Begynder MC til den tykke :-)
Fra : Jan Nielsen

Dato : 29-03-09 20:54

Hej gruppe

Jeg er en særdeles voksen mand på 42 år og 115+ kg og knap 185cm (lyder
som starten på en kontaktannonce) som endelig skal udleve drømmen om en
MC.
Jeg starter på MC kortet efter påske. og går selvfølgelig allerede og
ser på Mc.
Der er 3 totalt forskellige maskiner der har sat sig fast, her nævnt i
prioriteret rækkefølge.

1. BMW F800S/ST (flot design, kvalitet, remtræk, og morfar image)
2. Hyosung GT650R NY med indsprøjtning (Fræk, billig, men hvad med
kvaliteten)
3. Honda CX500E (gammel billig maskine, kardantræk, dejlig motor imo.
ingen tuderi hvis/når jeg vælter

Hvad har I andre valgt at starte med? jer er IKKE til 200+ km/t og 13k
omdr, men på den anden side heller ikke til chopper og gammel bokser
BMW

Jeg håber I gider besvare dette spørgsmål for gud ved hvilken gang.

Vh
Jan

--
I'm trying a new usenet client for Mac, Nemo OS X.
You can download it at http://www.malcom-mac.com/nemo

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 21:01

Jan Nielsen skrev:

> Der er 3 totalt forskellige maskiner der har sat sig fast, her nævnt i
> prioriteret rækkefølge........
> 3. Honda CX500E (gammel billig maskine, kardantræk, dejlig motor imo.
> ingen tuderi hvis/når jeg vælter

Kunne tyde på at du er kommet forbi mine mantra-agtige argumenter om at
spare sig for udgifterne ved en kåbe-beklædt motorcykel de første to års
tid

Så sent som i går var der et indlæg der understøtter argumentet!
Citat:
"Min ven er styrtet på sin cykel(som er mindre end en uge gammel.
........ Det drejer sig om både kåbe, styrender, generatordæksel,
gearpedal." !

Så jég bakker 100% op om CX'eren/lignende (CX ér nok ved at blive liidt
gammel)!

--
Armand.

Fra : LasseNC

Dato : 29-03-09 14:07

On Mar 29, 10:01 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> gearpedal." !
>
> Så jég bakker 100% op om CX'eren/lignende (CX ér nok ved at blive liidt

CX'en er fed! Men du skal samtidigt spørge dig selv hvor meget garage
tid du vil have? Og egne skrueevner.

Hvad med en 650ccm Vstrom?

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-03-09 21:54

"Jan Nielsen" <jan@minibio.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 13k
> omdr, men på den anden side heller ikke til chopper og gammel bokser

Så køb en nyere bokser BMW

Er det bare mig eller er der ikke en verden til forskel i pris
niveauet på de cykler du har "forelsket" dig i ?

Hvad med en BMW F 650/800 GS samme motor som på F 800S/ST men nok med
lidt mere plads til en stor mand
eller en Suzuki DL 650/1000 V-Strom ?

God jagt.

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-03-09 21:58

"Jan Nielsen" <jan@minibio.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad har I andre valgt at starte med? jer er IKKE til 200+ km/t og 13k
> omdr, men på den anden side heller ikke til chopper og gammel bokser

Hva' med at prøve en masse forskellige maskiner når du har fået pappet, det
er forår og forhandlerne er også vilde i varmen...

--
Brian Sørup
ex-1991 VFR 750F

Fra : KentBM

Dato : 30-03-09 00:32

Jan Nielsen skrev:
> 1. BMW F800S/ST (flot design, kvalitet, remtræk, og morfar image)
Det er en moderne 2 cyl. motor, som ikke er en boxer. Så hvorfor synes
du, at BMWen har et morfar image. Men du kunne vælge en F650GS / F800GS
i stedet for.

Eller den nye F800R. Den er da så moderne, som det er muligt at købe.

Suzuki har nogle modeller af samme type. Denne
http://www.pgo.dk/composite-23.htm?ProductID=214&PageID=51&CategoryChooserID=7
er vel nærmest originalen af Hyosung GT650R.

--

Kent

Fra : Jan

Dato : 30-03-09 11:37

> [...]
> Jan
>
> --
> I'm trying a new usenet client for Mac, Nemo OS X.

Hej Jan og velkommen i flokken...
Jeg ville også starte så billigt som muligt, dels p.g.a "hvis du går på
røven" eller "det var ikke noget alligevel"..
cx er et godt bud, og nok et af de billigste, og stadig en fin cykel med en
god stabilitet. Men hvad skal du bruge den til, må også være et spørgsmål du
lige må stille... som transport hver dag..?? søndagskørsel... på (lang)tur..
på brede veje.. små veje.. grus... o.s.v V-strom... transalp o.s.v... Pas
på ikke have for "travlt" med at købe.. det er købers marked.!!!
Du skal ikke (efter min mening) som mange, købe en cykel fordi du syntes den
er pæn... den skal passe til det du skal bruge den til, så kører du cykel
resten af livet

Held og lykke
Mvh Jan J
Kørt siden 1975.. og kan heldigvis stadig..

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-03-09 14:35

Jan Nielsen wrote:
> Hvad har I andre valgt at starte med? jer er IKKE til 200+ km/t og 13k
> omdr, men på den anden side heller ikke til chopper og gammel bokser
> BMW

Kawasaki ER-5 og så et Bronzekursus.
Og for nu at komme "Den bliver du hurtigt træt af og vil have flere HK" i
forkøbet:
Måske, men hvad så. Den kan sælges med minimalt tab, og du vil rent faktisk
kunne køre på den indtil da.

Min kollega på en 650 V-Strom kørte i week-enden bagefter en herre af din
beskrivelse på en ny 1000 V-Strom.
Den havde han ikke det fulde herredømme over. Og så var den endda uden ABS.
Sådan en mand bliver bange/nervøs af de mange kræfter.

Så start i det små, fx med CX'eren hvis du er lun på sådan en. Og så ud og
få nogle kilometer under bæltet. Og væn dig til hjelmen, handskerne, fluerne
osv. Så kan du altid skifte op til noget større når du kan koncentrere dig
om kørslen og trafikken.

/jim

Fra : Ralph Køster

Dato : 30-03-09 15:44

Jeg startede på en XT 600 Tenerë og en Off road er i mine øjne en god
begyndercykel, da den ikke indbyder til race.
Ved godt at du ikkke er 200+ typen, men en gang imellem er lysten til at
vride håndtaget der alligevel.
Mit bud er en brugt Off road eller en V-strom.
Personligt ville jeg ikke købe en V-strom 650 pga at lysten til flere heste
kommer ret hurtigt når du begynder at køre hver dag.

Jeg gik fra XT 600 til en Suzuki GSXR 250 og det var hvad jeg havde råd til
dengang, selv om en CBR 1000 var den jeg ville have.
Der skulle gå 15 år før jeg fik råd til en større og det blev en GSXF1100 og
efter 3 uger blev den byttet hos Brdr. Jensen til
cyklen over alle cykler. Min nuværende Honda CBR 1100 XX Blackbird. Farligt
legetøj, men kanont transportmiddel.

Men start ikke FOR småt i ccm og heste. Jeg er 183 og vejer 112 kg. Tro
mig...det er ikke sjovt når kræfterne mangler.
Jeg er dog typen der en gang imellem (læs "ret tit") har brug for en 200+
udblæsning, men er da ret sikker på at jeg også kunne
finde mig tilrette på en V-strom 1000.

Ralph.

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-09 19:50

> Jeg startede på en XT 600 Tenerë og en Off road er i mine øjne en god
> begyndercykel, da den ikke indbyder til race.

Og køber man en der allerede har lidt patina går der ikke så meget af
værdien pga dumheder ved lav fart ...

En XT der skal trække 0,1 - 0,15ton har imho kræfter nok i by og på land,
men ikke til over 110-120 på motorvejen... Men hvem gider også det .... På
en hyggetur i søndags var der adskillige gamle XT'er med og det var mere
føreren end materiellet der satte grænsen - men hastigheden var også lavest
på asfalten.. Så fik den lidt gas når vejene blev "sjovere".

> Ved godt at du ikkke er 200+ typen, men en gang imellem er lysten til at
> vride håndtaget der alligevel.

Så giver 80+ på en hullet/mudret/sandet markvej samme kick ... Og det gør
knapt så ondt at stå af ...

> Personligt ville jeg ikke købe en V-strom 650 pga at lysten til flere
> heste kommer ret hurtigt når du begynder at køre hver dag.

Jeg anbefale sidste år en v-strom til en lidt ældre born-again-biker (eller
dvs han mc erfaring var på vespa scootere 30 år forinden Og den er han
glad for - Han ville have en ny eller nyere og min anbefaling gik meget på
kørestillingen og ikke mindst ABS'en. Merprisen for en 1000'er var ikke ret
stor pga at de skulle have dem solgt pga emissionkravene men de have ikke
ABS. Han er ihvertfald super glad for den og jeg har ikke hørt ham tale om
at den mangler kræfter ... Men har også tabt den på en p-plads med lidt
skrammer og et knækket greb som resultat ...

Medmindre man er til høj farts touring i udlandet er ~60-70hk også nok. Ikke
at flere heste ikke er anvendelige men til en begynder er det imho et dumt
argument at den ikke har krafter nok... Nogle begyndere har ikke problemer
med at styre 150hk men mange vil nok nemt bringe sig selv i situationer de
ikke helt har styr på ...

Men mc'er køber man ikke kun af fornufstgrunde og vi er nok flere herinde
der blankt må erkende at når man først har set sig meget varm på en model
kan det være temmeligt svært at få den ud af hovedet igen .. Og jeg er
sikkert ikke den eneste der har hørt: "Så køb den da for *beep*"

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 - impulskøbt i 2003

Fra : Jan Nielsen

Dato : 30-03-09 18:35

Hejsa igen

Hold da op hvor er det herligt med en så aktiv gruppe, jeg havde, for
efterhånden mange år siden, min faste gang i dk.fritid.bil der var der
også god gang i den (synes Brian Sørup virker bekendt?).

Nå til sagen, jeg er nok enig med flertallet i at det er smart med en
ikke for dyr cykel til at begynde med, den vil blive brugt til pendling
i godt vejr, og forhåbentlig en masse søndags/sommer ture.
Jeg er ikke afhængig af den, da jeg har bil "ved siden af", så hvis
den skulle tilbringe lidt tid i værkstedet ville ikke betyde alverden
(CX 500).

"Min" MC er en BMW K1200RS som jeg bare må eje på et tidspunkt, men jeg
har ikke travlt, og må da sige at en v-strom tænder da et og andet i
mig kan li´designet og den ser ud til at være rimelig komfortabel
for en mand med "dunk", om det så skal være en 650 eller 1000 ved jeg
ikke, er der noget jeg bør være opmærksom på, jeg tænker på uheldige
årgange eller lign?

Mange hilsner
Jan

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 30-03-09 19:29

> [...]
> for en mand med "dunk", om det så skal være en 650 eller 1000 ved jeg
> ikke, er der noget jeg bør være opmærksom på, jeg tænker på uheldige

V-Stromen holder til "det hele" også store mænd og deres oppakning.

Læs her: http://poul-randa.blogspot.com/2009_02_01_archive.html

650'eren er efter min mening rigelig stærk.
Da jeg købte min vejede jeg +100, nu har jeg "tunet & trimmet" så den "kun"
skal bære 83 kg, + oppakning

Det hjalp lidt på "performance" og benzinforbrug.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-09 20:02

> [...]
> for en mand med "dunk", om det så skal være en 650 eller 1000 ved jeg
> ikke, er der noget jeg bør være opmærksom på, jeg tænker på uheldige

Mig bekendt er det kun 650'eren der er solgt i større tal med ABS. Det mener
jeg bør være udslagsgivende for valget ...

Der er stadig meget skepsis vedr ABS på mc'er - der var der også vedr biler
for 10-15år siden. Og den er forstummet ...

/A

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-03-09 20:48

> [...]
> efterhånden mange år siden, min faste gang i dk.fritid.bil der var der
> også god gang i den (synes Brian Sørup virker bekendt?).

Jouw-jouw, jeg er lidt over det hele..
Har lige byttet min VFR med en 'kaner-slæde www.rc36.dk/Olds.html
--
Brian Sørup
Ex-1991 VFR 750F

Fra : Richard

Dato : 30-03-09 14:32

On 30 Mar., 19:34, Jan Nielsen <j...@minibio.dk> wrote:
> [...]
> Jeg er ikke afhængig af den, da jeg har bil "ved siden af", så hvis
> den skulle tilbringe lidt tid i værkstedet ville ikke betyde alverden

Til din størrelse er en CX formentlig for lille, og rådet til dig må
være først at prøvesidde for siden, når du har kortet, at prøvekøre
dem, du sidder godt på.

Selv var jeg et par cm og 10-15 kg lettere end du dengang i '97, hvor
jeg skulle igang igen. Efter at have prøvet CX500, NTV650 og en VX800
som alle var for små til mig på hver deres måde, valgte jeg en VF750S,
som jeg straks faldt i hak med - størrelsen passede, og det finder du
først ud af, når du ruller en tur. Nu er det så blevet til VF1100S,
som passer endnu bedre til de længere ture, og en GB500 Clubman til de
korte, men det er blot som interessen har udviklet sig for mig; din
kan ende i en helt anden retning

Fra den tid / til et fornuftigt begynderbudget kunne min
genindtrædercykel også have været en med rækkefirer; men den
motortypes elmotorkarakteristik tænder jeg ikke på - det ser du så
anderledes på qua din K1200-drøm, men prøv dig frem også hvad
motortype angår, for en stor del af fornøjelsen ligger i den rigtige
motorkarakteristik. En ældre K75 er måske et godt valg til dig, men
lur mig om ikke du bliver tændt på 3cyl-karakteristikken og får svært
ved at skifte til en rækkefirer, når tid er. Men så er der jo både
Triumph og Benelli

God jagt, vi glæder os til at høre, hvad du bestemmer dig til – og
hvordan det lever op til dine forventninger

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

var dus arføltes større end de Og da jeg gerne ville jeg Efter en
str. mindretog

Fra : Asbjørn

Dato : 01-04-09 18:05

On 29 Mar., 21:53, Jan Nielsen <j...@minibio.dk> wrote:
> [...]
> Jan
>
> --
> I'm trying a new usenet client for Mac, Nemo OS X.

Jeg er 189, vejer knapt 110 kg og kører på en CB450S (42 HK). Ærligt
talt blev jeg måske en smule skuffet over, at man ikke bare kan vride
hanen i bund og høvle den op på 110 på et splitsekund, som vi f.eks.
kunne på køreskolens XT600 offroader med lav gearing. På den anden
side set er det også en helvedes god begyndermaskine - mekanisk
simpel, ikke noget kåbeværk du kan lave dyre ridser i og den er
rimelig tilgivelig overfor begynder-dumheder. Topfarten er højere end
politiet tillader - den er ikke glad for høj fart på langture, men på
den anden side hvis du holder dig til loven, kan du snildt følge med
på de 130 og stadig lave en rask overhaling. Accelerationen kunne være
bedre, men på den anden siden kan jeg godt lide at være forudseende i
trafikken og flyve derudaf på motorvej og landevej med konstant fart,
så med mindre acceleration er et "must" for din motorcykeldrøm, kan du
godt kører på en lavkubik-maskine.

Når det så er sagt, tror jeg at du skal glemme alt om at købe noget
bestemt, før du har fået kørekortet. Det virker som om at penge
indenfor rimelighedens grænser ikke er noget problem - så benyt da
muligheden for at prøvekøre hele spektret hvis du har lyst: gammel
lavkubik (4-500 ccm) eller en lidt større 700-800, sportsmotorcykel,
enduro/offroad, touring og måske en chopper. Jeg ved selv, at hvis
penge ikke var begrænsningen skulle det nok være en touringmaskine
eller offroader - gider ikke at pudse chrom i timevis

En anden fordel ved at købe en gammel 4-500 ccm er også du langsomt
kan lære de basale ting at kende, særligt vedligeholdelse kommer du
til at bruge noget tid på -men lidt i samme dur som med ridserne i
kåben kan det være nogle billigere lærepenge i forhold til hvis du gør
tingene forkert eller sjusket på en ny maskine, der så bliver slidt
alt for hurtigt ned. Bare simple ting som vaske/rense/smøre/pudse,
JÆVNLIGT checke oliestand, olie- og luftfilter, bremser, batteri,
stramme kæde, fejlfinde osv. tager alligevel lige lidt tid at komme
ind i rutinen med.

På den anden side set, hvis du bare skal køre motorcyklen og så
afleverer den på værksted i ny og næ, så er der vel ikke noget i vejen
for at købe noget nyt kram!

Mvh. Asbjørn

Fra : Jan Nielsen

Dato : 02-04-09 21:14

Asbjørn <s973402@student.dtu.dk> wrote:

Hej igen

> [...]
> trafikken og flyve derudaf på motorvej og landevej med konstant fart,
> så med mindre acceleration er et "must" for din motorcykeldrøm, kan

Jeg er nok mere til lidt mere end 42 HK, selvom det er besnærende at
starte ud på en mindre nyere maskine

> [...]
> indenfor rimelighedens grænser ikke er noget problem - så benyt da
> muligheden for at prøvekøre hele spektret hvis du har lyst: gammel
At penge ikke er problemet skal nok tages med et gran salt, men på
undersiden af 150K er der frie tøjler, og hold da k... der er mange
fede MC til den pris
> [...]
> penge ikke var begrænsningen skulle det nok være en
> touringmaskineeller offroader - gider ikke at pudse chrom i
Jeg er pudsetypen, men IKKE til chopper og egerfælge
> [...]

> På den anden side set, hvis du bare skal køre motorcyklen og så
> afleverer den på værksted i ny og næ, så er der vel ikke noget i
Jeg håber at kunne klare det basale selv, og overlade resten til
værkstedet

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-09 10:03

> Jeg er nok mere til lidt mere end 42 HK, selvom det er besnærende at
> men på undersiden af 150K

Hvad med nyere BMW boxer - R1100GS er pænt under 100kkr eller 1150gs `
Det er også cykler til (vel)voksne mænd ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993
Og ret sikker på at skulle have RxxxxGS på et tidpsunkt

Fra : Carsten A

Dato : 03-04-09 15:30

Jan Nielsen wrote:

> [...]

> BMW

> Jeg håber I gider besvare dette spørgsmål for gud ved hvilken gang.

Hej Jan!

Jeg er 187 cm og vejer på den voksne side af 100 kg
Jeg kører Honda CX 500 fra 79, den passer fint til min
str og til mit temperament.
Men tag udog kig på de forskellige modeller og få om
muligt en prøvetur(når du har kortet)
Men tag meget gerne en kyndig MCven med ud når du skal
se på en, så han kan holde dig tilbage, så du ikke får købt
noget skrammel, man bliver jo hurtig varm når det er den første
Held og lykke med det.
Mvh
Carsten

Fra : de_Biafra

Dato : 13-04-09 13:19

> [...]
> Jan
>
> --
> I'm trying a new usenet client for Mac, Nemo OS X.

Hej Jan,

Jeg er selv lidt i samme situation. Tog kortet som 18-årig og har
stort set ikke brugt det, men har så "pludselig" i 40-års alderen fået
lyst til at køre MC. Grundet økonomiske begrænsninger overvejede jeg i
starten en kineser, men efter at have gransket meninger og marked
fandt jeg hurtigt frem til at en brugt japaner skulle være
udgangspunktet => sikkert, gennemprøvet, kvalitet, og... sikkert.
For 3 måneder siden endte jeg så med en Honda CB500S fra '99, og det
har jeg så absolut ikke fortrudt, selvom om jeg da allerede går med
ovevejelser på hvad den næste skal være: cruiser, sport, tourer -
dunno, men det er sikkert at Hondaen er mange år i sig endnu. Den er
temmelig vedligeholdelsesfri og er en fornøjelse at trille på arbejde
på - og det er så primært det jeg bruger den til - en pendlercykel,
som er fin på de små veje.
Du skal helt sikkert gøre dig klart om du vil komme til at køre
motorvej/lange lige hovedveje, og så er det måske ikke det mest
fornuftige valg. Hondaen står til 57hk og det er rigeligt til mig. Men
helt afgørende er: hvad skal den primært? Ikke hvad der også kunne
være fedt, men hvad der får dig til at ville køre MC!

/jesper