Hvad er "acceptabelt" ved køb af brugt bil~
Fra : Kåre

Dato : 21-04-09 20:50

Hej

Jeg købte for 4-5 måneder siden en Octavia Diesel maskine. 5 år gammel,
100.000 km og 155.000 kroner.

Inden de 6 måneders garanti periode udløber vil jeg nævne de ting for
forhandleren som jeg har observeret.
For at have argumenterne i orden skal jeg lige høre eksperterne:

1. Bilen starter ikke første gang: Ca. hver 4-5. gang går den ud igen, og
jeg skal prøve igen. Enkelte gange kræver det tre forsøg. Det er som sagt en
TDI 110 Hk. Jeg gør som beskrevet i manualen: Venter til "#glødetråden "
stopper med at lyse, og tænder så umiddelbart efter.
Når det ikke lykkes prøver jeg igen. Sædvanligvis med en god diesel sky til
følge.
Jeg mener ikke det er OK. Jeg er vant til at køre 15-20 år gamle biler, og
de starter ski da første gang altid.
Men det er min første diesel, så jeg er lidt i tvivl.
Kan det være et eller flere af gløderørene der er defekt(e) ?

2. Der fulgte vinterdæk med. Jeg så dem ikke inden levering, men forhandler
monterede dem inden jeg fik den (december).
Da jeg skiftede til sommerdæk viste det sig at det var en blanding af 3
forskellige dækmærker.
Jeg ved godt at det er lovligt.
Men jeg mener IKKE det er god skik og brug, at levere sådan en gang rodede
dæk.
Tilmed nogle billige skod dæk.
2 gange har jeg selv oplevet at baghjulene har sluppet grebet, og sejlet
sidelæns ud ad en rundkørsel.
1 gang har min kone prøvet det.
Og ingen af os har prøvet det før i nogle af de biler vi har haft (og vi er
ikke "racerkørere" nogle af os). Og de har ikke altid haft de bedste dæk.
Så jeg synes squ der må være noget galt med dem.
Jeg mener godt jeg kan brokke mig her, eller ???

3. Da jeg skiftede til sommerdæk så jeg at manchetterne på bagerste dæmpere
var noget mørnede.
Det er noget der er sket på mine gamle biler efter ca. 12-15 år og 200 -
250000 km.
Er det rimeligt?

Jeg håber der er nogle der kan give bud på om ikke jeg bør kræve disse tre
ting ordnet.
Der er flere småting, men det er noget der bare skal ordnes.

pft
Kåre

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-04-09 21:32

Kåre skrev:

> [...]
> stopper med at lyse, og tænder så umiddelbart efter.
> Når det ikke lykkes prøver jeg igen. Sædvanligvis med en god diesel sky til

Lyder som en defekt startspærre, før set på VAG biler. Symptomerne
passer meget godt.
Skal efter min mening laves.

> [...]
> Jeg ved godt at det er lovligt.
> Men jeg mener IKKE det er god skik og brug, at levere sådan en gang rodede

Tror desværre ikke der er meget at komme efter her. Du skulle nok have
fanget det i opløbet.. desværre.

> [...]
> Så jeg synes squ der må være noget galt med dem.
> Jeg mener godt jeg kan brokke mig her, eller ???

Selvfølgelig kan du brokke dig, men din sag er ikke supergod.
Men prøv da!

Vil jeg mene er almindeligt slid.

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-09 21:32

> [...]
> " stopper med at lyse, og tænder så umiddelbart efter.
> Når det ikke lykkes prøver jeg igen. Sædvanligvis med en god diesel sky

IKKE ok ! noget er galt!

> [...]
> forhandler monterede dem inden jeg fik den (december).
> Da jeg skiftede til sommerdæk viste det sig at det var en blanding af 3

Tjae, næppe noget at komme efter så.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-09 21:36

"Kåre" skriver:

> [...]

> Men det er min første diesel, så jeg er lidt i tvivl.
> Kan det være et eller flere af gløderørene der er defekt(e) ?

Ja, det er faktisk et godt bud.

Jeg har selv en dieselGolf i samme alders/km-klasse, den lider ikke af
det, så det må være en fejl på din bil

> [...]
> Så jeg synes squ der må være noget galt med dem.
> Jeg mener godt jeg kan brokke mig her, eller ???

Det er altså for sent, men spørger man ikke, får man ikke svar.

> [...]
> var noget mørnede.
> Det er noget der er sket på mine gamle biler efter ca. 12-15 år og 200 -

Det kan det godt være, det hedder slid, men prøv da at spørge.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Carsten Andersen

Dato : 22-04-09 05:54

> [...]
> dæk.
> Så jeg synes squ der må være noget galt med dem.
> Jeg mener godt jeg kan brokke mig her, eller ???

Hej,

Nu ved jeg ikke hvor den er købt. Jeg har købt brugte 2 Octavia TDi hos
Skoda i Randers, og selv det mindste har de taget hånd om på
garantien/reklamation. Jeg fik bil nr. 2 leveret med ret slidte vinterdæk,
som blev skiftet til nye UB da jeg henvendte mig. Dækkene var bare én ud af
en række ting på de 2 biler.

mvh

Carsten