Fejlmonterede dæk.
Fra : oz1zzt@gmail.com

Dato : 14-04-09 07:56

Hej,

Ville lige spørge jer hvordan jeg bør forholde mig bedst.

Sidste år købte jeg en bil og fik leveret et sæt helt friske vinterdæk
med (leveret af forhandleren på fælge)
Bilen blev leveret med sommerdæk, og i efteråret skiftede jeg
naturligvis til de med leverede vinterdæk. Nu hvor solen så skinner og
der er kørt 3-4 tusinde på vinterdæk. Skiftede jeg så til sommerdæk
igår og opdagede at 2 af de leverede vinterdæk er fejl monteret på
fælgen m.h.t. rotations retningen.

Spørgsmålet er nu ikke om hvor vidt forhandleren skal løse problemet,
spørgsmålet er snarere om hvad jeg bør forvente / med rimelighed kunne
kræve for denne fejl. De fejlmonterede dæk skal de ombyttes ? De må
vel have taget en eller anden form for skade, når de er beregnet til
at snurre den anden vej ? kan man forlange det med rimelighed ?

/Lars
"For mig står Enhedslisten som beviset for, at det er skadeligt at
ryge hash"
- Mette Lisby

Fra : Per*

Dato : 14-04-09 15:18

<oz1zzt@gmail.com>

opdagede at 2 af de leverede vinterdæk er fejl monteret på
fælgen m.h.t. rotations retningen.

Det kan ikke klares ved at bytte højre/venstre hjul?

mvh Per*

Fra : Tau

Dato : 14-04-09 15:22

<oz1zzt@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

For mig at se ville det først være et problem, hvis du har pårøvet at bremse
og det ikke lykkedes.
Den måde nogle dæk er opbygget på, er at de bedre slipper sneen der sidder i
dækket, når de roterer rigtigt.
Jeg tror ikke der er sket nogen skade på dækket og problemet har heller ikke
været til stede, på grund af den lille mængde sne, vi har fået.
Det svarer faktisk til, at du tror at du har betalt for en livsforsikring,
men det har du ikke, og alligevel overlede du det år, hvor du trode den var
gældende.
De lever og der er ingen skade sket. men en reprimande til hjulmontøren var
sikket på sin plads.

mvh
Poul

Fra : alexbo

Dato : 14-04-09 15:27

<oz1zzt@gmail.com> skrev i

>De fejlmonterede dæk skal de ombyttes ? De må
>vel have taget en eller anden form for skade, når de er beregnet til
>at snurre den anden vej ? kan man forlange det med rimelighed ?

Næh det betyder ingenting.
du burde egentlig have opdaget fejlen ved hjulskiftet, så det er din egen
skyld at de har siddet forkert.
Det er manden der sætter hjulene på der skal sikre at de roterer rigtigt.
Få dækmanden til at vende de to dæk så er problemet løst.

Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-09 15:29

oz1zzt@gmail.com skrev :

> [...]

>med (leveret af forhandleren på fælge)
>Bilen blev leveret med sommerdæk, og i efteråret skiftede jeg
>naturligvis til de med leverede vinterdæk.

altså *du* satte vinterfælgene på ?

>Nu hvor solen så skinner og der er kørt 3-4 tusinde på vinterdæk. Skiftede
>jeg så til sommerdæk igår og opdagede at 2 af de leverede vinterdæk er fejl
> monteret på fælgen m.h.t. rotations retningen.

Hvorfor opdagede *du* det ikke, da du satte fælgene på bilen ?

--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 01:44

oz1zzt@gmail.com skrev:
> [...]
> fælgen m.h.t. rotations retningen.
>
> Spørgsmålet er nu ikke om hvor vidt ............
> spørgsmålet er snarere om hvad .........

Hvordan kan du have monteret retningsbestemte vinterdæk så de løber
"baglæns"???
På dette tidspunkt har du vist sat dig udenfor brokkegrænsen; men tag da
lige forbi forhandleren og hør om han alligevel ikke skulle være med på
at vende de dæk han tidligere har monteret forkert.
Men tag lige et friskt kig på dem mens de ligger på jorden med ydersiden
opad: De skal matche omdrejningsretning parvis - Hvis to dæk vender
forkert skal alle fire vende samme vej!

Jeg tillader mig at tro at du har røde ører hvis du ikke følger op på
tråden herefter :-|

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-04-09 17:18

[...]

De dæk/fælge, der sidder forkert - er de monteret i samme samme side af
bilen, eller i hver sin side?

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"