Spændingsregulator - hvad har den af betyd~
Fra : Carsten

Dato : 04-04-09 19:50

Politiet har fundet min MC scooter for mig - det var jo dejligt. Mindre
dejligt var det at den selvsagt var godt ramponeret - herunder var
tændingslås, ledninger ved batteri og diverse andre ledninger revet over og
samlet på kryds og tværs (for at omgå tænding mv).
De havde blandt andet (vist ved opbrækning af styrlås) fået revet en af
ledningerne over til spændingsregulatoren.

Jeg har fået den ud og køre, men batteriet var helt fladt. Når jeg kører og
så f.eks. blinker af eller bremser (så bremselys tænder) så sætter den ud.
Det lyder som om at den mister gnisten. Hvis det er blinklys/bremselys så
sætter den ud i små ryk - lige så længe som lyset lyser. Skyldes det
spændingsregulatoren som mangler en tilslutningsledning ? eller skyldes det
et fladt batteri ? Vil jeg kunne købe en uoriginal spændingsregulator -
måske en lavet til en 45 øv'ert ?

Takker,
Carsten

Fra : LasseNC

Dato : 04-04-09 13:20

On Apr 4, 8:49 pm, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:
> [...]
> et fladt batteri ? Vil jeg kunne købe en uoriginal spændingsregulator -

Det kan tyde på en dårlig stel forbindelse, det har jeg set flere
eksempler på, så det skal lige tjekkes først.

Ellers kan det være spændingen der falder på batteriet når det ekstra
lys tænder. Er tændspolen drevet af batteriet?

Fra : Carsten

Dato : 04-04-09 22:28

>Er tændspolen drevet af batteriet?

Beats me ?! den kan ikke starte uden batteri i hvert fald, men det siger vel
ikke noget om tændspolen er drevet af batt ?
Jeg kan (grundet fladt batt) kun starte med kick-starter lige p.t.

Carsten

Fra : Asbjørn

Dato : 04-04-09 15:03

On 4 Apr., 20:49, "Carsten" <cars...@noexists.dk> wrote:
> [...]
> et fladt batteri ? Vil jeg kunne købe en uoriginal spændingsregulator -

Prøv at starte med at måle på batterispændingen. Både under hvile og
mens motoren kører, hvor spændingen gerne skulle være 12,6-12,8 V og
omkring 14-14,5 V, mens motoren kører og regulatoren lader på
batteriet.

Umiddelbart kunne jeg ikke forestille mig at et kabel til regulatoren
er indlagt for sjov, så du må nok for samlet det nævnte kabel.

Dit batteri virker også spændingsstabiliserende på hele scooterens
ledningsnet, så du må helst ikke kører rundt med et fuldstændigt
udbombet batteri...

Asbjørn

Fra : Carsten

Dato : 04-04-09 22:26

> [...]
>mens motoren kører, hvor spændingen gerne skulle være 12,6-12,8 V og
>omkring 14-14,5 V, mens motoren kører og regulatoren lader på

Prøver jeg i morgen...

>Umiddelbart kunne jeg ikke forestille mig at et kabel til regulatoren
>er indlagt for sjov, så du må nok for samlet det nævnte kabel.

kan jeg ikke, da ledningen er knækket helt inde ved regulatoren,
og regulatorens indmad er ligesom indhyllet i "smeltet plastic"
hvis du forstår hvad jeg mener ?!

>Dit batteri virker også spændingsstabiliserende på hele scooterens
>ledningsnet, så du må helst ikke kører rundt med et fuldstændigt
>udbombet batteri...

OK, står og lader her i nat, så ser vi i morgen hvor meget power
der er i det. Måske er det "faldet sammen".

Carsten

Asbjørn

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-04-09 09:05

Carsten wrote:

> kan jeg ikke, da ledningen er knækket helt inde ved regulatoren,
> og regulatorens indmad er ligesom indhyllet i "smeltet plastic"
> hvis du forstår hvad jeg mener ?!

Weel... det var vist godt nok tændspolen på min gamle Zuki AP50 (stor
knallert), og det var vist godt nok et "spadeben" der ver knækket af -
men ellers er det vel samme problemstilling :)

Det lykkedes mig at skrabe/smlete/kradse så meget af "massen" rundt
omkring brudet væk, så jeg kunne komme til at lode en ledning på - og så
mærkede jeg aldrig mere til det problem. Måske kan du have held med
samme metode - regulatoren er jo ødelagt i forvejen, så du "risikere"
kun at gøre den bedre.

Som Asbjørn skriver, er det nok ikke for sjov at den er der... det
forekommer mig "usundt" at køre med et delvist el-anlæg. Om regulatoren
kan være ødelagt "indvendigt" så den gør mere skade en gavn, har jeg
ingen mening om, men der kan vel måles lidt på den.

Held og lykke med det...

Mvh
Thomas