Bankcheck i forbindelse salg
Fra : Michael Hansen

Dato : 26-03-09 19:00

Hej

Jeg står næsten og har solgt cyklen. Han vil gerne betale med bankcheck, for
ikke at køre rundt med alle de kontanter (ca. 35000kr) Først omgang havde vi
snakket om mandag kl 15. Så kunne jeg nå i banken og få checken indløst. Nu
snakker vi evt. om søndag...
Så ville jeg høre om nogen har hørt om falske bank checks. Hvad kan man gøre
for at checke. Eller er det bare at bede om rede penge? Ikke for at
mistænkelig gøre køber, men bare være på den sikre side!

Michael

Fra : LasseNC

Dato : 26-03-09 12:05

On Mar 26, 6:59 pm, "Michael Hansen" <mhan...@jyde.dk> wrote:
> [...]
> for at checke. Eller er det bare at bede om rede penge? Ikke for at
> mistænkelig gøre køber, men bare være på den sikre side!

Jeg har en gang betalt med bankcheck, men de kan vel være lige så
nemme at forfalske? Jeg ville umiddelbart ikke være tryg ved det.

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-03-09 19:13

"Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gøre for at checke. Eller er det bare at bede om rede penge? Ikke for at
> mistænkelig gøre køber, men bare være på den sikre side!

For f***** da.......
Stop nu med den paranoia, hvis du får pengene kontant i 500-lapper kunne du
være mere nervøs......
Hvorfor tror du at alle andre er sat på jorden for at tage røven på netop
dig ?
Gosh - mand ..........
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-09 21:26

Enig i Mathias - sørg for at have dokumentation for hvem du sælger til.

Både for at sikre at du kan finde ham hvis checken skulle være falsk men
mere sandsynligt for at kunne finde ham hvis han skulle glemme at få
omregisteret inden for de 3 uger...

Under alle omstændigheder så få lavet en slutseddel - og så er det jo
naturligt at begges jeres navne står der .. Og husk så at få aftalt at køber
ingen reklamationsret har... Hvis man ikke har aftalt andet har køber 2års
reklamationsret ... Og det er dig som sælger der har bevisbyrden på at i har
aftalt noget andet ...

Men når beløbet ikke er større end de 35k så ville jeg også blot bede ham
have dem med i kontanter, selvom jeg da bestemt også ville tage imod en
check.

/A

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 26-03-09 19:21

> [...]
> gøre for at checke. Eller er det bare at bede om rede penge? Ikke for at
> mistænkelig gøre køber, men bare være på den sikre side!

Hvis du er så bange, så sørg for at få en kopi af hans kørekort. Så har du
da altid mulighed for at finde ham igen.
Jeg tvivler meget på, at han vil snyde dig.
Hilsen Matthias

Fra : Pwh

Dato : 26-03-09 19:30

Matthias H Matthiessen, skrev:
> [...]
> har du da altid mulighed for at finde ham igen.
> Jeg tvivler meget på, at han vil snyde dig.

Der er vel ikke nogen der er dumme nok til at risikerer x-antal år
i fængsel for en motorcykel til 35kilo, jeg ville ikke værer betænkelig
ved at handle på den måde. Betaler altid selv med bankcheck når
jeg handler til større beløb privat.

/Jens

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 26-03-09 15:18

On 26 Mar., 18:59, "Michael Hansen" <mhan...@jyde.dk> wrote:
> [...]
> for at checke. Eller er det bare at bede om rede penge? Ikke for at
> mistænkelig gøre køber, men bare være på den sikre side!

Mindes en historie sidste år om en fyr som mistede en R1 ved at
acceptere en bankcheck, så vær du bare urolig uanset om folk mener du
har paranoia. Hvis du ikke vil have kontanter og er urolig for en
check (uanset type) så insister på at handle på en hverdag hvor I kan
gå i banken sammen og lave en bankoverførstel. Sådan købte jeg min
sidste cykel og det er absolut anbefalesværdigt. Your call...

Mvh Jesper

/Honda CBR 600 FW '98

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 26-03-09 15:20

Historien om R1 betalt med falsk bankcheck:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=52548

Fra : fboller

Dato : 26-03-09 15:29

> [...]
> for at checke. Eller er det bare at bede om rede penge? Ikke for at
> mistænkelig gøre køber, men bare være på den sikre side!

Hej Michael

Du skal bede ham om at få en bank-noteret check. Det betyder at banken
har sagt god for
checken. Og du er hermed sikker på at den er ægte og der er dækning. I
realiteten betyder det at
banken med det samme "reservere" beløbet på hans konto, inden i
skriver checken.

Det er meget normalt ved bil og motor cykel køb. Der er et "mindre"
gebyr, men det er jo nok en lille promille i forhold til hvad cyklen
koster

Held og lykke med handlen.

/Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-09 22:42

> [...]
> for at checke. Eller er det bare at bede om rede penge? Ikke for at
> mistænkelig gøre køber, men bare være på den sikre side!

De findes. Jeg tager altid kun kontanter - uanset beløb - så er der ingen
tvivl, og køber sparer samtidigt gebyr for udstedelse af check. Har endnu
ikke mødt en køber der har haft noget i mod dette

Mvh TP

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-03-09 22:57

"tp" <nomail> skrev i meddelelsen

> De findes. Jeg tager altid kun kontanter - uanset beløb - så er der ingen
> tvivl, og køber sparer samtidigt gebyr for udstedelse af check. Har endnu
> ikke mødt en køber der har haft noget i mod dette

Okay, hvordan har du det med at transportere et godt stykke over 100000,- i
kontanter på tværs af landet ?
Hvis de forsvinder er der nada at gøre, hvis din bankcheck bliver væk,
ringer du til banken og annullerer den.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : S.B.

Dato : 26-03-09 23:50

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> i kontanter på tværs af landet ?
> Hvis de forsvinder er der nada at gøre, hvis din bankcheck bliver væk,

Jeg har det fint med det, har altid cool cash med mig og eneste valuta jeg
modtager,
Er jyde

Søren

Fra : Marko

Dato : 27-03-09 00:00

On Thu, 26 Mar 2009 22:57:07 +0100, Brian Sørup wrote:

> hvis din bankcheck bliver væk,
> ringer du til banken og annullerer den.

Det er en udbredt misforståelse. Det KAN man ikke. Hvis du vil vide mere om
bankchecks så læs pengeinstitutankenævnets afgørelser, så vil du ligesom
jeg, aldrig mere tage checks uanset de er banknoterede.

Marko postede dette den 2009-03-26 23:55:43 og glæder sig til sommer

Fra : Marko

Dato : 27-03-09 00:14

On Thu, 26 Mar 2009 18:59:53 +0100, Michael Hansen wrote:

> Han vil gerne betale med bankcheck

Der er en risiko ved bankchecks, men det anhænger af hvordan du vurderer
købers hæderlighed. I slutseddelen bør du tage ejerforbehold på mc-en for
ægtheden af checken og sikre dig ID på køber.

Det absolut bedste og sikreste er at i sammen tager i banken så køberen
overfører pengene til din konto. Samtidig bliver i begge videofilmet i
banken.

Hvis jeg var dig så bed om kontanter da der er tale om et beskedent beløb.
Men også dette er farligt, fordi banken tror at du hvidvasker penge hvis du
indsætter over 7500.

Bankoverførsel er måden idag, evt via netbank når slutseddelen
underskrives. Har I samme bank, så sker overførslen straks.

Men hvis køberen virker hæderlig, så tag bare den skaldede check

Marko postede dette den 2009-03-26 23:59:44 og glæder sig til sommer

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-09 08:11

> Bankoverførsel er måden idag, evt via netbank når slutseddelen
> underskrives. Har I samme bank, så sker overførslen straks.

Jeg har så hørt at i nogle netbanker kan man stoppe en overførsel samme dag
som man opretter den - også selvom den ser ud til at være gået igennem.

Da jeg købte XT'en i 2003 var det lidt impuls. Jeg var egenligt bare ud og
se på den og havde ikke penge med - Men frem med den bærbare og overføre
pengene - og låne en gammel hjelm og et par strikhandsker af sælger ....

I 2007 da jeg købte xtz'en havde jeg taget kontanter med. Og nu hvor jeg er
ved at sælge en gammel bil er beløbet heller ikke større end at forventer
kontanter

Fra : Marko

Dato : 27-03-09 10:55

On Fri, 27 Mar 2009 08:11:18 +0100, Anders Majland wrote:

> Jeg har så hørt at i nogle netbanker kan man stoppe en overførsel samme dag
> som man opretter den - også selvom den ser ud til at være gået igennem.

Ups, det er forresten korrekt.

--
Marko postede dette den 2009-03-27 10:49:28 og glæder sig til sommer

Fra : Kell Petersen

Dato : 27-03-09 12:56

Derfor er det nok bedst at i handler på en hverdag , og at han får
regattesten samt en sælgers underskrift ,, når pengene er overført af en
bankmedarbejder..

Så kan han hæve /overfører dem og de kan sættes ind på din konto med det
samme uden at i behøver at forlade banken ,, og derinde kan du underskrive
salgspapirene ,, og bagefter tager i sammen op på motor-kontoret og
omregistreere den

Fra : Grunnet

Dato : 27-03-09 18:19

"Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> samme uden at i behøver at forlade banken ,, og derinde kan du underskrive
> salgspapirene ,, og bagefter tager i sammen op på motor-kontoret og

Og hvis I så bruger forskellige banker, kan køber efterfølgende (skal være
samme dag) gå ned i sin bank og tale med en anden bankmand og fortælle at
den overførsel var en fejl og at den skal stoppes. Der er ingen forskel på
om det er via netbank eller via en bankmand overførslen sker. Overførsler
mellem forskellige banker sker først "over night" og kan derfor i langt de
fleste tilfælde tilbagekaldes samme dag.
Bruger køber og sælger derimod samme bank vil overførslen i langt de fleste
pengeinstitutter være på sælgers konto med det samme, og kan derfor ikke
stoppes. Dette gælder også i de fleste pengeinstitutters online-/netbanker.

Men - men -men - hvor stor er sandsynligheden for at køber er en svindler
??????????????

Da jeg i sin tid købet "sølvvingen" gav jeg sælger (professionel) en
bankudstedt check. Han fortalte at han ikke havde problemer med at modtage
checks køber selv havde udstedt, han havde solgt mange motorcykler og aldrig
fået en falsk check eller en check retur p.g.a. manglende dækning.

Så til Michael vil jeg sige, hvis du sikrer dig købers identitet og du kan
se at checken er udstedt af en bank og der ikke er rettet i tallene på
checken (det er meget svært at gøre uden det kan ses), så tag du roligt imod
checken på en søndag.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 27-03-09 18:42

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> se at checken er udstedt af en bank og der ikke er rettet i tallene på
> checken (det er meget svært at gøre uden det kan ses), så tag du roligt

Min bror talte med en MC-fohandler her i Kbh og de kom lidt ind på det der
med betaling og afbetaling.
Fohandleren sagde at han var nu ikke særligt bekymtret for at modtage checks
og sælge på afbetaling; motorcyklen skulle kunden nok sørge for blev betalt
så den ikke blev hentet af fogeden - andre ting kom nok lidt i baggrunden,
hvis folk blev nødt til at holde igen på pengene

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Marko

Dato : 29-03-09 23:41

Så må den stensikre metode være at gå i banken sammen og lade køber hæve
pengene kontant på sin konto og samtidig sige til banken at disse penge
skal indsættes kontant på sælgers konto. Så er der ikke tale om en
bankoverførsel, men derimod om kontant hævning og kontant indbetaling som
bliver videofilmet i banken

--
Marko postede dette den 2009-03-30 00:36:17 og glæder sig til sommer

Fra : Armand

Dato : 30-03-09 16:11

Marko skrev:
> [...]
> skal indsættes kontant på sælgers konto. Så er der ikke tale om en
> bankoverførsel, men derimod om kontant hævning og kontant indbetaling som

Jup!
Samtidig er det for købers side også en god ide, eftersom at hán derved
sikrer sig at købsbeløbet går til nedbetaling af et givent mc-lån i banken!

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 30-03-09 16:31

Nu er det jo ikke sådan at man kan gå ind i en fremmed bank og bede dem lave
en kontant indbetaling på en konto i et andet pengeinstitut. Den eneste måde
det kan ske på er ved at lave en overførsel.
Men man kunne jo i fællesskab gå i købers pengeinstitut og få udstedt en
bankccheck til sælger og så spadsere hen i sælgers pengeinstitut og sætte
den ind, det kræver blot at både købers og sælgers pengeinstitut er
repræsenteret i byen.
Faktisk kan man jo undlade det sidste, for hvis sælger har været med i
købers pengeinstitut og set de har udstedt en bankcheck til ham ved han jo
den er i orden. Og den kan ikke sådan bare lige tilbagekaldes.

> Jup!
> Samtidig er det for købers side også en god ide, eftersom at hán derved
> sikrer sig at købsbeløbet går til nedbetaling af et givent mc-lån i
> banken!

Dette kræver igen at man kommer hen i sælgers pengeinstitut.

PuHa!!! det bliver vist efterhånden helt umuligt at handle motorcykler

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-03-09 23:25

Grunnet skrev:

> PuHa!!! det bliver vist efterhånden helt umuligt at handle motorcykler

Ja, eller biler. Den lokale VW-forhandler har lige i sidste uge mistet
en bil til en halv mill. En kunde ser på en bil. Den vil han gerne købe
og vil lige gå i banken for at søge om et lån. Næste dag kommer han med
et lånebevis fra banken. Samtidig aftaler de at han kan hente bilen
næste dag. Næste dag henter han bilen og spørger ved samme lejlighed om
forhandleren har fået pengene. De har de ikke og nogen gange går der to
dage.

Da kunden er kørt bliver de lidt i tvivl om ægtheden af lånebeviset og
kontakter banken. Det var det ikke. Det lykkedes dog at finde "køberen"
senere. Inden bilen var solgt videre. Det var ikke første gang han havde
lavet lånebeviser.

--
MVH
Ib Jakobsen