Escort 94, forbremsen hænger
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 04-04-09 16:38

Hej.

Mine forældres gamle Ford Escort '94 har "længe" hængt i bremsen
(forhjulene). Vi mistænkte kaliperne/stemplerne, da de "aldrig" har gået
rigtigt godt (og støvmanchetten ved det ene stempel var revnet).

Vi har nu købt og monteret nye kalipre, og benyttet lejligheden til at
hælde ny bremsevæske igenneem hele systemet (også til baghjulene) - så
langt så godt. Problmet er bare, at den stadig hænger i forbremsen (mest
i venstre side). Kan det tænkes at der er master-cylinderen der er
problemet - at den ikke lader bremsevæsken flyde "frit" tilbage når
bremsen slippes? og kan det i så fald skyldes at der har samlet sig
"snask" i systemet, så det kan afhjælpes med en adskillelse/rnesning? Er
det i øvrigt kraften nede fra kaliperen/stemplet der skla presse væsken
baglængs, eller skal mastercylinceren også suge lidt (i så fald kan det
måsek være at der stadig er lidt luft i systemet)?

En anden ting er den fjederclips der føgler med, og som skal sidde i
kaliperen og "holde" på bremseklodserne - jeg er ikke helt sikker på om
jeg har monteret den rigtigt. Der er lidt fotodokumentation her
http://gulholm.net/escort94bremser/ de første billeder A-D er primært
for at "sætte scenen". Spørgsmålet om det er E eller F (eller ingen af
dem) der er den rigtige montering - clipsen sidder rimeligt fint på
kaliperen når den er i "fri luft", men når den presses ned over
skiven/klodserne, synes jeg ikke der ser rigtigt ud... er jeg evt helt
galt på den, når jeg ligger den lille "flig" der er på clipsen, op på
"oversiden" af kaliperen? Jeg synes slet ikke det passer, hvis jeg ikke
gør det.

Mvh
Thomas

Fra : Elmer Fjort

Dato : 04-04-09 20:02

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligger den lille "flig" der er på clipsen, op på "oversiden" af kaliperen?
> Jeg synes slet ikke det passer, hvis jeg ikke gør det.

Jeg havde en bil af samme type og årgang. Og endda med nøjagtigt samme
problem.
Hver gang den havde været på værksted for at få det fixet, var problemet
væk i et par dage, hvorefter det langsomt kom igen.
Jeg sagde gentagende gange til mekanikeren at jeg troede det var
hovedcylinderen.
Indtil den dag jeg kunne træde bremsen helt ibund, da jeg skulle bremse i
trafikken. (der skete dog ikke nogen uheld)

Han havde noget røde ører da han havde fået kigget på den, for det var
lige nøjagtigt hovedcylinderen der var defekt, som jeg havde
sagt flere gange. Det virkede som om den ved hver bremsning lukkede en
lille bitte smule mere bremsevæske ind i systemet, så stemplerne ikke
kunne gå tilbage som planlagt.
Så vidt jeg har forstået koster en ny hovedcylinder ikke så pokkers mange
penge. (vi valgte at sælge kassen til mekanikkeren og købe en sprit ny bil)

Elmer