De vises sten?
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 11:11

TV2 nyhederne havde lige en gennemgang af påskens hidtidige blodbad på
de danske veje. Og så kom der lige en konservativ absurditet til i form
af Tom Behnkes forslag til løsning: Højere straffe, flere klip og
skærpet syn på visse forseelser. Set direkte i forhold til de faktiske
ulykker er en ting i hvert fald sikker. Ingen af de pågældende ville
have haft gavn af at sidde bag rattet og tænke på hvor hårdt de ville
blive straffet for deres tåbeligheder.

--
Niels

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-04-09 11:49

> [...]
> ting i hvert fald sikker. Ingen af de pågældende ville have haft gavn af
> at sidde bag rattet og tænke på hvor hårdt de ville blive straffet for

Det er korrekt, det er en ringe kommentar at komme med ovenpå disse ulykker.
Jeg bemærker dog at politiet i tre af uheldene siger, at der blev kørt for
stærkt. Der vil jeg mene klippekortordningen er effektiv overfor de fleste.
Jeg tænker i hvert fald selv meget på ikke at overskride hastigheden alt for
meget.

Mvh Niels

Fra : alexbo

Dato : 13-04-09 13:30

"Niels P Sønderskov" skrev

> [...]
> ting i hvert fald sikker. Ingen af de pågældende ville have haft gavn af
> at sidde bag rattet og tænke på hvor hårdt de ville blive straffet for

Næh men tanken er vel også at gøre det så dyrt at færre vil køre tåbeligt.
Jeg finder det absurt at påpege at de døde er ligeglade.
Man på samme måde bruge en død spritbilist til at argumentere for at
spritgrænsen
er uden betydning så lad os bare fjerne den,
eller måske fordoble straffen det er ligegyldigt for den døde.
Når straffe ikke kan nå de døde så hjælper de ingenting, finder jeg er et
mærkeligt argument.
Døde narkomaner kan bruges til at frigive narko, lovgivningen gjorde jo
ingen forskel for de døde.

Jeg mener at de pågældede bilister ville have haft gavn af at tænke på hvor
dyrt det vil blive
hvis de bliver taget i en fartkontrol,
så havde de måske slækket lidt på speederen og ikke kørt galt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 13:52

alexbo skrev:
> [...]
> dyrt det vil blive
> hvis de bliver taget i en fartkontrol,
> så havde de måske slækket lidt på speederen og ikke kørt galt.

Jeg mente selvfølgelig ikke lige de konkrete afdøde, men de typer de
repræsenterer. Fuldstændig som når man tror man kan kontrollere
bandekrig med højere straffe. Det er jo ikke noget de halv-hjerner
overhovedet overvejer.

--
Niels

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 13:46

Niels P Sønderskov wrote:

> Tom Behnkes forslag til løsning: Højere straffe, flere klip og
> skærpet syn på visse forseelser.

Det er jo moderne blandt politikere at mene at højere straf løser alle
problemer. De glemmer så bare at hvis risikoen for at blive opdaget er
mindre end chancen for at vinde i lotto, så er det fuldstændigt
ligegyldigt hvad straffen kunne være.
Når straffene bliver høje nok ender vi også med at ingen gider at nøjes
med de små overtrædelser, for hvis straffen alligevel er at miste
kortet, så kan man jo ligeså godt være totalt ligeglad og lade være med
at tage det kort og så bare køre alligevel.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 14:06

> [...]
> kortet, så kan man jo ligeså godt være totalt ligeglad og lade være med
> at tage det kort og så bare køre alligevel.

Helt enig. Jeg mener sagtens at straffen kunne være lavere. Derimod skal
der være langt flere betjente (eller nogen andre der kan klare dette, så
politiet kan lave noget andet) på vejene til at napse fartsynderne. Hvis du
er nærmest sikker på en bøde for at køre for stærkt, så lader du være. Er
du nærmest 100% sikker på ikke at få en bøde, så kører du som du vil
uanfægtet af bødens størrelse.

Fra : alexbo

Dato : 13-04-09 14:17

"tp" <nomail> skrev

> Helt enig. Jeg mener sagtens at straffen kunne være lavere.

Hviken straf vil du finde passende for nedenstående..

http://trafiknyt.smartlog.dk/ingen-undskyldning-for-d-dsrace-post44370

mvh
Alex Christensne

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 14:31

alexbo wrote:

> Hviken straf vil du finde passende for nedenstående..

Længden af straffen har jeg ingen mening om. Uanset hvor lang tid han
bures inde kan den døde ikke bringes til live igen.
Jeg synes det er blødsødent, at han løslades fordi han er familiefar.
Jeg synes det er fint, at han har været varetægtsfængslet siden
ulykken, og mener at han skulle have lov at blive siddende indtil
straffen var udstået.

--
Leonard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-09 08:11

Leonard skrev:

> Jeg synes det er blødsødent, at han løslades fordi han er familiefar.

Der er nok mere af hensyn til børnene.

De behøver vel ikke lide mere end højest nødvendigt?

Fra : Leonard

Dato : 14-04-09 10:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Der er nok mere af hensyn til børnene.

Måske ...

> De behøver vel ikke lide mere end højest nødvendigt?

Det burde han så have tænkt over inden han gik igang med de indledende
øvelser til at få børn.

--
Leonard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-09 10:37

Leonard skrev:

> Måske ...

Det vil jeg tro.

> Det burde han så have tænkt over inden han gik igang med de indledende
> øvelser til at få børn.

Ok. Du mener at forældrenes synder skal nedarves på børnene. Der er
jeg så ikke enig.

Fra : Leonard

Dato : 14-04-09 11:36

> Ok. Du mener at forældrenes synder skal nedarves på børnene. Der er
> jeg så ikke enig.

Nej, det er ikke det jeg mener, men jeg mener ikke han skal have det
bedre, bare fordi han har børn. Børnene overlever såmænd nok, at far
ikke er hjemme i 3-4 mdr.
Synderen er faren, der først har begået den fejl at blive far uden at
tænke over det ansvar det giver og derefter har bragt sig selv i en
situation, hvor han ikke kan være far.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 16:53

> Hviken straf vil du finde passende for nedenstående..
>
> http://trafiknyt.smartlog.dk/ingen-undskyldning-for-d-dsrace-post44370

At sammenligne en dødsulykke med de 10-20km/t for meget mange folk kører på
vejene er vel ikke helt fair.
Min formodning er, at det at køre 141 km/t på en 130 motorvej skal koste
500, 1000 (dagens takst), eller 3000. jeg tvivler på at det ændrer noget.
Hvis du derimod får en bøde på 500 hver gang du lister opaf, så tror jeg det
virker.

Fra : alexbo

Dato : 13-04-09 14:08

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i

> Det er jo moderne blandt politikere at mene at højere straf løser alle
> problemer.

Det er jeg ikke enig i, nærmest omvendt.
det er politikerne der holder igen når befolkningen vil have buret folk inde
på ubestemt tid, for stort set alting.

Det sjældent jeg læser eller hører om nogen der mener at en idømt straf er
for hård.

4 mdr. for at klaske sin baby op mod væggen, 2.000 kr. i bøde for køre en
cyklist ned i et højresving.
Forespørgsel folketinget:
"I forarbejderne er det angivet, at straffen for uagtsomt manddrab ved
spirituskørsel i normaltilfældene forudsættes forhøjet til fængsel i 10 - 12
måneder"

10-12 mdr. til en spritbilist der kører en anden trafikant ihjel, synes jeg
ikke er et udtryk for politikeres forkærlighed for højere straffe.
Jeg finder det er en mild straf, 3 år vil jeg finde passende for et
trafikdrrab der skyldes sprit, hastighed eller er groft uforsvarlig på anden
måde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 14:22

alexbo wrote:

> Det er jeg ikke enig i, nærmest omvendt.
> det er politikerne der holder igen når befolkningen vil have buret
> folk inde på ubestemt tid, for stort set alting.

Er det politikerne, der holder igen?
- eller er det domstolene?

Mit indtryk er at det er populært blandt visse politikere at råbe op om
højere straffe hver gang, der er den mindste anledning til det.

Nogle dele af befolkningen løber så med på den bølge og kan ikke
forstå, at når de lige har set en politiker på TV kræve højere straffe,
så er det ikke det samme som at reglen er vedtaget.

Jeg tror ikke på strengere straf, men på hurtigere eksekvering af de
straffe, der bliver idømt. Kombineret med en synliggørelse af tåberne,
ikek for at straffe dem yderligere, men for at vise, at der er nogen,
der bliver straffet, det tror jeg på.

Hvis man kun sjældent hører om nogen, der bliver taget for spritkørsel,
men ser folk køre hjem efter fredagsbajerne, så bliver det acceptabelt
at køre den tur hjem.
Hvis man ofte hører om folk, der blev taget på vej hjem fra arbejde, så
vil de fleste nok lige tænke over det en ekstra gang.

Nogengange kunne det klares ved 3 dage i gabestok på byens torv, men
det synes de fleste er lidt middelalderagtigt.

--
Leonard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-09 08:14

Leonard skrev:

> Mit indtryk er at det er populært blandt visse politikere at råbe op om
> højere straffe hver gang, der er den mindste anledning til det.

Det er jo som regel "gratis" rent politisk og det er guf for
journalisterne så de kommer i medierne. Det giver nok også lidt ekstra
stemmer til næste valg.