Fiat overtager Opel!
Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-04-09 21:16

Hi, hi.

Hvem skulle have troet det?

--
Langgaard
www.megapixels.dk
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 24-04-09 05:03

On 23 Apr., 22:16, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> Hi, hi.
>
> Hvem skulle have troet det?

Tjaeeeee, Corsa'en er jo sådan set en Grande Punto, og Croma er en
Signum.
Så der er næppe den store forskel...

Fra : Seth

Dato : 24-04-09 23:11

Jesper Pedersen <tiper@vip.cybercity.dk> wrote in news:4c9edb34-1142-4e26-
8687-13c329d9068c@q16g2000yqg.googlegroups.com:

> Tjaeeeee, Corsa'en er jo sådan set en Grande Punto, og Croma er en
> Signum.
> Så der er næppe den store forskel...

Jeg vil nu mene Signum er en Croma.
Og flere GM biler har købt maskiner af FIAT koncernen.
Det går ikke så meget den anden vej.

_
Seth

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 01:47

Seth skrev:
> [...]
> 8687-13c329d9068c@q16g2000yqg.googlegroups.com:

> Jeg vil nu mene Signum er en Croma.
> Og flere GM biler har købt maskiner af FIAT koncernen.

Jow, da!
Siden Alfa Romeo gik fra sin TwinSpark har motoren i Alfa'erne kommet
fra Kaiserslautern (á Opels motorfabrik).
Alfa og Fiat er tæt sammenknyttede, hvorfor det ikke er underligt at
netop Fiat viser interesse for Opel (á på Alfa's vegne)!

--
Armand.

Fra : Seth

Dato : 25-04-09 11:18

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> [...]
> Alfa og Fiat er tæt sammenknyttede, hvorfor det ikke er underligt at
> netop Fiat viser interesse for Opel (á på Alfa's vegne)!

Det er korrekt at motorblokken i Alfas benziner er fra GM.
Så vidt jeg er orienteret er det dog fra Holden og ikke Opel afdelingen.

Resten af motor opbygningen står Alfa forresten og heldigvis selv for.

_
Seth

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 11:56

Seth skrev:
> [...]
> Så vidt jeg er orienteret er det dog fra Holden og ikke Opel afdelingen.
>
> Resten af motor opbygningen står Alfa forresten og heldigvis selv for.

Hvad er der så galt med TS-princippet, siden man er gået fra dét - Hvis
det kun er blokken der er GM, kunne man jo sagtens stadig knalde sit
eget topstykke på!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 08:02

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Resten af motor opbygningen står Alfa forresten og heldigvis selv for.

Tror dog de sku' ha' overladt 'knasforstiller'-delen til Opel...
'Vores' er på den 3....

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 06:35

> [...]
> 8687-13c329d9068c@q16g2000yqg.googlegroups.com:

> Jeg vil nu mene Signum er en Croma.
> Og flere GM biler har købt maskiner af FIAT koncernen.

De fleste mærker køber ind hos hinanden.
Mercedes Vito har således eks. kørt
med en 6-cylindret fra VW fordi deres
egen ikke passede i hullet...

Fra : Armand

Dato : 25-04-09 09:47

> De fleste mærker køber ind hos hinanden.
> Mercedes Vito har således eks. kørt
> med en 6-cylindret fra VW fordi deres
> egen ikke passede i hullet...

- - - Og "at hullet ikke passede" skyldtes at Vito blev bygget på en
fælles-fabrik med VW og produkterne udstyredes med VW-motorer - Akkurat
som det almindeligt kendte eksempel med Aygo/C1/107 hhv. Toyota-motorer
og PSA diesel'er!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 25-04-09 11:54

> [...]
> som det almindeligt kendte eksempel med Aygo/C1/107 hhv. Toyota-motorer og

Øhh - næhh. Sprinter og Crafter er samme bil - Vito er MB's egen. Rygterne
taler dog om at VW og MB vil lave næste Transporter/Vito/Viano som fælles
projekt - men jeg har ikke set noget konkret.

Nuværende Vito/Viano deler ingen stumper med VW. Vito er idag
baghjulstrukken (evt. 4WD) - VW kører med FWD eller 4WD. Begge fåes dog med
Westfalia opbygning som hhv. California og Marco Polo - det er vist eneste
lighedspunkt.

Vito/Viano fremstilles iøvrigt i Spanien.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-04-09 13:36

Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> Jeg vil nu mene Signum er en Croma.

Croma, Signum, Vectra, Saab 9-3, Cadillac BLS m.fl. bygger alle på samme
platform, udviklet i fællesskab.

Opel Insignia bygger på en videreudvikling af samme platform.

At tale om hvem der bygger på hvem modelmæssigt er i den sammenhæng noget
bavl.

> Og flere GM biler har købt maskiner af FIAT koncernen.
> Det går ikke så meget den anden vej.

Croma (som egentlig skulle ha' været en Lancia) benzin motorerne er fra
Opel.

Ja det er ikke nemt at hitte rundt i

Fra : Henrik B.

Dato : 28-04-09 21:55

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Croma (som egentlig skulle ha' været en Lancia) benzin motorerne er fra
> Opel.

De er nu stadigvæk oprindeligt fra Holden...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-09 22:47

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in news:49f76d63$0$15873
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> De er nu stadigvæk oprindeligt fra Holden...

Hvad bygger du det på? SVJV er det en Family II baseret motor der sidder i
Croma'erne?

Det mest korrekte er vel at kalde det en GM motor

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-09 16:07

> [...]
> Croma'erne?
>
> Det mest korrekte er vel at kalde det en GM motor

Jep. Men de er baseret på den Holden udviklede/producerede 2,2-liters, som
benyttes i bl.a. Vectra. Ligesom det er samme blok man benytter i Saab's (og
Opels) 2,0-liters turbo motor.

Og tager vi den 2,8-liters V6 turbo, som benyttes af Saab og Opel, så er det
en turbo-udgave af den 3,2-liters sugemotor, som Alfa benytter. Alle
produceret af Holden.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-04-09 21:48

> Jep. Men de er baseret på den Holden udviklede/producerede 2,2-liters,
> som benyttes i bl.a. Vectra. Ligesom det er samme blok man benytter i
> Saab's (og Opels) 2,0-liters turbo motor.

Og de stammer alle fra 2 liters motoren (20NE) der første gang sad i Kadett
E. Udviklet af Opel.

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-09 22:06

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Og de stammer alle fra 2 liters motoren (20NE) der første gang sad i
> Kadett
> E. Udviklet af Opel.

Ja, men der er gud dødemig sket meget siden dengang = blokken vil helt
sikkert se anderledes ud. Der er vel kun den oprindelige boring tilbage?

Derudover er der stor forskel på motorene, ligeså snart du er ud over
blokken...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-09 21:26

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in news:49f8c174$0$15900
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ja, men der er gud dødemig sket meget siden dengang = blokken vil helt
> sikkert se anderledes ud. Der er vel kun den oprindelige boring tilbage?

Jeg anfægter alene din påstand om at de oprindeligt er udviklet af Holden.
Men måske misforstår jeg bare hvad du mener med "oprindelig"?

Fra : Lund

Dato : 25-04-09 21:43

Nej, det er omvendt.

Fiat har sgu aldrig lært at lave en problemfri undervogn!!!

Men jeg håber sgu ikke amerikanere sælger til det skod Fiat. (arbejder med
begge mærker)

Fra : Lars G

Dato : 26-04-09 08:34

"Lund" <torNOSPAM@mail.dk> wrote in message
> Nej, det er omvendt.
>
> Fiat har sgu aldrig lært at lave en problemfri undervogn!!!

Vil du ikke lige lave en liste over alle problemerne At undervognen
skulle være et problem er da noget nyt for mig.

Fra : Jensen

Dato : 26-04-09 10:08

On Sat, 25 Apr 2009 22:43:21 +0200, "Lund" <torNOSPAM@mail.dk> wrote:

>Tjaeeeee, Corsa'en er jo sådan set en Grande Punto, og Croma er en
>Signum.
>Så der er næppe den store forskel...

Og hvad mærket så hedde, hvis overtagelsen sker? Opiat?

--
"Jeg ved en lærkerede,
jeg synes det er skæg'

Fra : Seth

Dato : 26-04-09 11:44

"Lund" <torNOSPAM@mail.dk> wrote in

> Fiat har sgu aldrig lært at lave en problemfri undervogn!!!

Jeg synes man skal lede meget længe efter en undervogn der fungerer bedre
end de bedste af slagsen fra Fiat/Alfa/Lancia for slet ikke at tale om
maserati eller Ferrari.

Kan du nærmere beskrive de problemer du oplever?
_
Seth

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-09 16:43

> [...]
> maserati eller Ferrari.
>
> Kan du nærmere beskrive de problemer du oplever?

Uanset hvad, så formår Ford åbenbart at lave
Fiat-undervognene bedre..
Tænker på den meget populære Ford KA.
Eller også er det blot undervogne med
muligheder om man vil....
Den med de skulle være et problem
er også ny for mig.
Nyt er samtidig, at FIAT-kvaliteten
er øget gevaldigt hvilket også var tiltrængt,
og at de nu har penge til at købe Opel
viser kun, de er stærkt tilbage.
Verden har brug for Fiat, som alle dage
har været mestre i at lave småbiler med appeal
til en stor del af verdens befolkning.
Vi oversvømmes af minier fra Korea
og andre mystiske lande.

Fra : Tom

Dato : 27-04-09 17:29

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> viser kun, de er stærkt tilbage.
> Verden har brug for Fiat, som alle dage
> har været mestre i at lave småbiler med appeal

Adskillige målinger af bilejernes tilfredshed med bilmærke, værksted osv.
har nu i årevis placeret Fiat i bunden, så at de ligefrem har været "mestre
i at lave småbiler" er nu noget af en tilskyndelse.

Her er f.eks en undersøgelse fra 2007 som sender Fiat på næstsidste pladsen
http://www.fdm.dk/public/nyheder/netmotor/rastepladsen/2007/Autoindex2007.htm

Så jeg vil da gerne se den undersøgelse som placerer Fiat så højt som du
skriver

--
Tom

Fra : Seth

Dato : 28-04-09 11:31

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in

> [...]
> 07.htm
>
> Så jeg vil da gerne se den undersøgelse som placerer Fiat så højt som

Værkstedernes ringe service og standard gør ikke bilerne dårlige.
Det er almindelig kendt at man ganske nøjsomt skal "håndplukke" værksted
til en Italiensk bil for ikke at få en bil hjem fra service med et
forøget antal fejl.

Noget helt andet er at den nye Opel Insignia er da virkelig lækker.
Måske kan Fiats overtagelse gøre den tilnærmelig prismæssigt.

_
Seth

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-09 21:58

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Adskillige målinger af bilejernes tilfredshed med bilmærke, værksted osv.
> har nu i årevis placeret Fiat i bunden, så at de ligefrem har været
> "mestre i at lave småbiler" er nu noget af en tilskyndelse.

Selvom de ikke just ligger pænt
i rækkerne hvad tilfredshedsundersøgelserne angår,
så antydes det ikke så sjældent, at Fiat er gode til
det med småbiler. Peugeot ligger heller ikke pænt
i målingerne, men sælger alligevel stort.

Men det er en ny tid, også for FIAT, og jeg vil mene,
det er den nye Panda som startede den nye bølge.

> Så jeg vil da gerne se den undersøgelse som placerer Fiat så højt som du
> skriver

Tror ikke den findes på tryk som sådan,
men du kan se eks. Fiat 500 som i dên
grad er blevet en succes på bedste Fiat-vis.
500 er et bevis på dêt, Fiat er allerbedst til.
Småbiler med en vis appeal.
Og turbomotorene får også oser med på vejen.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 25-04-09 14:45

On 25 Apr., 14:35, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Ja det er ikke nemt at hitte rundt i
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Croma, som egentlig skulle have været en Maserati....................

CHR IV

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-04-09 19:49

Christian Denfjerde <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> Croma, som egentlig skulle have været en Maserati....................

Lyder da spændende med en forhjulstrukken Maserati ... hvor har du det
fra?

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-04-09 10:00

On 25 Apr., 00:10, Seth <sendenemailtil...@gmail.com> wrote:
> Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote in news:4c9edb34-1142-4e26-
> 8687-13c329d90...@q16g2000yqg.googlegroups.com:

> Jeg vil nu mene Signum er en Croma.
> Og flere GM biler har købt maskiner af FIAT koncernen.
> Det går ikke så meget den anden vej.
>
> _
> Seth

Signum blev lanceret i 2003, Croma i 2005, så Croma er en signum.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-09 22:52

> Signum blev lanceret i 2003, Croma i 2005, så Croma er en signum.

Med den logik er det Opel Vectra'er hele lortet. Det er den første bil
bygget på den platform.

Men sådan kan man ikke konkludere. Bilfabrikkerne udvikler platforme i
fællesskab og lancerer forskellige biler med samme platform. Men det
betyder ikke at de stammer fra hinanden. Der er nærmere tale om tveæggede
tvillinger.

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-09 16:08

> [...]
> fællesskab og lancerer forskellige biler med samme platform. Men det
> betyder ikke at de stammer fra hinanden. Der er nærmere tale om tveæggede

Ligesom der kan være store forskelle på platformen hos de forskellige
biler - såsom: Længde, bredde, ophæng, affjedring, sikkerhed m.v.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 30-04-09 08:00

On 27 Apr., 18:28, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Så jeg vil da gerne se den undersøgelse som placerer Fiat så højt som du

Småbilerne sælges til kunder der har prisen for øje. Derfor scorer
Fiat lavt i autoindex, da der er et punkt der hedder loyalitet overfor
mærket. Desuden er Autoindex subjektivt baseret, og fortæller på ingen
måde om kvaliteten.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 19-05-09 05:01

On 26 Apr., 20:49, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:

> Lyder da spændende med en forhjulstrukken Maserati ... hvor har du det
> fra?
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Søg på Maserati Buran.

Evt. også søg på Fiat Croma 8ttoV for at se en senere udgave med 8
cylindret Maserati maskine.

CHR IV

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-05-09 16:10

> Søg på Maserati Buran.

Buran er et 4 hjulstrukket design studie. Croma dsignet er uden tvivl
inspireret af Buran, men det er jo ikke det samme som at Croma skulle have
været en Maserati.

Fra : JBH

Dato : 24-04-09 19:17

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse