Off topic (handler om F1)
Fra : Mogens

Dato : 24-04-09 22:21

Jeg er i et dilemme - skal jeg tage til Solrød Strand og Maribo imorgen
lørdag for at se på fede BMW'er og Porscher, eller skal jeg se F1-qualifying
på TV. I sidstnævnte er der efter 2. træning ikke en Ferrari , McLaren eller
BMW i top10 - selv STR-Ferrari er hurtigere end Ferrari. Hva sker der lige
for dem??
1: 16 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:33.339 36
2: 7 Fernando Alonso Renault 1:33.530 0.191 25
3: 9 Jarno Trulli Toyota 1:33.616 0.277 37
4: 15 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:33.661 0.322 29
5: 14 Mark Webber RBR-Renault 1:33.676 0.337 32
6: 22 Jenson Button Brawn-Mercedes 1:33.694 0.355 35
7: 20 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:33.763 0.424 30
8: 10 Timo Glock Toyota 1:33.764 0.425 37
9: 23 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:33.885 0.546 30
10: 17 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:33.899 0.560 36

11: 1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:33.994 0.655 30
12: 21 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 1:34.025 0.686 23
13: 12 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:34.127 0.788 37
14: 11 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:34.366 1.027 26
15: 8 Nelsinho Piquet Renault 1:34.411 1.072 29
16: 3 Felipe Massa Ferrari 1:34.564 1.225 34
17: 5 Robert Kubica BMW Sauber 1:34.605 1.266 31
18: 4 Kimi Räikkönen Ferrari 1:34.670 1.331 28
19: 2 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:34.764 1.425 35
20: 6 Nick Heidfeld BMW Sauber

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-04-09 22:38

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> , McLaren eller BMW i top10 - selv STR-Ferrari er hurtigere end Ferrari.

De tester vel løbs-setup med meget benzin i tanken......
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Mogens

Dato : 24-04-09 22:42

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> De tester vel løbs-setup med meget benzin i tanken......

Ja, det kunne være en mulighed, idet 1. træning så bedre ud. Det ser blot
underligt ud, at de store teams roder dernede - alle...

Fra : PD

Dato : 25-04-09 11:16

Det er jo ret sigende for de første løb i år, at de store hold ligger og
roder, og ikke rigtigt kan køre...

Rygtet siger at Ferrari helt har opgivet denne sesson....

Men til gengæld helt fantastisk at Brown GP/Virgin, har formået at gøre det
så fint som de har gjort...
- og på den korte tid de har haft...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 11:58

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> Jeg er i et dilemme - skal jeg tage til Solrød Strand og Maribo
> imorgen lørdag for at se på fede BMW'er og Porscher, eller skal jeg se
> F1-qualifying på TV.

Hvis ikke du er i Maribo nu, så vanker der røvfuld når du kommer hjem!

> I sidstnævnte er der efter 2. træning ikke en
> Ferrari , McLaren eller BMW i top10

Du må ikke tage træningen som en rettesnor for de forskellige teams styrke.
Træning benyttes ofte til fintuning af setups, afprøvning af de sidste nye
idéer, test af pitstopstrategier (omgangstider med forskellig tankindhold)
osv.

Og mange små teams benytter træningen til at få en god placering (og dermed
omtale) af hensyn til sponsorer.

Fra : Mogens

Dato : 25-04-09 16:39

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis ikke du er i Maribo nu, så vanker der røvfuld når du kommer hjem!

He he - efter visse overvejelser tog jeg derned og fik nogle omgange i
sønnens 200 hk's BMW M-power, ligesom jeg fik set og talt med Porsche-folket
:)

Den CSL var der også, så jeg fik talt en del med ejeren - flink mand som
også kører 540i. Hans BMW 3.0 CSL er en 112% original serie 2 med den
største motor. Han tog den med hjem fra Belgien, hvor han havde købt den af
en mand, der havde 7 stk CSL i garagen. Een af dem var Alpina-udgaven, så nu
er han jo pisse ærgerlig over ikke at ha købt Alpina-udgaven dengang !

CSL'en er som sagt original og har pt. en 5 trins dogleg gearkasse (1. gear
ned til venstre - som i vores BMW M3'ere) monteret - dette fordi der blot er
4 trins fra starten. Hækspoileren er af træ (!) og han får mange kommentarer
vedr. den. Folk bryder sig ikke om det - dem om det.

> [...]
> osv.
> Og mange små teams benytter træningen til at få en god placering (og

MEN de kom ikke frem og høstede hurtigste tider overhovedet

Fra : Leonard

Dato : 25-04-09 16:46

Mogens wrote:

> [...]
> fordi der blot er 4 trins fra starten. Hækspoileren er af træ (!) og
> han får mange kommentarer vedr. den. Folk bryder sig ikke om det -

Undskyd mig, men hvis der er en anden gearkasse i, så er den da ikke
original længere ...

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 25-04-09 17:37

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Undskyd mig, men hvis der er en anden gearkasse i, så er den da ikke
> original længere ...

Nej, det kunne man godt fristes til at sige. Gemmer man den originale
"kasse" til næste ejer, er der nu ingen skade sket. Nuvel, om det matcher at
gøre byttet, er vel en "lokal" smags sag - jeg finder det ok...

Problemet er kloner eller ombygninger så at sige - det duer ikke. Se det i
det lys, Leonard

Fra : Leonard

Dato : 25-04-09 19:22

Mogens wrote:

> [...]
> "kasse" til næste ejer, er der nu ingen skade sket. Nuvel, om det
> matcher at gøre byttet, er vel en "lokal" smags sag - jeg finder det

Jo, jo, det er vel en original BMW-gearkasse, måske endda fra næsten
samme model, det var dit 112% original jeg ikke lige kunne få til at
passe.

> Problemet er kloner eller ombygninger så at sige - det duer ikke. Se
> det i det lys, Leonard

Jeg har heller ikke noget imod det, faktisk synes jeg det er helt
iorden at forbedre på en original, men det er en anden sag.

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 25-04-09 21:31

> [...]
> Jeg har heller ikke noget imod det, faktisk synes jeg det er helt
> iorden at forbedre på en original, men det er en anden sag.

Hvis du slår bilen op hos BMW, er den produceret på fabrikken som en BMW 3.0
CSL serie 2. Motoren er den originale, så det er ikke noget sammenbikset
klon-projekt (matching numbers). Det er dét, jég mener - 112% original vogn
!

Fra : ShutEye

Dato : 25-04-09 17:37

> Undskyd mig, men hvis der er en anden gearkasse i, så er den da ikke
> original længere ...

Unskyd er det en form for anskydning? :P

Mon ikke der menes at det er en 4-trins der er blevet udbygget med et 5.
gear?
Altså fra fabrikken af?
Sådan en by-på-gearkasse havde min gamle Accord siddende, 5. gear sad
nærmest på siden af gearkassen i en lille blikæske :)

Fra : Mogens

Dato : 25-04-09 17:43

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Unskyd er det en form for anskydning? :P
> Mon ikke der menes at det er en 4-trins der er blevet udbygget med et 5.
> gear?
> Altså fra fabrikken af?

Nej - han havde monteret en helt anden gearkasse, fordi man på det
tidspunkt, hvor bilen blev produceret, anvendte 4 trins gearkasse...

Fra : ShutEye

Dato : 25-04-09 17:45

> Nej - han havde monteret en helt anden gearkasse, fordi man på det
> tidspunkt, hvor bilen blev produceret, anvendte 4 trins gearkasse...

Tjek.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 23:36

"ShutEye" <no@no.no> wrote in news:49f33c40$0$90270$14726298
@news.sunsite.dk:

> Mon ikke der menes at det er en 4-trins der er blevet udbygget med et 5.
> gear?
> Altså fra fabrikken af?

Bland dig udenom når de voksne taler En E9'er har aldrig kunnet fås med
5 gear fra fabrikken. Heler ikke CSL'en.

Fra : ShutEye

Dato : 26-04-09 09:30

> Bland dig udenom når de voksne taler En E9'er har aldrig kunnet fås
> med
> 5 gear fra fabrikken. Heler ikke CSL'en.

Nørd :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 17:23

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> Den CSL var der også, så jeg fik talt en del med ejeren - flink mand
> som også kører 540i. Hans BMW 3.0 CSL er en 112% original serie 2 med
> den største motor.

Enten kender manden ikke sin CSL'er, eller osse har han en ret bred
fortolkning af ordet "original"

Kun en serie 3 kunne leveres originalt med den store hækspoiler og
tagspoileren. Kun serie 3 havde den største moter (3,2 ltr 206 hk).

Det er højst sandsynligt en original serie 2 ombygget til serie 3 specs.
Det var meget almindeligt at den slags ombygninger blev foretaget. Netop
af den grund er HELT originale serie 1 og 2 CSL'ere, vanvittig sjældne.
Jeg mindes kun at have set en omtalt (en serie 1).

> Een af dem var
> Alpina-udgaven, så nu er han jo pisse ærgerlig over ikke at ha købt
> Alpina-udgaven dengang !

Som køremaskine er Alpina'en klart et bedre valg. Som
samlerobjekt/investering er en original CSL at foretrække. Men meget
tyder jo på at det er køreglæden der trækker mest

> CSL'en er som sagt original og har pt. en 5 trins dogleg gearkasse (1.
> gear ned til venstre - som i vores BMW M3'ere) monteret

Så er det dælme svært at kalde den 112% original ;-D

> Hækspoileren er af træ (!) og han får
> mange kommentarer vedr. den. Folk bryder sig ikke om det - dem om det.

Køn er den nu heller ikke. Men det var jo heller ikke meningen.

Fra : Mogens

Dato : 25-04-09 17:42

> Enten kender manden ikke sin CSL'er, eller osse har han en ret bred
> fortolkning af ordet "original"

Han viste pænt meget om bilen...

> Kun en serie 3 kunne leveres originalt med den store hækspoiler og
> tagspoileren. Kun serie 3 havde den største moter (3,2 ltr 206 hk).

Bilen blev som omtalt andet sted med hækspoileren i bagagerummet så det...

> Det er højst sandsynligt en original serie 2 ombygget til serie 3 specs.

Nope - hans vogn har en kendt historie, der udviser, at den er bestilt
leveret, som den ser ud idag...

> Det var meget almindeligt at den slags ombygninger blev foretaget. Netop
> af den grund er HELT originale serie 1 og 2 CSL'ere, vanvittig sjældne.
> Jeg mindes kun at have set en omtalt (en serie 1).

Hans udgave er ikke ombygget - jeg spurgte/udfrittede adskillige gange i
løbet af snakken. Du ha vde jo klædt mig på med dine beskrivelser. Han
kendte til det !

> Som køremaskine er Alpina'en klart et bedre valg. Som
> samlerobjekt/investering er en original CSL at foretrække. Men meget
> tyder jo på at det er køreglæden der trækker mest

Ja, for erstatningen kunne tænkes at blive en M1...

> Så er det dælme svært at kalde den 112% original ;-D

Hør nu her: Ift. en ombygget !

> Køn er den nu heller ikke. Men det var jo heller ikke meningen.

Nej den skal holde bilen ved jorden...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 23:36

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> Bilen blev som omtalt andet sted med hækspoileren i bagagerummet så
> det...

Så er det bare en serie 3. Det er ret nemt at tjekke. Serie 1 og 2 havde
serienumre blandet ind i standardbilernes nummer serie. Serie 3 havde
deres helt egen serienummer.

Det er jo ikke fordi jeg betvivler bilens originalitet. Jeg vil bare være
sikker på at jeg har fået vidunderet placeret på den rigtige originale
hylde.

Jeg føler mig overbevist om at det må være en af de rigtigt sjældne
originaler: En CSL med originalt spoiler sæt men uden luxuspakken der åd
meget af vægtbesparelsen igen. At den har fået en mere passende Getrag
gearkasse er en detalje kun en fanatiker vil gå op i. Ihvertfald sålænge
den originale gearkasse eksisterer.

> [...]
> Han kendte til det !

> Ja, for erstatningen kunne tænkes at blive en M1...

Damn.... det er på alle måder et nyk op ad rangstigen Jeg har kun set
den der står på museet i München

> Hør nu her: Ift. en ombygget !

Ja ja jeg ved det godt For min skyld kan man smide en M1 motor med
passende gearkasse i en CSL'er (ihvertfald en serie 1 eller 2), sålænge
man ikke piller ved de dele der gør CSL'en unik: De vægtreducerede dele.

> Nej den skal holde bilen ved jorden...

I race var E9'erens problem vejgreb i sving. Den havde det med at lette
baghjul i skarpe kurver hvorfor det var umuligt at give gas midt i kurven
og få optimal fart ud af kurven. Det ændrede spoilersættet på.

Mener det var Nürburgring banen hvor spoilersættet ændrede et 10
sekunders efterslæb pr. omgang, til et 5 sekunders forspring.

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 05:37

> [...]
> Det er jo ikke fordi jeg betvivler bilens originalitet. Jeg vil bare være
> sikker på at jeg har fået vidunderet placeret på den rigtige originale

Jow jow - han sagde at hans serie 2 model blev produceret i ca. 400
eksemplarer

> Jeg føler mig overbevist om at det må være en af de rigtigt sjældne
> originaler: En CSL med originalt spoiler sæt men uden luxuspakken der åd
> meget af vægtbesparelsen igen.

Næsten rigtig, for hans udgave havde luksuspakken inkl. servostyring.
Desuden det lille sportsrat, hvorfor det var "heldigt" med servoen. Ingen er
delene er eftermonteret - det er leveret ab fabrik. Iøvrigt blev det nævnt,
at hver bil er et individuelt, håndbygget eksemplar, men det matcher jo
tidligere udtalelser herinde :)

> At den har fået en mere passende Getrag gearkasse er
> en detalje kun en fanatiker vil gå op i. Ihvertfald sålænge
> den originale gearkasse eksisterer.

Præcis

> Damn.... det er på alle måder et nyk op ad rangstigen Jeg har kun set
> den der står på museet i München

OK, dem har jeg nu set en del af - kig ud til Jens Winther i Roskilde (BMW).
Han ejer een - på danske plader.

I gamle dage kørte Christian Jürgensen fra Flensborg en M1 i racertrim. Jeg
kan stadig høre bilen for mine ører. Lyden af en toptrimmet BMW-racer for
fulde maximale omdrejninger ned ad langsdien på Jyllandsringen.
Ubeskriveligt :)

> [...]
> Mener det var Nürburgring banen hvor spoilersættet ændrede et 10
> sekunders efterslæb pr. omgang, til et 5 sekunders forspring.

Men med 750 hk og Ronnie Pettersson bag rattet gik det bra og Fors
Capri'erne blev slået :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-09 12:28

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> Næsten rigtig, for hans udgave havde luksuspakken inkl. servostyring.

Øv Nå, de rene CSL'ere er nu også de færreste.

> Iøvrigt
> blev det nævnt, at hver bil er et individuelt, håndbygget eksemplar,
> men det matcher jo tidligere udtalelser herinde :)

Nemli'. Enten blev bilerne leveret til race og var "rene", eller også blev
de købt af private velhavere og udstyret med alskens luksus... fuldstændig
i strid med grundtanken bag CSL'eren. Men for BMW gjaldt det bare om at
sælge biler så der kunne køres motorsport.

De fleste entusiaster satser derfor på en serie 1 karburator udgave, der
ikke kunne fås med hverken spoilers eller luksusudstyr. Rendyrket CSL. Men
der blev kun lavet 169 eksemplarer i 1971 og en pæn del blev selvfølgelig
brugt til ræs, og mange er også ombygget til serie 2 eller 3 eller det der
er værre.

Mest eftertragtet er dog en original serie 3 Batmobile, hvis der
overhovedet findes nogen tilbage. Der blev fremstillet 40 stk. i 1974 og 17
stk. i 1975, og nogle påstår at af dem var kun en håndfuld MED Batmobile
spoilere og UDEN luksuspakke. Sådan en fætter er nemt det dobbelte værd i
forhold til enhver anden CSL.

Faldt lige over en test fra dengang. Oprindeligt publiceret i Auto Motor
und Sport i 1972, her oversat til hollandsk. Testskemaet er til at læse, og
resten giver mening hvis man smider det igennem en online oversætter f.eks.
Google Translate:

http://www.cs-zone.com/model/art.test5CSLs.htm

Det er en sammenligning mellem en standard serie 2 CSL, og 4 forskellige
tunede CSL'ere heriblandt en Alpina.

Her viser Alpinas fortræffeligheder sig meget tydeligt. Alpina formår at
forbedre CSL'ens præstationer markant OG sænke benzinforbruget! Typisk
Alpina. En enkelt tuner (GS) forbedrer faktisk ikke rigtig præstationerne,
mens de 2 sidste kun gør det med et markant merforbrug i omegnen af 25%.

Til sammenligning af præstationerne et par andre hurtige biler fra dengang
(også testet af AMS):

Aston Martin DBS V8    350 hk, 0-100 7.1s, 0-160 16.2s, 242 km/t
Ferrari 365 GT        320 hk, 0-100 7.3s, 0-160 16.6s, 241 km/t
Porsche 911 S        190 hk, 0-100 7.4s, 0-160 17.8s, 231 km/t

Noteret! Takker.

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 14:15

> Øv Nå, de rene CSL'ere er nu også de færreste.

Men igen: Alt er leveret abfabrik, fordi bilen er bestilt således.

> [...]
> i strid med grundtanken bag CSL'eren. Men for BMW gjaldt det bare om at
> sælge biler så der kunne køres motorsport.

Præcis - og selv dengang var det jo en velhavende liebhaver (typisk lidt
oppe i årene), der købte sån een :)

> [...]
> brugt til ræs, og mange er også ombygget til serie 2 eller 3 eller det der

"Karburator" abfabrik? - den var ny...

> [...]
> spoilere og UDEN luksuspakke. Sådan en fætter er nemt det dobbelte værd i

Jeg tror, de findes i een eller anden privat bilsamling eet eller andet
sted...

> http://www.cs-zone.com/model/art.test5CSLs.htm

Nice

> Noteret! Takker.

Jeg mener faktisk, at JW ejer 2 stk M1 - en sort og en hvid. Den sorte er på
DK-plader, mens den anden er uden afgift. Hvis jeg husker ret, har den sorte
tilhørt Simon Spies. Jeg kender nemlig Simon Spies' garagemand fra dengang
og har dermed hørt "alle" historierne !

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-09 15:28

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> "Karburator" abfabrik? - den var ny...

Tværtimod... den er gammel Den aller allerførste CSL fra 1971 var en
3.0 CS lettet for 200 kg. Bygget i 169 eksemplarer. Ekstrem sjælden idag.

Al teknikken var 112% standard 3.0 CS (180 hk, karburator).

Der en artikel om sådan en CSL'er her:
http://kortlink.dk/motor-klassik/6hay

Først sidst i 1972 kom serie 2 med 3003 ccm, indsprøjtning og 200 hk. Det
er den der er bygget flest af (omkring 900 heraf ca. halvdelen
højrestyret). De venstrestyrede har chassisnr 2275001-2275429.

Først i juli 1973 blev serie 3 (Batmobile) med 3153 ccm og 206 hk lanceret.
Chassisnr 2275430-2275539. Serierne overlapper hinanden, således kunne
standard karburatormotoren også fås i serie 2.

Men prægtige biler allesammen

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 15:35

> [...]
> Chassisnr 2275430-2275539. Serierne overlapper hinanden, således kunne
> standard karburatormotoren også fås i serie 2.

www.bmwmregistry.com/models.php?id=14
Torbens har VIN 2275210 - og hermed bevist: serie 2

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-09 17:15

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> www.bmwmregistry.com/models.php?id=14
> Torbens har VIN 2275210 - og hermed bevist: serie 2

Ahhh.... lækkert

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 17:16

> Ahhh.... lækkert

Jep - så kom den ligesom på plads

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-04-09 23:16

Mogens wrote:

> [...]
> ret, har den sorte tilhørt Simon Spies. Jeg kender nemlig Simon
> Spies' garagemand fra dengang og har dermed hørt "alle" historierne !

Fandt lige noget på nettet om M1.

http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=32499

Lækkert vogntøj
Nederst står der noget om M1 i DK.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Armand

Dato : 26-04-09 15:21

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> de købt af private velhavere og udstyret med alskens luksus... fuldstændig

Jamen, er det ikke den klassiske historie omkring kompromisløse
sportsvognes udvikling!?
Austin Healey og AC Cobra var det da heller ikke bedre med i dén
henseende

> [...]
> brugt til ræs, og mange er også ombygget til serie 2 eller 3 eller det der

Lad det være en lærestreg til dém der har planer om at opgradere deres
Astra - Om 40 år er den meget mere værd hvis de bibeholder den i
original stand!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 26-04-09 15:27

Mogens skrev:

> [...]
> Jeg kan stadig høre bilen for mine ører. Lyden af en toptrimmet
> BMW-racer for fulde maximale omdrejninger ned ad langsdien på

Jup!
Det er ikke noget der lyder som sådan en straight-six!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 17:02

Mogens wrote:
> Jeg er i et dilemme - skal jeg tage til Solrød Strand og Maribo
> imorgen lørdag for at se på fede BMW'er og Porscher, eller skal jeg
> se F1-qualifying på TV. I sidstnævnte er der efter 2. træning ikke en

Aldrig hørt om en video/harddiskoptager?

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 17:16

"Søren P." <nejtak> skrev i meddelelsen

> Aldrig hørt om en video/harddiskoptager?

Nu lyder du sgu ligesom min big brother
Jow, jeg har været med på den vogn, siden den kom frem. Min første video
kostede os 19.000 kr (datidens kroner - ikke nutidige kroner !). Jeg har
imidlertid adgang til digital TV, som har overhalet min investering i en
harddiskrecorder (spild af penge)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-09 17:24

Mogens skrev:

> imidlertid adgang til digital TV, som har overhalet min investering i en
> harddiskrecorder (spild af penge)

Moderne harddiskrecordere kan også optage digitalt tv, hvis man nu
skulle være i den situation du er i :D

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 17:34

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Moderne harddiskrecordere kan også optage digitalt tv, hvis man nu skulle
> være i den situation du er i :D

Sikkert, but I don't care

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-09 18:34

Mogens skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Sikkert, but I don't care

Så må du jo undvære :) Pyt, de sender det nok også næste år.