Kun for folk med hang til bilmæssig nostal~
Fra : Mogens

Dato : 19-04-09 12:09

Der var BMW-træf i Roskilde igår. Dér kunne man bl.a. se dette fantastiske
stykke håndværk og køremaskine. Der er tale om en original E9 BMW 3.0 CSL -
Torben's
www.bmw-club.dk/uploads/images/3608/19.JPG
www.bmw-club.dk/uploads/images/3608/21.JPG
www.bmw-club.dk/uploads/images/3608/22.JPG

Udgaven til gadebrug (står lidt i teksten):
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_E9

Og ræs:
www.usautoparts.net/bmw/models/vintage/batmobile.htm

Og hér prøver Topgear så at gøre en sammenligning med en E46 M3 CSL:
www.dailymotion.com/video/x1cio9_e46-m3-csl-vs-bmw-e9-30-csl_auto

Lidt mere af dén slags:
www.youtube.com/watch?v=wqyiao-gx6c&feature=related
www.youtube.com/watch?v=-GRzyYTaZVM&feature=related

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-04-09 13:46

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> Der er tale om en original E9 BMW 3.0 CSL

Nu findes der 3 udgaver af E9 CSL'en. Ved du hvilken det er? Det ligner jo
godtnok den senere Batmobile udgave, men jeg ved der findes rigtig mange
serie 1 og 2 CSL'ere der har fået fuld krigsmaling eftermonteret

> www.youtube.com/watch?v=wqyiao-gx6c&feature=related

Ovenstående er ikke en CSL'er, men derimod en endnu sjældnere original
Alpina B2. Den rykkede iøvrigt fra en CSL'er.

Forresten var det faktisk Alpina der overtalte BMW til at lave CSL'eren.
Alpina dyrkede motorsport på højt plan med BMW modeller på det tidspunkt,
men var ved at få tæv af Jaguars nye XJS'er med V12 motor. Så de havde
desperat brug for lidt mere teknik at rode med og især aerodynamiske
forbedringer.

Alpina deltog selv i udviklingsarbejdet og bidrog bl.a. med CSL'erens
alufælge.

CSL'eren kan betragtes som BMW Motorsports første gadebil.

Fra : Mogens

Dato : 19-04-09 14:37

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu findes der 3 udgaver af E9 CSL'en. Ved du hvilken det er? Det ligner jo
> godtnok den senere Batmobile udgave, men jeg ved der findes rigtig mange
> serie 1 og 2 CSL'ere der har fået fuld krigsmaling eftermonteret

Jeg ved det ikke, men da bilen er i fuldkommen original stand, ligner den
IMO den "mindste" udgave med 204 hk. Den jeg kalder gademodellen, hvilket
ikke gør den mindre attraktiv. At den er noget hurtige end 3.0 CSi skyldes L
= Leichtbau - at den er lettet for vægt, hvor dette er/var muligt...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-04-09 16:53

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> Jeg ved det ikke,

Nej det er tydeligt Men du er lovligt undskyldt, det her er nok
nørdviden.

> men da bilen er i fuldkommen original stand, ligner
> den IMO den "mindste" udgave med 204 hk.

Der er 3 versioner af CSL'en.

1. serie(71-72) var baseret på 3.0 CS og bortset fra at den var gjort
lettere og havde Alpina fælge, så var den standard. Dvs. 2985 ccm og 180
hk. Kosmetisk var der forcromede skærmkanter, "3.0 CSL" striber og ingen
forkofanger.

2. serie(72-73) var baseret på 3.0 CSi. Samme ændringer i forhold til
standard bortset fra at motoren var på 3003 ccm. Ydelsen på 200 hk var
som standard 3.0 CSi'en.

3. serie(73-75) havde en motor på 3153 ccm der ydede 206 hk. Denne udgave
kunne også fås i såkaldt Batmobiletrim med brede skærme, tagspoiler m.m.

Bilen på billederne ligner en serie 3. Det er tagspoileren, den store
frontspoiler, bagvingen og de sorte gummilister på forskærmene der er
serie 3 specifikke. Men originale serie 3 biler hører idag til den slags
biler der er bag lås og slå, hvorfor jeg tvivler på det er en ægte serie
3

Højst sandsynligt er det en serie 2 med serie 3 look. Det er dog stadig
en formidabel bil!

Det skal siges at helt originale CSL'ere stortset er ikke-eksisterende
idag. Dels var det biler der allerede som nye blev modificeret, dels er
flertallet af serie 1 og 2 biler "opgraderet" til serie 3 i større eller
mindre omfang. Sandsynligvis inkl den bil vi taler om.

> At den er noget hurtige end 3.0 CSi skyldes L = Leichtbau - at den er
> lettet for vægt, hvor dette er/var muligt...

Jeps. Det var dengang Leichtbau var lidt mere end bare at fjerne
klimaanlæg og elbetjening fra sæderne

Man reducerede vægten med 200 kg fra 1365 til 1165 kg ved konsekvent at
spørge "kan denne del gøres lettere?" inden man skruede noget på bilen
Selv beslagene til solskærmene er lettet for små 150 gram. Til
sammenligning reducerede man kun vægten på M3 CSL med 185 kg SVJH.

Og ja, det lykkedes Alpina at slå de ellers så overlegne Jaguar V12'ere i
DTM

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-04-09 19:09

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> at spørge "kan denne del gøres lettere?" inden man skruede noget på
> bilen Selv beslagene til solskærmene er lettet for små 150 gram.

Var det den, hvor bagspoileren blev fundet for tung og derfor blev lavet i
træ?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-04-09 20:17

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote in

> Var det den, hvor bagspoileren blev fundet for tung og derfor blev
> lavet i træ?

Nix. Til gengæld lå spoileren i bagagerummet hvis en tysker bestilte bilen.
TÜV kunne nemlig aldrig rigtig forlige sig med den

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-09 14:41

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote in

> Var det den, hvor bagspoileren blev fundet for tung og derfor blev
> lavet i træ?

Talte med en kammerat idag... han mener du har delvist ret!

Aero kittet blev oprindelig lavet i al hast (og plast) efter trial-and-
error princippet. Og efter sigende blev især hækvingen modificeret til
racingbrug og efter sigende i balsatræ. Om det har været udkast/modeller
eller faktiske racingvinger vides ikke. Umiddelbart lyder balsatræ til en
downforcevinge en smule skrøbeligt

Hvor har du det fra, for det er da lidt interessant at grave i?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-04-09 19:44

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> Umiddelbart lyder balsatræ til en downforcevinge en smule skrøbeligt
>

> Hvor har du det fra, for det er da lidt interessant at grave i?

Fra et gammelt nummer af det svenske Bilsport, hvor der var en artikel om
bilen.
Vi skal nok tilbage til 1980 - 1985.

Mener at huske at der var et billede, hvor hækvingen stod i lakeret træ

Kan desværre ikke hjælpe med bladet, da det er 'long-gone'

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 20-04-09 20:02

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Skrøbeligt ? Narh - de har vel givet det er par lag glasvæv eller måtte på
begge sider og så af den go'e epoxy, man måtte bruge dengang.
Så kan du roligt tage et par af gutterne med og hoppe på vingen - den holder
let !
Husk på at man jo bygger selv pænt store både i GFK, hvor
distance-materialet jo bare er skum. Italienske Riva har/havde en model
"Black Corsar" - en 50-fods motorbåd med bl.a. spisebord til 6 personer -
med glasplade.
Båden gik omkring 30-35 knob - så prøv at forestille jer hvilke påvirkninger
skroget får, når der er lidt buler på. Jeg er sikker på at drinksene løber
over

Interesseret i sådan et stykke legetøj ?
Så har de et lile udsalg af brugte både her:
http://www.yachtworld.com/boats/category/type/Riva
Husk lige at få din lokale havnefoged til at måle efter inden du køber en.
Vi kommer hurtigt over hvad havene langs Øresund har plads til
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-09 20:25

"Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> wrote in

> Skrøbeligt ? Narh - de har vel givet det er par lag glasvæv eller
> måtte på begge sider og så af den go'e epoxy, man måtte bruge dengang.

Ja selvfølgelig... jeg så for mig en hækvinge i milimetertyndt lyst,
fjerlet balsatræ ala ungdommens flybyggesæt

Fra : Armand

Dato : 20-04-09 21:06

Kent Oldhøj skrev:
> "Jesper Hedegard" <eksisterer@ikke.dk> wrote in

> Ja selvfølgelig... jeg så for mig en hækvinge i milimetertyndt lyst,
> fjerlet balsatræ ala ungdommens flybyggesæt

Englændernes Mosquito-jager under 2.krig var helt igennem af balsatræ og
krydsfiner, så hvorfor i al verden skulle man ikke kunne bygge en sølle
spoiler af ditto :-|

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-04-09 21:17

On Mon, 20 Apr 2009 22:05:38 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Englændernes Mosquito-jager under 2.krig var helt igennem af balsatræ og
>krydsfiner, så hvorfor i al verden skulle man ikke kunne bygge en sølle
>spoiler af ditto :-|

Det kan man da sagtens - englænderne havde jo den fordel, at selv om
skidtet blev skudt sønder og sammen kunne det stadig flyve, hvis ikke
piloten sad i kuglernes retning

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-04-09 22:33

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:49ecd566$0$56768
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Englændernes Mosquito-jager under 2.krig var helt igennem af balsatræ og
> krydsfiner,

plus canadisk birk, stål og aluminium på strategiske steder, der har
sikkert gjort sit, men point taken.

Fra : Armand

Dato : 21-04-09 18:53

Kent Oldhøj skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in news:49ecd566$0$56768
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> plus canadisk birk, stål og aluminium på strategiske steder, der har
> sikkert gjort sit, men point taken.

Tillægs-argument:

Under besøg på teknisk museum i Berlin sidste år erfarede jeg at Hitler
havde en radio-styret to-trins raket til brug mod de højestflyvende
bomberformationer:
<http://img165.imageshack.us/img165/1729/rheintocter1gv6.jpg>
En af detaljerne var finner med dels forkant af træ (á de midterste =
bagfinnerne på trin-2), dels 100% træ med undtagelse af fæstet til
raketkroppen (á de nederste, tilhørende trin-1).
Det var ikke træet, men derimod radio-teknologien der gjorde at våbenet
ikke havde den ønskede effekt :-|

--
Armand.

Fra : Jensen

Dato : 19-04-09 16:07

On Sun, 19 Apr 2009 11:08:44 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>stykke håndværk og køremaskine. Der er tale om en original E9 BMW 3.0 CSL -

Pæn, men 507'eren er i mine øjne én af de smukkeste BMW'er nogensinde.
Det var ægte håndværk.

--
"Jeg ved en lærkerede,
jeg synes det er skæg'

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-04-09 17:13

Jensen <pomanden@hotmail.com> wrote in

> Pæn, men 507'eren er i mine øjne én af de smukkeste BMW'er nogensinde.
> Det var ægte håndværk.

En 3.0 CSL'er med Batmobile vinger er sgutte pæn Men den virker, og det
var hele idéen med bilen. En "ren" CSL'er derimod har smukke linier:

http://kortlink.dk/6ghe

Iøvrigt er ovenstående ikke en ægte CSL'er. Men det kan kun en kender
spotte.

At sammenligne med en 507'er er ikke fair hverken overfor 507'eren eller
CSL'eren. Men en 507'er er nu gudesmuk:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/507.JPG

Fra : Mogens

Dato : 19-04-09 17:30

> Iøvrigt er ovenstående ikke en ægte CSL'er. Men det kan kun en kender
> spotte.

Nej, den udgave har ik' en skid med mit udgangspunkt at gøre.
Jég taler om det, du kalder en serie 3...

> Men en 507'er er nu gudesmuk:

Jég er stået helt af her...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-04-09 20:28

"Mogens" <no@mail.com> wrote in news:gkIGl.7986$U5.88269@newsb.telia.net:

> Nej, den udgave har ik' en skid med mit udgangspunkt at gøre.
> Jég taler om det, du kalder en serie 3...

Damn... en original Batmobile!

Dem blev der kun produceret små 40 stk af... de fleste kunder bestilte
nemlig (desværre) deres CSL med en luksuspakke der stortset reducerede
vægtreduktionen til ingenting (el ruder i glas, servo, klimaanlæg,
kofangere osv.). Så kunne man jo ligesågodt bestille en standard CSi og
bruge differencen til at lade eksempelvis Alpina modificere sin bil. Der
findes faktisk en del "Alpina CSL", som altså oftest er CSi'ere med CSL
udseende og lidt ekstra godt under hjelmen.

Men for dælen da... en original CSL Batmobile på DK plader. Wow!

Fra : Mogens

Dato : 19-04-09 20:55

> Damn... en original Batmobile!
> Men for dælen da... en original CSL Batmobile på DK plader. Wow!

Og dét var så baggrunden for min tråd - at jég syntes, det var hélt vildt,
at en dansker kører rundt i den ægte vare, som der ikke findes fandens mange
af i hele verden

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-04-09 21:08

"Mogens" <no@mail.com> wrote in

> Og dét var så baggrunden for min tråd - at jég syntes, det var hélt
> vildt, at en dansker kører rundt i den ægte vare, som der ikke findes
> fandens mange af i hele verden

Jeg har bare set så mange fakes... derfor min spørgen. Er der flere
billeder?

Fra : Mogens

Dato : 19-04-09 21:14

> Jeg har bare set så mange fakes... derfor min spørgen. Er der flere
> billeder?

Ikke at jeg har, men næste gang der er træf, vil jeg hen at tale med manden.
Brian S deltager herinde og han kender sikkert noget mere til bilen. Brian
er formand for www.bmw-club.dk - hey, dér var den sgu lige igen

Fra : Mogens

Dato : 24-04-09 21:59

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Ikke at jeg har, men næste gang der er træf, vil jeg hen at tale med
> manden. Brian S deltager herinde og han kender sikkert noget mere til
> [...]

Shit - det kunne ha' været i Maribo lørdag (hvor 30 early Porsche 911 er at
træffe på KTI fra kl 10), men han har aflyst engagementet. Rygtet vil, at
bilen kostede 900.000 kr i 2006 - dette er dog "tappet" fra et BMW-forum...

Fra : Mogens

Dato : 24-04-09 22:02

> [...]
> at træffe på KTI fra kl 10), men han har aflyst engagementet. Rygtet vil,
> at bilen kostede 900.000 kr i 2006 - dette er dog "tappet" fra et

Kunne misforstås.
De 30 Porsche er på banen i Maribo lørdag, men det vil ik' være nogen BMW
3.0 CSL blandt dem...

Fra : John Sahl

Dato : 21-04-09 22:16

Mogens wrote:
> Der var BMW-træf i Roskilde igår. Dér kunne man bl.a. se dette
> fantastiske stykke håndværk og køremaskine. Der er tale om en
> [...]

Finder man biler fra den tidsalder interessante, så kan jeg kun anbefale et
kig forbi Roskilde Havn hver torsdag aften fra kl. 18-21 resten af sommeren,
der kommer der over 100 biler hver gang og der er rigtig mange fine biler i
mellem.

Læs mere om det på www.youngtimer.dk

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Mogens

Dato : 26-04-09 15:06

> [...]

> Der var BMW-træf i Roskilde igår. Dér kunne man bl.a. se dette fantastiske
> stykke håndværk og køremaskine. Der er tale om en original E9 BMW 3.0

Her er så en oversigt på registrerede CSL'er world wide:
www.bmwmregistry.com/models.php?id=14

ligesom Torbens specifikke er her:
www.bmwmregistry.com/detail.php?id=3399