Hjemmesider, søge efter motorolietype ?
Fra : frank

Dato : 29-04-09 16:17

Hej. Er der nogen som kender en hjemmeside hvor jeg kan taste min bilmodel
ind, og få anvist anvendelige motorolier ?

Det er en RAV4 diesel 136 hk med partikelfilter fra 2007. De par sider jeg
har fundet har ikke min bil med.

v.h. Frank.

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 29-04-09 16:49

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bilmodel ind, og få anvist anvendelige motorolier ?
>
> Det er en RAV4 diesel 136 hk med partikelfilter fra 2007. De par sider

Jeg kender ikke sådan en hjemmeside, men det plejer da at stå i
instruktionsbogen hvad der bør anvendes.
Hilsen Matthias

Fra : Klaus G.

Dato : 29-04-09 16:50

> Det er en RAV4 diesel 136 hk med partikelfilter fra 2007. De par
> sider jeg har fundet har ikke min bil med.
Prøvet hos shell?
http://www.shell.com/home/page/dk-da/shell_for_motorists/app_lubematch.html

--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Lund

Dato : 29-04-09 23:50

www.castol.dk seriøse anbefalinger, kan evt. også anbefale den originale
olie, istedet for deres eget.

Venstre nederst hjørne "smøretabel"

Fra : frank

Dato : 30-04-09 16:09

Tak for jeres indput. Nu fandt jeg noget brugbart hos Castrol. Manualen
til bilen siger stort set kun brug Toyotas egen.

Valget faldt på SHELL HELIX ULTRA EXTRA 5W-30. (ACEA C2/C3 og B3/B4) Har
bestilt den på den tyske ebay til kr. 68,- pr. liter incl. forsendelse -
superpris.

v.h. Frank.

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-09 17:46

Den Thu, 30 Apr 2009 17:08:38 +0200 skrev frank:

> Tak for jeres indput. Nu fandt jeg noget brugbart hos Castrol.
> Manualen til bilen siger stort set kun brug Toyotas egen.

Den må da specificere hvilken viskositet og standarder den skal
overholde? Ellers er det den første manuel jeg har hørt der ikke kommer
ind på det

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-04-09 22:31

> Tja, men her er hvad der står i manualen: "Brug API SG, SH eller ILSAC
> multigrade motorolie" og så lidt om vikositet SAE 5W-30, men det har jo
> ikke noget at gøre med oliekvaliteten !

De forventer nok man bare kører den på værksted.. :-/

> Jeg har fra Toyota fået oplyst at den skal opfylde B4 som minimum og
> endvidere C2/C3 som har lavt askeindhold hvilket er tilrådeligt når der
> er monteret dieselpartikelfilter. - men det fremgår ikke af manualen!

Ja hvis du har filter på er det som min. C3. Men det koster heller ikke
alverden som du selv har erfaret

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-05-09 16:10

> Bilka kører ofte tilbud på Mobil'en - mener det er 4 liter for 499,- Og

Og ca. halv pris inkl. fragt hos diverse tyske oliesheiker.

Købte 15 liter Castrol 5w30 C3 olie for ca. 1000,- inkl. fragt. Plomberet
og det hele.

Jeg køber _ikke_ olie i DK længere..

> ellers kan det jo være at man kender nogen, som kan noget med prisen.
> )

Det skal dælme være en der kan nogle tricks så...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-09 17:06

"Martin [6000]" skriver:

> Købte 15 liter Castrol 5w30 C3 olie for ca. 1000,- inkl. fragt. Plomberet
> og det hele.

Det er cirka halv pris at hvad jeg betaler for longlife olie på
værkstedet.

På den anden side varer 15 liter olie jo til næsten 120.000 km, så der
er vidst ingen grund til at investere i så stor en mængde.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-05-09 17:51

> Det er cirka halv pris at hvad jeg betaler for longlife olie på
> værkstedet.

Jep.

> På den anden side varer 15 liter olie jo til næsten 120.000 km, så der
> er vidst ingen grund til at investere i så stor en mængde.

Kommer an på hvor tit du skifter? Og hvor meget den sluger jo..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-09 17:56

"Martin [6000]" skriver:

> Kommer an på hvor tit du skifter? Og hvor meget den sluger jo..

4 liter for hver 30.000 km.

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-05-09 22:04

> 4 liter for hver 30.000 km.

5,3 liter for hver 20000km her. Eller dvs. 10000km. Med vores
kørselsmønster sover jeg bedst der.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-09 22:11

"Martin [6000]" skriver:

> 5,3 liter for hver 20000km her. Eller dvs. 10000km. Med vores
> kørselsmønster sover jeg bedst der.

Holy moses, du smider for dobbelt så mange penge olie på din bil i
forhold til mig?

Det er fandenme dyrt at have en billig bil....

Fra : Martin [6000]

Dato : 01-05-09 23:14

> Holy moses, du smider for dobbelt så mange penge olie på din bil i
> forhold til mig?

Frivilligt jo..

> Det er fandenme dyrt at have en billig bil....

Næh køber jo olien billigt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-09 06:50

"Martin [6000]" skriver:

> Frivilligt jo..

Du er ikke rigtig klog...

> Næh køber jo olien billigt

Ja, men du bruger stadigvæk mange penge på olie.

Nu har jeg haft Golfen i 4 år og det har kostet mig under 10.000 kr i
service og vedligehold (+ dæk).

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-05-09 14:24

> Du er ikke rigtig klog...

Du overraskes stadig kan jeg læse?

> Ja, men du bruger stadigvæk mange penge på olie.
>
> Nu har jeg haft Golfen i 4 år og det har kostet mig under 10.000 kr i
> service og vedligehold (+ dæk).

Vi ligger langt under endnu. Hvis vi ser bort fra frivilligt gejl (som
"store" fælge).

Det er ikke olien der ødelægger noget indtil videre - service er også
billigt så alt i alt sover jeg ganske roligt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-09 14:33

"Martin [6000]" skriver:

> [...]
>
> Det er ikke olien der ødelægger noget indtil videre - service er også
> billigt så alt i alt sover jeg ganske roligt.

Hvor gammel er den nu?

2 år?

Er den begyndt at lide af rust?

Fra : Armand

Dato : 03-05-09 14:24

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Martin [6000]" skriver:

> Hvor gammel er den nu?
> 2 år?

Ovenstående citering læser jeg ligeud af landevejen i Martins indlæg -
Hvorledes kan det hænde at Æ: Ø; og Å bliver crap'et af Klaus' citering
når Klaus' eget indlæg fint skriver bolle-å i "år"???

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 15:00

> Ovenstående citering læser jeg ligeud af landevejen i Martins indlæg -
> Hvorledes kan det hænde at Æ: Ø; og Å bliver crap'et af Klaus' citering
> når Klaus' eget indlæg fint skriver bolle-å i "år"???

Jeg oplever det samme...må have noget med tegnsæt opsætning at gøre.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-09 16:07

Henrik B. skrev:

> Jeg oplever det samme...må have noget med tegnsæt opsætning at gøre.

Det er ikke så længe siden at vi fik afklaret at det skyldes at Klaus
bruger Netscape 4.51 til Usenet. Det er åbenbart så gammel en version
at den ikke respekterer tegnsætangivelsen i usenetindlæg.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 16:14

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er ikke så længe siden at vi fik afklaret at det skyldes at Klaus
> bruger Netscape 4.51 til Usenet. Det er åbenbart så gammel en version at
> den ikke respekterer tegnsætangivelsen i usenetindlæg.

Det underlige er, at det er opstået hos mig, efter jeg er begyndt at bruge
Windows Live Mail, som newareader, da den alm. Windows Mail (tidl. Outlook
Express) ikke findes i Windows 7.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 16:22

"Henrik B." skriver:

> Det underlige er, at det er opstået hos mig, efter jeg er begyndt at bruge
> Windows Live Mail, som newareader, da den alm. Windows Mail (tidl. Outlook
> Express) ikke findes i Windows 7.

Din den tæsker rundt i tegnsæt, efter hvem du svarer....

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-05-09 15:36

> 2 år?

1,5 ca.

> Er den begyndt at lide af rust?

Ikke synligt ihvertfald.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-09 16:28

"Martin [6000]" skriver:

> 1,5 ca.

Okay, der havde jeg allerede haft serviceomkostninger på 1308,08
kr...... (30.000 km eftersyn).

> Ikke synligt ihvertfald.

Okay, jeg ser på Kia forums at nogle af dem får det forskellige steder.

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-05-09 17:59

> Okay, jeg ser på Kia forums at nogle af dem får det forskellige steder.

Ja du kan også tro jeg konstant holder øje med de steder der åbenbart
skulle være problemer med.

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-05-09 19:48

> Hvilken bil?

Kia cee'd. Der har været nogle uheldige ejere rundt omkring... mildest
talt.

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-05-09 21:25

> Jeg overvejede selv sådan en Ceed i sin tid, så jeg fulgte godt med på
> http://kiaklub.dk/ og der blev rapporteret om lidt af hvert :) Der var
> en del børnesygdomme, som jeg har indtryk af er blevet ordnet nu.

Ja det meste er luget ud - vi har endda været forskånet for det værste.

var det vist en som fandt rust i sin dør efter meget meget kort tid.
> Tror dog det var et enkeltstående tilfælde. Har ikke været på forumet i
> 6mdr efterhånden, så kan være der er sket mere i sagen?

Jeg synes der er flere og flere om har opdaget rust i kanterne.

> Hvor kigger du efter rust?

Bagsmæk, paneler ved fodbeskyttelse, dørkanter osv.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 00:14

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Bagsmæk, paneler ved fodbeskyttelse, dørkanter osv.

Mig bekendt skal Koreanere køres direkte fra forhandler til
undervognsbehandling. I øvrigt ligeså med Suzuki, Mondeo (nu forgående
model) og Mazda 6. I dén sammenhæng mener jeg at prisen spiller en rolle.
Den lavere pris kan ikke udelukkende forsvares med lavere arbejdsløn, der MÅ
være sparet på et eller andet også - heriblandt rustbeskyttelsen. Men her
spiller jo så eftermarkedsservicen jo så en stor rolle.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 06:44

"Henrik B." skriver:

> Mig bekendt skal Koreanere køres direkte fra forhandler til
> undervognsbehandling.

Mig bekendt kommer der rust steder, hvor hverken undervognes, eller
hulrumskonservering ville gøre en forskel.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-09 11:34

> Mig bekendt kommer der rust steder, hvor hverken undervognes, eller
> hulrumskonservering ville gøre en forskel.

Hmmm, iflg. svenskerne burde Cee'd ellers være rimelig godt rustbeskyttet.
Den er angiveligt galvaniseret efter en ny metode, hvor karossen roteres i
badet, således at rustbeskyttelsen bedre trænger ind i revner og hulrum:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=96

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 20:34

> Hmmm, iflg. svenskerne burde Cee'd ellers være rimelig godt
> rustbeskyttet.

Vi havde vores på lift fra ny og der var _intet_ hud af betydning
underneden.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 22:42

> Nu har galvaniseringen så heller intet med "hud" at gøre. )

For helvede Henrik.. nu skal du ikke gøre mig dummere end jeg er.

(Hint: Det er jeg udemærket klar over....)

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 22:59

> Hvorfor så nævne slidlaget? )

Fordi det er relevant mht. rustbeskyttelsen.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 23:21

> Kun for komponenter i undervognen ellers ikke.

Præcis.

>Det har bl.a. intet med
> rust i dørbunde og klapper at gøre...

No shit Sherlock?

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 09:02

> Mig bekendt skal Koreanere køres direkte fra forhandler til
> undervognsbehandling.

Punkt 1. Det blev den også.

Punkt 2. Uanset hvad så er de steder den ruster steder hvor der ikke er
undervognsbehandling uanset hvem der laver det

Ergo har det intet med sagen at gøre.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 09:03

> Mig bekendt kommer der rust steder, hvor hverken undervognes, eller
> hulrumskonservering ville gøre en forskel.

Lige præcis. Men nu fik Henrik da luftet sine fordomme mod koreanske
biler selvom det var totalt irrelevant ;)

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 20:34

> Det har det så alligevel! For hvis de kan finde på at rust steder man
> ikke kan behandle, hvordan ser det så ikke ud, de steder man kan komme
> til?

Det hænger ikke nødvendigvis sammen.

Indtil videre er der 2 lejre. Dem hvis bil ruster mærkelige steder og dem
hvis bil stadig ser ud som ny.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 20:36

> Martin mener åbenbart at vi skal skifte til UTF-8.....

Nøh personligt er jeg sq ligeglad.. bruger bare standardopsætningen pt.

Men jeg kan da rode lidt med det hvis det kan glæde De Herrer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 21:02

"Martin [6000]" skriver:

> Men jeg kan da rode lidt med det hvis det kan glæde De Herrer

Jo tak.

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 21:38

> Jo tak.

Burde være iorden nu. Æøå .. ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-05-09 22:00

"Martin [6000]" skriver:

> Burde være iorden nu. Æøå .. ?

Fint...

A a å æ ø i æ å
(Jeg er på øen i åen)

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-05-09 22:41

> A a å æ ø i æ å
> (Jeg er på øen i åen)

Og du siger jeg er rablende sindsyg??

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-05-09 21:10

On Sun, 03 May 2009 23:17:47 +0200, Armand wrote:

> Jup!
> Også herfra - Både originalt og i quote!
>
> Så kan jeg sove godt i nat efter at have været med til at tæske en ind
> til højre
>
> Forøvrigt er det da "u i æ å"!

Nejda, "A æ u å æ ø i æ å, a æ!"

(Wa du? A bu! Wa bu? Blabu!)