Schubert Hjelm
Fra : Ukendt

Dato : 03-04-09 19:13

Vil bare lige dele min hjelm erfaring.

En herlig dag til Kiel i det dejlige vejr og se på hjelm. Jeg har åbenbart
en sjov facon på mit hoved, så valget stod mellem HJC eller Schubert

Det blev sidstnævnte. Jeg var ude at prøve en S1 Pro til 419euro. Lækker
hjelm med masser af køling, god komfort og meget tyst. Desværre havde den
dobbelt-d system, og selvom i andre synes det er meget sikkert, så bander
jeg over det hver gang jeg skal have hjelmen af og på. Så tilbage til louis
og prøve en C2 og C3 klaphjelm. Ikke fordi jeg har brug for at "klappe",
men alligevel. Det blev så en C2. Der var 200euro i prisforskel, og jeg
havde bedre plads i den fremfor C3, trods C3 helt klart var mere lækker. Og
sikke da en fornøjelse at køre med sammenlignet med min gamle skodhjelm.

Og (!) Fantastisk service Louis havde - at man bare kunne prøve, og hvis man
fortrød køb kunne man komme tilbage og bytte (samme dag og såfremt ingen
rids etc naturligvis).

Alt i alt en herlig solskinstur på 1000km. Nå jah, der var vist lige en
episode i sønderjylland med en anelse for meget hastighed og så nogle hvide
cykler der holdt parkeret under broen, men det skal absolut ikke få lov at
ødelægge en god dag

Mvh TP
R1150RT - der kan køre mere end 130...

Fra : Knud Dam

Dato : 03-04-09 23:16

"tp" <nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
> dobbelt-d system, og selvom i andre synes det er meget sikkert, så bander
> jeg over det hver gang jeg skal have hjelmen af og på.

Hej !

Hvad er problemet med det lukkesystem ?

Jeg synes vældigt godt om det.

Mvh.

KD

Fra : Bo Nielsen

Dato : 04-04-09 06:27

Knud Dam skrev:
> "tp" <nomail> skrev i en meddelelse

> [...]
Ja jeg var nu også meget tilfreds med det jeg havde på min gamle hjelm,
men det tog da lige lidt tid at vænne sig til, og det kræver man får
styr på teknikken med trække de rigtige steder ved af- og påmontering.

Jeg ved formanden for DMC - Rolf Skovløkke - er kraftig modstander,
fordi han i sin tid fik slidt remmen i metalbøjlerne så meget, at de
rent faktisk blev rykket over blot ved tilspænding af hjelmen.

Anyway TP - tillykke med den nye hjelm - må du få mange gode kilometer
med den

ScooterBo
(nu med klik-lås på hjelmen - mest fordi hjelmen passede godt)

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 08:19

> Hej !
>
> Hvad er problemet med det lukkesystem ?
>
> Jeg synes vældigt godt om det.

S1 var meget lydsvag og det var den bla fordi der der var meget polstring
omkring åbning, dvs svær at få hovedet igennem. Låseremmen kunne ikke løsnes
nok til at jeg kunne få den plads nok til at få mit grødhoved igennem, og
sammenlagt med den meget tætte pasform, var den meget svær at få af. Når
den var på var den dog en fryd.

Den anden har en lås og kan åbnes, og dermed er der ikke de problemer.

Men som sagt, jeg er sikker på at d systemet er godt når/hvis man vænner sig
til, bare ikke til mit hoved/temperament. Og jeg ville være ked af at ærge
mig over et hjelmkøb til så mange penge

Mvh TP

Fra : Knud Dam

Dato : 04-04-09 09:35

> [...]

> sig til, bare ikke til mit hoved/temperament. Og jeg ville være ked af at
> ærge mig over et hjelmkøb til så mange penge

OK !

Jeg har netop køb samme hjelm og du har helt ret mht. polstringen.

Jeg har øvet mig i at få løsnet remmen mest muligt, samt at holde den til
side, når hjelmen skal af og på, og har nu vænnet mig til det, så det ikke
generer mig.

En dejlig hjelm mht. støjniveau og solskærmen er en fornøjelse.

; - )

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-04-09 10:35

On Sat, 4 Apr 2009 10:35:26 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote:

Hej Knud.

>Jeg har øvet mig i at få løsnet remmen mest muligt, samt at holde den til
>side, når hjelmen skal af og på, og har nu vænnet mig til det, så det ikke
>generer mig.

C2 er noget strammere omkring kinderne end min gamle System4 - selv om
de kommer fra samme fabrik er der stor forskel i pasformen.
Det gør ikke C2 ringere - Tværdimod
At remmen normalt skulle være et problem forstår jeg ikke.
Låsen er let at betjene hvis ikke remmen er for stram.
At den i dit tilfælde kan være trigig forstår jeg glimrende.

En (u)passende kommentar til den form for låsetøj er, at det ikke er
godkendt til race - Her skal hjelmen kunne spændes.

En tidligere kommentar hvor en bruger har fået slidt remmen igennem af
låsetøjet forstår jeg ikke et suk af, men det må jo være lykkedes
ejeren at køre med hatten tilpads længe til at den har taget skade.
Jeg vil tillade mig i sikkerhedens navn at sige for længe - En
styrthjelm skal ikke blive for mange år gammel før den skal skiftes
hvis sikkerheden skal være i top.

>En dejlig hjelm mht. støjniveau og solskærmen er en fornøjelse.

Det er jeg meget enig i, selv om jeg har et par kommentarer:
Støjniveauet er vundet på aerodynamikkens alter, hvilket betyder at
hjelmen er meget flad fortil med en øget vindmodstand til følge.
Det betyder at jeg får fandens ondt i nakken når der køres længe og
hurtigt - Det betyder normalt at jeg vælger en anden hat til det brug.

Du har ret mht. solskærmen - Den er et hit.
Visiret derimod skal man indstille sig på at skifte ofte, sådan ca.
hvert 2' år, idet den coatning der er lagt på indvendigt for at gøre
det dugfrit har det med at skalle af.

Derfor et råd mht rengøring af C2:
Benyt aldrig kemiske midler på visiret - Kun vand og evt. sæbe.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 04-04-09 16:10

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Visiret derimod skal man indstille sig på at skifte ofte, sådan ca.
> hvert 2' år, idet den coatning der er lagt på indvendigt for at gøre
> det dugfrit har det med at skalle af.

Hej Steen.

Jeg plejer at skifte visir en gang om året.

Her gang jeg skifter dæk, kædekit og visir, så siger jeg til mig selv:
"Næste gang skifter du sgu lidt før ..."

; - )

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-04-09 20:43

On Sat, 4 Apr 2009 17:10:29 +0200, "Knud Dam"

Velkommen i klubben

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Simon

Dato : 04-04-09 21:07

Steen Gruby wrote:
> Visiret derimod skal man indstille sig på at skifte ofte, sådan ca.
> hvert 2' år, idet den coatning der er lagt på indvendigt for at gøre
> det dugfrit har det med at skalle af.

To af dem jeg besøgte BigBike (Silkeborg) med i dag, havde også afskallede
visirer, og på vej til få dem byttet på garanti/kulance for anden gang.
Der var en Schubert-mand i biksen, som bekræftede at der har været
prod-fejl/problemer med visirene - som mu skulle være blevet løst.

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-04-09 12:02

Knud Dam wrote:

> Jeg har øvet mig i at få løsnet remmen mest muligt, samt at holde den
> til side, når hjelmen skal af og på, og har nu vænnet mig til det, så
> det ikke generer mig.

Så du skiller ikke remmene helt fra hinanden?
Ja så kan jeg godt se det kan være svært at få hovedet i den.

Jeg har en S1 med Klik-lås, og dér tager jeg og trækker remmene ud til hver
sin side, og bruger dem til at trække hjelmen på. Derved klemmes polstringen
også lidt sammen så det går meget nemt at få hjelmen af og på.

/jima

Fra : Knud Dam

Dato : 06-04-09 21:26

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Jim.

> Så du skiller ikke remmene helt fra hinanden?

Nej. jeg skiller ikke remmene fra hianden; men løsner blot mest muligt.

> [...]
> hver sin side, og bruger dem til at trække hjelmen på. Derved klemmes
> polstringen også lidt sammen så det går meget nemt at få hjelmen af og på.

Tjoe - den teknik har jeg lidt svært ved .....

; - )

KD

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-04-09 08:42

Knud Dam wrote:
> Nej. jeg skiller ikke remmene fra hianden; men løsner blot mest
> muligt.

Så lærte jeg noget nyt.
Jeg troede at det blot var mig der var fummelfingret fordi jeg synes at
DD-systemet er besværligt/langsommere/umuligt at finde ud af..
Og så er det fordi jeg har anvendt det "forkert" og spændt det helt op hver
gang.

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-04-09 14:38

Jim Andersen skrev:

> [...]
> DD-systemet er besværligt/langsommere/umuligt at finde ud af..
> Og så er det fordi jeg har anvendt det "forkert" og spændt det helt op hver

Ja det er ihvertfald ikke vejen frem.

Men det kræver da lidt tilvending, men når det er sagt er det IMO langt
langt bedre med DD - god og korekt tilspænding hver gang, skulle dette
opnås med "snap-lås" ville det være endnu mere besværligt end DD, der
lader man ofte stå til og nøjes med en "løsere" tilspænding (ikke
nødvendigvis slap - blot løsere)

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 15:11

On Tue, 07 Apr 2009 15:37:35 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> [...]
> opnås med "snap-lås" ville det være endnu mere besværligt end DD, der
> lader man ofte stå til og nøjes med en "løsere" tilspænding (ikke

Det argument forstår jeg ikke, siger Du, at Du er sløset med din hjælm ?

Derimod kunne jeg godt undvære låseklumpen midt på stroppen, den generer
når at man bruger vinterhalsdisse.

Den ultimative løsning havde min gamle knallertfulface, (som jeg ikke kan
huske navnet på), med kliklås indbygget helt ude i hjælmskallen.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-04-09 16:05

Orla Pedersen skrev:

> Det argument forstår jeg ikke, siger Du, at Du er sløset med din hjælm ?

Her må svaret blive et klart "ødde-bødde-frikadelle"

Kliklåsen bør "strammes efter" når den er monteret (låst) så den sidder
"stramt". Det har jeg ikke selv gjort, og aldrig set andre gøre
Det er rasendes bøvlet (og givet ikke meingen med konstruktionen)
Man finder et kompromis af "passende stramhed" og benytter det hver gang
og i enhver situation.

DD remmen strammes hver gang (det gør jeg ihvertfald og er meningen med
konstruktionen) og passer således til den, til enhver tid aktuelle
"underbeklædning" á ingenting, halsklud, pølle, neopren-turtleneck m.v.
- og det er i øvrigt reelt nemmere end kliklås når først man har det i
fingrene.

Fra : Knud Dam

Dato : 07-04-09 17:06

> Så lærte jeg noget nyt.

Kanon ! Det er jo derfor vi er her ...

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 07-04-09 19:27

Knud Dam skrev:
> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hej Jim.

> Nej. jeg skiller ikke remmene fra hianden; men løsner blot mest muligt.

Dét er i mine øjne en stor synd:
- Det giver et kort område på remmen hvor den største del af
"mængeleren" foregår og hvor remmen derfor vil slides mere!
Stroppen vil også få et fast "knæk" lige dér, som den kan tænkes at
ville "glide hen imod" under brug!
- Med mindre at remmen glider helt(!) kontaktfrit hen over næseryggen og
hagen ved hjelmens af/på -tagning (og helt ærligt: Dét er vist ikke
tilfældet!?), så belaster man hjelmens nakkeområde, á hårdere tryk dér
fordi man trækker hjelmen fremad for at få stroppen ud over kanterne.
Belastningen foregår to gange for hver brug af hjelmen, hvilket summer
sig med tiden - Og en fladtrykket stødzone er det mindste man ønsker den
dag man hænger frit i luften lige før seriøs brug af hjelmen :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-04-09 19:36

Armand skrev:

> [...]
> sig med tiden - Og en fladtrykket stødzone er det mindste man ønsker den
> dag man hænger frit i luften lige før seriøs brug af hjelmen :-|

Jeg kan da oplyse at der er mere end rigelig "rem" på Schuberth R1 til
at man problemløst kan løsne den og få hjælm af. Der er en tryklås i
enden af remmen til fastgørelse ved polsteret når den er strammet til,
så den lange ende ikke flagre i vinden (og det gør den i høj grad hvis
man undlader at klipse enden fast)

Så der er intet problem i at løsne remmen og få hjelmen af og på uden at
påføre hjelmen skader og unødigt slid!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-04-09 20:59

J.C.Kløve wrote:
> [...]
> man undlader at klipse enden fast)
>
> Så der er intet problem i at løsne remmen og få hjelmen af og på uden at

Det fungerer til gengæld ikke med mit hovede i Shoei XR1000. Der skal
åbnes helt hver gang

--
vh
Torben

Fra : Knud Dam

Dato : 07-04-09 21:55

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Så der er intet problem i at løsne remmen og få hjelmen af og på uden at
> påføre hjelmen skader og unødigt slid!

Helt enig !

; - )

KD

Fra : Studo

Dato : 07-04-09 16:56

Den Tue, 07 Apr 2009 16:11:21 +0200 skrev Orla Pedersen:

> Derimod kunne jeg godt undvære låseklumpen midt på stroppen, den generer
> når at man bruger vinterhalsdisse.
Det er da også et trælst sted at have den.

> Den ultimative løsning havde min gamle knallertfulface, (som jeg ikke
> kan huske navnet på), med kliklås indbygget helt ude i hjælmskallen.
Nau?
Min gamle nau wind50? fra thansen har låsen siddende helt ude i siden,
stikker knap ud fra skallen.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 18:48

On 07 Apr 2009 15:55:30 GMT, Studo wrote:

> Nau?

Dunno, det er 30 år siden...

> Min gamle nau wind50? fra thansen har låsen siddende helt ude i siden,
> stikker knap ud fra skallen.

I skallen, ikke _ved_ skallen.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc