service-uvenlighed!?
Fra : Armand

Dato : 20-03-09 23:29

En kammerat er gået igang med et rimeligt udfordrende job: Udskiftning
af koblingen.
Når han vælger at skrue selv, er det ud fra den gammelkendte device om
at spare husholdningsbudgettet for værkstedsregningen, men i dette
tilfælde er det i allerhøjeste grad et tungt argument: 11 timer sætter
værkstedet af til jobbet
Årsag: Fuldkåbe og langsliggende firecylindret motor!

Jeg tror sq at jeg vedholder mit fokus på de tværliggende
firecylindrede, der ellers kan virke utilgængelige nok blot p.g.a. kåben!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-03-09 23:55

On Fri, 20 Mar 2009 23:29:12 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Jeg tror sq at jeg vedholder mit fokus på de tværliggende
>firecylindrede, der ellers kan virke utilgængelige nok blot p.g.a. kåben!

Herren prise Spagetti V2 med tørkobling.
Her tager hele operationen under 1 time incl. afklædning af SPA bad

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-09 23:58

On Fri, 20 Mar 2009 23:29:12 +0100, Armand wrote:

> Årsag: Fuldkåbe og langsliggende firecylindret motor!

K1 ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-03-09 00:06

On Fri, 20 Mar 2009 23:58:21 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>K1 ?

Hå, nævn den ikke.
Lige før den kom på gaden var et eksemplar udstillet i en montre i
Frankfurt Lufthavn.
Jeg var strandet der i 10 timer pga. flyvelederstrejke i KBH, og jeg
kan garantere at der var pjaskvådt omkring den montre da jeg endelig
slap fri
Få år senere var jeg på vej fra Frankfurt sydover på motorvejen, i
bil, en søndag morgen.
Jeg syntes selv det gik stærkt - 220+ - og så kom der et par K1 uden
om - Min dag var ødelagt )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-03-09 16:03

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> bil, en søndag morgen.
> Jeg syntes selv det gik stærkt - 220+ - og så kom der et par K1 uden

K1? BMW K1? Kawasaki K1?

BMW'en er vist en noget ældre årgang og jeg tvivler på at den går så meget
hurtigere end 220?.. og Kawasakien tvivler jeg stærkt på går 220+, selvom
den er i en fræk og smart orange.. http://www.bikepics.com/pictures/793107/

:)

Mvh Anders

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-03-09 20:13

On Sat, 21 Mar 2009 16:02:36 +0100, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:

Hej Anders.

>K1? BMW K1? Kawasaki K1?

Da vi snakker K1 med fire cylindre på langs i stellet er der ikke
mange muligheder

> [...]
>hurtigere end 220?.. og Kawasakien tvivler jeg stærkt på går 220+, selvom

Tjaeh, men uden om kom den - Overbevisende enda.
Når "Heinzmobilets" hastighedsmåler er oppe i den ende kan vi sagtens
diskutere nøjagtigheden selv om fejlvisningen ved 140 kun er +4-5 Km.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-03-09 21:06

Steen Gruby skrev:

> Tjaeh, men uden om kom den - Overbevisende enda.
> Når "Heinzmobilets" hastighedsmåler er oppe i den ende kan vi sagtens
> diskutere nøjagtigheden selv om fejlvisningen ved 140 kun er +4-5 Km.

Den står opgivet til til 240 som topfart. Så helt ved sidenafer du nu
nok ikke. Mine speedometre har jeg begge prøvet på rullefelt. Og de
viser rimeligt præcist over hele skalaen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 23-03-09 20:16

Anders Houmark skrev:
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> K1? BMW K1? Kawasaki K1?
>
> ..... Kawasakien tvivler jeg stærkt på ...
> <http://www.bikepics.com/pictures/793107/>

Det' sq da murstenen:
<http://www.legendarybikes.com/viewtopic.php?f=96&t=92>

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-03-09 02:42

Orla Pedersen skrev:

> K1 ?

Nyere!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 09:32

On Sat, 21 Mar 2009 02:41:37 +0100, Armand wrote:

> Nyere!

Arh, havde glemt at der tit har holdt en K-RS foran klubhuset Og den
model er også ganske pænt pakket ind. Men ellers er det en "lige ud ad
landevejen" opgave.

Jeg er ret sikker på at have set en beskrivelse på det svenske
BMW-klub-forum http://www.bmwklubben.se/forum.php

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-03-09 09:37

Orla Pedersen skrev:

> Arh, havde glemt at der tit har holdt en K-RS foran klubhuset [zip]

??? Klub-huset ???

Jeg trode du som jeg var medlem af "de frie og uafhængige" ????

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 10:15

On Sat, 21 Mar 2009 09:37:13 +0100, "J.C.Kløve" wrote:

> ??? Klub-huset ???
>
> Jeg trode du som jeg var medlem af "de frie og uafhængige" ????

Jo-jo, men det er trods alt det klubhus vi begge har frekventeret ved
specielle lejligheder.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-03-09 10:59

Orla Pedersen skrev:

> Jo-jo, men det er trods alt det klubhus vi begge har frekventeret ved
> specielle lejligheder.

ahhh

Det er godt nok det klubhus jeg har frekventeret suverænt mest af alle

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jesper Hedegard

Dato : 21-03-09 12:27

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> ahhh
>
> Det er godt nok det klubhus jeg har frekventeret suverænt mest af alle
>

> --
> Dun@nt
> 1KSFau Hvidguld
> DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC

McDonalds ?

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejet spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 18:53

Så er det nok ikke den nye RR der bliver talt om

http://www.bike.dk/content/2597/

PE

"

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-09 14:40

> [...]
> af til jobbet
> Årsag: Fuldkåbe og langsliggende firecylindret motor!

Sådan er bmw bare, boxer eller række4 (de nye undtaget)
Det er dog ikke så slemt igen. de 8-11 timer skal nok holde, men der er
ikke de store ben i det, det er bare at starte fra en (bag)ende og arbejde
så ind ad mod gearkasse. og når den er af'e så ser du en bilmotor med
tørkobling.
Husk fordelen ved den konstruktion : Det er nemmere at komme til ved
ventiltjek, end hvis motoren "står op" under tanken .

Mvh TP
K1200RS, nu til salg, da jeg "kom til" at købe en R1150RT

Fra : Armand

Dato : 23-03-09 19:58

tp skrev:

> [...]
> Det er dog ikke så slemt igen. de 8-11 timer skal nok holde, men der
> er ikke de store ben i det, det er bare at starte fra en (bag)ende og

Hæ!
Som jeg lige husker lidelses(?)historien, var det noget med at
støttebenet ikke kan bruges eftersom at det er lejret et ubelejligt sted
i blokken og den improviserede stel-lifter endte med at være skyld i
første arbejdsdags ophør: De benyttede stelhuller viste sig på et for
sent tidspunkt at være service-huller á tilgang til bolte der skulle
løsnes v.h.a. en forlænger+topnøgle - Med afmonteret bagtøj, krævede dén
erfaring lige en nats tænkepause!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-03-09 22:31

Armand skrev:

> [...]
> sent tidspunkt at være service-huller á tilgang til bolte der skulle
> løsnes v.h.a. en forlænger+topnøgle - Med afmonteret bagtøj, krævede dén

Hæ, nej. Dine briller er nok lidt farvede. Det er ikke nogen stor
opgave. Jeg vil hellere skifte kobling på en K-model end stille ventiler
på en moderne japaner.Motoren er fin plane neden under. Og har man ikke
en løfter, så kan et par solide klodser klare det. Den står fint på det.
Og så er det ellers ren skruen. En 6-7 timer tager det på en med ABS og
så har man kræset for detaljerne. Og pudset de steder man ellers ikke
kommer. Det er næsten et job for grundskolen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-03-09 06:30

> Hæ, nej. Dine briller er nok lidt farvede. Det er ikke nogen stor opgave.
> Jeg vil hellere skifte kobling på en K-model end stille ventiler på en
> moderne japaner.

du er da også lidt farvet i blikket så
Har stillet ventiler på mine sidste cykler som har været: cbr1000f, zx9r,
zrx1200s og sidst fzs600, ingen af dem har taget over 3-4 timer. Jo det er
tæt og trangt, men vi er ikke oppe på de 10-11 timer.
På ZX9 tog koblingsskift 1 time. Så det er stadig max 5 timer sammenlagt og
ikke 10 timer for den ene del
Da jeg betalte mig fra det på min XJ600S og FZ6S var vi ikke over 4
værkstedstimer.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

PS: ja, jeg provokerer lidt

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-03-09 17:06

Thomas Jensen skrev:

> [...]
> ikke 10 timer for den ene del
> Da jeg betalte mig fra det på min XJ600S og FZ6S var vi ikke over 4

Du blander æbler og pærer.
Det tager ikke 10-11 timer. Men 6-7 timer som hyggearbejde. Og der ikke
noget pillearbejde og brækken fingre på trang plads. Noget andet er så
hvor tit skal man skifte kobling på en K-model?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-03-09 19:07

> Du blander æbler og pærer.

det var dig der bragte ventiljustering ind i billedet...

> Det tager ikke 10-11 timer. Men 6-7 timer som hyggearbejde. Og der ikke
> noget pillearbejde og brækken fingre på trang plads.

Armand skrev i første meddelelse af værkstedet satte 11 timer af, og jeg
skrev hvad værkstedet brugte på mine " moderne" japanere.
Og så er det heller ikke værre på en japaner, men det er jo også du mener
det ikke er på en bimmer

>Noget andet er så hvor tit skal man skifte kobling på en K-model?.

som på andre cykler af samme type ?

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-03-09 19:30

Thomas Jensen skrev:

> Armand skrev i første meddelelse af værkstedet satte 11 timer af, og jeg
> skrev hvad værkstedet brugte på mine " moderne" japanere.

Hmm, skrev du ikke hvor meget tid du selv skulle bruge?. Holdt op mod
den tid det ville tage et værksted på en bimmer?.

> Og så er det heller ikke værre på en japaner, men det er jo også du mener
> det ikke er på en bimmer

Hånden på hjertet, så er en v-motor pakken ind i en kåbe med en tank
henover da en smule mere besværlig end at skifte tændrør på en MZ?.

> som på andre cykler af samme type ?

Den kører med tør enkeltplade. Den holder snildt 2-300.000 hvis der ikke
kommer olie på. Og så selvfølgelig at man ikke filer på koblingen. Og
der vil jeg nok mene at oliebadskoblinger kommer lidt til kort. Især da
den kan koble helt fri både når den er kold og varm. sommer og vinter.
Det bøvl er nok det jeg er mest glad for at undvære.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-03-09 19:45

> Hmm, skrev du ikke hvor meget tid du selv skulle bruge?. Holdt op mod
> den tid det ville tage et værksted på en bimmer?.

fair nok Men tog Armands indlæg som om at det tog lige så lang tid for
hans ven at gøre det, som værkstedet brugte.

> Hånden på hjertet, så er en v-motor pakken ind i en kåbe med en tank
> henover da en smule mere besværlig end at skifte tændrør på en MZ?.

jow da, skrev også at det kunne være trangt, men synes bare du fik det til
at lyde meget svært.

> Den kører med tør enkeltplade. Den holder snildt 2->300.000 hvis der ikke
> kommer olie på. Og så selvfølgelig at man ikke filer på >koblingen.

ok, igen blev jeg lidt provokeret af, da jeg opfattede din udtalelse som om
om at BMW lavede meget bedre koblinger end alle andre.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-03-09 20:20

Thomas Jensen skrev:

> fair nok Men tog Armands indlæg som om at det tog lige så lang tid for
> hans ven at gøre det, som værkstedet brugte.

Nu ved jeg ikke hvor habil vennen var. Jeg holder mig bare det faktum at
jeg har haft det som mit arbejde at skrue i små 30 år. Og ud fra det
nogenlunde kan afgøre hvad der er piece of cake. Og hvad der kræver
tålmodighed.

> jow da, skrev også at det kunne være trangt, men synes bare du fik det til
> at lyde meget svært.

Det er nu lettere at klæde om i soveværelset end at gøre det i
kosteskabet.

> ok, igen blev jeg lidt provokeret af, da jeg opfattede din udtalelse som om
> om at BMW lavede meget bedre koblinger end alle andre.

Næ, nej. Men en tørpladekobling er nok en bedre konstruktion end den der
kører i olie. Faktisk må det være et kiks. Hvorfor laver man ikke
oliebadsbremser?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-03-09 20:27

> Det er nu lettere at klæde om i soveværelset end at gøre det i
> kosteskabet.

LOL!

> Næ, nej. Men en tørpladekobling er nok en bedre konstruktion end den der
> kører i olie. Faktisk må det være et kiks. Hvorfor laver man ikke
> oliebadsbremser?.

tjah så kunne vi også undgå rustne bremseskiver

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 25-03-09 01:13

Thomas Jensen skrev:

> fair nok Men tog Armands indlæg som om at det tog lige så lang tid for
> hans ven at gøre det, som værkstedet brugte.

Manden selv regner med omkring firefold dén tid og den første garage-dag
gik også uden at få de indre dele at se!

Hans baggrund er heller ikke så rutineret som Ib's, ligesom at netop dét
arbejde næppe er et man kommer i rutine med!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-03-09 07:11

Armand skrev:

> [...]
>
> Hans baggrund er heller ikke så rutineret som Ib's, ligesom at netop dét
> arbejde næppe er et man kommer i rutine med!

Ingen tvivl om det hjælper hvis man kender den direkte vej frem,
systematiserer det. Og kender vejen tilbage. Og ikke mindst har det
værktøj der skal bruges.

Og ikke ser det som en hobby eller oplevelsesrejse. Jeg har bekendte der
kommer fra andre brancher, som kan få måneder til at gå med at skifte
kobling på en HD. Eller karburator for den sags skyld.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-04-09 23:00

Ib Jakobsen skrev:

> [...]
> noget pillearbejde og brækken fingre på trang plads. Noget andet er så
> hvor tit skal man skifte kobling på en K-model?.

Diagnosen lyder nu på slidt pakdåse på gearkassen - Og at det ikke er et
ukendt problem på K'erne med færdige pakdåser i motor eller gearkasse,
så egentlig er det relativt tit at man skal ind til koblingen på en
K-model :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-04-09 06:16

Armand skrev:
> [...]

> ukendt problem på K'erne med færdige pakdåser i motor eller gearkasse,
> så egentlig er det relativt tit at man skal ind til koblingen på en

Det har jeg nu ikke hørt noget om skulle være en sygdom på dem. Men hvis
jeg skal være ærlig så hang der et par dråber under min motor. Derfor
skildte jeg den ad. Og skiftede pakdåsen ved krumtappen. Og ved samme
lejlighed fik den en ny kobling. De kr.500 var det dumt at spare. Den
var ikke synderligt slidt. Den havde kørt 80.000km.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 10:14

Ib Jakobsen skrev:

> Det har jeg nu ikke hørt noget om skulle være en sygdom på dem. Men hvis
> jeg skal være ærlig så hang der et par dråber under min motor. Derfor
> skildte jeg den ad. Og skiftede pakdåsen ved krumtappen.

Så kan du jo lige føje denneher til dit erfaringsregister og
efterfølgende investigere i om i skulle være de to eneste K-ejere der
har haft dét problem!

--
Armand.
(der er bange for at BMW'er ligger i et prisleje hvor ejerne sjældent

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 10:39

On Sat, 04 Apr 2009 11:13:35 +0200, Armand wrote:

> Armand.
> (der er bange for at BMW'er ligger i et prisleje hvor ejerne sjældent
> taler om deres negative oplevelser)

Det er vist ikke værre end Honda (CBR600) ejere, Ducati ejere mfl.

Omkring lækken ved simmerringene, så optræder de lige så ofte/sjældent som
læk ved udgående gearkasseaksel på en CBR. Derimod er der på
hydraulikaktiverede koblinger, på BMW langsliggere, en designdefekt, som
ved utæt koblingsslave lækker hydraulikvædske ind til koblingspladen. Tjek
lige den detalje ud ! Koblingsslaven mangler simpelthen et drænhul.

I øvrigt samme hydraulikproblem Honda'er døjer med, men her går det så kun
ud over malingen på kædehjulsdæksel, og sidestøtteben.

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 11:19

Orla Pedersen skrev:

> Det er vist ikke værre end Honda (CBR600) ejere, Ducati ejere mfl.
>
> Omkring lækken ved simmerringene, så optræder de lige så ofte/sjældent som
> læk ved udgående gearkasseaksel på en CBR.

Jeg kunne nu elers godt forestille mig at for stor tolerence i
aksial-linien: motor-udgang; enkeltpladekobling; gerakasse-indgang kunne
belaste såvel lejer som pakdåser :-/
Min personlige reaktion på en færdig pakdåse dér var at dét måtte
skyldes et færdigt leje, hvortil ejeren udtalte at eftersom at det var
et tyspisk K-problem var det nok ikke så slemt igen.
men alligevel: Hvad får en udgangs-pakdåse til at opgive (også på andre
stangvarer) andet end for stor leje-tolerence!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-09 14:42

On Sat, 04 Apr 2009 12:18:46 +0200, Armand wrote:

> Jeg kunne nu elers godt forestille mig at for stor tolerence i
> aksial-linien: motor-udgang; enkeltpladekobling; gerakasse-indgang kunne
> belaste såvel lejer som pakdåser :-/

Næppe, den unøjagtighed optages af de "splines" som koblingspladens nav
glider på.

Meen, som det også er tilfældet på alle biler, så vælger man en stor
diameter på krumtapsimmerringen aht. simpel montage af svinghjul. Samtidig
udsættes samme tætning for høje omdrejninger á motorhastighed, og dermed
ekstrem høj periferihastighed for den flade tætningen går mod. Og som alle
biler også oplever, så bliver også BMW motorcykler utætte dér på grund af
simpelt slid, og varme. Normalt betyder det intet, for det er bag
svinghjulet, og olien slynges bare væk, og ender som dryp på indkørslen.
For at en kobling skal lide under en utæthed, så skal denne utæthed stamme
fra gearkasseakslen, for her ledes olien ind langs akslen til koblingens
nav, og derfra ud til pladens friktionsbelægning. Men det er dog en mere
"normal" størrelse af akseldiameter, og dermed hastighed, og fejlraten er
sammenlignelig med en "kædehjuls"-simmerring.

Skal man endelig vende den til det positive, så kan disse simmerringe
skiftes uden at motorblokkene skal rives i en total adskillelse som på
eksempelvis en "fie".

> Hvad får en udgangs-pakdåse til at opgive (også på andre
> stangvarer) andet end for stor leje-tolerence!?

Rust fra manglende brug.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-04-09 21:38

Armand skrev:

> Jeg kunne nu elers godt forestille mig at for stor tolerence i
> aksial-linien: motor-udgang; enkeltpladekobling; gerakasse-indgang kunne
> belaste såvel lejer som pakdåser :-/

Du tænker på lejerne der skal optage aksialsløret er slidte?. Næppe, da
det er et 2 radersporkugleleje. Koblingen sidder ikke på krumtappen. Se her:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0526&mospid=47925&btnr=11_1769&hg=11&fg=10

Genialt, for så roterer masserne hver sin vej. Og udligner derved
reaktionen. Sammen med paralever er "problemerne" fra de gamle
r-modeller løst.

> Min personlige reaktion på en færdig pakdåse dér var at dét måtte
> skyldes et færdigt leje, hvortil ejeren udtalte at eftersom at det var
> et tyspisk K-problem var det nok ikke så slemt igen.

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om det før. Kan heller ikke lige
finde noget der bekræfter det på nettet. Har du eventuelt et link?.

> men alligevel: Hvad får en udgangs-pakdåse til at opgive (også på andre
> stangvarer) andet end for stor leje-tolerence!?

Stilstand. Og som du selv siger højtryksvasker. Nok ikke lige årsagen
her. Stilstand giver rust med kontaktpunkt og dermed øget slid.
Dårlig/forkert olie der gør pakdåsen hård. Manglende vedligeholdelse i
form af forlange skifteintervaller på olien. Mange nyere biler undgår
det problem som Orla er inde på, det med stor diameter. Der bruger man
en anden type pakdåser. Der er der ikke en v-formet læbe der kører på
akslen. Der giver stort flade tryk på et punkt. Nu bruger man en type
med en bæreflade med mange små riller. Det er et materiale der virker
som hårdt pap. Der er heller ikke den kendte ringfjeder der trykker. Den
går stramt på, men giver efter og kører efterfølgende med meget lav
overfladebelastning.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 05-04-09 09:12

Ib Jakobsen skrev:

> Du tænker på lejerne der skal optage aksialsløret er slidte?. Næppe, da
> det er et 2 radersporkugleleje.

Uanset hvad og hvor kraftigt tager jég lækkende udgangspakdåse som et
tegn på færdigt udgangsleje!
På kædetrækkere er det ikke et særsyn at udgangslejet går p.g.a. for
stram kæde og symptomet for den stakkels ejer er altid "at pakdåsen er
blevet slidt" :-|

> Koblingen sidder ikke på krumtappen. Se her:
> Genialt, for så roterer masserne hver sin vej. Og udligner derved
> reaktionen.

Ja, det er sq smart - Jeg kan huske da Honda i '78 tudede vores ører
fulde om alle goderne ved princippet da de benyttede det i CX500!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-09 15:45

On Sat, 04 Apr 2009 22:38:02 +0200, Ib Jakobsen wrote:

> Den
> går stramt på, men giver efter og kører efterfølgende med meget lav
> overfladebelastning.

Aha, lidt ligesom den geniale fedt/stof-rings pakning på Jaguaren. Den var
sjovt nok tæt selv efter hundredetusinder Km.'ers kørsel

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-04-09 16:59

Orla Pedersen skrev:

> Aha, lidt ligesom den geniale fedt/stof-rings pakning på Jaguaren. Den var
> sjovt nok tæt selv efter hundredetusinder Km.'ers kørsel

Ja, eller som på de gamle Kadett'er. En korkring uden om et
"oliegevind". Med en slyngskive inde bag dækslet til knastkæden.

Eller på Nimbussen, hvor der ikke er nogen tætningsmateriale på
krumtappen ind til koblingen. Der er bare en labyrint. Hælder man ikke
for meget olie på er der ikke nogen problemer. Eller lader være med at
køre på baghjul.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-04-09 11:34

Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 04 Apr 2009 11:13:35 +0200, Armand wrote:
>

> I øvrigt samme hydraulikproblem Honda'er døjer med, men her går det så kun
> ud over malingen på kædehjulsdæksel, og sidestøtteben.

... og suzuki :-\ - her er det så malingen i kanten af samlingen under
kåben der må lade livet når slaven lækker...

Der får dog "mk.II kit" der kurerer designfejlen

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld