Rover 216, gearkasse
Fra : madsmilter@gmail.com

Dato : 17-04-09 07:07

Hej.

Jeg har en Rover 216 fra 1999, der snart har kørt 150.000 km.
Nu skal gearkassen udskiftes. Jeg var forbi en Rover-mekaniker (dem er
der ikke mange af mere), som sagde, at det ville koste omkring 13.000
- 14.000 kr., hvoraf de 8.000 er for en brugt gearkasse. Jeg fik at
vide, at lejerne var slidt.

Min første bekymring er, om det er klogt at købe en brugt gearkasse?
Hvis min er røget efter kun 150.000, vil den anden så ikke gøre det
samme, eller har jeg bare været uheldig..?

Derudover synes jeg det virker en smule dyrt. Er det prisen, for sådan
en reparation?

Er det nogen der kan anbefale en god mekaniker i Malmö, hvor jeg kan
få det lavet billigere?

Pt. kører jeg videre i bilen. Den skifter fint gear når jeg kører, men
larmer en del. Så indtil det bliver værre, udskyder jeg regningen

mvh Mads

Fra : Martin Bak

Dato : 17-04-09 18:55

<madsmilter@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvis min er røget efter kun 150.000, vil den anden så ikke gøre det
> samme, eller har jeg bare været uheldig..?

Jeg har ingen erfaringer med denne bil, men lidt googling siger at der _er_
et generelt problem med gearkasserne.

> Derudover synes jeg det virker en smule dyrt. Er det prisen, for sådan
> en reparation?

Hvis gearkasserne på en specifik model er svage, så stiger efterspørgslen
efter dem, og det for priserne til at søge himlen. Fænomenet kendes også fra
andre biler. Prisen for udskiftningen er nok ret ok. Selve ombytteren er
dyr, men det er nok prisen. Du kan sikkert ikke gøre det meget billigere på
nogen mulig måde.

> Er det nogen der kan anbefale en god mekaniker i Malmö, hvor jeg kan
> få det lavet billigere?

Pas. Men som sagt, så er prisen for udskiftningen ikke urimelig. Og hvis
brugte gearkasser er en eftertragtet og dermed dyr vare i Danmark, så er den
det også i Sverige.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 17-04-09 19:39

> [...]
>>
> Pas. Men som sagt, så er prisen for udskiftningen ikke urimelig. Og hvis
> brugte gearkasser er en eftertragtet og dermed dyr vare i Danmark, så er

Det lyder meget fonuftigt, det Martin skriver.
Men er gearkassen svag på den bi - så sørg for en skriflig garanti på den
"nye" gearkasse. Når den først er taget af den gamle bil kan man jo ikke
teste den, men må stole på sælger. Er den så monteret på din bil - og har
samme problem som din gamle gearkasse...så begynder balladen for alvor.
Havde en Volvo med 'tomatgear, der var slidt op. Huggere ville have så meget
for en brugt kasse uden garanti at det med montering kostede det samme som
en renovering af kassen hos et anerkendt automatgears-værksted. Og der fik
jeg garanti !

Nu kender jef ikke meget til Rover - men jeg ved dog at nogle af dem reelt
er Honda-modeller. Hvis det også gælder denne model burde det jo gøre det
noget lettere at finde dele.

Beklaget evt. tyrk-fejl - sidder lige og spiser med den anden hånd

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Jens Andersen

Dato : 17-04-09 19:29

[...]

Dit tilbud lyder dyrt. Har en bekendt der fik ny lejer i gearkassen på en
Suzuki Baleno fra 01 for kr.10.500 i januar. Beløbet er incl. ny kobling
større eftersyn og 2 ny dæk. Det er udført på Fynsk værksted.

Mvh. Jens

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-09 00:51

"Jens Andersen" <tcp-999@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Suzuki Baleno fra 01 for kr.10.500 i januar. Beløbet er incl. ny kobling
> større eftersyn og 2 ny dæk. Det er udført på Fynsk værksted.

Samme sang fra mig.
Fik renoveret min Jeep tomatkasse for under 10K (inkl. af-/påmontering) på
et Chrysler værksted.
Hvis gearkasserne til modellen er svage, så få renoveret din egen, i stedet
for at udskifte den med noget der er tvivlsomt.
/Henrik M.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 18-04-09 10:59

Efter mange tanker skrev madsmilter@gmail.com:
> [...]
>
> Pt. kører jeg videre i bilen. Den skifter fint gear når jeg kører, men
> larmer en del. Så indtil det bliver værre, udskyder jeg regningen

Malmø kan jeg ikke klare, men hvis du gider smutte til Ishøj Landsby,
så kan jeg anbefale en rigtig gammeldags mekaniker, der kan renovere
din kasse.
Kai