Opstart af bil som har stået stille i et ½~
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-09 21:18

Hvordan starter jeg en bil op som har stået stille et halvt åt mest nænsomt?
Det drejer sin om en Mazda MX5 fra 1999 (med katalystor og indsprøjtning,
hvis det har noget at sige).

Jeg har overvejet at tage tændrør ud og given den en ganske lille smule olie
i hver cylinder og så tørne motoren med starteren.
Så får jeg også olien rundt i alle lejer mm.
Men katalystoren er vel ikke så glad for den behandling?

Er der nogle "do's and don'ts"

Jeg kan selvfølgelig også bare "starte svinet", men jeg vil gerne være god
ved den

Mvh Kim

Fra : Leonard

Dato : 02-04-09 21:29

KimT wrote:

> Jeg kan selvfølgelig også bare "starte svinet", men jeg vil gerne
> være god ved den

6 mdr. gør vel ikke at den har sat sig, men hvis det skal være
skånsomt, så vil jeg tro at varme er det bedste, altså få varmet
kølevandet op og cirkuleret i blokken, så olien ikke er tyk og det hele
løber lidt lettere rundt.
Men at tørne motoren er ligeså ondt ved den som at starte den. Ved at
starte den får du olietryk meget hurtigt og der kommer olie ud i alle
afkroge, det gør der ikke ved at tørne den rundt. Risikoen for
uforbrændt benzin i udstødning er der også ved tørning og det slår
kat'en ihjel.
Men tril bilen ud i solen, lad den stå lidt så solens stråler kan varme
motoren lidt op og drej nøglen, når du er klar til at køre en tur. Det
er ikke godt for en motor at stå og varme op i tomgang, det tager alt
for lang tid. Den bliver meget bedre varm af at blive kørt stille og
roligt.

--
Leonard

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 03-04-09 04:45

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogle "do's and don'ts"
>
> Jeg kan selvfølgelig også bare "starte svinet", men jeg vil gerne være god

Det er helt unødvendigt at gøre andet end dreje på nøglen. Importørerne og
forhandlerne har ofte biler stående meget længere uden de gør andet end
dreje på nøglen når der skal liv i bilen.
Næsten alle motorcykler står stille hver vinter. Min egen incl. Ingen
problemer med at starte op på helt normal vis.
Hilsen Matthias

Fra : Klaus G.

Dato : 03-04-09 05:34

> [...]
> Næsten alle motorcykler står stille hver vinter. Min egen incl. Ingen
> problemer med at starte op på helt normal vis.
Så! Nu får du snart tudet ørene fulde af at olien falder ned i bundkaret,
motoren er måske irret lidt. Den kokser til osv. osv. osv.. :)

Jeg er selv af samme overbevisning som dig, at det bare er at dreje nøglen,
meen har man været herinde et stykke tid, så vil man hurtigt lære at det
ikke er alle der mener det :) Jeg kan endda huske en tråd for længe siden,
hvor en person allierede sig med nabo'en for at få ham til at køre ens bil
hver weekend, fordi ejeren havde brækket benet, eller på anden måde var ude
af stand til at køre bilen selv. Og så går det jo ikke at den står ubrugt
hen et par mdr. eller tre :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-09 09:16

> [...]
> havde brækket benet, eller på anden måde var ude af stand til at køre
> bilen selv. Og så går det jo ikke at den står ubrugt hen et par mdr. eller

Hvis det er en bil der har kørt i dansk vintervejr er der en ganske god
grund til at motionere den lidt så bremserne ikke ruster helt fast ...

Det kostede nye kalibre på fiat'en at den ikke kørte ret meget sidste år ...

Men mhs til motoren - den har det sikkeret fint ... Lad batteriet op og drej
nøglen .... Det er også min procedure på sommer mc'en.

/A

Fra : Leo_Jensen

Dato : 03-04-09 01:36

On 2 Apr., 22:17, "KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Er der nogle "do's and don'ts"
>
> Jeg kan selvfølgelig også bare "starte svinet", men jeg vil gerne være god

Jeg ville starte den uden noget særligt hensyn, men nok lige lade den
rotere ubelastet i tomgang indtil den er lun.
Katalysatoren overlever nemt et skvat olie i tændrørshullerne hvis du
synes den skal have det.
Jeg ville klart være mere bekymret for dækkene...

MVH Leo

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-04-09 08:49

KimT wrote:
> [...]
>
> Jeg har overvejet at tage tændrør ud og given den en ganske lille smule
> olie i hver cylinder og så tørne motoren med starteren.

Jeg er mest bekymret for batteriet.
Hvis du er heldig, er det ikke sulfateret nok, så det godt kan starte
bilen alligevel.
Hvis der kan fyldes (destilleret/demineraliseret) vand på cellerne, så
gør det.

Tag det ud og sæt det i et kar med varmt vand (må selvfølgelig ikke nå
op til polerne), og lad det helt op.
Varmen hjælper med til at opløse blysulfaten, som er meget
tungtopløselig i batterisyren, når den er kold.

Lav et låg rundt om batteriet, så fordamper varmen ikke så hurtigt.
Det må gerne være en lille lader, så det tager et par dage at lade det
op. Hvis den ikke stopper af sig selv, så stop ved ca. 13,8-14 Volt.

> Så får jeg også olien rundt i alle lejer mm.
> Men katalystoren er vel ikke så glad for den behandling?

Som du selv skriver, det skal ikke være ret meget olie, så bliver det
meste i cylindrene.
Det må gerne være noget meget tynd olie, så det selv fordeler sig rundt
om stemplerne.

Mens du har tændrørene ude, kunne du passende kontrollere/indstille
gnistafstand med søgeblade. Hvis du ikke kender afstanden, så spørg her.

En dråbe benzin eller to i hver cylinder ville også hjælpe med den
første start. Skal først i lige inden start.

Det gamle benzin i tanken har muligvis mistet de letfordampelige
stoffer, som motoren kører bedst på, så det kan godt være at motorgangen
er lidt ujævn indtil der kommer frisk benzin på.

En sjat acetone i tanken, i forholdet 1:450 (0,1 liter til en 45 liter
tankfuld) hjælper også.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-04-09 09:19

On Thu, 2 Apr 2009 22:17:35 +0200, "KimT"
<detsortehul"snabela"hotmail.com> wrote:

>Jeg kan selvfølgelig også bare "starte svinet", men jeg vil gerne være god
>ved den
Lad lige batteriet op først.

Har den stået inde / ude, hvis ude har den så stået så solen har kunne
varme den op om dagen ?

Du kunne tage oliepinden op og se hvordan olien ser ud, hvis det ser
ud som om der er vand i bunden af oliepinden så er olieskift nok
tilrådeligt.

Hvis ellers kender alder på gummi og div remme og det ikke indikerer
at det er på tide at skifte noget af dette, så er det jo bare at komme
ud at køre.

/Hans