Køreundervisning
Fra : Leonard

Dato : 19-04-09 18:16

Det er ikke nemt at være kørelærer.
Undervisningen skal følge en undervisningsplan, der i nyeste udgave har
fået tilføjet en øvelse i at køre i tunnel.

Tunneller
Eleven skal have kendskab til følgende forhold:
15) Risikoen for uheld er særlig stor ved kørsel ind i en tunnel fra
fuldt dagslys, idet synsskarpheden reduceres.
16) Tunneller kan blandt andet være farlige, fordi en del trafikanter
glemmer at sikre, at der er nok brændstof på køretøjet.

Hvormange steder i DK er der tunneller, der er så lange, at man kan nå
at holde stille, hvis man løber tør for brændstof?
Hvormange steder i DK er der en tunnel, der er lang nok til at den
bruges til øvelseskørsel?
Det ser umiddelbart ud til, at det bliver obligatorisk at køre i
tunnel, ligesom det er med kørsel på motorvej og i mørke. Det bliver
godt nok ikke nemt, når køreskolen ligger i Odense. Der er langt til en
tunnel, for jeg tror ikke de 20m i Th.B.Thrigesgade er nok.

Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 19:10

Leonard wrote:

> [...]
> godt nok ikke nemt, når køreskolen ligger i Odense. Der er langt til
> en tunnel, for jeg tror ikke de 20m i Th.B.Thrigesgade er nok.

Så må du og eleven jo en tur omkring limfjorden, så får
eleven også næsten hele pensum på en gang.

Motorvej, tunnel, landevej, dag/nat - kørsel incl. den
kørelærer betalte kaffepause

Fra : Leonard

Dato : 20-04-09 09:48

<Just> wrote:

> Så må du og eleven jo en tur omkring limfjorden, så får
> eleven også næsten hele pensum på en gang.

Så kommer man så i konflikt med reglerne om, at undervisningen skal
være fordelt udover mindst 14 dage.
Så det kan man heller ikke.

--
Leonard

Fra : Søren M

Dato : 19-04-09 19:19

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> 16) Tunneller kan blandt andet være farlige, fordi en del trafikanter
> glemmer at sikre, at der er nok brændstof på køretøjet.

tja den problematik har man vist kendt til længe på f.eks Bornholm hvor der
ingen officiel motorveje er .. de må en tur over dammen via Sverige for at
få den træning så kan de lige nuppe øresundsforbindelsen med det samme :) nu
det blevet pensum

/Søren M

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 20-04-09 16:20

> [...]
> der ingen officiel motorveje er .. de må en tur over dammen via Sverige
> for at få den træning så kan de lige nuppe øresundsforbindelsen med det

Jeps, jeg tog kørekort på Bornholm for under 10 år siden, og jeg kørte
aldrig
på motorvej, om det siden er blevet obligatorisk ved jeg ikke.
Der er heller ikke noget køreteknisk anlæg på Bornholm, så uanset hvad skal
man
en tur over på den anden side af vandet...

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-09 00:46

Leonard skrev:
> [...]
> godt nok ikke nemt, når køreskolen ligger i Odense. Der er langt til en
> tunnel, for jeg tror ikke de 20m i Th.B.Thrigesgade er nok.

Umiddelbart kan jeg kun lige komme i tanke om Ålborg og Øresund.

Og Øresund bliver vel udelukket dels fordi der er betaling og dels fordi
man skal en tur omkring Sverige.

Så der må nok påregnes trængsel i Ålborg.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-09 06:42

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Umiddelbart kan jeg kun lige komme i tanke om Ålborg og Øresund.

en tunnel , er vel en tunnel - selv for en ratholder som dig ;)

Ud mod Hillerødmotorvejen, under Bellahøj, Amager - på vej til
Dragør, og den under Guldborgsund ....

--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-09 09:09

jan_stevns skrev:
> en tunnel , er vel en tunnel - selv for en ratholder som dig ;)
> Ud mod Hillerødmotorvejen, under Bellahøj, Amager - på vej til
> Dragør, og den under Guldborgsund ....

Den første er vel i afdelingen "så kort at det ikke rækker". Og den
anden ligger i et område jeg ikke kommer mere end højest nødvendigt, så
den tænkte jeg ikke lige på.

Men så må dem der ovre i Kbhstrup jo til at regne ud hvad der er
billigst, en tur omkring Malmø eller omkring Sydhavsøerne.

Fra : Leonard

Dato : 20-04-09 09:51

Finn Guldmann wrote:

> Og Øresund bliver vel udelukket dels fordi der er betaling og dels
> fordi man skal en tur omkring Sverige.

Det er svært at køre skolekørsel til Sverige, da eleven ikke må køre
bilen i udlandet. Så der skal byttes plads inde grænsen passeres. Jeg
ved ikke lige hvor det sker i tunnellen, men der er så vidt jeg ved
ikke en egnet holdeplads på strækningen.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-09 14:15

Leonard skrev:
> [...]
> ved ikke lige hvor det sker i tunnellen, men der er så vidt jeg ved
> ikke en egnet holdeplads på strækningen.

Tunnellen går fra Amager og til Pebberholmen. Begge dele er på den
danske side af grænsen. Og der er faktisk mulighed for at "vende rundt"
inden Sverige.

Men jeg er ikke sikker på at Bro- og vejmyndigheder vil være med til at
åbne den p.g.a. en lettere uigennemtænkt lov.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-09 15:21

On Mon, 20 Apr 2009 15:14:40 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>
>Men jeg er ikke sikker på at Bro- og vejmyndigheder vil være med til at
>åbne den p.g.a. en lettere uigennemtænkt lov.
Loven er ikke ugemmentænkt.
Der står i bilag 9, afs. 7.20 bla. "Kørsel i tunnel skal indgå i den
praktiske undervisning, hvor dette er muligt"

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-09 20:41

Hans Kjaergaard skrev:
> Loven er ikke ugemmentænkt.
> Der står i bilag 9, afs. 7.20 bla. "Kørsel i tunnel skal indgå i den
> praktiske undervisning, hvor dette er muligt"

Det vil sige omkring Ålborg og på Sydsjælland og omliggende øer.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-04-09 20:59

On Mon, 20 Apr 2009 21:40:50 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det vil sige omkring Ålborg og på Sydsjælland og omliggende øer.

Og et par steder mere - der er rigeligt med kortere og længere
tunneller i og omkring Københavnstrup Motorvejen under Tårnby -
Englandsvej under lufthavnen - nogle lidt kortere hvor man passerer
større veje og jo Øresundsbron

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-09 06:40

On 19 Apr 2009 17:15:30 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote:

>Det ser umiddelbart ud til, at det bliver obligatorisk at køre i tunnell, ligesom det er med kørsel på motorvej
Det må være et betinget Nej til disse 2 ting.

Der står i bilag 9, afs. 7.20 bla. "Kørsel i tunnel skal indgå i den
praktiske undervisning, hvor dette er muligt"

Der står i bilag 9, afs. 7.16 bla. Hvor forholdene herefter udelukker
kørsel på motorveje, skal kørelæreren gennemføre øvelser i tilkørsel
med sammenfletning, fx til en motortrafikvej eller en større vej, hvor
højere hastighed er tilladt.

/Hans