Citroen og Wankelmotor (link)
Fra : JBH

Dato : 09-04-09 07:52

En lille sjov artikel om Citroens's 70'er eksperimenter med en bil med
Wankelmotor

http://fpn.dk/motor/bil/article1658916.ece

/JBH

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-04-09 11:18

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> wrote in news:49dd9b07$0$56786
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> En lille sjov artikel om Citroens's 70'er eksperimenter med en bil med
> Wankelmotor

Citroën M35... det er i princippet en 2CV med hydropneumatisk affjedring,
1-kammer wankel motor på 49 hk og et unikt coupé karosseri.

Artiklen har en enkelt unøjagtighed: De 267 eksemplarer blev ikke leveret
til loyale Citroën forhandlere, men solgt til franske Citroën kunder der
kørte mindst 30000 km om året.

Bilerne kostede det dobbelte af en 2CV, og da Citroën købte bilerne tilbage
fik kunderne hele prisen refunderet hvis de købte en anden Citroën.

M35 skulle have en fantastisk kørekomfort selv sammenlignet med datidens
luxusbiler.

Den omtalte GS Birotor led i øvrigt samme skæbne, og blev i stort tal købt
tilbage og skrottet af Citroën. Disse findes dog stadig i lidt større tal
end M35'eren, og jeg har været så heldig at se en til et verdenstræf i
Frankrig for en del år siden. Lød fandme mærkeligt

Fra : Ivar

Dato : 10-04-09 15:37

Kent Oldhøj skrev:

> Citroën M35... det er i princippet en 2CV med hydropneumatisk affjedring,

Citroen Ami er reelt en 2CV med et andet karosseri. Da karosseriet
på M35 ligner en Ami i coupe-udgave, er sammenligningen med Ami mere
passende end en sammenligning med 2CV

Citroën Ami
http://www.productioncars.com/send_file.php/citroen_ami_blue.jpg

Ivar Magnusson