Fremadrettet autostolpå forsædet i bil med~
Fra : Bjarne Petersen

Dato : 26-04-09 08:17

Hej

Jeg har en Mazda BT-50 pickup, derfor kun forsæder i bilen
Nu ville jeg gerne have min niece med på en køretur, (hun er lidt over to
år)

I instruktionsbogen står der at der ikke må være en bagudrettet barnestol på
forsædet da airbag ikke kan slåes fra.

Må der så bruges en fremadrettet autostol i bilen. ?
(det er en Romer King 9 - 18 kg.)

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-04-09 08:32

Bjarne Petersen skriver:

> Må der så bruges en fremadrettet autostol i bilen. ?
> (det er en Romer King 9 - 18 kg.)

Nej.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Nielsen

Dato : 26-04-09 17:38

> Bjarne Petersen skriver:

> Nej.

Jo, det må der godt.

Kent Nielsen

Fra : Klaus G.

Dato : 26-04-09 09:16

> Må der så bruges en fremadrettet autostol i bilen. ?
> (det er en Romer King 9 - 18 kg.)
Temlig sikkert ikke.

Desuden frarådes det bla. også af FDM at have bagudrettet stol på forsædet,
selv om airbag'en kan slåes fra... Det er åbenbart set før, at den går af
alligevel.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : alexbo

Dato : 26-04-09 09:17

"Bjarne Petersen" skrev i

> [...]
> på forsædet da airbag ikke kan slåes fra.
> Må der så bruges en fremadrettet autostol i bilen. ?

Ja kør sædet helt tilbage, og sørg for at barnestolen og pigen sidder fast,
så kan hun ikke rammes af airbaggen hvis den udløses.
Det farlige er selvfølgelig en stol der læner sig op af airbaggen, den vil
blive banket bagud hvis airbaggen udløses.

http://www.adina.com/airbag2.jpg

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 09:36

> Ja kør sædet helt tilbage, og sørg for at barnestolen og pigen sidder
> fast, så kan hun ikke rammes af airbaggen hvis den udløses.
> http://www.adina.com/airbag2.jpg

Igen brilliere du med at aldeles forkert råd, som endvidere kan få den
konsekvens, at barnet kan dø ifm. en ulykke. Uanser din beskrivelse og
disclaimer er det generelt aldeles forkert og farligt at placere et barn i
en barnestol på et forsæde i en bil med airbags - ganske som Klaus allerede
har nævnt det !

Fra : alexbo

Dato : 26-04-09 09:43

"Mogens" <no@mail.com> skrev i

>Uanser din beskrivelse og disclaimer er det generelt aldeles forkert og
>farligt at placere et barn i en barnestol på et forsæde i en bil med
>airbags

Hvorfor er det farligere i en bil med airbag end en bil uden airbag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 10:47

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>Hvorfor er det farligere i en bil med airbag end en bil uden airbag.

Måske fordi det kan være usmart at klappe stolen sammen, medens barnet
stadig sidder i den ?
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-04-09 11:48

Mogens skrev:
> [...]
> disclaimer er det generelt aldeles forkert og farligt at placere et barn
> i en barnestol på et forsæde i en bil med airbags - ganske som Klaus

Spørgsmålet var /ikke/ om det var forkert og farligt, men om det var
tilladt. Meget ville være vundet her ved at svare på spørgsmålene i
stedet for at fantasere. Det er altid farligt at beværge sig ud i
trafikken, også for børn.

--
Niels

Fra : alexbo

Dato : 26-04-09 09:46

"Bjarne Petersen" <bep@adslhome.dk> skrev

> Jeg har en Mazda BT-50 pickup, derfor kun forsæder i bilen
> Nu ville jeg gerne have min niece med på en køretur, (hun er lidt over to
> år)

Nu er dit fornuftige spørgsmål end i noget polemik, men her er hvad FDM
skriver.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/B210BCB3-72C9-4932-BFF1-A85565D0D485/0/2831.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 26-04-09 13:03

Bjarne Petersen wrote:

> Må der så bruges en fremadrettet autostol i bilen. ?

Ja.

--
Leonard

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 27-04-09 13:12

> [...]
> på forsædet da airbag ikke kan slåes fra.
>
> Må der så bruges en fremadrettet autostol i bilen. ?

Hej igen.

Tak for svar og meninger.
Konklusionen er at det er lovligt at bruge en fremadrettet barnestol på
forsædet i en bil med airbag.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen