Selvklæbende på lakken
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-04-09 17:08

Jeg har bestilt en ny antenne til min bil - den skal sættes på med
selvklæbende tape. Nu, før jeg sætter den på, sidder jeg og overvejer lidt
om det er en dum ide at sætte den på med tape, er jo risiko for den skal af
igen (f.eks. ved defekt) - og hvordan er det så lige lakken har det
nedenunder?

Nogen med erfaringer med den slags? specielt om lakken tager skade eller
ikke kan tages ordentligt af igen.

Fra : HB

Dato : 21-04-09 17:36

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nedenunder?
>
> Nogen med erfaringer med den slags? specielt om lakken tager skade eller

Jeg har samme ide, så lurer lige med

--
/HB

Fra : Tom

Dato : 21-04-09 18:02

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nedenunder?
>
> Nogen med erfaringer med den slags? specielt om lakken tager skade eller

Kommer vel an på hvilken tape du bruger. Men det burde ikke give problemer.

Efter en 5-6 år pillede jeg "Mondeo" skiltet af min bil som sad fast med
dobbeltklæbende tape. Det gav hverken problemer med lakken eller var særlig
svært at afmontere. Skulle bare gnubbes af.

Tapen var en sort plade ca. 2 mm tyk. som KUN klæber når stedet er pinligt
rent....gruden til jeg kan sige det, er at det lignede den samme som bruges
til bagspejlet i ruden.

Min deo' er med metallak.......jeg tror dog jeg ville være lidt mere
eftertænksom hvis det var f.eks en 1-komponent postkasse rød maling. Her
KUNNE en tape måske bedre ødelægge eller efterlade sig spor.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-04-09 18:33

Hej!

Tom wrote:
> Min deo' er med metallak.......jeg tror dog jeg ville være lidt mere
> eftertænksom hvis det var f.eks en 1-komponent postkasse rød maling. Her
> KUNNE en tape måske bedre ødelægge eller efterlade sig spor.

Hehe, nu er det vel ikke MIN postkasserøde Escort du omtaler?

Men uanset hvad, så sker der intet med lakken med den sorte tape du
nævner. Har haft div. lister / bogstaver af, og lakken overlevede fint.

Nabolagets unger fjernede engang bogstaverne på bagklappen, men jeg
nuldrede bare resten af tapen af, og monterede nogle nye logoer.

Når det nu engang _er_ en 16V'er skal det sgu osse stå der

--
Mvh, Kim Voss Schrader (igang med

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-04-09 20:44

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in

> Kommer vel an på hvilken tape du bruger. Men det burde ikke give
> problemer.

Jeg regner med at bruge den der følger med til antennen ;) Jeg ved ikke
hvad det er for noget, er en antenne jeg har bestilt i Bilxperten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-09 18:19

Henrik Stidsen skriver:

> [...]
> om det er en dum ide at sætte den på med tape, er jo risiko for den skal af
> igen (f.eks. ved defekt) - og hvordan er det så lige lakken har det

Vel på samme måde som under den antenne du skal afmontere?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-04-09 20:43

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Vel på samme måde som under den antenne du skal afmontere?

Den antenne der sidder på nu er skruet gennem taget - foden skal blive
siddende men pisken tages af - den nye er en hajfinne der monteres ovenpå,
der skrues et "stik" i den gamle fod og finen sættes fast med
dobbeltklæbende tape over antennefoden.

Jeg har overvejet om det er bedre med en der skrues på - men så skal jeg
til at have pillet loftet ned i kabinen og det vil jeg egentlig gerne
undgå.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-09 21:30

Henrik Stidsen skriver:

> [...]
> siddende men pisken tages af - den nye er en hajfinne der monteres ovenpå,
> der skrues et "stik" i den gamle fod og finen sættes fast med

Sådan en?
http://www.bilxperten-koge.dk/product.asp?product=4298

Så mister du lige en god radiomodtagelse.

Anyhov, så taper du den bare fast, det sker der ikke noget ved.

> Jeg har overvejet om det er bedre med en der skrues på - men så skal jeg
> til at have pillet loftet ned i kabinen og det vil jeg egentlig gerne
> undgå.

Og måske til at bore nye huller?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-04-09 23:17

> Sådan en?
> http://www.bilxperten-koge.dk/product.asp?product=4298

Jep, dog i sort - passer lidt bedre til bilen ;)

> Så mister du lige en god radiomodtagelse.

Syns det virker til at være meget forskelligt hvor meget modtagelse folk
mister - kender du antennen og ved at den er dårlig?

> Anyhov, så taper du den bare fast, det sker der ikke noget ved.

Okay, fint :)

> Og måske til at bore nye huller?

Det burde vel ikke være nødvendigt når der sidder en antenne allerede?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-09 05:11

Henrik Stidsen skriver:

> Jep, dog i sort - passer lidt bedre til bilen ;)

Smag og behag er heldigvis forskellige. JEg syntes at sharkfinantenner
er grimme. BWM har lavet et kiks uden lige at montere dem.

> Syns det virker til at være meget forskelligt hvor meget modtagelse folk
> mister - kender du antennen og ved at den er dårlig?

Da du ikke har fortalt præcist, hvilken antenne det er, kender jeg ikke
lige din model. Men jeg kender til radiobølger og antennelængder og der
kan man simpelthen ikke snyde.

En pisk på 75-100 cm er de optimale. "GTI antenner", eller de små
tagpiske som på Aygo er et kompromis, der kræver en antenneforstærker
for at komme bare lidt op på siden af pisken. Sharkfin er endnu mindre
og vil kræve magen mere forstærkning, for t forsøge at simulere en pisk.
Uanset hvad kan man kun forsøge at forstærke, det hjælper ikke, hvis der
ikke er signal at forstærke af.

De næstbedste antenner jeg har oplevet - efter en lang pisk - er
rudeantenner. Så er man også fri for hullet i taget og den ødelagte
aerodynamik.

> Det burde vel ikke være nødvendigt når der sidder en antenne allerede?

Hvis hullet nu ikke passer?

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 21-04-09 22:20

> [...]
> nedenunder?
>
> Nogen med erfaringer med den slags? specielt om lakken tager skade eller

Den kombiantenne jeg har på taget er skruet fast, men tagskiltet er sat fast
med særdeles hårdfør dobbeltklæbende. Det samme er tilladelsesnummerpladen.
Har ikke set eller hørt om lakskader efter brug af dette - og fast det
sidder det

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : HB

Dato : 22-04-09 15:46

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilladelsesnummerpladen.
> Har ikke set eller hørt om lakskader efter brug af dette - og fast det

Ved du nøjatigt hvad mærke dobbletklæbende tape der brugt?

--
/HB

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 22-04-09 16:26

"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du nøjatigt hvad mærke dobbletklæbende tape der brugt?

Ikke sådan ned på produktnummerniveau, men det er 3M.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : HB

Dato : 22-04-09 17:22

> "HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke sådan ned på produktnummerniveau, men det er 3M.

Ok! Der er nemlig stor forskel på det man kan købe..
Prøver lige at kigge efter noget 3M.

--
/HB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-04-09 04:19

On Apr 22, 6:10 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Smag og behag er heldigvis forskellige. JEg syntes at sharkfinantenner
> er grimme. BWM har lavet et kiks uden lige at montere dem.

Der er vi så ikke enige i hvert fald - jeg syns ikke piskantennen på
min Yaris er særlig køn. Sharkfin antenner er måske mere synlige på
afstand men syns også de, som regel, ser meget godt ud (givet at de
passer til bilen).

> Da du ikke har fortalt præcist, hvilken antenne det er, kender jeg ikke
> lige din model. Men jeg kender til radiobølger og antennelængder og der
> kan man simpelthen ikke snyde.

Det er den du linkede til - så det har jeg fortalt ;)

> [...]
> og vil kræve magen mere forstærkning, for t forsøge at simulere en pisk.
> Uanset hvad kan man kun forsøge at forstærke, det hjælper ikke, hvis der

Der kan være rigtig meget antenneledning inde i sådan en sharkfin
antenne, det er vel ikke et krav for antennen at den er strakt ud?

> Hvis hullet nu ikke passer?

Så har man selvfølgelig et problem - men der er vist standarder for
den slags så hvis man bare holder sig til dem så går det nok :)

--
Henrik Stidsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-04-09 11:38

On Wed, 22 Apr 2009 03:18:47 -0700 (PDT), Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Der kan være rigtig meget antenneledning inde i sådan en sharkfin
>antenne, det er vel ikke et krav for antennen at den er strakt ud?
Jo det er for optimal radiomodtagelse, alt andet en pisk på de omtalte
75-100 cm er og bliver et kompromis, og skal det være helt optimalt
skal den sidde midt på bilen.
Impedansen skal også passe mellem radio og antenne, elsempelvis, en 75
ohms antenneindgang på en radio skal tilsluttes en 75 ohms antenne.
Alt andet er ikke optimalt og giver tab af signalstyrke.

/Hans

Fra : HB

Dato : 22-04-09 15:45

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Der kan være rigtig meget antenneledning inde i sådan en sharkfin
>antenne, det er vel ikke et krav for antennen at den er strakt ud?

Hvad med at ligge den oprindelige antenne under loftshimlen og så bare bruge
sharkfinnen for syns skyld. Så burde der ingen probs være med modtagelse af
radiosignal, men det kræver jo lidt adskillelse af kabinen .

--
/HB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-04-09 17:28

"HB" <HB@@nomail.dk> wrote in

> [...]
> bruge sharkfinnen for syns skyld. Så burde der ingen probs være med
> modtagelse af radiosignal, men det kræver jo lidt adskillelse af

Og det er jo lige præcis det jeg gerne vil undgå...

Fra : HB

Dato : 22-04-09 18:38

> "HB" <HB@@nomail.dk> wrote in

> Og det er jo lige præcis det jeg gerne vil undgå...

Nååhh! Det havde jeg ikke lige set du skrev længere nede i tråden...

--
/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-04-09 04:46

On 22 Apr., 12:18, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> Der er vi så ikke enige i hvert fald

Nej, heldigvis

> jeg syns ikke piskantennen på min Yaris er særlig køn.

Der er vi så enige

> Sharkfin antenner er måske mere synlige på
> afstand men syns også de, som regel, ser meget godt ud (givet at de
> passer til bilen)

Der er vi så meget umulige.

> Det er den du linkede til - så det har jeg fortalt ;)

Godtnok siger man at et billede siger mere end 1000 ord, men det
billede siger intet. Til gengæld gær prisen

> Der kan være rigtig meget antenneledning inde i sådan en sharkfin
> antenne,

Det kan der, ingen tvivl.

> det er vel ikke et krav for antennen at den er strakt ud?

Hvis den skal virke ordentligt - jo.....

> Så har man selvfølgelig et problem - men der er vist standarder for
> den slags så hvis man bare holder sig til dem så går det nok :)

Ikke et strørre probelm end det kan løses med en boremaskine

I mine yngre dage kom jeg en del ved en gæv gut der havde et værksted
som monterede autoradio, kaldeanlæg og mobiltelefoner. Er du gal de
biler jeg har været med til at bore huller i taget af

Klaus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-04-09 07:41

On Apr 22, 12:38 pm, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Jo det er for optimal radiomodtagelse, alt andet en pisk på de omtalte
> 75-100 cm er og bliver et kompromis, og skal det være helt optimalt
> skal den sidde midt på bilen.

Antennen der sidder på nu er måske 30cm og sidder bagerst på bilen -
og har udemærket modtagelse. Det må jo så, som jeg forstår dig, betyde
at den enten har en forstærker i bilen eller at der bare er rigtig
godt signal der hvor jeg plejer at køre? har ikke oplevet problemer
med modtagelse.

--
Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-04-09 17:00

On Wed, 22 Apr 2009 06:41:22 -0700 (PDT), Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>Antennen der sidder på nu er måske 30cm og sidder bagerst på bilen -
>og har udemærket modtagelse. Det må jo så, som jeg forstår dig, betyde
>at den enten har en forstærker i bilen
Ikke nødvendigvis.
>eller at der bare er rigtig godt signal der hvor jeg plejer at køre?
Det kan ikke udelukkes, det kan også være at du har en god radio (der
passer til antennen), dem er der også forskel på.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-04-09 07:45

On Apr 22, 12:45 pm, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> Godtnok siger man at et billede siger mere end 1000 ord, men det
> billede siger intet. Til gengæld gær prisen

Rigtig nok, det er ikke informationer de har mest af - siger prisen
dig noget noget så?

> Ikke et strørre probelm end det kan løses med en boremaskine

Uh, jeg er ik glad for den slags operationer :s Er så svært at gøre om
hvis man rammer forkert...

--
Henrik Stidsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-09 15:16

Henrik Stidsen skriver:

> Rigtig nok, det er ikke informationer de har mest af - siger prisen
> dig noget noget så?

Ja, der er ikke brugt mange basseører på radiomodtagelse, men den ser
"godt ud".

> Uh, jeg er ik glad for den slags operationer :s Er så svært at gøre om
> hvis man rammer forkert...

Pjat.....