Bremser hyler - hvad gør jeg?
Fra : Erik Andersen

Dato : 04-04-09 15:04

Jeg har en Opel Astra 1,6 år 2005
Den er begyndt at hyle lidt i bagbremserne - sådan lidt på skift den ene
eller anden side når jeg kører.
Meget høj hyletone ligesom når man gnider på kanten af et lille glas med
vand i. Meget generende hvis man får fat i lyden.
Er det bremserne der hænger eller er det snavs. Lyden forsvinder når jeg
trækker håndbremsen en lille smule eller bruger fodbremsen.
Hvad gør jeg?
Skal de justeres eller skiftes klodser eller er det bare snavs?

Mvh Erik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-09 16:33

Erik Andersen skriver:

> Hvad gør jeg?

Tjekker om der er bremsebelægning på klodserne.

Læsser noget vægt i bagagerummet, giver gas og jokker ordentligt på
bremsen en 5-8 gange.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Erik Andersen

Dato : 04-04-09 16:37

> [...]
>
> Tjekker om der er bremsebelægning på klodserne.
>
> Læsser noget vægt i bagagerummet, giver gas og jokker ordentligt på

Den bremser perfekt - har lige været til syn med den.
Men der kunne godt være lidt mere belægning på klodserne, men der er dog
noget tilbage. Kan det bare være derfor den hyler?

/Erik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-09 17:13

Erik Andersen skriver:

> Den bremser perfekt - har lige været til syn med den.
> Men der kunne godt være lidt mere belægning på klodserne, men der er dog
> noget tilbage. Kan det bare være derfor den hyler?

Det kan det være.

Skiver eller klodser bagpå?

Fra : Erik Andersen

Dato : 04-04-09 17:17

> Erik Andersen skriver:

> Det kan det være.
>
> Skiver eller klodser bagpå?
>

> Klaus
> --
Skiver bagpå
/Erik

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-04-09 17:22

Hej!

Erik Andersen wrote:
> Skiver bagpå

Så mangler du klodserne

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Leonard

Dato : 04-04-09 19:14

Erik Andersen wrote:

> Men der kunne godt være lidt mere belægning på klodserne, men der er
> dog noget tilbage. Kan det bare være derfor den hyler?

Det kan også være et sandkorn eller noget andet hårdt, der har sat sig
fast i belægningen og nu hyler med. Hvis det alligevel snart er tid til
at skifte klodserne, så skift dem.
Ellers kan en afmontering af klodserne og slibning af dem med
smergellærred måske fjerne det, der sidder fast i dem og giver
hyletonen.

--
Leonard

Fra : Martin Bak

Dato : 04-04-09 21:19

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers kan en afmontering af klodserne og slibning af dem med
> smergellærred måske fjerne det, der sidder fast i dem og giver

Eller et baghjulsleje?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik Andersen

Dato : 04-04-09 22:45

> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller et baghjulsleje?
>
> --
> Martin
Jeg tror nu ikke at det er et leje.. Lyden forsvinder når jeg aktiverer
fodbremsen eller håndbremsen. Og det er skiftevis lidt fra det ene hjul og
det andet hjul - og måske begge på samme tid.
Gætter efterhånden på at det er klodserne der gnider lidt op ad skiverne.
Vil de holde op med det hvis jeg får dem skiftet? Vil der så være lidt mere
frigang på dem?
Eller er det som Leo skriver at det er en "kontakt" der fortæller mig at de
er ved at være tjenlige til at blive skiftet?
/Erik

Fra : Martin Bak

Dato : 04-04-09 23:05

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eller er det som Leo skriver at det er en "kontakt" der fortæller mig at
> de er ved at være tjenlige til at blive skiftet?

Der sidder nogle clipsanordninger i forbindelse med klodserne. De kan se
forskellige ud, og jeg ved ikke hvordan de præcist ser ud på din bil. Men
det kunne meget vel tænkes at det er dem der synger. Et nyt sæt
bremseklodser koster næsten ingenting, og et monteringssæt (der indeholder
bemeldte clips) heller ikke.
Hvis det var min bil ville jeg bare forny delene og fryde mig over
stilheden. Altså hvis du er sikker på det ikke er lejerne

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-04-09 23:07

Erik Andersen skriver:

> Jeg tror nu ikke at det er et leje.. Lyden forsvinder når jeg aktiverer
> fodbremsen eller håndbremsen. Og det er skiftevis lidt fra det ene hjul og
> det andet hjul - og måske begge på samme tid.

Få nu nolge opbremsninger på de klodser......

Fra : Armand

Dato : 05-04-09 13:27

Erik Andersen skrev:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu ikke at det er et leje.. Lyden forsvinder når jeg aktiverer
> fodbremsen eller håndbremsen.

Det er klart: Så rettes klodser/bakker jo til og ligger an med et vist
pres mod skive/tromle!

> Og det er skiftevis lidt fra det ene hjul og
> det andet hjul - og måske begge på samme tid.
> Gætter efterhånden på at det er klodserne der gnider lidt op ad skiverne.

Det er der vist ingen der er i tvivl om i denne tråd; men problemet er:
Hvorfor!?
Det nytter ikke at skifte belægningerne blindt hvis det f.eks.
vitterligt er et færdigt hjulleje der er den egentlige årsag:-|

> [...]
> Eller er det som Leo skriver at det er en "kontakt" der fortæller mig at de
> er ved at være tjenlige til at blive skiftet?

Under alle omstændigheder skal du ind til dem, så hvorfor ikke lige
starte med at pille tromlen af og kigge på sagene?
Det kunne jo også tænkes at det er bremsestøv der er årsagen, og at en
simpel rengøring derfor er hvad der skal til :-/

Ryg på!!

--
Armand.

Fra : Leo

Dato : 04-04-09 21:18

Da jeg havde en Toyota Carina fra 1984 begyndte den også at hyle fra
bremserne.
Så jeg pillede hjulene af, og der var monteret en lille bøjle/fjeder som var
skyld i lyden, den havde kun det ene formål at hyle, for at gøre mig
opmærksom på det var på tide at få gjort noget, kan samme ide være blevet
brugt her.

Jeg kender ikke en meter til nyere Opel biler

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-04-09 10:30

> stilheden. Altså hvis du er sikker på det ikke er lejerne

Lejer hyler da ikke Og da slet ikke som han beskriver fejlen.

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-04-09 16:02

> Det kunne det faktisk godt gøre!

Jeg skal ikke afvise en fjern mulighed men det er godt nok ikke normalt.

> Hvis baghjulet/-ene er lidt trætte i lejerne og derved "hænger" vil den
> forskellige belastning alt efter hvilken side man drejer til medføre at
> bakkerne hænger mod tromlen og kan hyle!

Joh, men nu bliver det jo nævnt i forbindelse med at bremse og ikke at
dreje..

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-04-09 23:28

> Det gør det jo netop ikke!

Afhænger af hvordan man ser på det!

> Der skrives at brug af håndbremsen eller fodbremsen får lyden til at
> forsvinde - Dermed må den jo forekomme før(!) man bremser!

Ja - fordi den klodsen/bakken liiige anlægger og som Klaus (tror jeg det
er) skriver ganske korrekt så forsvinder lyden ved brug af bremsen.

!!