GEL batteri
Fra : Asbjørn

Dato : 03-04-09 17:43

Så døde endnu et batteri denne vinter... Jeg har købt et GEL batteri
til 499 SEK (341 DKK) oppe i Helsingborg i Biltema.

Derhjemme havde jeg en lille, slidt 300 mA lader - så jeg valgte at
købe Biltemas billige 500 mA model til 89 SEK.

En nat i oplader med ureguleret spænding gik hurtigere end forventet.
Næste morgen stod batterispændingen på 14,91 V!! Af med aflader og så
tænkte jeg at det nok går - motorcyklen startede i første hug fra sit
vinterhi

Nu er et GEL batteri næsten det samme som en almindelig akkumulator,
pånær det kisel som svovlsyren er "indlejret" i. Min sparsomme manual
til batteriet nævner bare et liste af batterityper og ved at søge lidt
på nettet kan jeg se at opladning helst skal ske ved konstant spænding
( max. 13,8 V) og lav ladestrøm.

Er der nogle der har set nogle data på GEL-batteri?! Altså f.eks.
optimal ladeprocedure og spændingsniveau under vinteropbevaring. Min
regulator på motorcyklen leverer 14,5V, så jeg kan umuligt forestille
mig at et GEL batteri maximalt kan holde til omkring 13,8 V.

Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?

Mvh.

Asbjørn

Fra : Søren

Dato : 04-04-09 09:52

Jeg kører med GEL batteri, og det fungerer upåklageligt.
Så vidt jeg ved skal du ikke lade/aflade det over vinteren, da det
ikke taber effekt.

Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-04-09 10:48

On Fri, 3 Apr 2009 16:42:59 -0700 (PDT), Asbjørn
<s973402@student.dtu.dk> wrote:

Hej Søren.

> [...]
>regulator på motorcyklen leverer 14,5V, så jeg kan umuligt forestille
>mig at et GEL batteri maximalt kan holde til omkring 13,8 V.

Ingen grund til bekymring.
13,8 volt er den spænding du kan lade et sådant batteri med i uendelig
tid - Ved 13,8 volt falder ladestrømmen til få mA ved fuld opladning,
og er dermed uskadelig.
Det er den teknik man anvender i alarmanlæg hvor batteriet er monteret
som back-up - Det kaldes vedligeholdelsesladning.
Til "cyklisk" brug kan du lade med langt højere spænding uden risiko,
så længe det ikke er kontinuert.
Så vidt jeg husker står der 14,8 volt i 10 timer på batteriet, og du
kan være helt sikker på at det er inden for meget sikre grænser.

>Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
>gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?

GEL batterier er helt i orden.
Tidligere generationer kunne ikke levere den nødvendige startstrøm til
at drive starteren rundt, og dermed fik GEL batterierne det stempel at
de ikke duede.
Nu, med moderne GEL batterier, er det faktisk omvendt, forstået
således at moderne GEL batterier kan levere en større startstrøm end
blybatterier.
Batteriets evne til at levere startstrømmen hænger sammen med
batteriets indre modstand, der altså er blevet lavere på de nyere
typer - Det er et sundhedstegn

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 04-04-09 18:18

On 4 Apr., 01:42, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
> [...]
>
> Indtil videre kører jeg bare løs og batteriet fungere fint - men har I
> gode/dårlige erfaringer med GEL fremfor traditionelle batterier?

Har også købt Biltema's gel batteri og spurgte først biltema om specs
(ex. antal ladecycler). De kunne de ikke hjælpe med..

Købte alligevel og opladerede det over 1 nat med min Louis syrebatteri
pulslader. Er til dato meget tilfreds også selvom min først startede
dog først i 4. forsøg men ellers spiller det max.