Passer fælgen?
Fra : Dennis

Dato : 27-04-09 17:03

Hej NG.

Jeg har en gammel Avensis fra ´98, som jeg påregner at skifte inden
længe, men den trænger til nye sommerdæk... Inden jeg nu render ud og
bruger en masse penge på nogle gode dæk, vil jeg gerne vide, om mine
nuværende fælge også vil kunne bruges på en nyere model (ikke den sidste
nye model - 3. generation?)?

Jeg ved ikke lige præcis, hvad man kalder de forskellige modeller, men
jeg har den gamle "1. generation" og den jeg gerne vil skifte til er
"2. generation" - nogen der ved om de de kan bruge samme fælge?

Med venlig hilsen Dennis

Fra : Lars Ola Monsen

Dato : 27-04-09 17:42

> [...]
> har den gamle "1. generation" og den jeg gerne vil skifte til er "2.
> generation" - nogen der ved om de de kan bruge samme fælge?

1. og 2. generasjons Avensis har samme boltsirkel 5-100, så det går bra.

Lars Ola

Fra : Dennis

Dato : 28-04-09 17:18

Lars Ola Monsen skrev:
> 1. og 2. generasjons Avensis har samme boltsirkel 5-100, så det går bra.

Det lyder godt, så kan jeg jo roligt køber noget ordentligt og smide på

Men hvad med diameteren på dækket - er der ikke meget mere plads i
skærmkasserne på den nyere Avensis? Det ville jo se lidt dumt ud med alt
for små hjul, hvis der for meget luft omkring...

Hilsen Dennis

Fra : Lars Ola Monsen

Dato : 28-04-09 18:11

> [...]
> skærmkasserne på den nyere Avensis? Det ville jo se lidt dumt ud med alt
> for små hjul, hvis der for meget luft omkring...

Du bør nok gå for 16 tommers felg for at det ikke skal se for puslete ut.

Lars Ola

Fra : alexbo

Dato : 28-04-09 18:14

"Dennis" skrev

> Jeg ved ikke lige præcis, hvad man kalder de forskellige modeller, men jeg
> har den gamle "1. generation" og den jeg gerne vil skifte til er "2.
> generation" - nogen der ved om de de kan bruge samme fælge?

Det er jeg ikke sikker på, det er ikke kun hullerne men også selve fælgens
størrelse der skal passe.

De forreste bremseskiver på en "gammel" Avensis er 260 mm, på en nyere model
er de 295mm.
Hvis dine nuværende hjul er 14" kan de næppe sidde på en nyere Avensis der
er født med 15" hjul.

mvh
Alex Christensen

Fra : Dennis

Dato : 29-04-09 09:59

alexbo skrev:
> [...]
> er de 295mm.
> Hvis dine nuværende hjul er 14" kan de næppe sidde på en nyere Avensis der

Hov, så skal det måske nævnes, at de sommerfælge jeg snakker om er 17" -
vinterfælgene er 15", men de skal bare følge bilen hvis den bliver solgt.

Men det er jo selvfølgelig vigtigt, at der er plads til det hele bagved

Men jeg kan så forstå, at mht. huller og bolte, så er det et sikkert
match - og hvis vi snakker 17" er der god mulighed for, at der er plads
til bremseskiver også?

Med venlig hilsen Dennis