Toldsyn - med eller uden alufælge?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 05-04-09 17:48

Hej med jer

I morgen har jeg tænkt mig at køre til syn med min importerede Volvo 850 fra
1996.
Problemet med ABS'en som jeg har omtalt i en anden tråd er løst, så nu er
det bare afsted.

Der sidder alufælge på den nu. Jeg har 4 vinterdæk på stålfælge, men to af
de dæk er så dårlige, at de velsagtens ikke vil kunne blive godkendt. Og nu
tænker jeg på om jeg skal skynde mig og rode efter at finde to andre brugte
dæk til stålfælgene, eller bare køre afsted til toldsynet med alufælgene på.

Er der nogen der har erfaring for, hvor meget alufælge evt. vil kunne betyde
mere i afgift - eller omvendt: Hvor meget vil jeg kunne "spare" hvis jeg
sætter stålfælgene på?

--
Hilsen Jakob

Fra : Mogens

Dato : 05-04-09 18:39

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen

> Er der nogen der har erfaring for, hvor meget alufælge evt. vil kunne
> betyde mere i afgift - eller omvendt: Hvor meget vil jeg kunne "spare"
> hvis jeg sætter stålfælgene på?

Hvis du monterer stålfælge og ikke vasker bilen/udbedre karrosseriskader
således, at den får et "træt" udseende, vil du kunne spare de 5% noten stand
= "under middel" vil kunne give dig...

Fra : Mogens

Dato : 06-04-09 05:50

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Hvis du monterer stålfælge og ikke vasker bilen/udbedre karrosseriskader
> således, at den får et "træt" udseende, vil du kunne spare de 5% noten
> stand = "under middel" vil kunne give dig...

Reglen med de 8 år, som Henrik B nævner, hører fortiden til. Idag går man
efter bilens reelle danske værdi på markedet. Derfor handler det om at high
lighte de fejl og mangler, bilen evt. indeholder.

Du kan desuden gør en del selv til, at SKAT kan ramme den rette afgift - ved
at finde tilsvarende biler til salg på det danske marked og tage print af
salgsannoncerne med til vurderingen.

Idag skal vi iøvrigt selv udføre tricket - med en BMW

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-09 06:16

> [...]

> efter bilens reelle danske værdi på markedet. Derfor handler det om at
> high lighte de fejl og mangler, bilen evt. indeholder.

Ligesom retningslinier fra SKAT siger, at man går efter at 90% af de
toldsynede biler, skal have bedømmelsen "Middel Stand". Så som sagt, så skal
der rigtig meget til, for at ændre dén vurdering.

> Du kan desuden gør en del selv til, at SKAT kan ramme den rette afgift -
> ved at finde tilsvarende biler til salg på det danske marked og tage print
> af salgsannoncerne med til vurderingen.

Korrekt. Og her kan man selvfølgelig vælge at finde de biler, som ligger
prismæssigt i den lave ende, og så håbe det bedste - for SKAT kigger også på
bilbasen. Og som det nævnes, så lave en decideret sammenligning med de
fundne biler, hvor ens egen er "ringere" - d.v.s. manglende udstyr m.v. Og
beskrive fejl: Ridser, buler, slidtage m.m.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : John Sahl

Dato : 06-04-09 07:36

Henrik B. wrote:
> [...]
> sammenligning med de fundne biler, hvor ens egen er "ringere" -
> d.v.s. manglende udstyr m.v. Og beskrive fejl: Ridser, buler,

Kan man finde lakfejl på 8 felter kan man oftest sikre sig rabat på afgiften
ved at påstå det vil være en omlakering af bilen for at den kan få en
acceptabel stand.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-04-09 14:03

> Kan man finde lakfejl på 8 felter kan man oftest sikre sig rabat på
> afgiften ved at påstå det vil være en omlakering af bilen for at den kan
> få en acceptabel stand.

Det fandt han vel, for den blev klassificeret til "under middel"

--
Hilsen Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-09 15:04

> Det fandt han vel, for den blev klassificeret til "under middel"

Fedt! Øh, tror jeg nok.

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 06-04-09 16:51

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Reglen med de 8 år, som Henrik B nævner, hører fortiden til.

Bekræftet hos SKAT idag!

> [...]
> af salgsannoncerne med til vurderingen.

Bekræftet hos SKAT idag!

> Idag skal vi iøvrigt selv udføre tricket - med en BMW

En stor succes - såvel syn som afgift.
En god forberedelse er det "halve" arbejde - mindst :)

Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-04-09 20:45

> Bekræftet hos SKAT idag!

Hmm, i mit tilfælde - en Volvo 850 Tdi Stationcar fra 1996 - havde det ikke
hjulpet så meget, tror jeg.
Jeg har kun kunnet finde to biler til salg, den ene til 67K, den anden til
107K (iøvrigt også en tidligere tysker, og alt for dyr!)
Damen hos SKAT sprugte mig hvad de bliver handlet til, for hun kunne ikke
lige finde den model i sine lister.... Jeg nævnte de 67.000....
Jeg kom af med små 54K, og det er vel egentlig hvad jeg havde regnet med -
omend jeg havde håbet på lidt mindre.
Forresten:
Kan man virkelig handle om sådan en afgift? Hun kom hen med lommeregneren og
viste mig tallet inden hun tastede det ind i formularen og sprugte om jeg
synes det så rimeligt ud. Hvad i alverden skulle jeg have svaret?! Det er
vel hende der bestemmer, eller hur...? Skulle jeg have sagt "Det er for
meget"?

--
Hilsen Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 06-04-09 20:59

> [...]
> er vel hende der bestemmer, eller hur...? Skulle jeg have sagt "Det er for

Jep....

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/

Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-04-09 21:12

> Jep....

Ok?! Se det skulle jeg jo ha vidst... :-| Har aldrig prøvet det før...

--
Hilsen Jakob

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 06-04-09 21:58

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Ok?! Se det skulle jeg jo ha vidst... :-| Har aldrig prøvet det før...

Det er ikke for sent endnu
Hvis du mener afgiftsfastsættelsen er helt i skoven, så klag til SKAT med
eksempler på hvad en tilsvarende koster herhjemme der understøtter din
påstand.
Alternativet kan være at de faktisk selv finder ud af det, og så kommer der
penge retur ganske automatisk. Der kan dog gå op til 1 år før de kommer.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens

Dato : 07-04-09 05:26

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Alternativet kan være at de faktisk selv finder ud af det, og så kommer
> der penge retur ganske automatisk. Der kan dog gå op til 1 år før de

Det ér sikkert den endelige afgift, der er aftalt.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-04-09 18:42

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Det ér sikkert den endelige afgift, der er aftalt.
Det kan du have ret i Mogens, men med det beskrevne forløb har jeg alligevel
været ude for at der senere kom en check.
Så håbet er måske spinkelt - men det er der stadig

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Mogens

Dato : 07-04-09 18:58

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> skrev i meddelelsen

> Ok?! Se det skulle jeg jo ha vidst... :-| Har aldrig prøvet det før...

Græd ikke over spildt mælk, men fryd dig istedet over din "handel", hvis du
ellers er tilfreds. Vi måtte iøvrigt bøde ekstra 2.000 kr i afgift på grund
af lav km (BMW'en er fra '90)

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-09 22:34

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring for, hvor meget alufælge evt. vil kunne
> betyde mere i afgift - eller omvendt: Hvor meget vil jeg kunne "spare"

Da bilen er mere end 8 år gammel, bør udstyr ikke tælle med i vurderingen.
Desuden skal der mere end fælge og vask, til at ændre noget som helst på, at
du får en vurdering som hedder "Middel stand".

--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/