Afmontere begge hjul
Fra : henrik.winnie@os.dk

Dato : 21-03-09 14:43

Hej gruppe,

Smarte tricks i forbindelse med afmontering af for & baghjul
efterlyses, når man ikke har en bikestand men dog en central
støttefod.

Jeg har netop købt nyt for- og bagdæk og ville jo gerne tage begge
hjul med til dækmontøren samtidig, men er lidt betænkelig med hensyn
til at klodse maskinen (fazer1000, gen. 1) op,
da jeg synes der mangler støttepunkter til en donkraft under den!

Jeg har set nogle der ligger et par lægter oven på hinanden, under
forrørene! Men kan udstødningen godt tåle at bære resten af maskinen?
Såeh, hvad gør i andre, når i ikke har mere
plads i skuret til div. bikestands, og mc-lifte og hvad man ellers kan
få??

Med venlig hilsen
HBJ

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-09 21:54

<henrik.winnie@os.dk> skrev i meddelelsen
Hej gruppe,

Smarte tricks i forbindelse med afmontering af for & baghjul
efterlyses, når man ikke har en bikestand men dog en central
støttefod.

Op på centralstøtten med dyret og tag forhjulet af først - derefter klodser
du forenden op under forgaflen og afmonterer baghjulet...
Assemble in reverse order.....

Jeg har brugt metoden flere gange før jeg fik en lift med øjer til en
remstrammer.
--
Brian Sørup
1991 VFR 750F

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 22:13

> [...]
> Assemble in reverse order.....
>
> Jeg har brugt metoden flere gange før jeg fik en lift med øjer til en

Virker fint, bare der ikke kommer en ved et uheld og giver den et skub
bagfra og den dermed klapper foden op :-/

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-09 22:23

"tp" <nomail> skrev i meddelelsen

> Virker fint, bare der ikke kommer en ved et uheld og giver den et skub
> bagfra og den dermed klapper foden op :-/

Det er heldigvis kun Svigerfar, Fruen i huset og mig selv der har nøgle til
garagen - og det er faktisk sjældent der er andre end mig der opholder sig i
føromtalte bygning ...
--
Brian Sørup
1991 VFR 750F

Fra : Grunnet

Dato : 22-03-09 08:05

"tp" <nomail> skrev i meddelelsen

> Virker fint, bare der ikke kommer en ved et uheld og giver den et skub
> bagfra og den dermed klapper foden op :-/

Hvis forgaflen hviler på en kasse el.lign. med en højde svarende til hjulets
radius, er der vel ingen forskel på om den står og hviler på forhjulet eller
kassen. Og du er vel ikke bekymret hver gang du har cyklen stående på
centralfoden

Og til Henrik vil jeg lige sige, at du jo har "problemet" ligemeget om du
skal have afmontereet begge hjul på samme tid eller blot forhjulet, cyklen
vil i begge tilfælde falde forover, medmindre du klodser den op.
Jeg plejer at sætte et par store træklodser under forreste del af motoren så
cyklen står med begge hjul er fri af underlaget.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Western

Dato : 21-03-09 22:22

<henrik.winnie@os.dk> skrev

> [...]
>Såeh, hvad gør i andre, når i ikke har mere
>plads i skuret til div. bikestands, og mc-lifte og hvad man ellers kan

Når du har en centralstøtte, så skal der nu ikke den store kraft til at
balancere cyklen på den.

Men hvad med en forhjulsløfter? Kan fås for få hundrede kr. hos Thansen.
Se fx
http://www.thansen.dk/products.asp?c=2512237944&n=-1514502872 Den virker
glimrende og fylder ikke alverden.

--

Leif Westen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 21-03-09 22:36

[...]

Op på centralstøtten, en snor eller båndstrop fast i forenden og op i bjælke
eller lign. i garagen. Evt. også en snor fra bagenden og op.
Så står den fint de få timer det tager at få dækkene skiftet.
Endnu mere simpel: En lægte fra bagenden og op under loftet til at trykke
bagenden nedad.
Hilsen Matthias

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 22-03-09 06:39

[...]

Glemte lige den allermest simple:
Op på centralstøtten, forhjul af og lade den gå forover, så den står på
forgaflen og så baghjul af.
Hvorfor gøre det alt for besværligt?
Hilsen Matthias

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-03-09 11:17

Matthias H Matthiessen skrev:

> Glemte lige den allermest simple:
> Op på centralstøtten, forhjul af og lade den gå forover, så den står på
> forgaflen og så baghjul af.
> Hvorfor gøre det alt for besværligt?

Fordi der så sker det som mange. Af støttebenet klapper op og maskinen
vælter. Der skal som en anden foreslår sættes noget under så den antager
samme højde som med hjulet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Knud Dam

Dato : 22-03-09 13:33

<henrik.winnie@os.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har set nogle der ligger et par lægter oven på hinanden, under
> forrørene! Men kan udstødningen godt tåle at bære resten af maskinen?

Hej Henrik.

Ja, sådan gør jeg altid. Som Leif skriver, skal der ikke meget til at
balancere cyklen.

; - )

KD, FZ1-S med centralstøtteben.