Pasningsgaranti henviser tilflyttet børneh~
Fra : Peter Madsen

Dato : 20-05-09 14:44

Vi flytter til en anden kommune og vores datter på fem år skal skifte
børnehave... eller det troede vi! Nu viser det sig at tilflytterkommunen har
den opfattelse af pasningsgaranti at ethvert pasningstilbud er opfyldelse af
garantien.
Hun er dermed blevet henvist til en dagplejer.

Dagplejeren selv siger at hun aldrig har hørt om den slags før og at hun da
bestemt ikke synes det er en god ide. Vi forældre er i aller højeste grad
enige. Nu handler pasning ikke just kun om pasning, men om børns udvikling
blandt andre børn. Yderligere er der udstukket planer for hvad børn på
forskellige alderstrin skal lære, så det virker helt absurd at sende en pige
på fem år (som bestemt ikke er mentalt tilbagestående) ned i dagplejen. Det
ville være mere passende at hun i stedet startede i skole efter
sommerferien.

Er det noget andre har hørt om før? Kommunen ser ud til at mene at det er
helt ok, men den holdning med at enhver pasning er ok, den giver ikke
mening. "Vi har ikke plads i børnehave og dagpleje, men Skæve Viggo nede på
torvet kan da godt passe dit barn... jojo, det er da et tilbud, det kan du
vel høre?"

Jeg hører meget gerne om andre har oplevet noget ligende eller eventuelt har
noget konkret jeg kan bruge til at komme videre i en sund retning.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-05-09 10:43

"Peter Madsen" <pm@mail.home.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg hører meget gerne om andre har oplevet noget ligende eller eventuelt
> har noget konkret jeg kan bruge til at komme videre i en sund retning.

Det er under alle omstændigheder et tilbud om pasning, og en dagplejer
er ikke at sammenligne med "Skæve Viggo nede på torvet", men en person,
som kommunen har ansat og godkendt til at passe børn under skolealderen.

Tag imod tilbuddet, og giv kommunen helt klar besked om, at I forventer at
være med i tildelingen af børnehavepladser efter sommerferien.

Mvh.Bodil.

Fra : Meta Dam

Dato : 24-05-09 18:10

Peter Madsen skrev:
> [...]
>
> Jeg hører meget gerne om andre har oplevet noget ligende eller
> eventuelt har noget konkret jeg kan bruge til at komme videre i en

Bed dem om at forholde sig til loven.

følgende er funder på borger.dk

Citat
Pasningsgaranti
Som følge af pasningsgarantien skal kommunen anvise plads i et
alderssvarende dagtilbud til alle børn i aldersgruppen over 26 uger og
indtil barnets skolestart.

citat slut

https://www.borger.dk/Emner/familieboernunge/boern/Boernepasning/Sider/reglerfordagtilbud.aspx

En dagplejer er vel næppe alderssvarende pasning.

Meta

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-05-09 18:23

"Meta Dam" <meta@SLETmailme.dk> writes:

> En dagplejer er vel næppe alderssvarende pasning.

Nogle kommuner har dagplejepasning til børnene starter i skole. Men
det er mest normalt med børnehave fra 3 år.

Hvis de andre børn i dagplejen er helt små, så ville jeg klage over
afgørelsen. Hvis der er børn på samme alder eller lidt yngre tror jeg
ikke der kommer noget ud af at klage.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde