Oliefilter nøgle
Fra : mb

Dato : 25-03-09 18:29

Argh.. Jeg er ved at forberede et olieskift på min Kawa z750 - 2004. Til
formålet har jeg indkøbt:
- Olie hos Louis
- Oliefilter hos Louis (Champion F308) - jf. Louis passer det til min
maskine

Min plan er at stramme det nye oliefilter til det specificerede moment
(31 Nm). Til det skal jeg naturligvis bruge en momentnøgle samt
oliefilternøgle. Jeg ved godt at nogle bare håndstrammer eller strammer
men jeg vil have det rigtige moment så derfor går universal strammere ikke.

Efter noget søgen fandt jeg en oliefilternøgle hos mcbutikken som
passede til min kawa - 14kant 65mm. I dag har jeg så modtaget den.

Det mystiske er: oliefilternøglen passer ikke på mit nye oliefilter men
det passer på det gamle filter. Besynderligt nok er begge filtre
Champion F308.

Kort sagt: min nøgle passer på det gamle filter men ikke det nye - og de
er begge af samme mærke og fabrikat og de ligner hinanden fuldstændigt.

Hvad har jeg gjort galt? Skal jeg ud og købe en 14 kant 68 mm til det
nye filter og bruge 65 mm til det gamle? Eller bare sende 65 tilbage og
købe hele sættet: http://www.mcbutikken.dk/search/614+01+98/article/284385 ?

takker
mb

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 25-03-09 19:09

"mb" <xx@xxx.xx> skrev i meddelelsen
> [...]
> filter og bruge 65 mm til det gamle? Eller bare sende 65 tilbage og købe

Hvis jeg var dig, så ville jeg købe et originalt filter til cyklen. Så er du
sikker på kvaliteten. Dernæst ville jeg nøjes med at spænde filtret med
hånden, hvis det er til at komme til. Alligevel kan nøglen være god at have,
når filtret skal afmonteres.
Køb så nøglen til det originale filter. Det plejer ikke at ændre størrelse
med årene og derved får du gavn af den rigtige nøgle i lang tid fremover.
Hilsen Matthias

Fra : OV0VO

Dato : 26-03-09 20:11

On Wed, 25 Mar 2009 18:28:45 +0100, mb <xx@xxx.xx> wrote:
> [...]
>
> Det mystiske er: oliefilternøglen passer ikke på mit nye oliefilter men
> det passer på det gamle filter. Besynderligt nok er begge filtre

Jeg har en anden Kawa der bruger samme filtertype. Der skal en 14-kantet
65mm nøgle til, som du siger. Jeg har brugt originale, HifloFiltro og
Champion F308 filtre. Nøglen har passet til dem alle. Dit specifikke
filter må være defekt.