Kollektiv afstraffelse af børn
Fra : Kim

Dato : 20-05-09 12:44

Cc til dk.videnskab.jura

Hvad mener I og hvad er egentlig lovligt ?

Min datter på 12 går til selvforsvar, sammen med
andre børn i alderen fra ca 5-6 år og op til 13-14 år.
Vi har haft den samme træner der lagde linien i ca 1 år,
og her var børnene normalt delt op i grupper iht alder
og niveau. Nu er der kommet en ny træner.

Sidste onsdag fortalt min datter på vej hjem fra træning,
at fordi mange af de andre børn ikke var stille, lavede uro,
eller lign. så skulle de alle samme tage arm- og mavebøjninger
mm. med det resultat de havde brugt over halvdelen af tiden
med det. Det var hun selvfølgelig rigtig sur over.

Vi betaler ca 225,-kr/mdl for træning ca. 3 * 1 time om ugen.

Jeg kontaktede en af trænerne og spurgte til om det kunne være rigtgt,
at fordi nogle få uopdragede og udiciplinerede unger ødelagde under-
visningen ( dem er der jo altid nogle af ), at de andre børn som
opførte sig korrekt så også skaluue, dvs om de gik ind for kollektiv
afstaffelse. Min datter har det år hun har gået altid været glad for
at komme til træning, og det ville da være ærveligt hvis hun pludselig
ikke gad mere pga den nye linie med den nye træner.

Svaret var:
Hr XXXXX har min fulde opbakning og tillid.
Jeg har set hans resultater gennem tiden og er mere end glad for at
undervise ved hans side.

Det er selvfølgelig et okay svar, bare ikke et svar på det jeg spurgte om,
om de fra nu af ville praktisere kollektiv afstaffelse og jeg skal
selvfølgelig
heller ikke blande mig i hvordan der skal trænes, helt klart.

Jeg har ikke spurgt den nye cheftræner ( endnu ) syntes også lige
at man skal give manden en chance, og har også hørt at han skulle
være en rigtig god træner. Og jeg vil blande mig så lidt så muligt,
min datter skal selv komme og sige hvis hun ikke vil træne der mere.

Men en søgning på google gav denne tekst som jeg får lyst til
at printe ud og give den ny træner, det er tords alt børn vi har
med at gøre, og der vil altid være børn der er ude fot pædagogist
rækkevidde. Børn er trods alt børn
http://www.skole-samfund.dk/sw33734.asp

"Du kan foreslå dem at anskaffe Det gode skolemiljø (kan downloades
fra www.skole-samfund.dk), som giver en række ideer til, hvad der
kan gøres for at skabe et godt miljø på skolen uden at skulle bruge
sanktioner. Sanktioner skal bruges for at føre til et bedre
undervisningsmiljø
og trivsel for elever og medarbejdere, men de skal ikke bruges som
gammeldags straffemetoder til underkuelse af børn."

Nogen her der har været ude for noget lignende ?

Er der en Bekendtgørelse der hedder:
Bekendtgørelse om foranstaltninger til fremme af god orden i sportforeninger
for og med børn ?

Mvh Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-09 12:55

Kim skrev:

> Hvad mener I og hvad er egentlig lovligt ?

Hvad jeg mener? Slap af og se hvordan det går fremover.

Lovligt? Jeg tvivler på at det er reguleret af en lov, men jeg
ved det ikke.

> Men en søgning på google gav denne tekst som jeg får lyst til
> at printe ud og give den ny træner,

På den skole jeg arbejdede på, forekom der jævnligt eksempler på
kollektiv afstraffelse, og jeg brugte det selv. Det kunne f.eks.
være en tilladelse til at være inde i frikvarteret der blev
inddraget fordi et klasseværelse rodede meget.

Der er ikke i sig selv noget galt med kollektiv afstraffelse når
man har med børn at gøre. Børn er trods alt børn. Men det skal
ikke bruges vilkårligt, og jeg synes ikke at det eksempel du
fandt, kan forsvares.

Se tiden an om ikke din datter og holdet vænner sig til den nye
træner. Hvis han er for blød fra starten, tager ungerne magten
fra ham. Hvis han er hård, kan han senere bløde op.

Hvis den foregående træner var populær, kunne han holde disciplin
med få og milde midler. Det kan en ny træner sjældent når han
tager over efter ham.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 20-05-09 13:34

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Der er ikke i sig selv noget galt med kollektiv afstraffelse når
> man har med børn at gøre. Børn er trods alt børn.

Det var da en ualmindelig tåbelig holdning, du lufter ovenfor. Skal børn
ikke behandles ordentligt?
Jeg er glad for, at du ikke var lærer for mine børn, og jeg mener, det er en
stor gevinst for folkeskolen, at du omsider er gået på pension.
--
/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-09 13:39

Preben Andersen skrev:

> Det var da en ualmindelig tåbelig holdning, du lufter ovenfor. Skal børn
> ikke behandles ordentligt?

Jo. Valget kan stå mellem at acceptere at et klasseværelse
konstant er totalt rodet eller at man vælger kollektiv
afstraffelse - nå jo, man kunne selvfølgelig også sætte et
vídeokamera op i alle klasserne og ansætte en sikkerhedsvagt til
at tjekke det.

Hvad ville du vælge?

--
Bertel

Fra : Peter Madsen

Dato : 20-05-09 15:31

> [...]
> afstraffelse - nå jo, man kunne selvfølgelig også sætte et
> vídeokamera op i alle klasserne og ansætte en sikkerhedsvagt til

For mig at se kan det koges helt ned til at kollektiv afstraffekse bruges
mod handlinger som har en kollektiv skadevirkning.
Hvis elever på holdet laver uro for forstyrer undervisningen så skader de
alle. Det kan de andre, rolige, elever måske have svært ved at indse og
dermed prøver de ike at bidrage til at få de urolige elementer til at falde
ned. Ved den kollektive afstraffelse kan de dårligt undgå at se sammenhængen
mellem urolige elever og at der skal laves "kedelige" (men fuldt ud
relevante) øvelser.

Afstraffelsen tjener altså blot til at understrege en sammenhæng mellem
dårlig opførsel blandt nogle få og skadevirkning overfor alle.

Det sjove er at jeg har trænet karate i 17 år og aldrig før OP's indlæg har
set den vinkel på det... at det er forkert. Det virker helt naturligt at
gøre sådan, men hvis det ikke virker. Hvis de urolige ikke selv indser
sammenhængen eller de andre hjælper dem til at indse det, så må de i sidste
ende opgives og sendes bort i kortere eller længere tid. Jeg har nu aldrig
selv oplevet at det er kommet dertil.

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-05-09 06:12

> [...]
> afstraffelse - nå jo, man kunne selvfølgelig også sætte et
> vídeokamera op i alle klasserne og ansætte en sikkerhedsvagt til

De alternativer, du nævner, er da til enhver tid at foretrække frem for
kollektiv afstraffelse. Den kollektive afstraffelse er jo blot en erkendelse
af, at man ikke magter at udrede "forbrydelsen".
--
/Preben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-05-09 07:05

Preben Andersen skrev

> De alternativer, du nævner, er da til enhver tid at foretrække frem for
> kollektiv afstraffelse. Den kollektive afstraffelse er jo blot en
> erkendelse af, at man ikke magter at udrede "forbrydelsen".

Ahh hold op med det ævl
Kollektiv afstraffelse eller belønning praktiseres overalt i det daglige du
er bare ikke opmærksom på det

- Peter

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-05-09 08:00

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ahh hold op med det ævl
> Kollektiv afstraffelse eller belønning praktiseres overalt i det daglige
> du er bare ikke opmærksom på det

Jo, jeg er opmærksom på det, og det ændrer ikke på, at det er rigtigt, hvad
jeg skriver.
--
/Preben

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-05-09 08:38

Peter Lykkegaard wrote:

> Ahh hold op med det ævl
> Kollektiv afstraffelse eller belønning praktiseres overalt i det
> daglige du er bare ikke opmærksom på det

Principielt kan man jo kalde sådan noget som fartbump og forbud mod at
drikke øl på offentlige steder en kollektiv straf mod alle, fordi nogle få
ikke kan finde ud af at opføre siog ordentligt.

Per V
--
Vær god ved politiet!
http://www.new.facebook.com/ext/share.php?sid=73289081718&h=XDpTj&u=Lj8oV&ref=nf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 08:09

Preben Andersen skrev:

> De alternativer, du nævner, er da til enhver tid at foretrække frem for
> kollektiv afstraffelse.

Nævn det du ville bruge.

> Den kollektive afstraffelse er jo blot en erkendelse
> af, at man ikke magter at udrede "forbrydelsen".

.... eller at det ikke er den spildtid værd at prøve eller at der
er brug for en sanktion her og nu eller at man vil få klassen til
at indse at en persons opførsel påvirker gruppen eller at man vil
få ordentlige elever til at udsætte ballademagerne for gruppepres
eller ...

--
Bertel

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-05-09 08:39

Bertel Lund Hansen wrote:
eller at man vil
> få ordentlige elever til at udsætte ballademagerne for gruppepres
> eller ...

Netop dette aspekt er det mest betænkelige, fordi det nemt udarter til den
form for "kammeratopdragelse", som Guillou så fremragende skildrer de
yderste konsekvenser af i romanen "Ondskaben".

Per V

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 09:02

Per Vadmand skrev:

> Netop dette aspekt er det mest betænkelige, fordi det nemt udarter til den
> form for "kammeratopdragelse", som Guillou så fremragende skildrer de
> yderste konsekvenser af i romanen "Ondskaben".

Kammeratlig opdragelse foregår hele tiden i alle grupper. Hvis
man er betrænkelig ved det, må man opløse alle grupperinger. Som
opdrager må man også sørge for at give ungerne en fornuftig
holdning til omgangsformer, og det omfatter også dem der er i
spil i gruppedynamikken - måske endda primært dem.

Der er meget langt fra et konkret eksempel på kollektiv
afstraffelse og så til det ukontrollerede sammensurium af ondskab
som ledelsen på kostskolen lagde op til og ignorerede.

--
Bertel

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-05-09 11:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er meget langt fra et konkret eksempel på kollektiv
> afstraffelse og så til det ukontrollerede sammensurium af ondskab
> som ledelsen på kostskolen lagde op til og ignorerede.

Helt klart, ja. Men selve ideen med kollektiv afstraffelse er vel, at
gruppen selv skal sørge for at banke afvigerne på plads. Om det så bliver
med mildt gruppepres og venlighe henstillinger eller allerbeedst ved, ar
afvigerne selv finder ud af det, fordi de ikke vil skade gruppen - eller det
bliver med ekstreme kostskolemetoder, er i mine øjne kun en gradsforskel. Og
de gange, jeg selv som barn - i skole og blandt spejdere - har været udsat
for kollektiv afstraffelse, har jeg altid følt den voldsomt uretfærdig.

Per V

Per V

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 11:52

Per Vadmand skrev:

> Helt klart, ja. Men selve ideen med kollektiv afstraffelse er vel, at
> gruppen selv skal sørge for at banke afvigerne på plads.

Ja. Politiet appelerer til borgerne om at hjælpe dem og er glade
for at almindelige borgere f.eks. overmander en tyv. De
understreger dog at man ike skal løbe nogen personlig risiko. Det
er et eksempel på gruppejustits.

Det var også gruppepres fra syngende borgere der fik en nazist
til at flytte ud af Danmark for nogle år siden.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-09 14:25

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det var også gruppepres fra syngende borgere der fik en nazist
> til at flytte ud af Danmark for nogle år siden.

Er der ingen love mod den slags chikane?

Krydspost til dk.familie.barn fjernet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 14:35

Kim Ludvigsen skrev:

> Er der ingen love mod den slags chikane?

Nej, vi har ytringsfrihed.

Åh, du mente dem der sang? Der er ingen lov mod fællessang, og
valget af sange og salmer var der heller ikke noget at udsætte
på.

Hvis man vil gå i små sko, skulle der måske have været ansøgt om
ret til at demonstrere, men den kunne man dårligt nægte dem.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-09 14:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> Åh, du mente dem der sang? Der er ingen lov mod fællessang, og
> valget af sange og salmer var der heller ikke noget at udsætte
> på.

Det var ikke et spørgsmål, om der er love mod fællessang,
men om der er love mod den chikane som sangen kan udgøre (og
i dette tilfælde udgjorde). På samme måde som hvis man
generer naboerne ved at spille høj musik.

Selvom du ikke kan lide det, så rammer Alexbo hovedet på
sømmet med henvisningen til nazister og jøder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 16:54

Kim Ludvigsen skrev:

> Selvom du ikke kan lide det, så rammer Alexbo hovedet på
> sømmet med henvisningen til nazister og jøder.

Lide det eller ej er ikke relevant. Sammenligningen er forkert
fordi de metoder antisemitterne brugte omfattede hærværk og vold.
Det kan man ikke kalde nogenlunde det samme som at synge sange og
salmer.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-09 17:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Lide det eller ej er ikke relevant.

Det er jeg sådan set enig i, men det virker meget som om, du
i dette tilfælde er farvet af, hvad du kan lide.

Jeg må indrømme, at jeg er farvet af, hvad jeg /ikke/ kan
lide. Jeg kan ikke lide, at man chikanerer mennesker på den
måde, blot fordi man ikke er enige med dem. Og det uanset om
de er nazister, pædofile, rødhårede eller socialdemokrater.
Og jeg har det håb, at Folketinget har det på samme måde,
hvorfor jeg er interesseret i at vide, om der er en lov mod
den slags chikane.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : alexbo

Dato : 21-05-09 14:31

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Det var også gruppepres fra syngende borgere der fik en nazist
> til at flytte ud af Danmark for nogle år siden.

Nogenlunde som gruppepresset fra nazisterne fik jøderne til at flygte fra
Tyskland i tredverne.

Gruppepres er en farlig ting, at banke afvigere på plads er ikke
nødvendigvis udtryk for en højere retfærdighed.
Det ligner mere selvretfærdighed end retfærdighed som sådan.
Vi er de gode og ham derinde er den onde, lad os brænde ham på bålet.
Vi er i fagforening og han der er ikke, lad os kanøfle ham, det skal han
ikke selv have lov at bestemme.

Det betyder ikke at der er er noget galt i at forklare en klasse at de penge
der bruges på at fjerne grafitti, tages fra de penge der kunne bruges til en
udflugt.

Jeg følger ikke i familiegruppen så den har jeg fjernet fra mit indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 14:37

alexbo skrev:

> Nogenlunde som gruppepresset fra nazisterne fik jøderne til at flygte fra
> Tyskland i tredverne.

Det var et voldsomt "nogenlunde". Jeg ser ingen grund til at
diskutere videre i det spor. Hermed ikke være sagt at der ikke er
enkelte fælles elementer i de to foreteelser.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-05-09 16:05

> Nævn det du ville bruge.

Hvorfor i alverden skulle jeg det? Var det for svært for dig at forstå det
jeg skrev?
Jeg har ikke lyst til at deltage i dine inkvisitoriske lege så EOD herfra.

--
/Preben

Fra : Hauge

Dato : 21-05-09 16:10

Preben Andersen wrote:
> Jeg har ikke lyst til at deltage i dine inkvisitoriske lege så EOD
> herfra.

Man skal generelt bare glemme den afdankede skolelærer til Bertel, han
elsker at være OT i grupperne når det er til egen fordel, men ellers hyler
han op om at vi andre er det. Og nu kører han både i jura- og
barn-grupperne, selvom han selv mener han er god til at være topic især i
juragruppen. Men kan man forvente andet af en gammel klovn?!

/Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 16:57

Preben Andersen skrev:

> Hvorfor i alverden skulle jeg det?

Du forventer at jeg svarer på dine spørgsmål, men afviser hånligt
at svare på mit.

--
Bertel

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 02-06-09 19:17

> Jo. Valget kan stå mellem at acceptere at et klasseværelse
> konstant er totalt rodet

det kommer fuldstændigt an på læren - mine gamle lære - der var aldrig kaos
enten så kan man styre sine elever eller så kan man ikke ... det er noget
lal at elever skal strafes fordi læren ikke magter sit jop

Fra : Robert Piil

Dato : 03-06-09 10:55

Bo Mørch Mogensen skrev:

> det kommer fuldstændigt an på læren - mine gamle lære - der var aldrig kaos
> enten så kan man styre sine elever eller så kan man ikke ... det er noget
> lal at elever skal strafes fordi læren ikke magter sit jop

Det er muligt at din gamle lærer kunne styre klassen, men udfra det
grundlag jeg har at bedømme på, har han haft andre åbenlyse mangler.

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 20-05-09 13:55

Preben Andersen skrev:
> [...]
> Jeg er glad for, at du ikke var lærer for mine børn, og jeg mener, det
> er en stor gevinst for folkeskolen, at du omsider er gået på pension.

Jeg er i store træk enig med Bertel, dog ikke hvis han mener at en
fornuftig brug af kollektiv afstraffelse begrænser sig til, når man har
med børn at gøre. Kollektiv afstraffelse bruges da på mange planer i
samfundet, og det er i sig selv ikke et problem. Tværtimod kan regler
(og dertil hørende sanktioner) der er målrettet bestemte grupper af
mennesker være i strid med andre principper, og kan opfattes som
diskriminerende.

Dermed ikke være sagt at enhver brug af kollektiv afstraffelse er ok,
men det var vist heller ikke Bertels budskab.

--
Robert Piil

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-09 15:00

Robert Piil skrev:

> Jeg er i store træk enig med Bertel, dog ikke hvis han mener at en
> fornuftig brug af kollektiv afstraffelse begrænser sig til, når man har
> med børn at gøre.

Det kom jeg i tanker om bagefter.

Kollektiv afstraffelse er normalt ikke den første sanktion man
tager i brug. I skolen er mange andre metoder til rådighed. Men
hvis der er et påtrængende problem, og hvis situationen kræver at
man ikke virker rådvild eller "løber hen til forældrene og
sladrer", så må man handle nu og her, og så kommer kollektiv
afstraffelse på tale.

Hvor sjovt ville datteren mon synes at træningen var hvis det tog
flere måneder at få ro på holdet? Og hvor mange timer er der i
aflønningen af træneren afsat til samarbejde med forældrene?

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-05-09 07:08

Preben Andersen skrev

> Det var da en ualmindelig tåbelig holdning

Kollektiv afstraffelse kan være mange ting
Du kan alternativt bruge kollektiv belønning ....

Ingen hærværk? Så kan vi jo bruge pengene der er afsat til noget
fornuftigt
Hærværk? Desværre vi må tage af pengene der skulle være brugt til
lejrskole

Hvad er forskellen?

- Peter

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 21-05-09 08:05

> Se tiden an om ikke din datter og holdet vænner sig til den nye
> træner. Hvis han er for blød fra starten, tager ungerne magten
> fra ham.

Det var vel ògså lige netop det der var ved at ske ?

--
Ejvind

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-09 09:03

Ejvind Kruse skrev:

> Det var vel ògså lige netop det der var ved at ske ?

Var du til stede?

--
Bertel

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 21-05-09 10:49

> Var du til stede?

Nej, jeg nåede ikke frem i tide, jeg holdt og ventede på fjolset,
der tog hele turen rundt i yderbanen i den tosporede rundkørsel.

--
Ejvind

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 20-05-09 17:18

Hej Kim
jeg hr gået til karate i mange år (dog ikke længere). Ved kollektiv
afstraffelse lærte jeg at min adfærd har konsekvenser for andre. Det var
godt.

Men kollektiv afstraffelse i forbindelse med kampsport/selvforsvar er
selvfølgelig en balancegang. For lidt, og børnene lærer ikke noget om
medansvar, for meget, og børnene lærer ikke selvforsvar.

Forhåbentligt kan den nye træner bruge den tidligere lektion som
pression overfor de urolige børn. Altså, hvis i ikke hører efter, kommer
i til at lave en masse arm- mavebøjninger. Men det kræver selvfølgelig,
at børnene er så store, at de kan forstå konsekvenserne.

For mindre børn, er det god pædagogik at indlægge relevant leg i
undervisningen, så de urolige børn kan komme af med noget af energien.

PS. Jeg synes ikke du umiddelbart kan relatere miljøet i en træningssal
i forbindelse med selvforsvar og miljøet i undervisning på en skole.

Hilsen Niels

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-05-09 11:58

Niels Rasmussen wrote:

> jeg hr gået til karate i mange år (dog ikke længere).

Ditto (Kyokushinkai), men det er _mange_ år siden.
Nu er diskussionen åbenbart drejet over på skoler(skoleklasser) og uro,
hvorimod OP snakker om klubber, hvor man selv har tilmeldt sig.

Men 'i min tid', så blev urostiftere simpelthen bare smidt ud - slut prut
finale.

Måske har tiden ændret sig, så man ikke har 'råd til' at miste elever, og
derfor beholder de 'brodne kar' aht. indtjeningen.

> For mindre børn, er det god pædagogik at indlægge relevant leg i
> undervisningen, så de urolige børn kan komme af med noget af energien.

Jeg tror ikke 'mindre børn' skal gå til selvforsvar.
Ikke at de ikke 'må', men jeg synes jeg kan huske noget om, at det ikke er
særlig smart før knoglerne er vokset ud (men det skal nok over i
videnskab).

Stig Johansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-05-09 20:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lovligt? Jeg tvivler på at det er reguleret af en lov, men jeg ved det
> ikke.

Hvad med aftaleloven? OP har indgået en aftale om levering af træning i
selvforsvar til sin datter, ikke mavebøjninger.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-09 23:14

Jesper Lund skrev:

> Hvad med aftaleloven?

Vis mig den kursusaftale der omfatter hvilke sanktioner træneren
må benytte.

> OP har indgået en aftale om levering af træning i
> selvforsvar til sin datter, ikke mavebøjninger.

Nu er du langt ude. Styrketræning er en uadskillelig del af kamp-
og forsvarstræning.

--
Bertel

Fra : oz3bto

Dato : 20-05-09 21:46

"Kim" <Spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og her var børnene normalt delt op i grupper iht alder
> og niveau. Nu er der kommet en ny træner.

klip
klip

> Er der en Bekendtgørelse der hedder:
> Bekendtgørelse om foranstaltninger til fremme af god orden i
> sportforeninger
> for og med børn ?
>

> Mvh Kim

Det er ganske almindelig indenfor selvforsvar og div. kampsport .. ja sågar
militæret bruger kollektiv afstraffelse

Da jeg selv engang gik til karate var det meget normalt at alle fik
armbøjninger hvis der var nogen der lavede ballade.. Kunne endog også være
5km løbetur i bare tær

Fra : Klaus H

Dato : 21-05-09 08:15

"Kim" <Spam@noway.dk> skrev i en meddelelse news:4a13ed03$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Cc til dk.videnskab.jura
>
> Hvad mener I -cut

Jeg mener du fokuserer for meget på det eneste der betyder noget for dig - din datter.

I alle former for sportsklubber forsøger man at opbygge en klub-ånd, for at styrke sammenholdet. Ikke at sætte "ego" men "os" i fokus.

Det du kalder kollektiv afstraffelse er ikke ment som en straf til holdet, det er jeg sikker på. Det er en del af teambuildingen.

Kan du ikke acceptere den måde hendes træning foregår på, så meld hende ud af klubben.
Du kan sikkert leje en privat instruktør der kan undervise hende på dine præmisser. Det vil nok bare ikke være så sjovt for hende.

Bare min mening.

Klaus H

Fra : Patruljen

Dato : 27-05-09 02:40

On 20 Maj, 13:43, "Kim" <S...@noway.dk> wrote:
> [...]
> mm. med det resultat de havde brugt over halvdelen af tiden
> med det. Det var hun selvfølgelig rigtig sur over.

Nu skriver du selv; " Mange af de andre børn ". Hvor mange er det,mon
-
Alle andre end netop din datter og hendes bedste veninde ?

Det er ikke sikkert,at du ikke skal tænke over hvorvidt du ser tingene
alene gennem dit barns optik -
Der kunne være andre sammenhænge, som underviseren har iagttaget, dit
barn ikke har øje for ?

> Vi betaler ca 225,-kr/mdl for træning ca. 3 * 1 time om ugen.

Kampsport indebærer fysisk træning og ikke bare tekniske øvelser -

> [...]
> at komme til træning, og det ville da være ærveligt hvis hun pludselig
> ikke gad mere pga den nye linie med den nye træner.

Hvordan kan det være, at du måtte kontakte en anden person, fremfor
vedkommende selv ?

Hvorfor mener du, at du skal omgå pågældende træner og bede en anden
træner om, på baggrund af 2. håndskilder at tage stilling til noget
vedkommende ikke selv har overværet ?

> [...]
> selvfølgelig
> heller ikke blande mig i hvordan der skal trænes, helt klart.

Hvis du ikke skal blande dig, hvorfor bliver du så nødt til at gøre
det og ovenikøbet indblande endnu en part i sagen ?

> [...]
>
> Er der en Bekendtgørelse der hedder:
> Bekendtgørelse om foranstaltninger til fremme af god orden i sportforeninger

Nej -