sommerdæk, lamer mere end vinterdæk ??
Fra : PD

Dato : 03-04-09 17:07

Hej NG....

Overraskelsen var stor da jeg satte mine sommerhjul på vores nye bil...

Vi fik to sæt dæk med og da den er købt for et par måneder siden fik vi den
selvfølgelig leveret med vinterhjulene monteret...

Jeg husker måske forkert, men jeg syntes at kunne huske at sommerdæk larmer
MINDRE end vinterdæk...
- men det er altså lige omvendt...
Der er en del MERE dækstøj med sommerdækkene...

Er det normalt ??

--
PD

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-04-09 17:10

> Er det normalt ??

Ja selvfølgelig.

Det ene kan være lige så normalt som det andet.

Fra : Mogens

Dato : 03-04-09 17:27

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Ja selvfølgelig.

Næh...

> Det ene kan være lige så normalt som det andet.

Normalt er, at sommerdæk larmer mindre end vinterdæk, fordi mønstret er
mindre groft på sommerdækkene. På min bil er det således, at dækkene larmer
lige meget, MEN at sommerdækkene ved visse hastigheder larmer mere end
vinterdækkene...

Fra : Martin [6000]

Dato : 03-04-09 18:11

> Næh...

Joh..

> Normalt er, at sommerdæk larmer mindre end vinterdæk, fordi mønstret er
> mindre groft på sommerdækkene.

Som du selv er inde på afhænger det af mønsteret. At sige det er "normalt
at sommerdæk larmer mindre" er vist liiige at tage munden lidt for fuld
med de milliard-million forskellige dæk og mønstre der eksisterer ;)

> På min bil er det således, at dækkene
> larmer lige meget, MEN at sommerdækkene ved visse hastigheder larmer
> mere end vinterdækkene...

Og i tilfældet med min bil er det at sommerdækkene larmer mere end
vinterdækkene uanset hastighed.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-04-09 18:14

"Martin [6000]" skriver:

> Og i tilfældet med min bil er det at sommerdækkene larmer mere end
> vinterdækkene uanset hastighed.

Samme her

Sommer = Michelin 225/45-17 91Y (fælge blev lige vasket her til
eftermiddag og er nu klar til at komme på øsen)

Vinter = Michelin Alpin A2 195/65-15

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Michael Schrøder

Dato : 04-04-09 10:19

PD wrote:
> [...]
> MINDRE end vinterdæk...
> - men det er altså lige omvendt...
> Der er en del MERE dækstøj med sommerdækkene...

"I gamle dage"

De sidste mange gange jeg har skiftet fra vinter til sommerdæk har jeg
bemærket det samme.

Jeg tror dog ikke det er sommerdækkene der larmer mere end de tidligere
har gjort, men vinterdækkene der i dag er så bløde og med et mønster der
ikke larmer nær så meget som tidligere

/Michael

Fra : Armand

Dato : 04-04-09 10:38

PD skrev:
> [...]
> MINDRE end vinterdæk...
> - men det er altså lige omvendt...
> Der er en del MERE dækstøj med sommerdækkene...

Har du vendt dem rigtigt??

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 04-04-09 13:08

>- men det er altså lige omvendt...
>Der er en del MERE dækstøj med sommerdækkene...
>
>Er det normalt ??

Ofte er sommerdæk bredere end vinterdækkene. Samme dæk vil støje mere
jo større vejkontakt der er.