Så lærte jeg det - "adaptive viskere".
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-09 21:52

Utroligt at man skal have slæden i 4 år og så først nu opdage en ny
feature.

Når viskerne er aktiveret og man sætter i bakgear, begynder
bagrudeviskeren at køre - det var jeg klar over.

Men i dag (5 minutter siden) med viskerne på trin 1, kom jeg hen til en
lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig
drift igen.

Man lærer så længe man lever.......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 07-04-09 21:59

> [...]
> lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Her er det tørvejr..

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-09 22:03

Martin Bak skriver:

> Her er det tørvejr..

Her stod det ned i lårfede stråler - det startede klokken 22 og er
stoppet igen. Regnmåleren siger 2,5 mm. på den sidste time.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-04-09 00:58

"Klaus D. Mikkelsen" <> skrev i meddelelsen ...

> Her stod det ned i lårfede stråler - det startede klokken 22 og er
> stoppet igen. Regnmåleren siger 2,5 mm. på den sidste time.

Og her blev regnen opgraderet med blink og brag.

mvh
Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-09 04:59

Henning Præstegaard skriver:

> Og her blev regnen opgraderet med blink og brag.

Jeg syntes at jeg så et par blink, men var ikke sikker, kørte turen
Lisbjerg -> Hammel.

Fra : AndersH

Dato : 08-04-09 14:05

> Martin Bak skriver:

> Her stod det ned i lårfede stråler - det startede klokken 22 og er
> stoppet igen. Regnmåleren siger 2,5 mm. på den sidste time.

hvilken bil er det du har? det med viskerne er sgu smart, men indbygget
regnmåler, det har jeg aldrig hørt om før!

Mvh Anders
God påske :)

Fra : -= JF =-

Dato : 08-04-09 14:51

AndersH skrev:

> men indbygget
> regnmåler, det har jeg aldrig hørt om før!

Ork, det er gammelt!
I den Escort jeg havde for 20-25 år siden fandtes det allerede.
Det var såmænd indbygget i det eftermonterede soltag

Hvis det småregnede hang der en dråbe indvendigt i soltagets ene hjørne.
Kraftigere regn blev vist ved en variation af flere dråber og smådryp på
passageren.
Når det virkelig pissede ned vidste chaufføren det straks, for første
gang man ramte et hul i vejen stod der en lille stråle direkte ned i
skødet... Ikke hamrende sexet at stige ud af vognen og ligne en der har
pisset i bukserne

Mvh John

Fra : AndersH

Dato : 11-04-09 10:00

"-= JF =-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> man ramte et hul i vejen stod der en lille stråle direkte ned i skødet...
> Ikke hamrende sexet at stige ud af vognen og ligne en der har pisset i

Hahah

Mvh Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-09 08:15

On 8 Apr., 05:58, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Henning Præstegaard skriver:

> Jeg syntes at jeg så et par blink, men var ikke sikker, kørte turen
> Lisbjerg -> Hammel.

Det tordnede i det sydlige østjylland i går aftes ifølge DMIs
lynradar, og det var ærgeligt at man ikke havde set vejrudsigten så
man kunne have fået gødet græsplænerne.
Men der kommer nok en ny chance

--
Christian

Fra : Ivar

Dato : 07-04-09 22:40

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> [...]
> lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Impornerende!
... altså at du kan køre 4 år i en bil uden at opdage den fumktion.

Ivar Magnusson

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-04-09 22:47

Hej!

Ivar wrote:
> Impornerende!
> .. altså at du kan køre 4 år i en bil uden at opdage den fumktion.

Hvem i alverden bruger da også kontinuerlig visker på bagruden når de
kører? Jeg har da ihvertfald aldrig haft brug for det i min bil... Og
det er endda en hatchback med "vandret" rude.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-09 05:00

Kim Voss Schrader skriver:

> Hvem i alverden bruger da også kontinuerlig visker på bagruden når de
> kører?

Det var sku også på forruden.....

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-04-09 08:59

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kim Voss Schrader skriver:
>
> Det var sku også på forruden.....

Hehe, læste jeg også godt nu. Aner ikke lige hvad jeg tænkte på - så er
det jo meget smart. Til dem der ikke har regnsensor ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Tom

Dato : 08-04-09 12:51

> Hej!

> Hehe, læste jeg også godt nu. Aner ikke lige hvad jeg tænkte på - så er
> det jo meget smart. Til dem der ikke har regnsensor ;)

På min mondeo har de også lavet det rigtig smart. Når jeg f.eks starter
sprinkleren så kører viskerne hen over ruden ca en ½ gang før vandet når
viskerne og endnu bedre. Hvis beholderen med sprinkler løber tør, så tager
viskerne 3 visk på tør rude. Det er jo ekstraudstyr at få en lampe til at
lyse ved lav vandstand i sprinkleren....på en bil der kostede 250.000 Kr i
97'.
Jow Jow, Ford rulez.....man korser sig over hvorfor fabrikken ikke kan lave
tingene smarte og gennemtænkte, men det er nok fordi kunderne er på samme
niveau

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-04-09 13:27

Hej!

Tom wrote:
> [...]
> lyse ved lav vandstand i sprinkleren....på en bil der kostede 250.000 Kr i

Hehe, smart Ja, Ford har godt nok sparet en del på deres biler. Din
er endda en Expressive, så det kan da undre. Min har hverken indikator
for lav bensinstand (der er dog tankmåler), lav oliestand eller endda
det 6 ciffer i km-standen ;)

> Jow Jow, Ford rulez.....man korser sig over hvorfor fabrikken ikke kan lave
> tingene smarte og gennemtænkte, men det er nok fordi kunderne er på samme
> niveau

Også derfor jeg går væk fra Ford til min næste bil. Her er der separat
påfyldning for sprinklerkoncentrat og postevand. Og en masse andet sjovt
udstyr iflg. manualen. Nu skal den rette bil bare findes :)

Hvad blev det til med din ST220? Nu er du jo ved at gøre Mondeoen klar
til 300kkm til

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Tom

Dato : 08-04-09 13:33

> [...]
> udstyr iflg. manualen. Nu skal den rette bil bare findes :)
>
> Hvad blev det til med din ST220? Nu er du jo ved at gøre Mondeoen klar til

Går stadig og overvejer hvad jeg skal vælge. Mondeo'en kører stadig fint, så
de par tusinde det koster at holde den kørende hvert år, gør jo bare at min
næste bil kan få lidt mere udstyr

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 15:12

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :

>Det er jo ekstraudstyr at få en lampe til at
>lyse ved lav vandstand i sprinkleren....på en bil der kostede 250.000 Kr i
>97'.

På en biler der kostede væsentligt mere i 93, er den slags ting
standard tilbehør ;)

>Jow Jow, Ford rulez.....man korser sig over hvorfor fabrikken ikke kan lave
>tingene smarte og gennemtænkte, men det er nok fordi kunderne er på samme
>niveau

Nej - det fortæller bare at købere glemmer hvad der er vigtigt for dem
;)

--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 16:12

Tom skrev:

> [...]
> tingene smarte og gennemtænkte, men det er nok fordi kunderne er på samme

Mesters Transit-ladvogn har ellers en fin detalje: Ved sprinklerbrug
visker den 3 gange og kort efter visker den så endnu engang for at
fjerne de dråber der plejer at løbe ned midt på ruden!

--
Armand.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-04-09 16:20

> Mesters Transit-ladvogn har ellers en fin detalje: Ved sprinklerbrug
> visker den 3 gange og kort efter visker den så endnu engang for at fjerne
> de dråber der plejer at løbe ned midt på ruden!

Det er der nu ikke noget specielt i - den "facilitet" findes da vidst i
stort sel alle biler nu om dage.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Brian H

Dato : 08-04-09 23:50

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er der nu ikke noget specielt i - den "facilitet" findes da vidst i
> stort sel alle biler nu om dage.

Det heller ikke specielt smart. Det er en feature som er smart i del
situationer, men total håbløs i enkelte andre - for mig gør det den feature
til en ubrugelig feature.

Fra : Armand

Dato : 09-04-09 10:50

Andreas M. Hansen skrev:

> Det er der nu ikke noget specielt i - den "facilitet" findes da vidst i
> stort sel alle biler nu om dage.

Tjaeh :-/
Min 'Gøjt har adaptive viskere, hvilket jeg hurtigt bemærkede efter
købet af den, men eftersom den ikke har gimmick'en med "efterviskning"
befinder jeg mig på Klaus D's plan deromkring!

--
Armand.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-04-09 11:07

> [...]
> af den, men eftersom den ikke har gimmick'en med "efterviskning" befinder

Jeg er nu sikker på at Klaus D. også har drypfang - det har alle VAG
produkter - selv min Skoda

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-09 14:29

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Jeg er nu sikker på at Klaus D. også har drypfang - det har alle VAG
> produkter - selv min Skoda

Jeps, min Golf har - men firmaslæden (Touran) har det ikke - viskerne
kører her modsat af hinanedn og forruden er mere stejl.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-04-09 08:21

> Hvem i alverden bruger da også kontinuerlig visker på bagruden når de
> kører? Jeg har da ihvertfald aldrig haft brug for det i min bil... Og det
> er endda en hatchback med "vandret" rude.

Hej

Rudens vinkel er ikke afgørende, jeg havde en ældre 5 dørs Escort (næsten
vandret rude), med den kunne jeg på motorvejen køre i gennem en byge uden ar
der kom en dråbe på bagruden. Den Passat stationcar (næsten lodret rude) jeg
har nu samler alt det skidt og møg der passeres pop på bagruden, som derfor
konstant er beskidt!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leonard

Dato : 08-04-09 09:39

Leif Langgaard wrote:

> [...]
> (næsten lodret rude) jeg har nu samler alt det skidt og møg der
> passeres pop på bagruden, som derfor konstant er beskidt!

Se det er jo et par gode eksempler til at illustrere, at det netop er
rudens vinkel, der er afgøremde for hvormeget skidt, der samles på den.

--
Leonard

Fra : AndersH

Dato : 08-04-09 14:07

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> ar der kom en dråbe på bagruden. Den Passat stationcar (næsten lodret
> rude) jeg har nu samler alt det skidt og møg der passeres pop på bagruden,

Helt enig omkring passat! Jeg har lånt en.. 2001 eller 2003 vist nok..? i et
par måneders tid fra årsskiftet, og bare vejbanen var våd, så skulle
bagrudeviskeren køre! Ruden blev helt sat til af vand og snavs

Mvh Anders

Fra : Ivar

Dato : 08-04-09 19:23

Kim Voss Schrader skrev:

> Hvem i alverden bruger da også kontinuerlig visker på bagruden når de kører?

Ok, hvis det var en funkion, der kun virkede når man bakkede og
holdt ved krys, kan jeg godt forstå, at det ikke er noget,
man lige opdager. Jeg kan faktisk ikke huske, hvornår jeg
sidst holdt i regnvejr i bakgear og ventede på at komme over
et krys

Ivar Magnusson

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-09 04:59

Ivar skriver:

> Impornerende!
> .. altså at du kan køre 4 år i en bil uden at opdage den fumktion.

Ja ikke....

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 23:40

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Kan optimeres ved læsning af brugsvejledningen.

--
Niels

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-04-09 10:47

Isang tao pinangalanan, Niels P Sønderskov nagsulat:

>Klaus D. Mikkelsen skrev:
klip

>Kan optimeres ved læsning af brugsvejledningen.

Rigtige mænd læser ikke brugsvejledninger.....
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : oz3bto

Dato : 08-04-09 00:50

> [...]
>
> Man lærer så længe man lever.......
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Stort set samtlige taxaer jeg har kørt de sidste 6 år har gjort det nummer
uanset modellen

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 01:55

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 01:59

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> en lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Du kan muligvis få ENDNU mere ud af det viskersystem. For hvem siger at det
altid er en fordel at trin 1 går ned på intervalvisk ved standsning? På min
bil gør man så det, at man i 1 sekund (når bilen holder stille og den
intervalvisker) sætter den op på trin 2 og tilbage på trin 1. Så visker den
på trin 1 HELE tiden, også ved det næste lyskryds du kommer til og skal
standse. Hvis du gerne vil have intervalvisk tilbage igen ved standsning, så
står man bare viskeren helt fra, og tænder den på trin 1 påny.
Det er sådan noget koner ikke forstår en fis af, hvorimod vi andre synes at
det er dejlig logisk. Godt kvinder ikke konstruerer biler

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 10:18

St.M. skrev:
> [...]
> Det er sådan noget koner ikke forstår en fis af, hvorimod vi andre synes at
> det er dejlig logisk. Godt kvinder ikke konstruerer biler

Hvor mange har så intervalviskning hvor man kan indstille intervallet selv?

Dem jeg har prøvet med det virker på den måde at man visker en gang på
interval, lader gå den tid man vil have mellem viskningerne og så sætter
den på interval og lader den blive der.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-09 15:19

Finn Guldmann skriver:

> Hvor mange har så intervalviskning hvor man kan indstille intervallet selv?

Hep

> Dem jeg har prøvet med det virker på den måde at man visker en gang på
> interval, lader gå den tid man vil have mellem viskningerne og så sætter
> den på interval og lader den blive der.

Sådan gjorde den gamle golf....

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-09 15:49

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Dem jeg har prøvet med det virker på den måde at man visker en gang på
> interval, lader gå den tid man vil have mellem viskningerne og så sætter

Som det har været stancard på Volvo person- og lastbiler i rigtig mange år
efterhånden.
Så mit gæt vil være: Alle Volvo-ejere med biler nyere end 10 år.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 19:06

Henrik B. skrev:
> Som det har været stancard på Volvo person- og lastbiler i rigtig mange
> år efterhånden.
> Så mit gæt vil være: Alle Volvo-ejere med biler nyere end 10 år.

Nu har jeg jo ikke de vilde erfaringer med de små udgaver.

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 21:25

Finn Guldmann wrote:
> [...]
> interval, lader gå den tid man vil have mellem viskningerne og så
> sætter den på interval og lader den blive der.

Ja det er også fint, men har så bare ikke noget med mit indlæg at gøre...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 22:19

St.M. skrev:
> Ja det er også fint, men har så bare ikke noget med mit indlæg at gøre...

Der kunne jo være nogen der havde det uden at vide det.

Jeg har faktisk ikke set funktionen beskrevet i nogen af de håndbøger
til de lastbiler jeg har kørt i.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-04-09 08:12

> Utroligt at man skal have slæden i 4 år og så først nu opdage en ny
> feature.

Jeg fandt ud af at min regnsensor var afhængig af den kørte hastighed, jo
hurtigere man kører, jo oftere visker den!

--
Langgaard, som har en Landberg box på prøve, det er bare god dieseløkonomi,
120kmt og +20kml.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-04-09 12:48

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in

> Jeg fandt ud af at min regnsensor var afhængig af den kørte hastighed,
> jo hurtigere man kører, jo oftere visker den!

Den funktion fandtes på 2CV'er helt tilbage i 50'erne. Viskerne var
simpelthen drevet af speedometerkablet.

Man var nødt til at gå over til elektriske viskere i 70'erne, fordi 2CV'ens
fartressourcer overskred teknikkens formåen: Hvis man koblede viskerne til
ved mere end 100 km/t, fløj de simpelthen af

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 15:13

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev :

>Den funktion fandtes på 2CV'er helt tilbage i 50'erne. Viskerne var
>simpelthen drevet af speedometerkablet.

Det er efterhånden ikke småting der er drevet af speedometerkablet i
en 2cv

Gu ved om man kan få den til at trille hvis man baldrer glasset i
uret, og giver sig til at snurre viseren ?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-04-09 16:08

jan_stevns wrote in news:66cpt4h87h9nelj0rps0qi0kn48k4dvr01@news.tele.dk:

> Det er efterhånden ikke småting der er drevet af speedometerkablet i
> en 2cv
> Gu ved om man kan få den til at trille hvis man baldrer glasset i
> uret, og giver sig til at snurre viseren ?

Bare man tror nok på det... Tro flytter 2CV'er.

Udførlige tests har vist at det giver 0,6 km/t på toppen hvis man puster på
forruden indefra.

Det er rigeligt til at overhale har jeg hørt i lastvognskredse.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-04-09 16:19

On 08 Apr 2009 15:07:49 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

> [...]
>forruden indefra.
>
>Det er rigeligt til at overhale har jeg hørt i lastvognskredse.

Jeg har hørt en anden fidus, der skulle give næsten 1 km/t - at
trampe og slippe koblingen i hastigt tempo. De ekstra omdrejninger
motoren tager, skulle give det lille ryk hver gang Så med pusten
på forrude og fingre til at dreje nålen ekstra hurtigt og så videre -
det løber sq op altsammen.

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 16:20

Kent Oldhøj skrev:

> .... giver 0,6 km/t på toppen hvis man puster på forruden indefra.
>
> Det er rigeligt til at overhale har jeg hørt i lastvognskredse.

LOL

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 08-04-09 22:46

Kent Oldhøj skrev:

> Den funktion fandtes på 2CV'er helt tilbage i 50'erne.

Før den var der mange biler der havde den modsatte funktion,
altså jo mere gas man gav, jo langsommere kørte viskerne. Det var
biler, hvor viskerne blev trukket af vakuum fra motoren.

Ivar Magnusson

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-04-09 23:13

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in news:mn.45927d941793444c.31159
@nozpamwebspeed.dk:

> Før den var der mange biler der havde den modsatte funktion,
> altså jo mere gas man gav, jo langsommere kørte viskerne.

De er skøre de romere

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-09 15:50

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen

> Jeg fandt ud af at min regnsensor var afhængig af den kørte hastighed, jo
> hurtigere man kører, jo oftere visker den!

Øh hvad? Det har vist intet med hastigheden at gøre, men fordi der kommer
mere regn på ruden, med tiltagende hastighed.

> --
> Langgaard, som har en Landberg box på prøve, det er bare god
> dieseløkonomi, 120kmt og +20kml.

Du mener vej 20+ km/l...?

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mikael

Dato : 08-04-09 01:21

On 7 Apr., 22:52, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]
> lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Er du ejer af en BMW af ældre dato?

Mikael

Fra : Bo

Dato : 08-04-09 17:52

"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Har en Altea med regncensor, så alt foregår fuldstændig automatisk. Også her
starter bagrudeviskeren automatisk når bilen sættes i bakgear (hvis det
altså regner). ))

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-09 17:54

"Bo" <bo@bgn.dk> skrev i meddelelsen

> Har en Altea med regncensor, så alt foregår fuldstændig automatisk. Også
> her starter bagrudeviskeren automatisk når bilen sættes i bakgear (hvis
> det altså regner). ))

På Saab - uden regnsensor - er der også bakgearsfunktionen (ligesom højre
sidespejl kører ned, så man kan se kantstenen).

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 20:33

Henrik B. skrev:

> På Saab ....(ligesom højre sidespejl kører ned, så man kan se
> kantstenen).

Heey - Blæret!

--
Armand.
(der dagligt priser sine indvendigt justerbare spejle, når det venstre

Fra : Mikael

Dato : 09-04-09 11:54

On 8 Apr., 18:54, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> På Saab - uden regnsensor - er der også bakgearsfunktionen (ligesom højre
> sidespejl kører ned, så man kan se kantstenen).

Det kender jeg godt, det kom BMW med i 1986 på E32

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 09-04-09 23:50

> Det kender jeg godt, det kom BMW med i 1986 på E32

Fint.

Men jeg kan stadig pisse længere end dig.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 08-04-09 17:38

> [...]
> lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Hmm - imponerende, at du ikke har opdaget funktionen før!

Det er nu ikke nogen ny opfindelse - vores Scénic fra 1997 havde samme
system, men hvis man ikke er stødt på det før, kan man jo godt blive
overrasket

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-09 18:25

KASO skriver:

> Hmm - imponerende, at du ikke har opdaget funktionen før!

Netop...

> Det er nu ikke nogen ny opfindelse - vores Scénic fra 1997 havde samme
> system, men hvis man ikke er stødt på det før, kan man jo godt blive
> overrasket

Det er helt klart noget af det "gejl" man kan smide i softwaren, når alt
er CAN bus styret. Hvorvidet Golf IV har det ved jeg ikke - den sprang
jeg over

Fra : Armand

Dato : 08-04-09 23:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> KASO skriver:
>
> Netop...

Hæ!
Det minder mig om min københavnske bekendt der havde forvildet sig til
Herning sidst i februar og om aftenen havde det svært med mørket ved
bygrænsen: Han kunne ikke finde ud af at tænde fjernlyset på den Polo
han havde haft i fire år

> Det er helt klart noget af det "gejl" man kan smide i softwaren, når alt
> er CAN bus styret. Hvorvidet Golf IV har det ved jeg ikke - den sprang
> jeg over

Ja, det er sjovt at tænke sig at interval-viskning engang var noget der
var forbeholdt de mere luksuriøse modeller

Jeg tog kørekort i '77 i en Manta, der havde den vilde gimmick at
viskerne startede af sig selv når man benyttede den elektriske(!)
sprinklerpumpe
Et par år senere købte jeg min første bil: En kadett fra '71 hvis
sprinklerpumpe var en gummibold på gulvet under koblingspedalen, og som
forøvrigt flækkede på et tidspunkt!

--
Armand.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-04-09 08:36

> Ja, det er sjovt at tænke sig at interval-viskning engang var noget der
> var forbeholdt de mere luksuriøse modeller

Ja ligesom el-bagrude, cigartænder, alarmblink osv det var ekstraudstyr.
Det "fedeste" udstyr var blandt andet vinyltag, chromlister, stafferinger,
ekstralygter og den slags

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Tom

Dato : 09-04-09 09:29

> [...]
> Det "fedeste" udstyr var blandt andet vinyltag, chromlister, stafferinger,

Ja jeg blev godt nok paf første gang jeg skulle tilslutte min GPS til
cigaretstikket i fruens Kadett, der var ikke noget stik...kun et stykke
plastic sat over hullet til tænderen. WOW man har sparet på udstyret

--
Tom

Fra : Ivar

Dato : 09-04-09 10:50

Tom skrev:

> Ja jeg blev godt nok paf første gang jeg skulle tilslutte min GPS til
> cigaretstikket i fruens Kadett, der var ikke noget stik...kun et stykke
> plastic sat over hullet til tænderen. WOW man har sparet på udstyret

Cigarettændere er politiske forkerte, men stikket er mere nødvendigt
end nogen sinde. Så det bliver nok ikke ualmindeligt med stik uden
tændere i fremtiden.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 09-04-09 11:39

Tom skrev:

> Ja jeg blev godt nok paf første gang jeg skulle tilslutte min GPS til
> cigaretstikket i fruens Kadett, der var ikke noget stik...kun et stykke
> plastic sat over hullet til tænderen. WOW man har sparet på udstyret

Opel har altid solgt totalt skrabede biler som køberne så selv
kunne/skulle opgradere efter behov ved køb og dét har medført at der
kører uforholdsvis mange Opel'er rundt i totalt udstyrsskrabet tilstand,
hvilket din oplevelse bekræfter!

Problematikken berører forøvrigt brugtmarkedet tungt når brugt-køberen
ikke fatter at selv en så simpel detalje skal kontrolleres og fraværet
vægtes i prisen.
Til gengæld er det jo enkelt i jeres tilfælde at dokumentere at det er
en ikke-ryger vogn

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-09 14:31

Armand skriver:

> Problematikken berører forøvrigt brugtmarkedet tungt når brugt-køberen
> ikke fatter at selv en så simpel detalje skal kontrolleres og fraværet
> vægtes i prisen.

Golfen min har ikke cigarettænder, men kun stikket. Det er vældigt
praktisk - når man skal bruge stikket til noget skal man ike til at
finde plads til "proppen". Prisen på bilen fra ny var for øvrigt den
samme med og uden "rygerpakke".

Fra : HB

Dato : 08-04-09 20:16

> [...]
> lyskurve der viste rødt lys, standser og viskerne går ned på
> intervalvisk. Da jeg sætter i gang igen, begynder de på kontinuerlig

Hmm.. Fandt ud af at Octaviaen har det da den var en uge gammel. Det var
måske også fordi at jeg kom fra en bil med regnsensor og at jeg så blev
forundret over at Skoda havde bragt mig det samme - Det havde de jo så ikke!
Kun "adaptive".

--
/HB