Vi kører for stærkt med vilje..
Fra : Henrik B.

Dato : 09-04-09 12:05

Øøøøhh ja....duuuuuh!!!

Men man ér sgu da for dum, hvis man som det nævnes i sidste afsnit, stiller
sin GPS til at give alarm, hvis man nærmer sig en hastighed, hvor pappet
ryger, for så alligevel at køre stærkere end det...

"DR NYHEDER INDLAND 09:19

VI KØRER FOR STÆRKT MED VILJE
Vi kører alt for stærkt - og vi kører
for stærkt med vilje.

Politiet har været på fartkontrol i
Østjylland i syv dage - og har noteret
231 bilister, der kørte for stærkt.

- Det er overraskende. 16 kørte endda
over 160 km i timen. Det betyder en be-
tinget frakendelse af kørekortet, siger
vicepolitiinspektør Kristian Thomsen.

- Og nogle gambler bevidst med farten,
siger han.

Et par stykker, der kørte mere end 160
km i timen, havde nemlig omhyggeligt
indstillet GPS-en til at give alarm,
når de nærmede sig 160 km i timen. "

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-04-09 13:02

Henrik B. skrev:
> [...]
> stiller sin GPS til at give alarm, hvis man nærmer sig en hastighed,
> hvor pappet ryger, for så alligevel at køre stærkere end det...

Ja, hvis det var derfor man skulle køre ordentligt. Men desværre er der
en del /pæne/ mennesker, der har vedtaget med sig selv, at det er alle
os andre der tager fejl. De mener vi har valgt nogle forkerte
politikere, som simpelthen sætter for lave fartgrænser. Og de ved bedre.
De belærer sikkert deres børn om at overholde alle mulige regler, men
synes selv de er hævet over færdselsloven.

Desværre er de ikke 'dumme' på den måde, for de ved godt at chancen for
at blive taget er minimal.

Jeg mener det mest er et spørgsmål om kultur, og vi er gået for meget i
den grøft, hvor nogle tror det handler om strengere straffe. Den anden
mulighed, hvor jeg påvirker andre med et godt eksempel - god kultur - er
mere uhåndterlig, men vejen frem.

Der skal selvfølgelig være en passende straf for overtrædelser, men
størrelsen er ikke afgørende. Det afgørende punkt for den enkelte er, om
vi tilhører en kultur, hvor vi beslutter med os selv fx at overholde
fartgrænserne.

Det har virket med spirituskørsel, som nu er socialt uacceptabelt. Kan
overholdelsen af andre regler i færdselsloven ikke også brede sig? I
stedet for den egoistiske, og forkerte holdning, at 'her i min bil
bestemmer jeg'.

--
Niels

Fra : Tom

Dato : 09-04-09 15:20

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis det var derfor man skulle køre ordentligt. Men desværre er der en
> del /pæne/ mennesker, der har vedtaget med sig selv, at det er alle os
> andre der tager fejl. De mener vi har valgt nogle forkerte

Facitlisten på hvad der er rigtigt og forkert er vel mere en "holdning" så
meget andet.
Hvorfor skulle 5 mio danskere være "klogere" end 85 mio tyskere?. I tyskland
er der mange steder ingen begrænsning overhovedet og 100 Km/t på alm.
hovedvej.
Generelt er de tyske veje af væsentlig DÅRLIGERE beskaffenhed end de danske,
så det er lidt underligt at det skulle være mere uansvarligt at køre 160
Km/t i danmark end i tyskland.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 09-04-09 15:52

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Generelt er de tyske veje af væsentlig DÅRLIGERE beskaffenhed end de
> danske, så det er lidt underligt at det skulle være mere uansvarligt at

Vi er enige, men der er alt andet lige forskel, for tyskere er generelt
bedre bilister. Vi har sgu alt for mange søndagsbilister i Danmark, som
sinker og generer. Ligesom den kæmpe bunke bilister som laver alt muligt
andet lo**, end at være fokuseret på deres kørsel...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 16:18

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>Vi er enige, men der er alt andet lige forskel, for tyskere er generelt
>bedre bilister.

Du kører da for lidt dernede ....
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-04-09 16:28

Henrik B. skrev:
> [...]
> sinker og generer. Ligesom den kæmpe bunke bilister som laver alt muligt
> andet lo**, end at være fokuseret på deres kørsel...

Det er vist ikke nemt lige at bedømme tyskernes generelle evner i
trafikken. Jeg er da stødt på ret mange fæpander af slagsen i Jydeland.
Men hvis du har ret skyldes det netop hvad jeg fremfører, en bedre
kultur og social forståelse i trafikken.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-04-09 18:21

Henrik B. skrev:
> [...]
> sinker og generer. Ligesom den kæmpe bunke bilister som laver alt muligt
> andet lo**, end at være fokuseret på deres kørsel...

Kan du ikke lige forklare mig forskellen der gør at man bliver en bedre
bilist af at holde i kø ved Hamby end ved Kbhstrup?

Jeg vil ikke kalde den danske bilist god, men SÅ ringe son den tyske er
han dog ikke.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-04-09 16:24

Tom skrev:
> [...]
> så det er lidt underligt at det skulle være mere uansvarligt at køre 160

Tyskerne og deres politikere har er kommet frem til andre love end her,
og følger også dem i en eller anden udstrækning. De gælder ikke her, og
som jeg har forsøgt at antyde er trafik mere en social foreteelse. Det
betyder meget for sikkerheden at man overholder de regler der nu er.

I øvrigt har tyskerne faktisk (de er rasende intelligente) opdaget at
man dør temmelig meget når man kører ind i noget med 250 km/t.

Men du argumenterer ikke. Modsætter du dig en kultur hvor man stort set
indstiller sig på at følge reglerne i trafikken eller ej?

--
Niels

Fra : Tom

Dato : 09-04-09 17:30

> [...]
>
> Men du argumenterer ikke. Modsætter du dig en kultur hvor man stort set
> indstiller sig på at følge reglerne i trafikken eller ej?

Kan ikke ophidse mig vildt fordi bilister generelt kører lidt (10-40 Km/t)
for hurtigt på motorvej. Tror oprigtigt ikke der findes en eneste bilist i
dette land der overholder loven til punkt og prikke...inklusive mig selv.

Mit synspunkt er at det IKKE er loven der skaber trafiksikkerhed, men
personen bag rattet. Hvad gavner det f.eks at man må køre 130 Km/t.....når
folk så gør det i tæt tåge eller regn og lign.....eller at man kører så tæt
på dem foran at man ikke kan nå at undvige.
Dermed ikke sagt at der ikke er noget fornuft i at have love og regler, men
hvis personen bag rattet ikke fatter mere end reglerne, så sker ulykkerne
alligevel.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 17:53

> [...]

>dette land der overholder loven til punkt og prikke...inklusive mig selv.

Åehhh ... joehhh ... hvad var det nu han hed, ham vor ven, der endte
op med en 'kaner ???

Fra : Verner Johnsen

Dato : 09-04-09 22:50

On Thu, 09 Apr 2009 18:52:42 +0200, jan_stevns wrote:

>Åehhh ... joehhh ... hvad var det nu han hed, ham vor ven, der endte
>op med en 'kaner ???

Du tænker da vist på Lars Vestmann
Volvomaniker og så en stor Chevrolet.

--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 22:54

Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk> skrev :

>Du tænker da vist på Lars Vestmann
>Volvomaniker og så en stor Chevrolet.

netop !

Jeg tror virkeligt han gjorde alt (gør det vel endnu) for at overholde
regler til punkt og prikke.

Gu' ved om hna stadig luskelytter ? <grin>

Fra : Henrik B.

Dato : 09-04-09 23:44

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i meddelelsen

> --
> Venlig hilsen Verner
> 1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
> 2004 SAAB 9-5 2,0t Hirsch Estate
> 1939 Opel Kapitän 2,5L

Hva' satan Verner, har du stadig den gamle 9000? Og du har tillagt din en
fin9-5'er også. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Verner Johnsen

Dato : 10-04-09 00:30

On Fri, 10 Apr 2009 00:43:39 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Hva' satan Verner, har du stadig den gamle 9000? Og du har tillagt din en
>fin9-5'er også. )

Ja, den gamle 9000 står her ude endnu, men jeg er noget i tvivl om jeg
skal holde den kørende de sidste 14 måneder til næste syn.
Den skal som minimum have en ny vandpumpe og nye bøsninger på begge
bærearmene foran.
Det er ikke fordi stumperne er så dyre, 1100 - 1200 Svenske lire plus
fragt fra Speedparts, men da der efterhånden er en del rust i døre og
skærme er det nok begrænset hvor meget værdi bilen opnår ved den
operation.

9-5 eren købte jeg for en måneds tid siden.
Det er jo nu vi skal støtte Saab, men da jeg ikke kunne få bevilget
penge til en ny 9-5, købte jeg en brugt for i det mindste at vise
flaget

Den har kørt 180.000 km som direktionsvogn for et firma i Aalborg, og
den er meget velholdt både udvendigt og indvendigt.

Læder, automatgear (frygteligt vanedannende), navigation mm,
aftageligt træk (vi er jo i Nordjylland) plus en hel masse andre gode
sager.
Og så har den fået den lille Hirsch opgradering til 185 HK.

I det hele taget en rigtig morfarbil, og det passer rigtig godt til
mig, som blev morfar sidste år

Fra : Henrik B.

Dato : 10-04-09 00:41

> [...]
> sager.
> Og så har den fået den lille Hirsch opgradering til 185 HK.

Jep, har selv netop solgt min 9-5 Aero Estate - super lækre biler.

> I det hele taget en rigtig morfarbil, og det passer rigtig godt til
> mig, som blev morfar sidste år

Tillykke med det.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Verner Johnsen

Dato : 10-04-09 16:49

On Fri, 10 Apr 2009 01:41:02 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i meddelelsen

> - super lækre biler.

Det må man sige ja til.
Og kvaliteten er tilsyneladende også i orden.
Det er ikke mange steder man ser et førersæde, der efter 180.000 km
ligner noget, der lige er kørt ud fra fabrikken.

>Tillykke med det.

Tusind tak

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-04-09 18:21

Tom skrev:
> [...]
> hvis personen bag rattet ikke fatter mere end reglerne, så sker ulykkerne

Du finder 150 km/t i orden hvor der er 110 begrænsning? Det er vist lige
din type vi snakker om, og du kan altså ikke fatte at det er lidt mere
farligt, og at folk dør af det? I forvejen har vi en hastighedsspredning
fra 50 km/t til 110 - en eventuel blokvogn med tilladelse og op til
hastighedsgrænsen. Det er i forvejen betænkeligt fordi problemerne
opstår fx når mindre rutinerede trafikanter skifter bane uden at ændre
fart hurtigt nok.

Spændet på 60 km/t udvider du så til 100 km/t. Har du prøvet at stå i
nødsporet og mærket hvordan sådan nogle lastbiler og hvad der nu ellers
findes i spor 1 opleves? Det er 100 km/t, det samme som den
hastighedsforskel du synes er helt i orden.

Selvfølgelig er det ikke loven der skaber sikkerheden. Du kan ikke
forstå en enkelt regel, og så er der jo andre som ikke kan kombinere to
regler: 130 km/t på motorvej og nedsat hastighed ved nedsat sigte. Vi er
ilde farne.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 21:14

> [...]
> hastighedsgrænsen. Det er i forvejen betænkeligt fordi problemerne opstår
> fx når mindre rutinerede trafikanter skifter bane uden at ændre fart

For ganske kort tid siden besluttede politikkerne sig for at 130 var ok på
en mindre del af de danske motorveje. Før det kunne mange af jer sidde og
ryste på hovedet over nogen kunne finde på at køre 130 på en 110 vej. Nu er
det så lovligt, og I har så dermed opdateret "hovedrystemekanismen" til at
det er forrygt at køre 150 på en 130 vej?

Jeg mener at det er fløjtende ligegyldigt om folk kører 110 eller 160 på en
motorvej, det er ikke en farlig vej. Den er indrettet til en høj fart.
Landeveje er derimod meget farlige grundet blandet trafik og sideveje. Byer
er jo logisk nok farlige.
At politiindsats så ofte sker på motorveje og at satserne her er højere end
på landevej, kan jeg i mit hoved ikke begribe, andet end det er nem fangst
og man jo har en skattekasse der ligefrem budgeterer med at få penge ind den
vej

HVIS ønsket var større trafiksikkerhed, så satte man ind i byer og på
landeveje
Man gik efter dem der kører for tæt
Man gik efter dem der kører aggresivt
Man gik efter dem der kører over for rødt / taxagult
Man gik efter dem der kører over dobbelt optrukne linier
Man....

Men det gør man ikke

Mvh TP

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-09 06:50

tp skrev:

> [...]
> Man gik efter dem der kører over for rødt / taxagult
> Man gik efter dem der kører over dobbelt optrukne linier

Du læser ikke hvad jeg skriver, eller jeg udtrykker mig ikke tydeligt
nok. Jeg tror ikke det er farligt at køre 150 eller for den sags skyld
200 km/t på de motorveje der er bygget til det. Men det er farligt når
der er bestemt en grænse på 110 km/t, som de fleste af os overholder.
Grænserne blev i øvrigt oprindeligt indført delvis af hensyn til
brændstoføkonomien, og det argument tæller stadig, da forbruget stiger
stærkt med hastigheden.

Det jeg siger er altså: Vær med til at styrke en kultur hvor vi
overholder reglerne som de er. Det er ikke nogen fornuftig måde at
forsøge at få ændret reglerne, blot at køre som om man selv kunne sætte
grænserne. Hvis man gerne vil have højere grænser bør man gå via det
politiske system. Det er trods alt stadig en form for demokrati vi lever
i. Jeg medgiver at den nuværende regering brugte det latterlige
argument, at folk jo i forvejen kørte så hurtigt, for at sætte grænsen
op. Det har givet skvadderhovederne blod på tanden.

I øvrigt er det noget vrøvl at 'man ikke år efter' dem du nævner. Så
vidt jeg er orienteret vil de nævnte overtrædelser blive noteret hvis en
betjent ved et usandsynligt tilfælde skulle overvære det.

--
Niels

Fra : Tom

Dato : 09-04-09 21:39

> Du finder 150 km/t i orden hvor der er 110 begrænsning? Det er vist lige
> din type vi snakker om, og du kan altså ikke fatte at det er lidt mere
> farligt, og at folk dør af det?

Har du noget dokumentation for HVOR farligt det er at køre 150 på et stykke
motorvej hvor man må køre 110 og hvor mange der er døde af det?
I øvrigt så husk at medregne at i flg politiet så kører over halvdelen af
bilister i forvejen mere end det tilladte på motorvejen.

> [...]
> findes i spor 1 opleves? Det er 100 km/t, det samme som den
> hastighedsforskel du synes er helt i orden.

Lige netop det jeg prøver at fortælle. Hvis man ser f.eks en havareret bil i
nødsporet så nedsættes hastigheden til UNDER max tilladte. I øvrigt så er
danske motorveje de fleste steder så snorlige at man kan se 1-2 Km forude
hvad der sker / er sket og agere ud fra det.

> [...]
> en enkelt regel, og så er der jo andre som ikke kan kombinere to regler:
> 130 km/t på motorvej og nedsat hastighed ved nedsat sigte. Vi er ilde

Måske skulle du bare LÆSE hvad jeg skriver og ikke digte. Jeg skriver jo
ikke om jeg "fatter" en regl eller ej. Det er et spørgsmål om man overholder
den eller ej.
Desuden tror jeg ikke en milimeter på at DU ikke også har overskredet en
hastighedsbegrænsning....men fint nok med mig hvis du selv tror på det.

Hverken politi, kongehus, politikere, borgere eller udlændinge overholder
hastighedsbegrænsningerne.....du burde prøve at tage en tur på motorvejen og
holde dig til det skiltene siger og så notere hvor mange der overhaler dig.

--
Tom

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-09 07:08

Tom skrev:

> [...]
> I øvrigt så husk at medregne at i flg politiet så kører over halvdelen af
> bilister i forvejen mere end det tilladte på motorvejen.

Hvis du var alene ville det ikke være farligt. Har du problemer med at
forstå argumentet baseret på hastighedsforskelle? Du vil få meget svært
ved at finde bare én forsker, der ikke vil anerkende det.

> [...]
> danske motorveje de fleste steder så snorlige at man kan se 1-2 Km forude
> hvad der sker / er sket og agere ud fra det.

Nej, det var ikke det jeg skrev. Jeg forsøgte at illustrere den fare du
åbenbart ikke fatter ved stor hastighedsforskel. Et grundlæggende
designtræk for den oprindelige motorvej, hvor der ikke er adgang for
hestevogne, cykler, fodgængere og anden langsom tarfik.

> [...]
> holde dig til det skiltene siger og så notere hvor mange der overhaler dig.

Og det er meget svært at forstå, at jeg argumenterer for overholdelse af
de gældende regler (for at få slået lidt færre ihjel)? Og at jeg
forsøger at diskutere hvordan vi kan ændre trafikanternes adfærd?

Netop den kultur du kommer fra, hvor man siger: Arh, du har også
overtrådt hastighedsgrænserne, så det gør vi bare alle sammen; den er
åbenbart rådden, og netop hvad vi skal væk fra.

For at vise, at det ikke handler om at være hellig, kan jeg så sige at
det måske godt kan forsvares kortvarigt at overtræde
hastighedsgrænserne, fx i det tilfælde hvor en Brian kommer brasende med
160 km/t på en strækning med 130 km/t, hvor jeg er i færd med en
overhaling med 130 km/t. For ikke at gøre det mere farligt end
nødvendigt, kan jeg godt finde på midlertidgt at sætte farten op for at
få overstået overhalingen.

--
Niels

Fra : Tom

Dato : 10-04-09 09:30

> Hvis du var alene ville det ikke være farligt. Har du problemer med at
> forstå argumentet baseret på hastighedsforskelle? Du vil få meget svært
> ved at finde bare én forsker, der ikke vil anerkende det.

I stedet for at tale nedladende til mig, ville det klæde din argumentation
at skrive lidt om hvor mange der rent faktisk bliver slået ihjæl på
motorvejene. Tror du kan være rimelig overbevist om at de fleste her i
gruppen så udmærket ved at motorveje er noget af det mest sikre stykke vej
på trods af at allerede i dag overholdes hastighedsbestemmelserne ikke.

> Og det er meget svært at forstå, at jeg argumenterer for overholdelse af
> de gældende regler (for at få slået lidt færre ihjel)? Og at jeg forsøger
> at diskutere hvordan vi kan ændre trafikanternes adfærd?

Ind til videre har du IKKE angivet hvor mange som bliver slået ihjæl på
danske motorveje...endsige hvor meget af det som skyldes overskridelse af
hastighedsbestemmelserne.
Desuden har råben og nedladende sprogbrug næppe andret adfærd hos andre,
eller har du erfaringer der siger andet?

> Netop den kultur du kommer fra, hvor man siger: Arh, du har også overtrådt
> hastighedsgrænserne, så det gør vi bare alle sammen; den er åbenbart
> rådden, og netop hvad vi skal væk fra.

OK,

> [...]
> at gøre det mere farligt end nødvendigt, kan jeg godt finde på midlertidgt
> at sætte farten op for at få overstået overhalingen.

....og jeg kører vel kun 3-4 gange i året på en DANSK motorvej hvor det kun
er udvalgte strækninger at jeg KUNNE finde på at køre et par Km
hurtigere...så jeg er heller ikke hellig og skal heller ikke belære andre.
Synes de værste eksempler for folk der skulle belære andre, var
trafikminister Jacob Buksti der blev taget med 170 Km/t og René La Cour
Rådet for større færdelsessikkerhed der blev taget med 2 gange i byområde
med for høj hastighed. For slet ikke at tale om politidirektøren som talte i
håndholdt mobil. Ministerchaufører der kører meget for hurtigt osv. osv
Så det med at pege finge af andre, når man selv ikke er et hak bedre, det er
svært at tage seriøst.

--
Tom

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-09 11:39

Tom skrev:

> [...]
> på trods af at allerede i dag overholdes hastighedsbestemmelserne ikke.

Så de (få) der bliver dræbt er ligegyldige? Eller tror du det er ingen?
Og hvis det lige var dig selv, ville det heller ikke betyde noget? Prøv
så også lige at slippe motorvejen et øjeblik. Det var kun et eksempel.

I øvrigt er det ret ligegyldigt hvad en tilfældig gruppe mener.

> [...]
> Desuden har råben og nedladende sprogbrug næppe andret adfærd hos andre,
> eller har du erfaringer der siger andet?

Jeg har ikke råbt nogen steder, og du kan vel selv slå op hvor mange der
bliver slået ihjel, hvis du synes det er interessant. Jeg bruger kun
motorvejen som eksempel da den nu lige var oppe i denne tråd.
Argumenterne gælder for /alle/ regler, altså og 20-30 km/t + på
landevej, eller nedsat fart i usigtbart føre, som du selv nævnte.

> [...]
> Så det med at pege finge af andre, når man selv ikke er et hak bedre, det er

Og jeg mener stadig ikke det handler om at pege fingre ad nogen, men at
medvirke til at ændre holdning hos alle de (med)trafikanter, der ikke
selv synes de skal overholde gældende regler. Helt sikkert en vanskelig
opgave, da vi har fat i den absolut tungeste del af befolkningen, der
lige netop har kunnet få lagt brikkeren rigtigt til at bestå en
køreprøve, men ikke meget mere.

--
Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 10-04-09 12:15

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> gælder for /alle/ regler, altså og 20-30 km/t + på landevej, eller nedsat
> fart i usigtbart føre, som du selv nævnte.

Nu er 20- 30 km/t på landevej så også væsentlig mere problematisk, end 40 -
50 km/t på motorvej er - eller kan du ikke se forskellen deri?

Du bliver ved med at tale om hastighedsforskellen. I mine øjne er det ikke
det primære problem. Det primære problem udgøres af den (anden) gruppe
bilister, som enten er dybt uengagerede (uopmærksomme) i deres kørsel, eller
laver vognbaneskift eller lignende, selvom de véd at de vil blive en gene
for bagfrakommende.
Hvis ALLE kørte med 100% opmærksomhed på deres køresel, ville en
hastighedsforskel slet ikke være et problem! Så du mener ikke, at det ville
være mere relevant at sætte ind allerede dér, i stedet for at vi alle skal
til, ligesom i tyverne, at køre 10 km/t med en flagmand gående foran...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-09 13:29

Henrik B. skrev:
> [...]
> ville være mere relevant at sætte ind allerede dér, i stedet for at vi
> alle skal til, ligesom i tyverne, at køre 10 km/t med en flagmand gående

Udtrykker jeg mig så dårligt? H a s t i g h e d s f o r s k e l l e n
p å m o t o r v e j e r e t e k s e m p e l.

Mit hoved ærinde er, med dette som eksempel at opfordre til at følge
reglerne, og gennem politisk indflydelse at søge at ændre det man evt.
er utilfreds med, i stedet for anarkistisk tyranisering af dem der
overholder reglerne på vejen. Det skulle ikke være så svært?

I det ene tilfælde du nævner spiller hastighedsforskellen ind. De
urutinerede (gerne ældre) bilister, der kaster sig ud i overhaling af
lastbiler med den svimlende fart 95 km/t er der jo, og der er ikke så
meget at gøre ved dem. Men højere grænser end 110 og 130 vil forværre
problemet.

Den anden med opmærksomheden er vanskelig. Køkørsel med de forholdsvis
lave hastigheder 80, 110 og 130 km/t bevirke åbenbart at folk tror de
sidder hjemme i lænestolen. Mit forslag til kulturændring er formentlig
også den bedste vej for at løse det problem - og de fleste andre.

Jeg havde en bekendt der blev taget for en halvalvorlig forseelse i
Frankrig. Dér kan man i visse tilfælde vælge et genopdragelseskursus.
Jeg er ikke sikker på at det virkede helt på ham, men det har generelt
haft god effekt på de ellers ret fartglade og i egen forståelse usårlige
franskmænd, der tidligere kørte som om de på forhånd var sikret en plads
i himlen.

--
Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 10-04-09 13:38

> Udtrykker jeg mig så dårligt? H a s t i g h e d s f o r s k e l l e n p å
> m o t o r v e j e r e t e k s e m p e l.

Derfor er 20- 30 km/t på landevej så stadig væsentlig mere problematisk, end
40 - 50 km/t på motorvej er - eller kan du ikke se forskellen deri?

Jeg forstår godt din pointe. Min pointe er at starte med en holdningsændring
omkring opmærksomheden, og så lade den evindelige, og i mine øjne
latterlige, fokusering på farten blive nedprioriteret...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-09 14:01

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>Min pointe er at starte med en holdningsændring
>omkring opmærksomheden, og så lade den evindelige, og i mine øjne
>latterlige, fokusering på farten blive nedprioriteret...

SUBSCRIBE !

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-09 16:51

Henrik B. skrev:
> [...]
> holdningsændring omkring opmærksomheden, og så lade den evindelige, og i
> mine øjne latterlige, fokusering på farten blive nedprioriteret...

Det er så i virkeligheden en og samme sag: Vær bevidst om de kræfter
sådan et - to tons bil repræsenterer og overhold reglerne. Mindre fokus
på straf og mere på (selv)kontrol (Brian tror jo ikke han bliver taget -
og det gør han som regel heller ikke).

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-04-09 18:25

Niels P Sønderskov skrev:
> Men du argumenterer ikke. Modsætter du dig en kultur hvor man stort set
> indstiller sig på at følge reglerne i trafikken eller ej?

Du er forhåbentlig ikke så naiv at tro at tyskerne følger reglerne?

Tyskerne følger reglerne såvidt de kan risikere at blive hængt op på det
på den ene eller den anden måde.

Er den risiko mindre eller fraværende er de mindst lige så rådne i
trafikken som andre.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-04-09 18:31

Finn Guldmann skrev:

> Du er forhåbentlig ikke så naiv at tro at tyskerne følger reglerne?

Nej. Synes du selv det er et godt argument?

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-04-09 21:26

Niels P Sønderskov skrev:
> Nej. Synes du selv det er et godt argument?

Du lød blot lidt som om du ville give dem kredits de ikke fortjener.

Fra : Knut

Dato : 10-04-09 06:33

Man kunne ønske sig at bilisterne i stedet for at fremtvinge de høje
hastigheder med speederfoden (fartpiloten) i stedet tog debatten i det
parlamentariske rum.
Hvis alle argumenterne omkring hastigheden er for lav er korrekte kunne en
seriøs debat og politisk påvirkning måske ændre på forholdene - men det
holder alstå ikke, at den enkelte blot kører som han/hun lyster og efter
egne færdselsregler.

Knut

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-09 07:10

Knut skrev:
> [...]
> seriøs debat og politisk påvirkning måske ændre på forholdene - men det
> holder alstå ikke, at den enkelte blot kører som han/hun lyster og efter

Enig. Det er en naturlig konsekvens af den kultur jeg efterlyser.

--
Niels

Fra : Knut

Dato : 09-04-09 13:22

Det kan vanskeligt være af andre grunde end med vilje - hastigheden kommer
altså ikke uden at en eller anden har foden på pedalen!

Knut

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-04-09 17:08

On Thu, 9 Apr 2009 14:21:52 +0200, "Knut" <e-postost@mail.dk> wrote:

>Det kan vanskeligt være af andre grunde end med vilje - hastigheden kommer
>altså ikke uden at en eller anden har foden på pedalen!
>
>Knut

>--

Når man en sjælden gang får muligheden for at argumentere med dig, på
dit niveau, skal man benytte sig af det, og det vil jeg gøre.

Man kan faktisk godt lirke bilen op på helt kolossale hastigheder ved
hjælp af cruise-control, så dit pedalarbejde er om ikke spildt, så i
hvert fald ikke den eneste mulighed.

--

Venlig hilsen
Folmer