Er dødemandsknappen lovpligtig ?...
Fra : snuskebasse@gmail.co~

Dato : 30-03-09 11:15

.... da jeg igår købte en militærmaskine fra 1984. El-systemet skal
gennemgås for div. fusk ifm civilisering af cyklen, og kan
dødemandsknappen udelades var det ik' så ring'

/erik

Fra : Rexman

Dato : 31-03-09 07:06

[posted and mailed]

snuskebasse@gmail.com wrote in news:3496b5e3-cfa9-4335-aa8f-795176cb86dc@
37g2000yqp.googlegroups.com:

> ... da jeg igår købte en militærmaskine fra 1984. El-systemet skal
> gennemgås for div. fusk ifm civilisering af cyklen, og kan
> dødemandsknappen udelades var det ik' så ring'
>
> /erik

Kan oplyse at der ikke er dødemandsknap på en Kymco 125 cc MC Scooter
årgang 2009, og den er da godkendt, så jeg går ud fra at dødemandsknappen
ikke er lovpligtig.

Rexman

Fra : Grunnet

Dato : 31-03-09 07:31

"Rexman" <4noones.eyes@only.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>>

> Kan oplyse at der ikke er dødemandsknap på en Kymco 125 cc MC Scooter
> årgang 2009, og den er da godkendt, så jeg går ud fra at dødemandsknappen

Den er umiddelbart heller ikke nævnt i Vejledning for syn af køretøjer
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
så mon ikke der er frit valg.
Men du kunne jo smutte forbi en synshal og spørge.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Den længste

Dato : 31-03-09 22:12

Men hvis den er monteret skal den jo virke, og så bliver den vel
lovpligtig??. Jeg har dog aldrig hørt om et syn der tjekker om knappen
virker?

Brian laursen

Fra : Jan Bachman

Dato : 01-04-09 08:29

On Mon, 30 Mar 2009 10:14:55 -0700 (PDT), snuskebasse@gmail.com wrote:

>... da jeg igår købte en militærmaskine fra 1984. El-systemet skal
>gennemgås for div. fusk ifm civilisering af cyklen, og kan
>dødemandsknappen udelades var det ik' så ring'

Jeg har undret mig over, hvorfor vi kalder nødstopknappen for en
dødemandsknap. Det må vel bero på en fejl. En dødemandsknap er en knap
eller pedal, som man holder inde, eller trykker på jævnligt, for at
holde noget maskineri i gang.

/Jan

Fra : Thore Jensen

Dato : 01-04-09 14:48

snuskebasse@gmail.com skrev:
> ... da jeg igår købte en militærmaskine fra 1984. El-systemet skal
> gennemgås for div. fusk ifm civilisering af cyklen, og kan
> dødemandsknappen udelades var det ik' så ring'
>
> /erik
Hmm..

Hvad er det for en MC (yamaha DT250!)? Jeg kan ikke lige se, hvorfor
elnettet skulle være anderledes end på civile MC'er? og dermed hvorfor
man ikke bare kan bygge elnet op efter en almindelig civil tilsvarende
model..

Thore

Fra : henneborg@gmail.com

Dato : 02-04-09 05:41

> Hvad er det for en MC (yamaha DT250!)?

Det er en Armstrong MT500,

> Jeg kan ikke lige se, hvorfor
> elnettet skulle være anderledes end på civile MC'er?

Nej, det har egentlig ret i. Jeg har lige til og der var ingen
problemer med det, som ligner en nødstopsknap

/erik