Kan man lægge for og bagsæderne ned i forl~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-04-09 01:44

Jeg har for 5 år siden været den relativt glade ejer af en Suzuki Wagon R+
Årgang 2000 en Mk I.

Den havde den ene i mine øjne brugbare egenskab, at man kunne lægge sæderne
ned i forlængelse af hinanden og dermed lave en acceptabel soveplads. Men Mk
II'eren er generelt en bedre bil på stort set alle punkter.
Mindre støjende, flere hk, mere solid gearkasse.

Baggrunden er, at jeg overvejer at anskaffe mig køretøj nr 2. Og i så fald
skal den ud over at være pendlerbil
(50 km/dagen) kunne fungere som en fotomobil for mig, dvs. jeg vil gerne
kunne tage en overnatning i den, så jeg kan være klar på en lokalitet før
solopgang. De fleste biler er radbrækkende at sove i. Derudover har Wagon R+
en fordel i sin store bagklap, der yder glimrende læ, mens man lige
motionerer trangiaen til en kop mokka eller lidt morgenmad.

Men bevarede man denne ene i de flestes øjne ligegyldige egenskab i Mk
II'eren?
Altså kan for og bagsæde lægges ned i forlængelse af hinanden og dermed
danne en lidt ujævn seng?

Findes der andre relativt billige biler, der har en tilsvarende feature?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 23-04-09 23:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> danne en lidt ujævn seng?
>
> Findes der andre relativt billige biler, der har en tilsvarende feature?

Afhængig af dine øvrige krav, kunne en gulpladebil med plads til en madras
bagi måske være en løsning? Men husk at medregne afgift for
privatbenyttelse.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-04-09 01:20

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Afhængig af dine øvrige krav, kunne en gulpladebil med plads til en madras
> bagi måske være en løsning? Men husk at medregne afgift for
> privatbenyttelse.
Problematikken med en gulplade bil med en madras bag i kræver en ganske stor
bil for at man kan ligge ordentligt. Mondeo eller der omkring.
Wagon R+'en er en lille relativt let og nogenlunde økonomisk potte, der har
en fordel i, at den er ret høj og har lige hæk. Man kan stå under
bagklappen. Der er faktisk en 3 m2 i læ af bagklappen på den gamle model.

Den ku faktisk et par triks, når man bærer over med tynd lak, dårlig
rustbeskyttelse ab fabrik, motorstøj ved motorvejskørsel, en gearkasse af de
mere spinkle og en maksimal marchhastighed på 130 km/t

Jeg har stadig til gode at se en bil med bedre nærlys, sidespejlene kan kun
en lastbil matche Og så er der lige de indbyggede campingfaciliteter
Jeg levede faktisk fint med min Mk I'er i 4 år. Men jeg må indrømme, at jeg
ikke savner støjen på motorvejen, selvom motoren var en af de mere
veloplagte at høre på.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-04-09 22:32

> [...]
> har en fordel i, at den er ret høj og har lige hæk. Man kan stå under
> bagklappen. Der er faktisk en 3 m2 i læ af bagklappen på den gamle model.

Jamen, der er ingen plads Suzuki'en, mand - den er jo lille indvendig bag
rat og sæde, så forget alt om at sove på en madras

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 23:45

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Jamen, der er ingen plads Suzuki'en, mand - den er jo lille indvendig bag
> rat og sæde, så forget alt om at sove på en madras

Det er jo heller ikke nødvendigt!

Som sagt kan man lægge sæderne ned i forlængelse af hinanden i Suziki Wagon
R+ Altså ryglænet på bagsædet kan lægges ned altså tilbage helt hen til
bagklappen og Forsædet kan, når man lige hiver nakkestøtten af, og trækker
sædet helt frem, lægges ned, så det går i et med bagsædets sædehynde. Man
kan altså sove acceptabelt på sæderne. Det kræver ikke mere plads, end der
er i en Wagon R.
Sæderne får heller ikke det hul i ryggen, mange andre bilers sæder gør, når
man tilter ryglænet langt bagover.

Min nuværende C3 er frygtelig at overnatte i.

Jeg har haft en, og jeg kan berette, at det efter min erfaring den eneste
bil hvori, at man kan udføre cunnilingus, uden at nogen kommer tilskade
Altså når man ser bort fra store kassevogne med madrasser og større biler
end det.

Mit håb var, at andre ku svare på mit oprindelige spørgsmål eller komme med
bud på andre køretøjer der kan erhverves i brugt tilstand til rimelige
penge, der besidder tilsvarende egenskaber.
Uden Suzukiens svagheder, vel at mærke.

Jeg er fuldt ud klar over Wagon R'ens mangler. Som sagt har jeg ejet en
model 2000 (MkI) i 4 år.
Den er støjende, sidevindsfølsom, langsom, tynd i lakken, dårligt
rustbeskyttet og med en svag gearboks.

Men derud over var den genial på mange måder og den var overmåde populær.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KASO

Dato : 25-04-09 12:05

> [...]
> Problematikken med en gulplade bil med en madras bag i kræver en ganske
> stor bil for at man kan ligge ordentligt. Mondeo eller der omkring.

Jeg vil tro, at en bil i Escort/Astra/Mégane størrelsen i
st.car/gulplade-version kunne klare det. Jeg kender da andre, der har brugt
en Escort til formålet jævnligt, men det afhænger selvfølgelig også af din
højde.

> [...]
>
> Jeg levede faktisk fint med min Mk I'er i 4 år. Men jeg må indrømme, at
> jeg ikke savner støjen på motorvejen, selvom motoren var en af de mere

Omvendt er sikkerheden nok tæt på ikke eksisterende - et forhold, jeg ville
vægte højt, med mange km hver dag. Tilsvarende gælder komforten.

Mht. brændsstofforbrug, kan f.eks. en Mégane I 1.6 16V køre 15-16 km/l i
gennemsnit - jeg ved ikke, hvor meget længere den lille "kummefryser" kan
køre?

Men konkrete svar på dit spørgsmål kan jeg nok ikke klare - jeg tror, at du
må ud og prøve at lægge nogle sæder ned - såvel på sidste generation Wagon R
og tilsvarende.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-04-09 03:34

> Omvendt er sikkerheden nok tæt på ikke eksisterende - et forhold, jeg
> ville vægte højt, med mange km hver dag. Tilsvarende gælder komforten.

Nu er der ikke tale om så mange kilometre igen.
Hvi jeg tør tro konen, så vil hun fortsætte med at køre med en anden fire
dage om ugen. Og iøvrig kun bruge den ledige bil til ærendekørsel ud over
det. Men jeg tvivler

Hvis ikke hun kører lystigt løs, skal ekstrabilen faktisk kun køre lidt løst
rundt og så gøre tjeneste som fotovogn, når jeg vil ud og lege. holder hun
ikke hvad hun lover skal den klare 200 km om ugen som køretøj fra og til mit
arbejde. Meed det kørselsbehov vil jeg mene, at det bør være en benziner.
Det vil da være en gevinst til mig, hvis jeg kan holde den under 10.000 km
årligt.
Skal jeg pludselligt bruge den til arbejdet, vil den køre ca 14.000 km
årligt.

> Mht. brændsstofforbrug, kan f.eks. en Mégane I 1.6 16V køre 15-16 km/l i
> gennemsnit - jeg ved ikke, hvor meget længere den lille "kummefryser" kan
> køre?

Jeg kørte 14,5 til 15,5 km/l i vores Mk I.. Den gør det ikke bedre end det.
Til gengæld kørte vi altid lidt frisk til.
Til gengæld synes jeg, det lyder optimistisk med 15-16 km/l for en 1,6l
Megane stationcar

Den er opgivet til 13,9 km/l og normalt holder det ikke.
En Opel Astra 1,6 Stc.er opgivet til 13 km/l.
Wagon R+ MkI er opgvet til 16,9 Km/l, og det holder så heller ikke.

> Men konkrete svar på dit spørgsmål kan jeg nok ikke klare - jeg tror, at
> du må ud og prøve at lægge nogle sæder ned - såvel på sidste generation
> Wagon R og tilsvarende.
Det må jeg vel.
Jeg håber, at Mk II'eren stadig har den feature.
Jeg har engang haft en lånt, men der havde jeg ikke åndsnærværelse til at
tjekke efter.

Mk II'eren klarer sig faktisk ret fornuftigt i en crashtest:
http://www.youtube.com/watch?v=XL1ABISbogc

Man skal også huske, at den vil være næsten 2 generationer nyere end en
Escort/Astra/Megane til samme pris.
Og så skal man tilmed huske den årlige afgift for gulpladebilen.

Og forresten så kunne Mk II'eren i de sidste årgange fås med en 94 hk udgave
af 1,3 motoren.
Den er nok for dyr, men garanteret frisk at køre i byen

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-09 12:38

> [...]
> årligt.
> Skal jeg pludselligt bruge den til arbejdet, vil den køre ca 14.000 km

Jeg har netop været forbi en Suzukiforhandler for at tjekke.

Wagon R+ Mk II har ikke denne funktion med sæderne, der kan slås sammen til
en seng.
Det er kun Mk I, der har det.

Gulpladebil kan ikke gå an med det lave årlige kmtal på baggrund af
afgifterne.
Omkostnngerne blir for høje

Så det må blive en Wagon R+ Mk I

En trøst, at den er billig, og at der er mange brugte i omløb, og mange af
dem med endda særdeles lave kmtal.
Man burde kunne finde en, smurt godt ind i Tectyl el. lign og med et
rimeligt kmtal.
Så må jeg skifte gearkassen, når den går og spille lidt højere på
anlægget for at ovedøve motorstøjen på motorvej

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-04-09 13:49

On Mon, 27 Apr 2009 13:37:44 +0200, "Frodo Nifinger"
<jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Så må jeg skifte gearkassen, når den går og spille lidt højere på
>anlægget for at ovedøve motorstøjen på motorvej

Ja den er en genial konstruktion. Den ville være skøn til min
vanskelige ryg! Jeg var på et tidspunkt lige ved at købe en, men
sprang alligevel fra grundet alle dens fejl; ikke mindst gearkasserne.
Synd at der ikke har været basis for at lave en ny og holdbar udgave.

Jens

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-04-09 00:25

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sprang alligevel fra grundet alle dens fejl; ikke mindst gearkasserne.
> Synd at der ikke har været basis for at lave en ny og holdbar udgave.

Det forstår jeg ikke helt. Suzuki har da holdt fast i konceptet med høje
biler med oprejste sæder lige siden den første Wagon R+. Både Wagon R+ Mk II
(2002 - 2005) Ignis ( 2001 - ny) Splash 2008 - ny og SX4 (2006 - ny) Andre
mærker der kan det der, er Citroen og Peugeot med Berlingo/Partner og C3
Picasso - Fiat med Multipla og vist nok også Doblo Opel med Merriva og
Agila. Der er sikkert flere, når man tænker sig om.

Wagon R+ MkII'eren der kom i 2000 og kørte frem til 2005 døjer ikke med en
svag gearkasse. Det var kun den føste model med 1,2 L motor. Typisk fejl på
den første var en plade i gearkassen, der var boltet fast. Den gik løs og
forårsagede havari. Det er en kendt fejl.
Min gearkasse, der røg efter 105.000 km mistede derimod en 1/3 af en tand på
det store tandhjul indeholdende differentialet. 10.000 km før var den på
nippet til at havarere på den kendte fejl, men blev desværre reddet på
stregen. Jeg blev øvrigt noget sur over, at Suzuki ikke ville yde kulance på
tandhjulet, så jeg kunne renovere gearkassen.

Generelt er importøren af Suzuki ikke den flinkeste til at håndtere
garantireparationer.

Grunden til at jeg kigger på Mk I skyldes mit behov for at kunne slå sæderne
sammen til en seng.
Det har man opgivet i de nyere modeller, men det er jo ikke dit problem

MkIIeren er i det store ret fejlfri. Jeg har hørt lidt om lakskader og et
par med lidt elfejl omkring elhejs af vinduet. Den klarer sig også fornuftit
i Crashtests. Den fåes endda med 94 hk fra 2004.
så jeg undrer mig over, at du ikke springer på sådan en istedet, eler hvis
det skal være nyere en Ignis.
skal det være helt nyt så har Splash da de samme fordele i
indstigningshøjde.
Alle de nyere modeller har bedre sæder end den gamle Wagon R+.

Det er iøvrigt være at tage et kig på www.mandagsbiler.dk.
Det gir en ide om en bestemt bil er et potentielt problembarn.
Wagon R+eren er ikke overrepræsenteret ud fra deres popularitet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 28-04-09 08:52

On Tue, 28 Apr 2009 01:24:32 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>indstigningshøjde.
>Alle de nyere modeller har bedre sæder end den gamle Wagon R+.

Det er for sent. Jeg købte istedet en lille Nissan Micra K11 med
automatisk CVT-gear. Bevares man sidder ikke så godt som i WagonR1,
men jeg er godt nok billigt kørende!

Det skal for mit vedkommende være automatgear og her er Nissans
CVT-gear ikke så benzinslugende som et med konverter. Mit
benzinregnskab har indtil nu ligget på 15,7 km/ltr ved blandet kørsel;
det må vel være meget godt for automatgear?

Jens

Fra : KASO

Dato : 29-04-09 07:03

> [...]
> Til gengæld kørte vi altid lidt frisk til.
> Til gengæld synes jeg, det lyder optimistisk med 15-16 km/l for en 1,6l

Tjah - vi havde Coupé-versionen - og i de 8½ år, vi havde den, kørte den
15-16km/l. Den var opgivet til 14,5km/l. Det hører dog med til historien, at
det var mest lande- og motorvejskørsel - dog med en del køkørsel i perioder.

> Den er opgivet til 13,9 km/l og normalt holder det ikke.

Det afhænger selvfølgelig af vægten på højrefoden - og nogle er nemmere at
få til at ramme end andre. De "gamle" Renault'er synes jeg var nemme at få
til at overgå normen.

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=XL1ABISbogc
>
> Man skal også huske, at den vil være næsten 2 generationer nyere end en

Det ændrer ikke ved, at den nye Swift var den første Suzuki til blot at få 4
stjerner i crashtest. Den første Mégane fra 1996 havde 4 stjerner - og da
den er større/tungere, har den allerede her en fordel ifht. den lille
Suzuki.

Fra : CL

Dato : 03-05-09 05:03

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> danne en lidt ujævn seng?
>
> Findes der andre relativt billige biler, der har en tilsvarende feature?

har du undersøgt om sæderne fra en mk1 måske kan monteres i en mk 2 ?

--
Carsten Larsen