur hvor vi tog Århus-Odden ud og
Tårs-Spodsbjerg hjem.
Bekendt med hendes problem ser jeg en tydelig linie i antallet af folk
der holder sig langt fra kanten af bælternes hængebroer.

> Op til fornyet køreprøve hvert 3. år, så bilisterne kan få reglerne
> genopfrisket. Kampagner er spild af penge...

Måske at man blot skulle spotte de gephydrofobiske ved
køreundervisningen og senest ved køreprøven - Men på den anden side skal
det broskræk være grund til at man ikke kan erhverve kørekort :-/

Folk må IMO snarere erkende deres problem og holde sig fra broer hvis
dét afholder dem fra at overholde færdslesloven!
Hvis truslen om orienterende køreprøve er det der skal til, bør det være
sådan :-|

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:11

Jens G skrev:
> Jeg tror det var i Tyskland jeg så skilte der forkyndte at man skal
> holde til højre.

Dem har de haft en del af dernede, og de hjælper ikke lige godt alle sammen.

Men vi har da vist også haft dem herhjemme. Mener at huske noget fra
"oldtiden" med "Gør vejen brede, hold til højre".

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:05

Henrik B. skrev:
> Jep - burde udløse et klip, at undlade at trække til højre!!!

Lad os nu holde det der klipperi til hvor man udsætter andre for fare.

Ellers går der bare inflation i det, og så bliver det værdiløst.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-09 06:37

Mikael skrev

> Jeg fatter det ikke. Hvorfor er det så helvedes nødvendigt at holde
> sig i den miderste vogbane eller yderbanen. er det vognbaneskiftene
> der skræmmer?

Skal jeg ikke bruge en frakørsel og der ikke er 100% fri bane i højre spor
så jeg kan køre den tilladte maximale hastighed så ligger jeg så langt til
venstre som det er nødvendigt for at komme forbi lastbiler, trailere etc
Kommer der een bagfra der kører mere end det tilladte trækker jeg ind så
snart der er hul til højre
Jeg bryder mig ikke om at ligge og skifte vognbane for at køre hundrede
meter i højre vognbane og jeg bryder mig slet ikke om de bilister der kører
helt tæt på forankørende og skifter vognbane i sidste øjeblik for
efterfølgende at hive lakken af kofangeren pga lufttrykket når de trækker
ind igen

- Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 11:22

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> venstre som det er nødvendigt for at komme forbi lastbiler, trailere etc
> Kommer der een bagfra der kører mere end det tilladte trækker jeg ind så

Hmmm, min første indskydelse er - fjols! Beklager, men det er min holdning
til den slags kørsel.

> Jeg bryder mig ikke om at ligge og skifte vognbane for at køre hundrede
> meter i højre vognbane og jeg bryder mig slet ikke om de bilister der
> kører

Hvad du bryder dig om, er for så vidt flintrende ligegyldigt i den
sammenhæng. Du overtræder færdselsloven! Du HAR PLIGT TIL at trække til
højre, så snart det er muligt. At du så skal trække ud igen flere hundrede
meter fremme, for at overhale næste lastbil, det er så bare ærgerligt Sonny
Boy.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-09 14:35

Henrik B. skrev

> Du HAR PLIGT TIL at trække til højre, så snart det er muligt.

Jow jow, du glemmer vist at minimum afstand til forankørende er 58 m ved 130
km/t?
Dvs jeg kan tidligst trække ind når jeg 58m foran bilen jeg har overhalet og
skal senest være ude når der er 58m til den jeg vil overhale
Ved en hastighed der fx er 40 km/t højere end de køretøjer der ligger til
højre så er jeg ca 9 sek om at tilbagelægge 100 m - jeg bruger ca 2 sekunder
på at skifte vejbaner - det giver mig ca 5 sek i mellem de to biler hvis vi
antager at der 200 m mellem bilerne
Bemærk at der skrevet i FÆL at man skal tække ind til højre så snart det er
MULIGT
Jeg mener ikke at det er muligt da jeg har til hensigt at fortsætte min
overhaling

- Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 14:59

> [...]
> sekunder på at skifte vejbaner - det giver mig ca 5 sek i mellem de to
> biler hvis vi antager at der 200 m mellem bilerne

Husk på at bilen foran i højre vognbane også flytter sig fremad, alt imens
du gør... )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 15:25

> "Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Husk på at bilen foran i højre vognbane også flytter sig fremad, alt imens
> du gør... )

Det ændrer intet ved at der skal bevares en korrekt sikkerhedsafstand både
bag og foran ens eget køretøj, når det bringes ind i en anden bane.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 15:38

> Det ændrer intet ved at der skal bevares en korrekt sikkerhedsafstand både
> bag og foran ens eget køretøj, når det bringes ind i en anden bane.

Du er for firkantet! Jeg taler ikke om centimeter, men når der er flere
hundrede meter op til næste (last)bil.

Min tidligere bil smuttede fordi andre biler indenfor 50 meter - det ved 130
km/t vel at mærke.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-09 15:46

> Min tidligere bil smuttede fordi andre biler indenfor 50 meter - det
> ved 130 km/t vel at mærke.

Du havde simpelthen sådan en smart fin ting der kunne gøre kilometerne
kortere under din bil eller hvad? ;) Med 130km/t - på en 130km/t strækning
- kommer du ikke forbi mig på 50 meter, du kommer slet ikke forbi.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:32

Henrik B. skrev:
> [...]
> hundrede meter op til næste (last)bil.
> Min tidligere bil smuttede fordi andre biler indenfor 50 meter - det ved

Sådan lige for at få det med afstand på plads blev der faktisk lagt ud
med at den var 100 m. At andre, for at få deres til at passe, så gør den
til 200 m og/eller "flere hundrede" meter skaber kun forvirring.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:29

Henrik B. skrev:
> [...]
> højre, så snart det er muligt. At du så skal trække ud igen flere
> hundrede meter fremme, for at overhale næste lastbil, det er så bare

Henrik; Hvis du hører til dem der trækker ind lige foran lastbilerne er
det faktisk dig selv der aspirerer til titlen "fjols".

At det er muligt at trække ind til højre så snart du er foran lastbilen
er ikke det samme som at det også er lovligt. Du har faktisk pligt til
at vente med at trække ind til du er omkring 80 m foran lastbilen.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 22:32

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Henrik; Hvis du hører til dem der trækker ind lige foran lastbilerne er
> det faktisk dig selv der aspirerer til titlen "fjols".

Det er STADIG ikke DÈT vi taler om. Nu skal jeg skære det ud i bølgepap, for
de sidste, som bobler foran tastaturet:

Vi taler om de stakkevis af BONDERØVE, som dagligt forbliver i venstre
vognbane over flere kilometer, selvom der flere hundre meter mellem
truckerne! Altså med RIGELIG plads til sikkerhedsafstand - i hoved og røv.
Get it??

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-09 02:10

Henrik B. skrev:
> [...]
> vognbane over flere kilometer, selvom der flere hundre meter mellem
> truckerne! Altså med RIGELIG plads til sikkerhedsafstand - i hoved og

Jeg mener jeg læste noget om at "trække ind når det er muligt". Det ER
muligt at trække ind når man er 10 cm foran lastbilen, men det er
absolut hverken hensigtsmæssig eller lovligt.

Og da jeg opfatter det som at du er ligeglad med hvor meget ulovligt
og/eller farligt andre skal lave tingene for at du kan komme til at køre
den hastighed der passer dig, er det jeg at mener at titlen "fjols" bør
skifte retning.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-09 14:53

> Jeg mener jeg læste noget om at "trække ind når det er muligt". Det ER
> muligt at trække ind når man er 10 cm foran lastbilen, men det er absolut
> hverken hensigtsmæssig eller lovligt.

Nej, og det er S E L V F Ø L G E L I G kørsel på lov og forsvarlig vis vi
taler om Finn. Nu må selv du sgu da snart fatte det?

> [...]
> og/eller farligt andre skal lave tingene for at du kan komme til at køre
> den hastighed der passer dig, er det jeg at mener at titlen "fjols" bør

At du er sløv i opfattelsen, kan jeg jo ikke gøre noget ved - ej heller at
du tolker løs på min hastighed m.v.
EOD m.h.t. dig...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-09 16:44

Henrik B. skrev:
> Nej, og det er S E L V F Ø L G E L I G kørsel på lov og forsvarlig vis
> vi taler om Finn. Nu må selv du sgu da snart fatte det?

Ser du jeg har fattet det. Men da en stor del af dem der overhaler mig,
og trækker ind, tilsyneladende IKKE har forstået hvad afstand er for en
fisk, er det ligesom naturligt at gå ud fra at du er en af dem når du
blot skriver "så snart som muligt".

Det er jo muligt at gøre det tæt på lastbilen, det er blot hverken
lovligt eller ufarligt.

> At du er sløv i opfattelsen, kan jeg jo ikke gøre noget ved - ej heller
> at du tolker løs på min hastighed m.v.
> EOD m.h.t. dig...

Du udtrykker meget stor uvilje mod dem der ikke kan finde ind i højre
spor når det passer dig, så hvordan havde du forventet at man skulle
tolke det anderledes?

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-09 18:42

> [...]
> trækker ind, tilsyneladende IKKE har forstået hvad afstand er for en fisk,
> er det ligesom naturligt at gå ud fra at du er en af dem når du blot

Det er altid dejligt med generaliseringer....eller....øøhhh.
Husk på at jeg selv har kørt en del år, som ratholder, så jeg kender godt
til, hvordan bilisterne kører...

> Du udtrykker meget stor uvilje mod dem der ikke kan finde ind i højre spor
> når det passer dig, så hvordan havde du forventet at man skulle tolke det
> anderledes?

Det skyldes at disse (personbils)bilister, i langt større grad er årsagen
til de laaaaaange rækker af langtsomtkørende biler i højre vognbane, end
lastbilerne er! Mange brøler i kor, at der skal være totalt
overhalingsforbud for lastbiler. Min erfaring er at det er personbiler, som
trækker kilometer lange "køer" på motorvejene, ved ikke at holde til højre.
Og det giver hastigheder langt under det tilladte - både i 130 og i 110 km/t
zoner.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-09 19:28

Henrik B. skrev:
> [...]
> personbiler, som trækker kilometer lange "køer" på motorvejene, ved ikke
> at holde til højre. Og det giver hastigheder langt under det tilladte -

Sjovt nok ser det ud til at i de zoner med overhalingsforbud for
lastbilerne er hastighed lavere end udenfor.

Så et totalt overhalingsforbud vil jo kun komme til at betyde de lavere
hastigheder over det hele.

Fra : Mogens

Dato : 04-05-09 19:34

> Sjovt nok ser det ud til at i de zoner med overhalingsforbud for
> lastbilerne er hastighed lavere end udenfor.
> Så et totalt overhalingsforbud vil jo kun komme til at betyde de lavere
> hastigheder over det hele.

Hvor har du sin idé fra?
Er det noget, du kan bevise - eller er det bare din...... idé

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-09 19:50

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor har du sin idé fra?
> Er det noget, du kan bevise - eller er det bare din...... idé

Det er også mit indtryk - specielt over Fyn. Det er jo sådan at på de
strækninger med overhalingsforbud, så pakker lastbilerne sig sammen. Det
bevirker at personbilerne udelukkende kører i venstre vognbane - og med
moster Oda forrest, til at sætte tempoet.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-09 20:44

> [...]

>bevirker at personbilerne udelukkende kører i venstre vognbane - og med
>moster Oda forrest, til at sætte tempoet.

jajaja .... du har åbenbart ikke opdaget hvorfor de pakker sig sammen

De samler kræfter til det nært forestående elefantkapløb - som fyres
af, præcis der hvor overhalingsforbuddet ophører.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-09 22:23

> jajaja .... du har åbenbart ikke opdaget hvorfor de pakker sig sammen

Joda, der ér skam også truckere som overholder hastighedsgrænsen.

> De samler kræfter til det nært forestående elefantkapløb - som fyres
> af, præcis der hvor overhalingsforbuddet ophører.

Jep, sådan er betingelserne jo. Havde der ikke været pletvis
overhalingsforbud, så ville der ikke være den sammenpakning.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-09 02:25

jan_stevns skrev:
> jajaja .... du har åbenbart ikke opdaget hvorfor de pakker sig sammen
> De samler kræfter til det nært forestående elefantkapløb - som fyres
> af, præcis der hvor overhalingsforbuddet ophører.

Tanurligvis. Nu har I lige haft 10 km sjov, som I sjældent kan udnytte
(moster Oda), så nu er det vores tur.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-09 02:19

Mogens skrev:
> Hvor har du sin idé fra?
> Er det noget, du kan bevise - eller er det bare din...... idé

Det er såmen blot personlige observationer ude fra det virkelige liv. Du
ved derude hvor man ser mange underlige ting, når man har tiden til det.

Fra : Mogens

Dato : 05-05-09 03:46

> Det er såmen blot personlige observationer ude fra det virkelige liv. Du
> ved derude hvor man ser mange underlige ting, når man har tiden til det.

Min personlige observation er den, at når man passerer DK på en trafiktravl
helligdag, går det hele som regel som en leg. Folk kører fornuftigt med en
rimelig hastighed og kan fint finde ud af at holde til højre, fordi der ikke
er lastbiler. Som andre skriver ødelægges trafikrytmen af lastbilernes
tilstedeværelse, fordi mange trafikanter tilsyneladende er bange for at
blive låst inde i højresporet...

Fra : Henrik B.

Dato : 05-05-09 06:20

> [...]
> trafiktravl helligdag, går det hele som regel som en leg. Folk kører
> fornuftigt med en rimelig hastighed og kan fint finde ud af at holde til

Det skyldes nok snarere at Hr. og Fru. Lverpostej har aaaaaalverden af tid -
ingen stress. Det er der til gengæld til hverdag. Derfor den lavere fart...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:26

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> helt tæt på forankørende og skifter vognbane i sidste øjeblik for
> efterfølgende at hive lakken af kofangeren pga lufttrykket når de trækker

Hvis der ligger en række lastbiler med omkring 80-100 meter mellem sig
er der principielt ikke plads til at du kan trække ind.

Du vil være i gang med den næste overhaling netop når du er forbi den
første.

Så bliv du rolig ved med at gøre som du beskriver.

Det handler i korthed om at du så respekterer den afstand lastbilerne er
pålagt at holde til forankørende som deres (og ikke din) afstand.

Fra : Leonard

Dato : 03-05-09 18:47

Finn Guldmann wrote:

> [...]

> Det handler i korthed om at du så respekterer den afstand lastbilerne
> er pålagt at holde til forankørende som deres (og ikke din) afstand.

FL §15 Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan
måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser,
eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en
særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget
område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende
køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og
køretøjet foran.

Lastbiler kan bare holde en afstand, som de skal, så der er plads til
at trække ind imellem dem.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 19:01

Leonard skrev:
> [...]
> køretøjet foran.
> Lastbiler kan bare holde en afstand, som de skal, så der er plads til

Den fortolkes, svjv, officielt sådan at personbiler skal holde noget der
ligner ½ km/t i meter afstand, mens "§43'erne" skal holde det dobbelte.

Jeg overlever nok hvis du trækker ind allerede efter 40 m, men hvis du
vil respektere min afstand skal du vente 80 m.

Kommer du så selv med 110 km/t er du principielt i gang med den næste
overhaling hvis der er mindre end 135 m mellem lastbilerne.

Fra : Leonard

Dato : 03-05-09 19:16

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Jeg overlever nok hvis du trækker ind allerede efter 40 m, men hvis
> du vil respektere min afstand skal du vente 80 m.

Hvis du holder 80 m til den lastbil foran dig, så har du jo ikke levnet
plads til at jeg kan trække ind, som der står i loven?

Hvis lastbilerne ellers gad at overholde deres del af FL, så ville det
slet ikke have været nødvendigt med overhalingsforbud og alt det der.
For så kan en lastbil slet ikke overhale en anden med den lille
hastighedsforskel de normalt har. Hvis de holdt den her omtalte afstand
vil en overhaling med en hastighedsforskel på 2 km/t, som jo ofte ses,
vare lidt over 6 min. eller ca. 9 km, det kan vist ikke kaldes at
overholde §3 ?

Hvis lastbilerne holdt sig til at køre 1. vognbane med 200m i mellem
sig, så der var plads til at trække ind imellem dem, så kunne det jo
være at flere ville gøre det og der kunne skabes en trafikkultur, hvor
de små biler i 2. vognbane også havde overskud til at holde lidt igen,
når en af de langsommere gerne lige ville udenom en endnu langsommere.

Med til lastbiler hører selvfølgelig også busser og biler med
påhængsvogn, alle der er pålagt en lavere hastighed i flg. §43.

Det ville ikke koste lastbilerne noget at holde den lange afstand og
der er ingen gode grunde til at overhale hvis hastighedsforskellen er
mindre end 10 km/t.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 19:40

Leonard skrev:
> Hvis du holder 80 m til den lastbil foran dig, så har du jo ikke levnet
> plads til at jeg kan trække ind, som der står i loven?

Se mit svar til Klaus om hvor stor afstand vi kunne komme ud for at
skulle holde hvis der altid skulle være plads til at andre kunne trække
ind uden at genere vores eller deres egen afstand. (Hvor lang er det
lige afstanden skal være hvis der køres 250+ km/t?)

> [...]
> vil en overhaling med en hastighedsforskel på 2 km/t, som jo ofte ses,
> vare lidt over 6 min. eller ca. 9 km, det kan vist ikke kaldes at

Nu er det jo kun fordi det stilles op som en ret at kunne køre det
tilladte at lange lastbiloverhalinger betragtes som generende.

Du må give mig ret i at ingen, ingen, har krav på at kunne køre med en
bestemt hastighed.

Men begynd endelig ikke at stille ultimative krav om at vi skal
overholde FL. Det ville give at en lastbiloverhaling begynde 80 m bag
den der blev overhalet og endte 70 m foran samme. (Så kan du selv
beregne hvor langt det ville være med en hastighedsforskel på 10 km/t)

> [...]
> Det ville ikke koste lastbilerne noget at holde den lange afstand og
> der er ingen gode grunde til at overhale hvis hastighedsforskellen er

Jeg ved ikke om ikke jeg syntes 200 m er lidt rigeligt. Men de 20 m der
er mere normalt bør der gøres noget ved.

Personligt har jeg to problemer ved at holde afstand;
1) at alt for mange lige skal lege "karl smart" og trække ind når de er
under 1 m foran mig, ja nogen begynder allerede mens de er på siden af
mig. Og
2) når jeg holder de 100-200 m der er min normale afstand bliver jeg
betragtet som smølende af nogle af mine kolleger. De kan ikke selv, og
derfor kan de ikke fatte at det kan lade sig gøre at holde samme
hastighed som den der ligger længere fremme, med den afstand. Og så skal
der bare overhales, uanset regler.

Fra : Leonard

Dato : 03-05-09 20:06

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> trække ind uden at genere vores eller deres egen afstand. (Hvor lang
> er det lige afstanden skal være hvis der køres 250+ km/t?)

Bare du holder en afstand så en bil kan være derinde med den samme
hastighed som du kører med.
Altså hvis du kører 80 - lad os bare være realistiske og kalde det for
90 km/t, så skal du have en afstand på 90 m fri foran dig for at have
en fornuftig sikkerhedsmargin til at standse på. Så skal der lige være
plads til en personbil, der også kører 90 km/t, den skal så have 45 m
foran sig og fylder vel 5 m i længden, så ca 140 m fra din snude til
kollegaens bagende.
Da vi ikke regner med at den lille bil bliver derinde, men kun kører
derind for at slippe en der er hurtigere forbi i yderbanen, behøver du
ikke ændre på afstanden, den kommer jo igen af sig selv om ganske kort
tid.

> Nu er det jo kun fordi det stilles op som en ret at kunne køre det
> tilladte at lange lastbiloverhalinger betragtes som generende.

Næh, ikke fordi det er en ret, men fordi der nærmest intet er vundet
ved overhalingen for lastbilen, mens der tabes en hel del ved at skulle
hænge bagved.

> Du må give mig ret i at ingen, ingen, har krav på at kunne køre med
> en bestemt hastighed.

Ja, det er heller ikke det snakken er om her.

> [...]
> den der blev overhalet og endte 70 m foran samme. (Så kan du selv
> beregne hvor langt det ville være med en hastighedsforskel på 10 km/t)

Nu havde jeg lige regnet det ud for dig med en forskel på 2 km/t, der
bliver til ca. 9 km, med 10 km/t bliver det med 80 m før og 70 bag og 2
lastbiler på 18 m til 67 sek, hvor den overhalende når at køre 1488
meter med 80 km/t.
I dag er praksis vel mest en forskel på 2 km/t og en afstand på 20m før
og efter. Det bliver til 138 sek og 3450 meter.

Jeg ved godt hvad jeg foretrækker.

> Jeg ved ikke om ikke jeg syntes 200 m er lidt rigeligt. Men de 20 m
> der er mere normalt bør der gøres noget ved.

Om det er 150 eller 200 meter er ligegyldigt, men der går ikke noget af
dig for at holde de 50 meter længere afstand.

> [...]
> 1) at alt for mange lige skal lege "karl smart" og trække ind når de
> er under 1 m foran mig, ja nogen begynder allerede mens de er på

Sådan kører de også overfor personbiler og de gør det jo uanset om der
er plads eller ej.

> [...]
> gøre at holde samme hastighed som den der ligger længere fremme, med
> den afstand. Og så skal der bare overhales, uanset regler.

Nej, det ses tydeligt at der er mange, der har et stort problem med at
afstandsbedømme og at holde en fornuftig afstand til forankørende.
Det gælder alle slags trafikanter på motorvejene og i alle typer af
køretøjer med alle slags logoer og kendetegn, desværre.

--
Leonard

Fra : Leonard

Dato : 03-05-09 20:13

Leonard wrote:

> [...]
> I dag er praksis vel mest en forskel på 2 km/t og en afstand på 20m
> før og efter. Det bliver til 138 sek og 3450 meter.

For lige at gøre udregningen helt færdig, så lad mig lige regne på,
hvormeget den overhalende lastbil sparer ved at overhale.
Med en hastighedsforskel på 2 km/t og en køretid på 4 timer inden næste
tvungne pause når han altså 8 km længere end den kollega han overhalede
lige efter sidste pause. De 8 km er kollegaen hele 5,5 minutter om at
køre med hans sløve 88 km/t.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-09 02:05

Leonard skrev:
> [...]
> tvungne pause når han altså 8 km længere end den kollega han overhalede
> lige efter sidste pause. De 8 km er kollegaen hele 5,5 minutter om at

Og de kan, f.eks., betyde forskellen på om du når med den ene færge,
eller den timen senere. Eller om du når først til rampen, eller må vente
en time på at den anden når først og skal læsses af inden du kan komme til.

Men nu er det jo principielt ens egne problemer der er størst og
vigtigst i trafikken.

Fra : Leonard

Dato : 04-05-09 09:33

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> eller den timen senere. Eller om du når først til rampen, eller må
> vente en time på at den anden når først og skal læsses af inden du

Hvis turene er planlagt så stramt at 5,5 min forsinkelse i forhold til
en i forvejen ulovlig for høj hastighed, så er det sgu planlægningen
der er noget galt med. Jeg har altid planlagt med højere margin selv på
ture, der burde tage kortere tid.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-09 12:52

Leonard skrev:
> [...]
> en i forvejen ulovlig for høj hastighed, så er det sgu planlægningen
> der er noget galt med. Jeg har altid planlagt med højere margin selv på

Nu har vi jo speditører at kæmpe mod, udover trafikken.

Og de lægger gerne turene så stramt som muligt. Nogle af dem endda så
stramt så det ikke er praktisk muligt at køre turen indenfor de tider
der er sat for læsning og aflæsning.

Men i det her erhverv er det altid speditøren/kunden der har ret, og så
er det op til chaufføren at slå de krumspring der er nødvendigt for at
overholde de tider der er sat.

Hvorfor tror du der er så stramme regler for vores kørsel som der er?

Og hvorfor tror du at reglerne kontrolleres så meget som de gør?

Hvis du, som almindelig bilist, blev udsat for de samme regler og
kontroller ville der lyde et ramaskrig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-09 13:39

Finn Guldmann skriver:

> Og de lægger gerne turene så stramt som muligt. Nogle af dem endda så
> stramt så det ikke er praktisk muligt at køre turen indenfor de tider
> der er sat for læsning og aflæsning.

Så smid dog dine skiver hos politiet, så får speditøren også en
bøde.....

> Hvorfor tror du der er så stramme regler for vores kørsel som der er?

Fordi i ikke siger fra overfor speditørene.

Kalus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-09 16:39

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Så smid dog dine skiver hos politiet, så får speditøren også en
> bøde.....

Hvad skulle der dog komme ud af det?

Nu er jeg jo ikke født i går, så når speditøren siger jeg skal være
fremme kl det og det får han at vide at jeg først kan være fremme kl det
og det, og er han utilfreds må han jo selv komme og køre bilen.

Så at sende mine skiver til polisen ville ikke hjælpe noget.

> Fordi i ikke siger fra overfor speditørene.

Nu er jeg jo netop en af dem der siger fra. Det har nogle omkostninger,
men det tager man med.

Men til gengæld er jeg ikke en af dem der kører rundt og spilder tiden.
Den bliver udnyttet fuldt ud.

Så lagt sammen med at det foregår i højeste remskive når jeg alligevel
det samme som kollegerne.

Fra : Leonard

Dato : 04-05-09 21:41

Finn Guldmann wrote:

> Hvorfor tror du der er så stramme regler for vores kørsel som der er?
>
> Og hvorfor tror du at reglerne kontrolleres så meget som de gør?

Fordi der er penge i lortet.
Og så længe der findes chauffører, der er med på at presse kamelen lidt
over stregen, så er de stramme regler nødvendige, sammen med den store
kontrol.
Men der er vel ikke så langt til, at den elektroniske fartskriver
bliver koblet sammen med en GPS, der også kobles til bilens
kørecomputer. Så behøver chaufføren slet ikke tænke længere, så kan
hastighed, pauser osv. reguleres fra centralt kontor og alle bøder
udskrives automatisk og trækkes bare direkte på lønsedlen ...

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-09 02:30

Leonard skrev:
> [...]
> hastighed, pauser osv. reguleres fra centralt kontor og alle bøder
> udskrives automatisk og trækkes bare direkte på lønsedlen ...

Åh ja, den elektronik.

Men kommer den forsvinder bøderne jo. Så kommer vi blot til at holde
stille når der ikke er mere tid at køre i.

Sikkert med det til følge at div. nødspor bliver fyldt op med lastbiler
der er blevet elektronisk stoppet.

Men du kan være ganske rolig. Kommer den slags i lastbilerne går der
ikke så længe inden det også kommer i personbilerne. Så, 0,1% over det
tilladte og det står på næste måneds lønseddel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-09 05:11

Finn Guldmann skriver:

> Sikkert med det til følge at div. nødspor bliver fyldt op med lastbiler
> der er blevet elektronisk stoppet.

Tjah, bøden for at parkere uberettiget i nødsporet kommer så også
automatisk......

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-09 11:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Tjah, bøden for at parkere uberettiget i nødsporet kommer så også
> automatisk......

Skal bøden så sendes til chaufføren, til bilen eller til den myndighed
der har bestemt at det skal være sådan?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-09 18:23

Finn Guldmann skriver:

> Skal bøden så sendes til chaufføren, til bilen eller til den myndighed
> der har bestemt at det skal være sådan?

Chaufføren.

Der har aldrig været tale om at bilen skulle gå i stå automatisk.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-09 20:19

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Chaufføren.
> Der har aldrig været tale om at bilen skulle gå i stå automatisk.

Det er jo, på det nærmeste, en forudsætning hvis systemet skal være der.
Ellers er der jo ikke den store forskel fra i dag.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-09 21:06

Finn Guldmann skriver:

> Det er jo, på det nærmeste, en forudsætning hvis systemet skal være der.

Nej, Leonard skitserede kun at bøderne automatisk blev givet.

Du kom så på ideen med at bilen skulle stoppe, da den passede ind i dit
kram.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-09 21:24

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Nej, Leonard skitserede kun at bøderne automatisk blev givet.
> Du kom så på ideen med at bilen skulle stoppe, da den passede ind i dit
> kram.

Jeg kom s*u ikke med noget forslag om at bilen skulle stoppe.

Der er for mange ting der ændres, i det her erhverv, til at der kan
opnås nogen fornuftig brug af køretøjer og veje hvis der kommer
automatik på den slags.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-05-09 21:38

Finn Guldmann skriver:

> Jeg kom s*u ikke med noget forslag om at bilen skulle stoppe.

Hvorfor skulle den så standse i nødsporet?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-09 11:02

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvorfor skulle den så standse i nødsporet?

Fordi en eller anden ville indføre noget elektronik der kunne få den til
det.

Fra : Leonard

Dato : 05-05-09 20:24

Finn Guldmann wrote:

> Sikkert med det til følge at div. nødspor bliver fyldt op med
> lastbiler der er blevet elektronisk stoppet.

Næh, systemet kan selvfølgelig regne ud, at du ikke kan nå af i tide,
så du bliver tvunget ind på en ledig rasteplads inden tiden er udløbet.
Det er så bare ærgeligt for dig, hvis det er 3 rastepladser før, fordi
der er fyldt op på dem, der ligger nærmest dit pausemål.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-05-09 21:22

Leonard skrev:
> [...]
> Det er så bare ærgeligt for dig, hvis det er 3 rastepladser før, fordi
> der er fyldt op på dem, der ligger nærmest dit pausemål.

Så kan de s*u lige så godt lægge snore i vejen så bilen selv kan finde vej.

Så kan jeg sidde derhjemme og indkassere min løn.

Fra : Leonard

Dato : 06-05-09 10:40

Finn Guldmann wrote:

> Så kan de s*u lige så godt lægge snore i vejen så bilen selv kan
> finde vej.
>
> Så kan jeg sidde derhjemme og indkassere min løn.

Det kommer. Det eneste du skal bruges til er at navigere det sidste
korte stykke fra motorvej/landevej til leveringssted og så bakke til
rampen.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-09 11:04

Leonard skrev:
> Det kommer. Det eneste du skal bruges til er at navigere det sidste
> korte stykke fra motorvej/landevej til leveringssted og så bakke til
> rampen.

Kan den finde ud af det ene, kan den vel også finde ud af det andet.

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-09 02:02

Leonard skrev:
> [...]
> derind for at slippe en der er hurtigere forbi i yderbanen, behøver du
> ikke ændre på afstanden, den kommer jo igen af sig selv om ganske kort

Om vi ender på dine 140 eller mine 135 kan vist være ligemeget.

Kunne vi blot få afstanden respekteret.

> Næh, ikke fordi det er en ret, men fordi der nærmest intet er vundet
> ved overhalingen for lastbilen, mens der tabes en hel del ved at skulle
> hænge bagved.

Nu er der så lige nogle ting der gør at der faktisk er noget at vinde.
Vi har tider vi skal overholde, vi har steder vi skal nå fordi vi ikke
bare må holde alle steder, og selvom der er mange der har travlt med at
regne på, og nedgøre, den gevinst der kunne være ved det, gør det
faktisk en forskel om vi kører 88 eller 90 km/t, noget som ikke mange i
de små fatter.

Derudover er der selvfølgelig den sædvanlige med at hvorfor må
lastbilerne ikke have noget de skal nå når de kører på vejene, mens de
små bare ikke må forsinkes?

> [...]
> I dag er praksis vel mest en forskel på 2 km/t og en afstand på 20m før
> og efter. Det bliver til 138 sek og 3450 meter.

I praksis holder det desværre end ikke. For lastbiloverhalingerne kan,
groft set, opdeles i tre grupper; En hvor den overhalede holder sin
hastighed, en hvor den overhalede sætter sin hastighed op og en hvor den
overhalede sætter sin hastighed ned. Den første udgør nok de fleste, men
de to andre udgør nok alligevel over halvdelen hvor den anden er lige så
ofte som den tredje er sjælden.

Den med at den der overhales hæver sin hastighed mens der overhales
sker, imo, lidt for ofte til at det er godt.

> Om det er 150 eller 200 meter er ligegyldigt, men der går ikke noget af
> dig for at holde de 50 meter længere afstand.

Nu er jeg så ikke den rette at pukle på med afstand, for jeg foretrækker
at der er så meget fri plads foran mig at jeg selv kan se hvad der sker.

> Sådan kører de også overfor personbiler og de gør det jo uanset om der
> er plads eller ej.

Nu kører jeg jo ikke så meget i personbil for tiden, så det observerer
jeg ikke lige. Men når de er inde foran mig når de dukker op i min
forrude er de for tæt på.

> [...]
> Det gælder alle slags trafikanter på motorvejene og i alle typer af
> køretøjer med alle slags logoer og kendetegn, desværre.

Det var ikke så meget afstandsbedømmelsen jeg mente, som det var hvordan
det at holde en god afstand opfattes af andre.

Som jeg har nævnt det tidligere er den tiltrækningskraft der er i
pladsen foran en lastbil meget kraftigere end den der er i "magnetsporet".

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 06:45

Mikael skriver:

> [...]
> der skræmmer? Er det planterne i vejkanten der er farlige? Eller er
> der bare en tendes til at smide hjernen i baggagerummet?

Ved det ikke, men på tværs af Fyn er det fuldstændigt det samme.

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 03-05-09 02:37

> Ved det ikke, men på tværs af Fyn er det fuldstændigt det samme.
>
> Klaus

Jeg er sikker på at gennemsnithastigheden på Vestfyn-strækningen ville
stige med en lavere fartgrænse, da folk så vil køre mindre aggresivt.

Leo

Fra : claus b.p.

Dato : 03-05-09 10:51

leo.5500@gmail.com wrote:

> Jeg er sikker på at gennemsnithastigheden på Vestfyn-strækningen ville
> stige med en lavere fartgrænse, da folk så vil køre mindre aggresivt.

Der tror jeg du tager meget fejl. Aggresiviteten er kke en funktion af
hastigheden, men (bl.a.) en funktion af forhindringerne. Hastighedsgrænsen
er en af dem! Du kan altså _risikere_ at trafikanterne bliver mere aggresive
med lavere hastighedsgrænse.

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 03-05-09 10:59

"Mikael" skrev

>Der er absolut ingen grund til at bygge flere spor på motorvejene i
<Danmark, man kan starte med at forsøge og lære trafikanterne at der er
>højrekørsel her i landet, så ville der være plads til mange flere

Du har sikkert ret, lige som alle de andre der skriver herinde om alle de
klaphatte der kører rundt,
men jeg tror ikke du rigtigt rammer din målgruppe, de læser nemlig ikke her,
alle i denne NG kører på den bedste måde, man er måske ikke enige om den
bedste måde, men det er ikke vigtigt bare man selv gør sit bedste.

Der findes rent faktisk en gruppe til trafikpolitik, men det er vel med
skribenter som med trafikanter, de gider ikke sætte sig ind i hvordan
systemet hænger sammen, det er nemmere bare at køre i midten, skrive alt i
den samme gruppe, det gør alle andre så det gør jeg også.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 11:04

> Så giver det jo god mening at holde sig fra højre spor ;)

Tja jeg holder til højre så dem der ikke kan finde ud af det og kører for
langsomt de må finde sig i at blive inderhalet.

Jeg skifter _ikke_ vejbane fordi nogle usikre trafikanter elsker det
midterste spor.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-09 11:42

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> kører for langsomt de må finde sig i at blive inderhalet.

> Jeg skifter _ikke_ vejbane fordi nogle usikre trafikanter elsker det

Så husk lige at lade være med at brokke dig den dag du får klip i kortet
for det...

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 03-05-09 04:08

On 3 Maj, 11:51, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er en af dem! Du kan altså _risikere_ at trafikanterne bliver mere aggresive

Ikke enig, men det overrasker nok ikke...
Hvis du må køre 110 km/t bliver man ikke særlig frustreret over at
blive holdt tilbage med 112 km/t, men det gør man hvis man må køre 130
km/t. Trafikken glider markant dårligere på denne 130-strækning end
før eller efter. Der er mange, der kører samme hastighed uanset
fartgrænsen. Forbavsende mange kører 100 km/t, andre 130 km/t.

Leo

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 11:43

Når man bygger motorveje (og andre veje) med 2-3 eller 4 spor er det
naturligvis meningen at sporene skall bruges for at frembringe mest mulig
trafik - og så er det for så vidt underordnet om man kører helt til højre
eller man spreder sig over de tilstedeværende muligheder.
Der er vist ingen regel som siger man skal give plads til dem som absolut
vil køre for stærkt!!

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 12:04

> [...]
> eller man spreder sig over de tilstedeværende muligheder.
> Der er vist ingen regel som siger man skal give plads til dem som absolut

Nej, men færdselloven siger klart at du skal holde så langt til højre så
muligt! Husk på, at du ikek har nogen rettigheder i trafikken - kun pligter.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 15:21

> [...]
>
> Nej, men færdselloven siger klart at du skal holde så langt til højre så
> muligt! Husk på, at du ikek har nogen rettigheder i trafikken - kun

Netop som muligt (i den givne situation) - alle baner kan naturligvis
benyttes. I modsat fald burde du nævne for Trafikministeriet, at de godt kan
spare ved (motor)vejsanlæg - der er jo ingen grund til at anlægge baner, som
ikke må benyttes iht. (din fortolkning) af FL.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 15:41

> Netop som muligt (i den givne situation) - alle baner kan naturligvis
> benyttes.

Ikke hvis der ledig plads i den højre bane, så SKAL den benyttes iflg. FL.
Og det uanset om der er to eller fem baner.

> I modsat fald burde du nævne for Trafikministeriet, at de godt kan spare
> ved (motor)vejsanlæg - der er jo ingen grund til at anlægge baner, som
> ikke må benyttes iht. (din fortolkning) af FL.

Det er så også politiets fortolkning.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 12:11

Knud skriver:

> [...]
> trafik - og så er det for så vidt underordnet om man kører helt til højre
> eller man spreder sig over de tilstedeværende muligheder.

Nej, man starter med at holde til højre.

> Der er vist ingen regel som siger man skal give plads til dem som absolut
> vil køre for stærkt!!

Jo det er der. Der står "hold til højre".

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel4.htm
§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Omend du gerne vil, så må du ikke være i vejen for folk der vil køre for
stærkt.

Men kigger du på Fyn ligger man oftest med 100-110 i venstresporet. Til
gengæld er der plads til dem der vil køre de lovlige 130 i højresporet
(no shit).

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 12:31

> Men kigger du på Fyn ligger man oftest med 100-110 i venstresporet. Til
> gengæld er der plads til dem der vil køre de lovlige 130 i højresporet
> (no shit).

Ligeså på den Østjyske motorvej (Århus-Vejle).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-09 12:36

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Men kigger du på Fyn ligger man oftest med 100-110 i venstresporet. Til
>gengæld er der plads til dem der vil køre de lovlige 130 i højresporet
>(no shit).

netop ...... jeg har taget turen et par gange ugenligt den sidst
måned .. De er sgu alternative

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-05-09 13:46

On Sun, 03 May 2009 13:36:28 +0200, jan_stevns wrote:

>netop ...... jeg har taget turen et par gange ugenligt den sidst
>måned .. De er sgu alternative

Yup!

Det bliver jo påstået, at Lillebælt er en flaskehals. Den opfattelse har
jeg absolut ikke. Hvis folk gjorde brug af alle sporene og ikke kun de
to yderste, så er der ingen problemer!

Problemet ligger efter Lillebælt, hvor der kun er to spor. Der er der
altså meget trængsel om morgenen - og resten af tiden sover de i venstre
spor.

Fly

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 15:56

Fly Christensen skrev:

> [...]
>
> Problemet ligger efter Lillebælt, hvor der kun er to spor. Der er der
> altså meget trængsel om morgenen - og resten af tiden sover de i venstre

Derved er det i realiteten Lillebælt der er flaskehalsen!
Trafikken øst over Lillebælt kommer ad to stk to-sporede motorveje (fra
hhv. Vejle og Kolding) og samles i tre spor indtil kort efter selve
broen, hvor der atter blot er to spor.

Af samme grund er der en lindring for den vestkørende trafik når der på
broen opstår tre spor som senere fordeles i nord-vest og syd -gående
motorvejes ialt fire spor!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 16:27

Armand skriver:

> Derved er det i realiteten Lillebælt der er flaskehalsen!

Nej, det er Fyn der er flaskehalsen.

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 15:22

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> øvrigt holde så langt til højre som muligt.
>
> Omend du gerne vil, så må du ikke være i vejen for folk der vil køre for

Lige præcis det siger paragraffen intet om!

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 15:42

> Lige præcis det siger paragraffen intet om!

Nej, men der står også i FL at du ikke må være til gene! Og det er du, når
du ligger og leger politi...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 16:28

> "Knud" <knud.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, men der står også i FL at du ikke må være til gene! Og det er du, når
> du ligger og leger politi...

Jeg leger ikke politi - jeg kører blot efter forholdene!
Til gengæld er de som kører for hurtigt til gene - kan skabe uheld for
øvrige.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 16:40

Knud skriver:

> Jeg leger ikke politi - jeg kører blot efter forholdene!

Det vil sige at du trækker ind til højre - fint.

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 16:43

> Knud skriver:

> Det vil sige at du trækker ind til højre - fint.

Så sandelig kun hvis der efter min vurdering er plads - og aldrig hvis der
kommer en fartbølle bag mig.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 16:47

> Så sandelig kun hvis der efter min vurdering er plads - og aldrig hvis der
> kommer en fartbølle bag mig.

Ergo leger du politi, og definerer FL og regler for andre - er du født
dommer?
I mine øjne gør det dig kun til et fjols i trafikken, og kan få folk til at
føle sig provokerede og derved opføre sig irrationelle...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 16:49

Knud skriver:

> Så sandelig kun hvis der efter min vurdering er plads

Det er også fint

> og aldrig hvis der kommer en fartbølle bag mig.

Det var så her filmen knækkede......

Pas dog for helvede din egen kørsel og lad idioterne køre frem og slå
andre end dig ihjæl.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 18:53

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det vil sige at du trækker ind til højre - fint.

Eller, hvis forholdene er at der ligger en række lastbiler med 80 mellem
sig i 1. spor på en 110 km/t strækning, bliver man i 2. spor med sine
110 km/t selvom man indhentes at nok så mange der kommer med "+moms
hastigheder".

Det pussige er nemlig at de der "fartdjævle" også skal køre efter
forholdene. Og her er forholdene, bl.a., at en bilist er i gang med,
ganske lovligt, at overhale en række lastbiler.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 18:59

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> sig i 1. spor på en 110 km/t strækning, bliver man i 2. spor med sine
> 110 km/t selvom man indhentes at nok så mange der kommer med "+moms

Fordi lastbilerne glemmer at oveholde færdselsloven?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-05-09 19:28

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Fordi lastbilerne glemmer at oveholde færdselsloven?

I min opstilling overholder de jo netop FL.

Skulle vi holde en afstand så enhver bil, uanset hastighed, kunne nå at
trække ind foran os, og ud igen inden der ramler op i r*ven på den
næste, skal vi jo til at holde op omkring ½-1 km afstand. Og det er vist
lidt i den urealistiske afdeling.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 16:27

Knud skriver:

> Lige præcis det siger paragraffen intet om!

Jo, for den siger "skrid ind til højre i stedet for at blokere".

Fra : Knud

Dato : 03-05-09 16:44

> Knud skriver:

> Jo, for den siger "skrid ind til højre i stedet for at blokere".

Det er vist en privat fortolknin g tilpasset dine behov for at overtræde
fartgrænserne.

Knud

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 16:48

> Det er vist en privat fortolknin g tilpasset dine behov for at overtræde
> fartgrænserne.

Det er ikke anderledes end dine egne "fortolkninger". Du lyser langt væk af
"jeg har ret mentalitet". Så minder meget godt om den gennemsnitlige
dansker, som totalt mangler respekt for regler og autoriteter, for du har jo
"ret"...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 18:49

Henrik B. skrev:
> [...]
> af "jeg har ret mentalitet". Så minder meget godt om den gennemsnitlige
> dansker, som totalt mangler respekt for regler og autoriteter, for du

Tjaeh :-/
Hvis leg læser indad omkring problematikken er det nok dem der tager sig
friheder omkring fartgrænserne som erkender at der også er andre der
gør det samme og således lader dem komme frem med déres fart - Hvorimod
dé retskafne der holder sig indenfor de af loven fastsatte fartgrænser
er dém der generer resten af trafikken ved at skulle bestemme og
demonstrere fastsatte hastigheds-begrænsninger.

Ud fra at det drejer sig om at få trafikken til at glide, så er det
store spørgsmål jo så hvem af disse to arketyper der egentlig forbryder
sig!?

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 22:38

> Ud fra at det drejer sig om at få trafikken til at glide, så er det

Se dét er netop bevæggrunden, for mine argumenter - at hvis alle sørgede for
at opfylde deres pligt til at holde til højre, så ville vi alle få trafikken
til at glide bedre.

Bemærk at jeg ikke snakker hastighed, for problemet er akkurat lige så stort
i 130 km/t zoner, hvor der ofte køres i rækker med 100 km/t - uden at trække
til højre...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 16:50

Knud skriver:

> Det er vist en privat fortolknin g tilpasset dine behov for at overtræde
> fartgrænserne.

Prøv at spørg politiet....

Jeg er en af dem der holder til i højre spor det meste af tiden, så nej,
det er ikke noget med mig og køre for stærkt.

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 14:42

Mikael skrev:
> [...]
> der skræmmer? Er det planterne i vejkanten der er farlige? Eller er
> der bare en tendes til at smide hjernen i baggagerummet?

Hørt!
Taget i betragtning hvor store anlægsudgifter at man "forbryder" sig ved
ikke at benytte, burde bøde-størrelsen, samt forfølgelsen af misdædere
intensiveres :-|
Men nej, det er meeget vigtigt at holde øje med om motorfolket
frembringer sig gennem landskabet med en fart under den administrative
grænse, så dét ville der aldrig blive mandskab til, og staten må blive
ved med at ekspropriotere land og påtage sig anlægsudgifter, ligesom at
vi alle må leve med flaskehalsene i anlægsperioden!

Som én nævnte omkring elefantvæddeløbene, burde færdselsloven måske
ændres til at det var under bødeansvar at lade sig overhale inden-om (á
modsat i dag hvor det er den "inderhalende" der forbryder sig) :-/

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 20:37

> Så husk lige at lade være med at brokke dig den dag du får klip i kortet
> for det...

Hvis ikke ham i midtersporet får en påtale så kan jeg garantere dig for
jeg brokker mig så eventyrligt højt de nok slæber mig med på stationen af
sikkerhedshensyn...

Jeg tager gerne et klip hvis det betyder der kommer fokus på problemet.
Hell jeg vil faktisk håbe en betjent ser mig gøre det.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 20:38

> Det er set ske, at jeg gør det samme - og med hånden klistret til
> hornet....

God idé

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 21:39

> Hvad er problemet?

Det har Klaus lige forklaret dig.

> Du kan da bare overholde din pligt til at holde dig indenfor
> hastighedsgrænserne

Hvilket jeg gør 99% af min tid på motorvejen, tro det eller lad være.

>- så vil der sjældent være noiget at komme efter!

Alligevel er der noget at komme efter på hver evig eneste tur.. go figure!

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-05-09 19:35

> Problemet er, at ser sådan en midter-autoværns-krammer at man så kommer
> i højre vognbane, skal de jo liiiiige kaste bilen ind, lige foran en...

Men de kommer hurtigt tilbage i hullet hvor de kom fra når de opdager man
ikke lader sig intimidere..

> For man skal da ikke tro at man er noget!

Ja vi er jo i DK..

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-05-09 20:04

> Det var rart i tårbo'en, da var man forbi, inden de nåede at tænke
> tanken...

LOL ja det var tider... "nu skal a sa... hov nu var han væk???".

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-05-09 20:27

> Mangt og mangen en 9.3 1.8t / 9000 Turbo har også måttet opgive kampen
> mod min kære E30'er med 322 suge-HK. Det var også lidt sjovt, de Saab
> folk er temmeligt skråsikre

De/vi er ikke mere skråsikre end vi kender vore grænser og skulle man
tage fejl så er det såmend stadig sjovt

> Men ja, der er da nok også en del Saab'er der kunne tage BMW'en, men
> alligevel. Sjovt var det sgu.

Og dyrt

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-05-09 21:03

> God pointe. Det er sgu fedt når folk har været med på et lille træk.
> :)

Trak fra en Clio V6 i Frankrig dengang konen og jeg var på telttur der -
op til 220 gik det ca. side om side men så trak jeg stille og rolig fra -
kunne se han sad og hoppede bag rattet. Da vi lidt længere henne skulle
betale ved motorvejsanlægget fik vi øjenkontakt og flækkede begge af
grin.. ved ikke hvad hans kone syntes, men min syntes ihvertfald vi var
gale i skralden...

> Ja, når sådan en 3.2 liters med dén litereffekt får høvl, går den 1.8 på
> literen.

Puha og jeg troede min 9000 gik kort på literen med strakt ben? :-/

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-05-09 21:20

> art. Konen sad og skældte ud, men hendes husbond, min kammerat, og jeg,
> var alle flade af grin - det var sgu sjovt.

Hehe vi har kun det sjov vi selv laver :D

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-05-09 23:57

> Du har aldrig mødt Guldgåden, Torben E. eller C. Fischer, kan jeg høre.

Kører Fischer's stadig ??

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-05-09 08:47

> Jep - seneste måling sagde 390 galopheste...

Det var da utroligt...

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-05-09 21:17

Den Tue, 05 May 2009 16:22:56 +0200 skrev Henrik B.:

> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Torben E's var også blevet pudset lidt af - han ramte 420 Hk denne
> gange....

Torbens kan jeg forstå... men min tiltro til Caspers mekanikerevner
ligger på et ret smalt sted ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 06-05-09 07:03

On 6 Maj, 12:02, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Fordi en eller anden ville indføre noget elektronik der kunne få den til
> det.

Hvem?

Det er kun dig der vil det..

Det er da langt mere indbringende at du kommer til at køre for længe
og betale bøder.

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 06-05-09 07:03

On 6 Maj, 12:04, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Kan den finde ud af det ene, kan den vel også finde ud af det andet.

Og så bliver du fyret.....

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-09 15:31

Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:
> Og så bliver du fyret.....

nu var det jo planen at jeg bare skulle side hjemme og hæve lønnen.

Fra : Leonard

Dato : 06-05-09 15:46

Finn Guldmann wrote:

> nu var det jo planen at jeg bare skulle side hjemme og hæve lønnen.

lønnen bliver nok bare ikke så høj som du kunne ønske dig ...

--
Leonard

Fra : N/A

Dato : 06-05-09 15:31