|
| 2 sporet rundkørsel Fra : Sørensen |
Dato : 02-04-09 02:05 |
|
Kommer ofte forbi en "2 sporet" rundkørsel i morgentrafikken, alle lægger
sig i yderbanen og ind i mellem er der lige en der er flink og lukker en op
fra tilkørslerne, er det ikke meningen at man tager indersporet hvis man
skal hele vejen rundt ? Hmmm det falder i hvert fald ikke i god jord hvis
man gør det
--
vh.
Sørensen
| |
Leo (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Leo |
Dato : 02-04-09 03:36 |
|
> Kommer ofte forbi en "2 sporet" rundkørsel i morgentrafikken, alle lægger
> sig i yderbanen og ind i mellem er der lige en der er flink og lukker en
> op fra tilkørslerne, er det ikke meningen at man tager indersporet hvis
> man skal hele vejen rundt ? Hmmm det falder i hvert fald ikke i god jord
> hvis man gør det
Det er forskelligt hvad man skal og ikke skal.
Nogen steder kan du også bruge "inder banen" hvis du bare skal lige over,
de rundkørsler vi har her oppe ved Hirtshals er temmelig godt tegnet op, og
der er vist på skilte i forvejen hvordan man bør placere sig.
Men for 20 år siden da jeg tog kørekort tror jeg kun der var en rundkørsel
med 2 baner i Aalborg, hvor jeg havde mine køre timer, så jeg vil sige mange
der i dag er over 35 år, og fik deres kørekort da de var 18-19 år, har
sikkert ikke haft muligheden for at lære det med placeringen i rundkørsler,
ikke at det gøre det de laver rigtig, men jeg tror ikke det ved bedre. Os
der så har fået udvidet vores muligheder for at køre flere køretøjer
efterfølgende har jo så haft muligheden for at lære det med placeringen. Jeg
fik selv Erhvervskort til lille vogn i 98, og der var jo masser af
rundkørsler med 2 spor, og i dag er de jo alle steder.
Men det kan jo også være erfaringen i "din" rundkørsle viser folk ikke er så
villige til at give plads, når folk så rent faktisk begynder at blinke ud
fra inderbanen.
| |
Leif Langgaard (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Leif Langgaard |
Dato : 02-04-09 11:29 |
|
"Leo" <leo@leo.lir.dk> skrev i en meddelelse
news:49d42485$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Men det kan jo også være erfaringen i "din" rundkørsle viser folk ikke er
> så villige til at give plads, når folk så rent faktisk begynder at blinke
> ud fra inderbanen.
>
Logikken siger vel at man ALDRIG passerer en udkørsel når man kører i højre
vognbane de steder der er to baner ud af rundkørslen, da du som kørende i
inderbanen IKKE kan se tegngivningen/blinker på den indenfor kørende bil.
Der hvor der ikke tydeligt er markeret hvor man skal køre, er det kun tåber
og folk der vil sætte trafikken i stå, der passerer en udkørsel i
yderste/højre vognbane, da der jo ikke er grund til at stoppe op for andre
som kører i venstre vognbane, men det dog er en nødvendighed at gøre det for
dem der kører i højre bane, med et gabende tomt venstrespor.
--
Langgaard
www.megapixels.dk
Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!
| |
ab© (02-04-2009)
| Kommentar Fra : ab© |
Dato : 02-04-09 12:21 |
|
"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
news:49d493f6$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> ...
> Der hvor der ikke tydeligt er markeret hvor man skal køre, er det kun
> tåber og folk der vil sætte trafikken i stå, der passerer en udkørsel i
> yderste/højre vognbane, da der jo ikke er grund til at stoppe op for andre
> som kører i venstre vognbane, men det dog er en nødvendighed at gøre det
> for dem der kører i højre bane, med et gabende tomt venstrespor.
>
Du har totalt og aldeles ret - og der er ikke meget "forståelse" at
registrere når man skal ud af rundkørslen - resultatet er, at man må tvinge
sig ud
Der er én undtagelse - lastbiler må (underligt nok) godt holde sig i
yderbanen hele vejen rundt :-/
ab©
| |
Anders Majland (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 02-04-09 12:34 |
|
> Der er én undtagelse - lastbiler må (underligt nok) godt holde sig i
> yderbanen hele vejen rundt :-/
Og det er kun de uerfarne der lægger sig op venstre side / indersiden af en
lastbil i rundkørsler ... Det er kun i de helt store rundkørsler at der er
ordentlig plads til det - og mange lastvognschauffører trækker også nærmest
på rutine længere ind for at de kan kommer til at svinge ud af rundkørslen
igen ...
| |
Finn Guldmann (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 02-04-09 17:01 |
|
ab© skrev:
>> Der hvor der ikke tydeligt er markeret hvor man skal køre, er det kun
>> tåber og folk der vil sætte trafikken i stå, der passerer en udkørsel i
>> yderste/højre vognbane, da der jo ikke er grund til at stoppe op for andre
>> som kører i venstre vognbane, men det dog er en nødvendighed at gøre det
>> for dem der kører i højre bane, med et gabende tomt venstrespor.
> Du har totalt og aldeles ret - og der er ikke meget "forståelse" at
> registrere når man skal ud af rundkørslen - resultatet er, at man må tvinge
> sig ud
>
Jeg undrer mig - meget - over det her.
For mig ser det ud til at der er nogen der mener at de kan/skal/må
foretage et højresving fra 2. spor, og at dem, i 1. spor, de er ved at
overhale har/skal have vigepligt for dem.
Hvad er det der skulle gøre at dem der er på vej ligeud i 1. spor skulle
pådrage sig en eller anden form for vigepligt, blot fordi vejen krummer?
Jeg har heller ikke læst nogen steder at fordi vejen krummer til en
rundkørsel ophæves kravet om at vi skal køre så langt til højre som muligt.
Så medmindre der er vejafmærkning der viser at dem i 1. spor ikke må
andet end at dreje til højre i 1. frakørsel er der altså ingen andre der
har lov at forvente at de kan overhale dem rundt i frakørslen. Uanset at
den har to spor.
> Der er én undtagelse - lastbiler må (underligt nok) godt holde sig i
> yderbanen hele vejen rundt :-/
>
Som ovenfor nævnt er der en regel om at vi skal køre så langt til højre
som muligt.
For lastbiler kan "så langt til højre som muligt, sagtens være helt ovre
til venstre. Særligt i kryds hvor vejingeniøren ikke er kommet længere
end til 2CV i sit overblik over hvad plads biler kræver.
I de fleste rundkørsler, med 2 spor rundt, vil det ikke være muligt at
komme rundt med en trækker/trailer og holde sig i det ene spor. Det er
rundkørslerne simpelthen for lille til. Hvorfor en placering der dækker
begge spor ofte vil forekomme.
At denne, nødvendighed, så ikke er særlig accepterer i de små biler er
sådan set noget dem i de små selv må se om de kan leve sig ud af.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Armand (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-09 23:02 |
|
Finn Guldmann skrev:
>
> Jeg har heller ikke læst nogen steder at fordi vejen krummer til en
> rundkørsel ophæves kravet om at vi skal køre så langt til højre som muligt.
>
Til gengæld endevendes begreberne "inderspor" og "yderspor"
--
Armand.
| |
Finn Guldmann (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 02-04-09 23:33 |
|
Armand skrev:
>> Jeg har heller ikke læst nogen steder at fordi vejen krummer til en
>> rundkørsel ophæves kravet om at vi skal køre så langt til højre som
>> muligt.
> Til gengæld endevendes begreberne "inderspor" og "yderspor"
>
Sikkert men vist ikke i FL.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Armand (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-04-09 23:20 |
|
Finn Guldmann skrev:
>
> ...Så medmindre der er vejafmærkning der viser at dem i 1. spor ikke må
> andet end at dreje til højre i 1. frakørsel er der altså ingen andre der
> har lov at forvente at de kan overhale dem rundt i frakørslen. Uanset at
> den har to spor.
>
Storm i et glas vand!
Slå "Place de l'Étoile, paris" (=triumfbuen) op på Google Earth eller
maps.google, og tæl vognbaner samt -markeringer =
Men dét er jo også den franske måde at gøre tingene på.
Tyskerne vil have mere orden:
Prøv at slå "strasse 17 juni, berlin" op på samme måde og se markeringer
i rundkørslen med søjlen (AKA "Gold Else")!!
--
Armand.
| |
Finn Guldmann (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 02-04-09 23:43 |
|
Armand skrev:
>> ...Så medmindre der er vejafmærkning der viser at dem i 1. spor ikke
>> må andet end at dreje til højre i 1. frakørsel er der altså ingen
>> andre der har lov at forvente at de kan overhale dem rundt i
>> frakørslen. Uanset at den har to spor.
> Storm i et glas vand!
>
Det ved jeg ikke lige. Hvis der er nogen der kører som de må og andre
der forventer noget andet kan det godt gå hen og blive mere end det.
> Slå "Place de l'Étoile, paris" (=triumfbuen) op på Google Earth eller
> maps.google, og tæl vognbaner samt -markeringer =
>
Den ser typisk fransk ud.
De biler der kører rundt der ser ud som at de er smidt ind med en
møjgreb.
Og afmærkningen er der vist ikke mange der tager sig af.
Den eneste gang jeg har været der var heldigvis på gå-ben. Og til det er
der et stisystem under pladsen.
> Men dét er jo også den franske måde at gøre tingene på.
> Tyskerne vil have mere orden:
> Prøv at slå "strasse 17 juni, berlin" op på samme måde og se markeringer
> i rundkørslen med søjlen (AKA "Gold Else")!!
>
Hvis skiltningen inden man kører ind lever op til vejafmærkningerne
skulle den ikke være det største problem, blot man er lidt opmærksom. Og
så der den ud til at være lysreguleret. Det hjælper også.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Martin [6000] (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 02-04-09 17:17 |
|
Den Thu, 02 Apr 2009 18:01:26 +0200 skrev Finn Guldmann:
> Hvad er det der skulle gøre at dem der er på vej ligeud i 1. spor skulle
> pådrage sig en eller anden form for vigepligt, blot fordi vejen krummer?
Her kan du se hvordan man gør i en 2 sporet fætter:
http://profile.ak.facebook.com/object3/417/59/n29362906626_1834.jpg
(jeg håber linket virker for dig - det er fra "fjæsen").
Så hvis alle bare gjorde som man skulle så var det slet intet problem med
hvem der holder tilbage for hvem og hvornår.
| |
Jan Vennike (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 02-04-09 17:29 |
|
"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:49d4e4f9$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Thu, 02 Apr 2009 18:01:26 +0200 skrev Finn Guldmann:
>
>> Hvad er det der skulle gøre at dem der er på vej ligeud i 1. spor skulle
>> pådrage sig en eller anden form for vigepligt, blot fordi vejen krummer?
>
> Her kan du se hvordan man gør i en 2 sporet fætter:
>
> http://profile.ak.facebook.com/object3/417/59/n29362906626_1834.jpg
>
> (jeg håber linket virker for dig - det er fra "fjæsen").
>
> Så hvis alle bare gjorde som man skulle så var det slet intet problem med
> hvem der holder tilbage for hvem og hvornår.
>
Sådan er teorien.
Men hvor det indimellem kan være svært at få folk til at forstå at de skal
holde til højre på motorveje - så er det sandelig ikke noget problem i
"flersporede" rundkørsler - de nærmest klæber op af højre side.
Jeg har prøvet nogen gange at gøre som du illusterer - og har tilsvarende
oplevet at må køre et par omgange for at komme af hvor jeg skulle. Så jeg er
også begyndt at køre i højre spor - så er man da i det mindste sikker på
ikke at blive rundtosset
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
Ukendt (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-09 18:49 |
|
Martin [6000] wrote:
> Her kan du se hvordan man gør i en 2 sporet fætter:
>
> http://profile.ak.facebook.com/object3/417/59/n29362906626_1834.jpg
>
> (jeg håber linket virker for dig - det er fra "fjæsen").
>
> Så hvis alle bare gjorde som man skulle så var det slet intet problem
> med hvem der holder tilbage for hvem og hvornår.
Nu er der jo heller ikke 2 vognbaner på den tegning. Ellers er jeg helt enig
i placeringen.
Problemet med 2 vognbaner er bare, at hvis du fx. skal ud af den 3. vej i
rundkørslen og placerer dig som på billedet, så vil folk fra 1. sidevej køre
ind i rundkørslen og blokere højre vognbane for dig.
Og som der blev sagt tidligere, så gælder reglen om vognbaneskift vel også i
en rundkørsel? Eller er der særlige regler for placering i en rundkørsel med
2 vognbaner? Én ting er hvad man bør, en anden er hvad man skal.
| |
Ivan Madsen (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 02-04-09 18:57 |
|
On Thu, 2 Apr 2009 19:49:04 +0200, "St.M." <-> wrote:
>Martin [6000] wrote:
>> Her kan du se hvordan man gør i en 2 sporet fætter:
>>
>> http://profile.ak.facebook.com/object3/417/59/n29362906626_1834.jpg
>>
>> (jeg håber linket virker for dig - det er fra "fjæsen").
>>
>> Så hvis alle bare gjorde som man skulle så var det slet intet problem
>> med hvem der holder tilbage for hvem og hvornår.
>
>Nu er der jo heller ikke 2 vognbaner på den tegning. Ellers er jeg helt enig
>i placeringen.
>Problemet med 2 vognbaner er bare, at hvis du fx. skal ud af den 3. vej i
>rundkørslen og placerer dig som på billedet, så vil folk fra 1. sidevej køre
>ind i rundkørslen og blokere højre vognbane for dig.
>Og som der blev sagt tidligere, så gælder reglen om vognbaneskift vel også i
>en rundkørsel? Eller er der særlige regler for placering i en rundkørsel med
>2 vognbaner? Én ting er hvad man bør, en anden er hvad man skal.
>
Nu har de fleste rundkørsler med 2 spor heldigvis også to spor ud ved
den/de vigtige afkørsler, så højre spor bare SKAL med til højre fordi
man går af i to spor der. Det er normalt skiltet ret tydeligt, hvis
man kan læse skilte
| |
Leonard (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-04-09 19:39 |
|
Ivan Madsen wrote:
> Nu har de fleste rundkørsler med 2 spor heldigvis også to spor ud ved
> den/de vigtige afkørsler, så højre spor bare SKAL med til højre fordi
> man går af i to spor der. Det er normalt skiltet ret tydeligt, hvis
> man kan læse skilte
Øh, ikke i de landsdele jeg frekventerer ...
--
Leonard
| |
Ivan Madsen (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 02-04-09 19:54 |
|
On 02 Apr 2009 18:38:56 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote:
>Ivan Madsen wrote:
>
>> Nu har de fleste rundkørsler med 2 spor heldigvis også to spor ud ved
>> den/de vigtige afkørsler, så højre spor bare SKAL med til højre fordi
>> man går af i to spor der. Det er normalt skiltet ret tydeligt, hvis
>> man kan læse skilte
>
>Øh, ikke i de landsdele jeg frekventerer ...
Har da ellers hørt rygter om, du somme tider træffes her på djævleøen
))
| |
Ukendt (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-09 20:15 |
|
Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>Har da ellers hørt rygter om, du somme tider træffes her på djævleøen
> ))
det er ikke rygter ;)
--
Jan_stevns
| |
Leonard (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-04-09 21:18 |
|
Ivan Madsen wrote:
> Har da ellers hørt rygter om, du somme tider træffes her på djævleøen
Ja, det sker da, selvom det er ved at være sjældent. Skulle nok have
skrevet ikke i de rundkørsler jeg frekventerer oftest.
De store rundkørsler ved motorvejene omkring Odense har 2 vognbaner
rundt og der kan du køre ligeså mange omgange du har lyst til i den
højre vognbane som du har lyst til.
--
Leonard
| |
Ukendt (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-04-09 20:15 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :
>Ivan Madsen wrote:
>> Nu har de fleste rundkørsler med 2 spor heldigvis også to spor ud ved
>> den/de vigtige afkørsler, så højre spor bare SKAL med til højre fordi
>> man går af i to spor der. Det er normalt skiltet ret tydeligt, hvis
>> man kan læse skilte
>Øh, ikke i de landsdele jeg frekventerer ...
Såehhh - jeg har da set din i din bil i Køge området - her findes
flere af disse rundkørsler ;)
--
Jan_stevns
| |
Leonard (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-04-09 21:20 |
|
jan_stevns wrote:
> Såehhh - jeg har da set din i din bil i Køge området - her findes
> flere af disse rundkørsler ;)
Der holder jeg mig helst til den brede vej med 6 vognbaner
.... og så håber jeg da godt nok ikke at du har set 'min' i min bil, men
at det er mig du har set
--
Leonard
| |
Finn Guldmann (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 02-04-09 22:22 |
|
Martin [6000] skrev:
>> Hvad er det der skulle gøre at dem der er på vej ligeud i 1. spor skulle
>> pådrage sig en eller anden form for vigepligt, blot fordi vejen krummer?
> Her kan du se hvordan man gør i en 2 sporet fætter:
> http://profile.ak.facebook.com/object3/417/59/n29362906626_1834.jpg
> (jeg håber linket virker for dig - det er fra "fjæsen").
> Så hvis alle bare gjorde som man skulle så var det slet intet problem med
> hvem der holder tilbage for hvem og hvornår.
>
Nu er der jo ikke meget "to-spors" ved den rundkørsel. Tegningen viser
jo blot, mere eller mindre, idealruten afhængig af hvilken vej man skal ud.
Har lagt et billede op på http://guldfinn.dk/Skejby-rund.jpg
Det handler om den store rundkørsel ved Skejby.
1 er til/fra motorvejen
2 er til/fra Ã…rhus
3 er til/fra Skejby Industri, og
4 er til/fra den gamle Randersvej.
Der er 2 spor hele vejen rundt. Dog er der 3 spor mellem 1 og 2, men det
3. spor er helt for sig selv og med kant mellem det og de andre.
Og rundkørslen er stor nok til at lastbiler kan holde sig indenfor
stregerne i 1. (yderste) spor.
Kommer jeg nu med lastbilen fra 3 og skal ind mod Ã…rhus af 2 skal jeg jo
forbi 4 og 1.
Fordi det ikke går helt så stærkt med lastbiler rundt holder jeg mig i
1. (yderste) spor hele vejen rundt. Der er ingen vejafmærkninger der
siger jeg skal noget andet.
Nu er det så jeg opfatter det som at nogen vil have at jeg skal gøre
plads når jeg kommer til udkørsel "1" hvis der er nogen der kommer i 2.
(inderste) spor og vil ud af "1". Selvom jeg skal videre til "2".
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Martin [6000] (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 02-04-09 17:39 |
|
> SÃ¥dan er teorien.
Jep.
> Men hvor det indimellem kan være svært at få folk til at forstå at de
> skal holde til højre på motorveje - så er det sandelig ikke noget
> problem i "flersporede" rundkørsler - de nærmest klæber op af højre
> side.
Ja man kan undres. hehe.
> Jeg har prøvet nogen gange at gøre som du illusterer
Jeg gør det konsekvent - man kan håbe der er flere og flere der følger
trop når de hjemvendt søger en forklaring på "ham idioten" der lå inderst
og finder ud af at "ham idioten" rent faktisk ikke var så tosset igen.
Men det er nok ønsketænkning.
> skulle. Så jeg er også begyndt at køre i højre spor - så er man da i det
> mindste sikker på ikke at blive rundtosset
Det nægter jeg. Skulle jeg så også lægge mig i venstre bane på motorvejen
samt "glemme" at blinke ud af en rundkørsel eller lige i sidste øjeblik -
blot fordi sådan gør "alle andre" ?
Jeg kører som loven foreskriver og hvis andre har et problem med det så
må de hjertens gerne stoppe mig og få en forklaring - det kan jo ende med
politiet må forklare dem sagens alvor hvis det ikke lykkes for mig og
indtil de så har bestået en ny prøve så har vi da et fjols mindre på
vejene imellemtiden
Hold ud Jan - ind til venstre igen
| |
Leonard (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-04-09 17:49 |
|
Martin [6000] wrote:
> Jeg kører som loven foreskriver og hvis andre har et problem med det
> så må de hjertens gerne stoppe mig og få en forklaring - det kan
> jo ende med politiet må forklare dem sagens alvor hvis det ikke
> lykkes for mig og indtil de så har bestået en ny prøve så har vi
> da et fjols mindre på vejene imellemtiden
Nu er det så dig der foretager et vognbaneskifte for at komme ud til
højre og hvis du der rammer en, der ikke har været vågen, så er det
dig, der får skylden. Så kan du synes at tegningen er nok så fin og
at sådan bør man gøre, det vil stadig være dig der får skylden.
Men det er korrekt at nye bilister i dag lærer, at det er sådan, der
bør køres i en 2-sporet rundkørsel.
--
Leonard
| |
Lars [6710] (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Lars [6710] |
Dato : 02-04-09 18:35 |
|
Leonard skrev:
> Nu er det så dig der foretager et vognbaneskifte for at komme ud til
> højre og hvis du der rammer en, der ikke har været vågen, så er det
> dig, der får skylden.
>
Jeps...
Det var eksakt det betjenten fra VIDEO politiet forklarede mig da jeg
var i TV-Syd med netop det spørgsmål.
Det er den der foretager vognbaneskiftet der skal passe på...
Hvis der ikke er plads til at kommer ud i højre spor, må man enten vente
til der bli´r plads (og det er ikke fedt, for så holder man jo ret
voldsomt til gene for andre som også har fundet ud af at køre i venstre
spor) eller gi´en omgang
Se/hør selv :
http://www.tvsyd.dk/videopolitiet-i-rundk%C3%B8rsler
Jeg optræder efter ca 2:10
--
Venlig hilsen
Lars Hørlyck Sørensen
| |
Martin [6000] (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 02-04-09 20:18 |
|
> Nu er det så dig der foretager et vognbaneskifte for at komme ud til
> højre og hvis du der rammer en, der ikke har været vågen, så er det dig,
> der får skylden.
Bortset fra jeg ikke foretager vognbaneskift hvor jeg rammer nogen mener
du så at ham der også har brudt loven ikke skal stilles til regnskab?
| |
Leonard (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 02-04-09 21:15 |
|
Martin [6000] wrote:
> Bortset fra jeg ikke foretager vognbaneskift hvor jeg rammer nogen
> mener du så at ham der også har brudt loven ikke skal stilles til
> regnskab?
Han har ikke brudt loven ved at blive i den yderste bane hele vejen
rundt. Det er en vurdering af den eneklte, hvad der er bedst i den
givne situation. Fx en stor varevogn med trailer får en kæmpestor
blind vinkel på højre side, når vogntoget bøjes til venstre og det
vil være umuligt at se om, der ligger en persnobil på i højre spor,
når det er tid til at komme ud igen.
--
Leonard
| |
Martin [6000] (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 02-04-09 20:19 |
|
Den Thu, 02 Apr 2009 19:49:04 +0200 skrev St.M.:
> Nu er der jo heller ikke 2 vognbaner på den tegning. Ellers er jeg helt
> enig i placeringen.
Ikke?
Sådan læser jeg den ellers :-/
| |
Martin [6000] (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 02-04-09 21:39 |
|
> Han har ikke brudt loven ved at blive i den yderste bane hele vejen
> rundt.
Det overrasker mig faktisk ikke..
| |
Martin [6000] (02-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 02-04-09 21:40 |
|
Den Thu, 02 Apr 2009 21:32:14 +0200 skrev Armand:
>> Martin [6000] wrote:
Snip noget jeg _ikke_ har skrevet...
Tjek lige dine citater!
| |
Martin [6000] (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 03-04-09 10:04 |
|
> Nu er der jo ikke meget "to-spors" ved den rundkørsel. Tegningen viser
> jo blot, mere eller mindre, idealruten afhængig af hvilken vej man skal
> ud.
Den viser her noget der sagtens kan minde om 2 spor. SÃ¥ hvis du ser noget
andet må du bruge din fantasi - det ændrer ikke på teorien i sagen.
| |
Finn Guldmann (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-04-09 12:24 |
|
Martin [6000] skrev:
>> Nu er der jo ikke meget "to-spors" ved den rundkørsel. Tegningen viser
>> jo blot, mere eller mindre, idealruten afhængig af hvilken vej man skal
>> ud.
> Den viser her noget der sagtens kan minde om 2 spor. SÃ¥ hvis du ser noget
> andet må du bruge din fantasi - det ændrer ikke på teorien i sagen.
>
Fordi en rundkørsel er bred nok til at der kan køre to personbiler ved
siden af hinanden er ikke ensbetydende med at der er to spor. Det skal
der afmærkning til.
F.eks. har de regnet ud at en rundkørsel på det vejnet modulvogntogene
får lov at køre på skal have mindst 7 m mellem inderste og yderste
radius. (Læs; Vognbanen rundt skal være mindst 7 m bred)
Men fordi der, teoretisk, kan køre 3 personbiler ved siden af hinanden
behøver der ikke at være mere end et spor.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Leonard (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 03-04-09 12:55 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Fordi en rundkørsel er bred nok til at der kan køre to personbiler
> ved siden af hinanden er ikke ensbetydende med at der er to spor. Det
> skal der afmærkning til.
Hvis der ikke er mærket op med vognbanestriber på en vej, så er der
det antal vognbaner, som der er plads til. Antallet af vognbaner
varierer så efter om, trafikken består af lastbiler, der er 2,5 brede
eller af Ellerter, der er 70 cm brede.
--
Leonard
| |
Finn Guldmann (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-04-09 14:15 |
|
Leonard skrev:
>> Fordi en rundkørsel er bred nok til at der kan køre to personbiler
>> ved siden af hinanden er ikke ensbetydende med at der er to spor. Det
>> skal der afmærkning til.
> Hvis der ikke er mærket op med vognbanestriber på en vej, så er der
> det antal vognbaner, som der er plads til. Antallet af vognbaner
> varierer så efter om, trafikken består af lastbiler, der er 2,5 brede
> eller af Ellerter, der er 70 cm brede.
>
Den fortolkning må du da godt lige finde belæg for.
Hvilket køretøj skal bruges til at afgøre om der er plads? Din Lupo
eller "mit" modulvogntog? Du vil jo kunne være 2-3 gange ved siden af
hinanden på den plads en lastbil skal have.
Er der ikke afmærket to (eller flere) vognbaner ER der ikke to (eller
flere) vognbaner.
At du må overhale hvis du kan gøre det uden fare og/eller ulempe er en
helt anden sag.
De regler ændrer sig ikke fordi vejen krummer til en rundkørsel.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Leonard (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 03-04-09 14:26 |
|
Finn Guldmann wrote:
> > Hvis der ikke er mærket op med vognbanestriber på en vej, så er
> > der det antal vognbaner, som der er plads til. Antallet af vognbaner
> > varierer så efter om, trafikken består af lastbiler, der er 2,5
> > brede eller af Ellerter, der er 70 cm brede.
> >
> Den fortolkning må du da godt lige finde belæg for.
FL §2
Ellerten duer ikke som eksempel, da der står 4-hjulede køretøjer,
undskylder min fejl på det punkt.
--
Leonard
| |
Finn Guldmann (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-04-09 15:12 |
|
Leonard skrev:
>>> Hvis der ikke er mærket op med vognbanestriber på en vej, så er
>>> der det antal vognbaner, som der er plads til. Antallet af vognbaner
>>> varierer så efter om, trafikken består af lastbiler, der er 2,5
>>> brede eller af Ellerter, der er 70 cm brede.
>> Den fortolkning må du da godt lige finde belæg for.
> FL §2
> Ellerten duer ikke som eksempel, da der står 4-hjulede køretøjer,
> undskylder min fejl på det punkt.
>
Ok, der sår "kan deles" og ikke "er delt". Men så er vi tilbage ved det
med om det skal være din Lupo eller "mit" modulvogntog der skal være
bestemmende for hvornår der er plads og hvornår der ikke er plads.
Personligt vil jeg foretrække at man går ud fra at når der ikke er
afmærket to spor er det fordi dem der står for afmærkningen har fundet
ud af at selvom der er plads til 3 x Lupo er der ikke plads til 1 x
lastbil + 1 x Lupo.
Men det ender jo nok op med at blive som det er nu at bare der er plads
til "Mig" i min Smart er der plads til alle. Og at lastbilerne ikke kan
være på samme plads som en smart er lastbilernes problem. Smart' en SKAL
der være plads til.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Leonard (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 03-04-09 15:36 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Ok, der sår "kan deles" og ikke "er delt". Men så er vi tilbage ved
> det med om det skal være din Lupo eller "mit" modulvogntog der skal
> være bestemmende for hvornår der er plads og hvornår der ikke er
> plads.
Det må jo være de tilstedeværende køretøjer, der skal være plads
til.
Bestemmelsen er jo nok mest tænkt på de samlle veje uden afstribning,
der findes så mange af på landet. De er oftest brede nok til at 2
personbiler fint kan passere hinanden og der er således plads til 2
vognbaner. Antallet af vognbaner svinder dog ind, når en lastbil på
2,55m eller en traktor med læs på 3,30m kører på vejen.
Men bestemmelsen har i mange år fungeret fint i Odense om morgenen på
vej ind mod centrum fra nord. Det sidste stykke af Næsbyvej var pænt
bred, men kun forsynet med midterlinie. Der kunne pendlerne fint finde
ud af at køre frem i 2 rækker i deres personbiler. Var der en lastbil
eller bus i rækken var der ikke plads til en personbil på ydersiden,
men bagved denne kunne der igen være 2 personbiler ved siden af
hinanden i samme retning.
Det er med vilje jeg skriver var, for der er som så mange andre steder
gået mode i regulering og adskillelse, så nu er der ikke plads, da
der er en fin midterrabat med både kantsten, græs og træer.
Det er dog set fungere andre steder også uden at jeg lige kan komme
på eksempler.
--
Leonard
| |
Finn Guldmann (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 03-04-09 17:41 |
|
Leonard skrev:
>> Ok, der sår "kan deles" og ikke "er delt". Men så er vi tilbage ved
>> det med om det skal være din Lupo eller "mit" modulvogntog der skal
>> være bestemmende for hvornår der er plads og hvornår der ikke er
>> plads.
> Det må jo være de tilstedeværende køretøjer, der skal være plads
> til.
> Bestemmelsen er jo nok mest tænkt på de samlle veje uden afstribning,
> der findes så mange af på landet. De er oftest brede nok til at 2
> personbiler fint kan passere hinanden og der er således plads til 2
> vognbaner. Antallet af vognbaner svinder dog ind, når en lastbil på
> 2,55m eller en traktor med læs på 3,30m kører på vejen.
>
Det er så det jeg henleder opmærksomheden på. Der findes en, hel, del
der ikke kan regne ud at selvom der er plads til 2 x Smart er der altså
ikke plads til en lastbil og 1 x Smart.
> Men bestemmelsen har i mange år fungeret fint i Odense om morgenen på
> vej ind mod centrum fra nord. Det sidste stykke af Næsbyvej var pænt
> bred, men kun forsynet med midterlinie. Der kunne pendlerne fint finde
> ud af at køre frem i 2 rækker i deres personbiler. Var der en lastbil
> eller bus i rækken var der ikke plads til en personbil på ydersiden,
> men bagved denne kunne der igen være 2 personbiler ved siden af
> hinanden i samme retning.
>
Fra den anden side (Grønløkkevej mod Rugårdsvej) har jeg tit været ude
for at blive dyttet af fordi der altså ikke er plads til en bil ved
siden af lastbilen. Heller ikke selvom de andre normalt kører der i to
rækker.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Martin [6000] (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 03-04-09 12:54 |
|
> Fordi en rundkørsel er bred nok til at der kan køre to personbiler ved
> siden af hinanden er ikke ensbetydende med at der er to spor. Det skal
> der afmærkning til.
Ja og? Skal jeg tegne en afmærkning på tegningen før du kan forestille
dig to vejbaner eller hvad er det galt?
| |
Martin [6000] (03-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 03-04-09 13:59 |
|
> Det hjælper ikke, jeg kører jo lastbil.
Ã…hh for helvede, my bad
| |
Martin [6000] (04-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 04-04-09 11:41 |
|
> Check lige dem selv!
Behøves ikke.
> Det er dog en fejl at dit navn blev stående efter at jeg havde klippet
> dine ord (á før St.M.) fra!
Præcis... så tjek dine citater ;)
| |
|
|