Kan en lader bruges som starthjælp ?
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 15:03

Hey.
Jeg har nogle startproblemer med min BMW (den er meget kuldefølsom), og
efter jeg har prøvet at starte den to dage i træk uden held er der sjældent
mere sovs på batteriet. Istedet for at pille det ud hver anden uge og lade
på det, tænkte jeg om der var en hurtigere metode, så spørgsmålet går på om
jeg kan slutte min lader til batteriet mens det er monteret, og om det så
bliver lettere at starte kværnen ?

På forhånd tak
/Andreas

Fra : MotoCoder

Dato : 29-03-09 09:10

On 29 Mar., 16:02, Andreas Palsgård <skodmail at get2net dot com>
wrote:
> [...]
> jeg kan slutte min lader til batteriet mens det er monteret, og om det så

Tja, du kan godt lade på batteriet mens det er monteret, men jeg ville
nu under alle omstændigheder pille plus-polen af først, bare for at
være helt sikker på ikke at give strøm til andet end batteriet. Men
jeg kan egentlig ikke se hvad der skulle kunne gå galt.
Du kan ikke starte cyklen mens du lader på batteriet, ikke med en
almindelig "svag" lader i hvert fald, men du kan anskaffe dig en
jumpstarter, som for eksempel denne her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2534038775&n=1199131759&pn=1214965316
- den hjælper på selv de fladeste batterier, og er virkelig effektiv
når man bare skal starte dyret. Derefter lader maskinen som regel fint
selv - hvis ikke, så skal batteriet måske skiftes.

Mvh
Peter
GSX600F '98

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 29-03-09 16:15

For det første behøver du IKKE pille batteriet af, for at lade på det.
For det andet kan en lader IKKE give strøm nok til at starte
For det tredie kan du "bare" bruge alm. starthjælp, a'la startkabler til
bilen eller en jumpstarter
http://thansen.dk/product.asp?c=2534048713&n=1199131759&pn=1214965316
(kan vist findes billigere i H.Skrald el. Netto)

Jan Selchau-Hansen

Fra : LasseNC

Dato : 29-03-09 09:20

Var det ikke mere relevant at finde ud af hvorfor den ikke vil starte
nemmere?

Fra : Per V. Misser

Dato : 29-03-09 18:07

Hej!
"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Var det ikke mere relevant at finde ud af hvorfor den ikke vil starte
> nemmere?

Ovenstående er det helt rigtige svar!
En BMW er ikke "kuldefølsom", men har en fejl eller manglende
vedligeholdelse som bevirker at den ikke starter i første hug.
Det er svært at vide, hvor fejlfindingen skal startes, men først og fremmest
skal man lede efter en fejl, og ikke tillægge maskineri "kuldefølsomhed"
eller - iøvrigt andre følelser.

Det kan godt være at der er følelser med i spillet, men så handler det om at
følelsen er tilknyttet den person der prøver at administrere maskinen.
Økonomi eller fx. manglende viden eller vilje til at holde maskineriet
kørende spiller ofte ind her.

Per V. Misser
CX500E 82
Superfox 56

Fra : Grunnet

Dato : 29-03-09 19:06

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fremmest skal man lede efter en fejl, og ikke tillægge maskineri
> "kuldefølsomhed" eller - iøvrigt andre følelser.

Og et godt sted at starte fejlsøgningen er:
1) tøm svømmerhusene så evt. vand kommer ud
2) kom karburatorsprit i tanken for at "opsamle" evt. vand i tanken i
benzinen
3) Skift tændrør. Hvis det er NGK tændrør der sidder i har de med stor
sandsynlighed lidt "druknedøden" ved de to dages startforsøg.
4) Sæt en lader på batteriet natten over, så det er klar til startforsøg når
1 - 3 er klaret.
--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 29-03-09 21:47

On Sun, 29 Mar 2009 08:19:49 -0700 (PDT), LasseNC <lassenc@gmail.com>
wrote:

>Var det ikke mere relevant at finde ud af hvorfor den ikke vil starte
>nemmere?

Lige mine ord.

Har selv en gammel Boxer BMW, efter 4½ måned uden at være startet, fik
den tømt svømmerhusene, åbnet for benz, tændrør af 3 sek på
startmotoren, et skvæt startspray i hver cylinder, tændrør på , og
starter ved første kompression.

Anyway.

Hvis der er strøm på batteriet, skal den starte, eller vise livstegn
stortset omgående.

Er det benzin fra sidste sæson der er i tanken ?
virker choker kredsløbet som det skal ?
er svømmerhusene rene inden i,
osv osv

mvh

BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
MZ ES 150-1 1974
MZ TS 150 1981
MZ ETS 250 1972

Fra : Armand

Dato : 29-03-09 19:49

Jan Selchau-Hansen skrev:

> For det tredie kan du "bare" bruge alm. starthjælp, a'la startkabler til
> bilen eller en jumpstarter

En "navlestreng" fra familiens/naboens bil eller en jumpstarter er under
alle omstændigheder en god måde at diagnosticere motorcyklens
batteri/startvillighed
I mine øjne er det meget tænkeligt at bimsen's akkumulator er mere end
halvgået og blot bør udskiftes: Netop kulde er en hård faktor at skulle
modstå for svækkede akkumulatorer og selvom du intet har bemærket før
vinteropstaldningen er termometer-visningen sikkert lavere nu end
dengang(*) og derfor også større udfordring for akkumulatoren end den
har skullet udstå i et års tid - Hvorunder den så også er blevet samme
år ældre!
En given adfærdsforskel efter monteringen af en "navlestreng" vil vise
at der ikke var punch nok i motorcyklens batteri alene, ligesom at
status quo viser at det er motoren der er morgensur - Et par kendetegn
der er behagelige at have inden man fejlsøger videre!

(*):
Typisk adfærd for motorcyklister: I sen-oktober eller først i november
staldes der op for vinteren fordi tempereturen med sine ca. 10° "sgu' er
blevet for koldt" mens abstinenserne sidst i februar er blevet så store
at man atter trækker modellen på gaden fordi det principielt er blevet
forår med d. 1. marts - også selvom der skal gå mere end 1½ måned før
temperaturen svarer til dét man regnede for koldt i efteråret

--
Armand.

Fra : H&M

Dato : 29-03-09 19:15

> [...]
> spørgsmålet går på om jeg kan slutte min lader til batteriet mens det er
> monteret, og om det så bliver lettere at starte kværnen ?

Ud over de andre gode råd, mener jeg du skal få monteret et 12v strøm udtag
( cigar tænder stik )
Evt. af mini typen, den skulle du sagtens kunne få plads til.
Jeg har selv haft dette stik på alle mine MC'er og det er nemt at lade
bateriet vis dette stik, køb en vedligeholdelseslader, som kan være
tilsluttet hele tiden, det sikrer et frisk batteri.
Men ja, find fejlen, og bring dig i stand til nemt at lade barreriet op.

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-03-09 22:15

On Sun, 29 Mar 2009 16:02:43 +0200, Andreas Palsgård <skodmail at
get2net dot com> wrote:

Hej Andreas.
> [...]
>jeg kan slutte min lader til batteriet mens det er monteret, og om det så

Dit batteri har formentlig set bedre dage, og står til en udskiftning.
Inden du stiller den diagnose bør du dog lige måle ladespændingen fra
din Bimmer.
Start modellen, fat et voltmeter og mål spændingen over batteriet med
motoren løbende med 3000 RPM eller lidt mere.
Voltmeteret skal nu vise omkring 14 - 14,4 volt.
Viser voltmeteret sån't ca. den værdi er det batteriskiftetid.
Hvis spændingen er under 13,8 volt er ladesystemet defekt.

Du kan sagtens lade batteriet selv om det er monteret i cyklen.
En normal MC lader kan max afgive 2-3 Amp., og selv om du skulle
ompole den (vende ledningerne forkert) vil akkuen forhindre skade på
elektronikken - Batteriet får du ikke ompolet med sådan en, der ryger
snarere en sikring i laderen

Pga. den lave ladestrøm fra laderen kan den ikke anvendes som "jump
start".
Den strøm starteren trækker i det øjeblik knappen trykkes er over 150
Amp, og det leverer laderen under ingen omstændigheder.
OK, der findes ladere der kan, men de findes sjældent i privat eje

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 22:34

Tak for svarene allesammen. Jeg er udmærket klar over at min cykel fejler et
eller andet, men indtil videre har jeg blot sat diagnosen 'kuldefølsomhed'
på, fordi den ikke starter på de koldeste dage, men ellers starter og kører
fint. Det må siges at være en periodisk fejl, så jeg var ude efter en nem
måde at få den i gang på, på problemdagene indtil jeg har fundet problemet.
Det er helt vildt irriterende at stå i fuldt udstyr og skulle afsted på
arbejde, og så vil den bare ikke starte, og så er det ikke ligetil at finde
en bil og startkabler ;)

Indtil videre er karburatorerne checket for vand, der er k-sprit i tanken,
benzinen er ny (kører hele året), batteriet er udskiftet, tændrør er skiftet
og ladespændingen på instrumentbrættet ligger i de rigtige områder, men
problemet er der stadig, så jeg arbejder på det, men lysten til at køre er
stor og irritationen endnu større når det ikke går som planlagt :)

mvh Andreas

Fra : claus b.p.

Dato : 30-03-09 01:15

Andreas Palsgård wrote:
> [...]
> rigtige områder, men problemet er der stadig, så jeg arbejder på det,
> men lysten til at køre er stor og irritationen endnu større når det
Jeg har da haft held med at sætte en almindelig lader på, og så give den
5-10 minutters ladning, hvorpå der kunne drejes liv i kværnen. (Det var en
Moto-Guzzi med et periodisk defekt batteri)

/Claus

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-03-09 22:40

Andreas Palsgård <skodmail at get2net dot com> writes:

> [...]
> så spørgsmålet går på om jeg kan slutte min lader til batteriet mens
> det er monteret, og om det så bliver lettere at starte kværnen ?

Hvis det er et 'gammeldags' batteri som man kan hælde vand på, så prøv det.

Det redede mine 2 batterier til HiAcen. Jeg måtte dog ned på tanken
efter mere vand - der skulle >3L vand på batterierne sammenlagt

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-09 08:20

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det redede mine 2 batterier til HiAcen. Jeg måtte dog ned på tanken
> efter mere vand - der skulle >3L vand på batterierne sammenlagt

Jeg skiftede i efteråret til et GEL batteri, så den mulighed har jeg
desværre ikke ;)

/Andreas